Gamlestaden

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Dessutom är det ju så att de hållplatslägen som tas i bruk den 3 november inte kommer att ha någon ordinarie trafik när allt är klart.
Skogshuggarn
Inlägg: 18
Blev medlem: onsdag 15 februari 2012 19:47

Re: Gamlestaden

Inlägg av Skogshuggarn »

Visst finns det två mynt av att bygga gångtunnlar etc. men om man ändå skall bygga ett torg på nya Gamlestadstorget så tycker jag torget görs sig bäst i planskilt från spårtrafiken. Se alla exempel i stan där gående, cyklister m.m. är i samma nivå som spårtrafiken. Det blir ganska rörigt och farligt , samtidigt som spårtrafiken stoppas upp pga detta. Under hållplatserna idag på Gamlestadstorget (de nya) ser man att det byggs "öppningar" i betongen , därav kom min tanke att man kunde gjort tunnel där. Det är ju så att säga redan nivåskillnad och tunnel skulle underläta genomströmning av folk och ej störa spårtrafiken. Men som sagt , det var min spontana tanke och jag har inte kännedom om hur torget kommer se ut i framtiden.

Bygga moderna gångtunnlar kan väl inte ett problem , det finns ju redan sådana idag vid Gamlestadstorget och kommer finnas i framtiden (under pendeln). Blir det ingen trafik på det aktuella spåret är det väl en sak men hur man lägger linjerna i framtiden och ev. tvärförbindelse Angered-Bergsjön är väl inte beslutat eller spikat?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av M_M »

Skogshuggarn:

Vilka hållplatser är det du egentligen tänker på när du pratar om hål i betongen?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9756
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av 2763 »

Skogshuggarn skrev:Visst finns det två mynt av att bygga gångtunnlar etc. men om man ändå skall bygga ett torg på nya Gamlestadstorget så tycker jag torget görs sig bäst i planskilt från spårtrafiken. Se alla exempel i stan där gående, cyklister m.m. är i samma nivå som spårtrafiken. Det blir ganska rörigt och farligt , samtidigt som spårtrafiken stoppas upp pga detta. Under hållplatserna idag på Gamlestadstorget (de nya) ser man att det byggs "öppningar" i betongen , därav kom min tanke att man kunde gjort tunnel där. Det är ju så att säga redan nivåskillnad och tunnel skulle underläta genomströmning av folk och ej störa spårtrafiken. Men som sagt , det var min spontana tanke och jag har inte kännedom om hur torget kommer se ut i framtiden.

Bygga moderna gångtunnlar kan väl inte ett problem , det finns ju redan sådana idag vid Gamlestadstorget och kommer finnas i framtiden (under pendeln). Blir det ingen trafik på det aktuella spåret är det väl en sak men hur man lägger linjerna i framtiden och ev. tvärförbindelse Angered-Bergsjön är väl inte beslutat eller spikat?
Nu vet jag inte vilken erfarenhet du har av spårvägstrafik. Men, det finns inte plats för gångtunnlar här och skulle man ändå byggt det så hade spårtriangeln behövt vara väsentligt större. Visst - det går att bygga, men priset är inte värt den tveksamma effekt som uppkommer. Vi ska inte glömma att det är spårvagnar och inte tunneltåg eller järnväg.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av M_M »

Vi kanske kan använda den gamla goda väg-flyovern som del i någon slags planskiljda korsningar? :mrgreen: :mrgreen:
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av hej »

Gamlestadstorget kommer att bli mer stadslik när allt är färdigt vilket gör att gångtunnlar inte passar in. I Göteborg förhindras onödigt spring över spår effektivt med staket mellan spåren. Överfart i samma spårhöjd brukar anses mer tryggt och de flesta hållplatser i Göteborg har övergång i spårhöjd, några få har enbart gångtunnlar men de är inte många och några svårare olyckor inträffar sällan, oftare händer det nog brott i gångtunnlar under spår.
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

En gångväg har byggts utmed spåren bort till Gamlestads bro:

Bild

Här fungerar signalen redan innan trafiken har börjat. Fast det kanske är för att det inte är någon trafik den fungerar:

Bild

Söder om Gamlestadens fabriker har man börjat med anslutningen av snabbspåret:

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Gamlestaden

Inlägg av Martin »

Trevligt att se bilder från arbetet. När jag passerar där vid pass 05:55 syns inte mycket av omgivningen. Kan tillägga att ersättningstrafiken mellan Gamlestadstorget och Hjällbo fungerade fint idag.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

I morgon ska trafiken starta på de spår där spårvagnarna ska gå fram till 2017.

Bild

Vyn västerut från Kortedalalinjernas hållplats.

Bild

Här ligger hållplatserna klara för att ta emot Angeredslinjernas resenärer.

Bild

Det gamla ställverket är slopat. Huset ligger i vägen för stadsförnyelsen och ska rivas. Ett nytt är byggt som reglerar korsningen söder om Gamlestadens fabriker och trafiken över Slakthusbron. Signal 127 tackar för sig och lämnar över till GM51.

Bild

Kontaktledningen kontrolleras medelst lastbil med järnhjul och strömavtagare. I bakgrunden syns blocksignalen som skyddar kurvan under Västra Stambanan. Vägen som korsar spåren i förgrunden torde vara till för att VA-verket ska kunna komma till den pumpstation som ligger invid den gamla påfarten till Riddargatan som korsade spåren till Ånäsvägen.

Bild

Lite från ovan
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Nu är trafiken igång och signalerna fungerar.

Bild

Två åttor och en Alependel

Bild

Spårtriangeln norr om broarna är inte signalerad mer än att det finns växelsignaler.

Bild

Huvudsignaler finns dels runt förgreningen i söder, dels runt Slakthusbron. Det är ett nytt ställverk med nya beteckningar på signalerna.

Bild

Det väckte lite uppståndelse här när jag visade en bild med två gröna sken intill varandra. Som man kan se på den här bilden av GM72 har man nu ändrat på detta.

Bild

Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.

Bild

Spårvagn och godståg

Bild

Enkelvagn på linje 11. Någon lösning på vagnbristen verkar inte vara i sikte.
hej
Inlägg: 1727
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av hej »

Harald skrev:Nu är trafiken igång och signalerna fungerar.
Plötsligt händer det...

Hoppas man kan ta lärdom av vad som gick rätt och sedan få igång de tidigare havererade signalprojekten.
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gamlestaden

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Bild

Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Mycket bra tänkt, skulle göra viss nytta även här i huvudkommunen med omnejd! Men är inte symbolen på tavlan lite väl abstrakt? Nåväl, jag antar att berörda vet vad den betyder :-D


Bild
Ett extra plus för T44:an! :-)
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Gamlestaden

Inlägg av spårsnoken »

Harald skrev:Nu är trafiken igång och signalerna fungerar.

Bild

Två åttor och en Alependel

Bild

Spårtriangeln norr om broarna är inte signalerad mer än att det finns växelsignaler.

Bild

Huvudsignaler finns dels runt förgreningen i söder, dels runt Slakthusbron. Det är ett nytt ställverk med nya beteckningar på signalerna.

Bild

Det väckte lite uppståndelse här när jag visade en bild med två gröna sken intill varandra. Som man kan se på den här bilden av GM72 har man nu ändrat på detta.

Bild

Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.

Bild

Spårvagn och godståg

Bild

Enkelvagn på linje 11. Någon lösning på vagnbristen verkar inte vara i sikte.
---------------------------
Kan man inte fundera på att tillfälligt hyra in vagnar?

mvh/spårsnoken
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

spårsnoken skrev:Kan man inte fundera på att tillfälligt hyra in vagnar?
Varifrån? Finns det några 2,65 m breda vagnar att hyra någonstans? Till nöds kan kanske 2,50 duga men smalare bör de inte vara. Så ska de tåla 750 V nominell spänning också. Det hade man väl problem med i Norrköping med Tatravagnarna. Edinburghs vagnar hade väl kunnat fungera, men nu har de ju fått igång trafiken, så de är inte tillgängliga längre.

Fast egentligen finns det nog vagnar så det räcker om man bara kunde hålla dem i driftdugligt skick. Det senaste som hördes var väl att det var problem med reservdelar till pedalvagnarna. Det blir väl så när man har ekonomer som tror att man sparar pengar genom att skrota funktionsdugliga reservdelar och göra sig av med de resurser som behövs för att producera de reservdelar som inte är standardvaror. Den här tiden på året kan det ju förstås också bli kö till hjulsvarven, men det var vagnbrist redan när vintertidtabellen började, och det borde det inte ha varit, för då hade man ju haft sommaren på sig att laga de vagnar som inte behövdes i sommartrafiken.
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Bild

Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Mycket bra tänkt, skulle göra viss nytta även här i huvudkommunen med omnejd! Men är inte symbolen på tavlan lite väl abstrakt? Nåväl, jag antar att berörda vet vad den betyder :-D
Symbolen kan tolkas som ett ständigt gult "sken" och det är väl rätt logiskt (fast då blir ju strecken lite ologiska). Sluttavlorna har f.ö. sett ut så där sedan "urminnes tider". Vilken nytta menar du att man skulle ha av märkskylt på sluttavlan? Jag uppfattar den mest som en kuriositet. Det finns förstås en signalidentitet på papperet eftersom det är en slutpunkt för tågväg, men vilken nytta har man av att kunna identifiera den i terrängen. Räcker det inte om den finns på kartan?
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gamlestaden

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Vilken nytta menar du att man skulle ha av märkskylt på sluttavlan? Jag uppfattar den mest som en kuriositet. Det finns förstås en signalidentitet på papperet eftersom det är en slutpunkt för tågväg, men vilken nytta har man av att kunna identifiera den i terrängen. Räcker det inte om den finns på kartan?
Vid säkerhetssamtal m m om t ex arbeten i spår kan tavlan komma att utgöra gränspunkt, och då uppkommer det ett intresse av att kunna identifiera den på ett entydigt sätt både i terrängen och på avstånd via kartan.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9756
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Vilken nytta menar du att man skulle ha av märkskylt på sluttavlan? Jag uppfattar den mest som en kuriositet. Det finns förstås en signalidentitet på papperet eftersom det är en slutpunkt för tågväg, men vilken nytta har man av att kunna identifiera den i terrängen. Räcker det inte om den finns på kartan?
Vid säkerhetssamtal m m om t ex arbeten i spår kan tavlan komma att utgöra gränspunkt, och då uppkommer det ett intresse av att kunna identifiera den på ett entydigt sätt både i terrängen och på avstånd via kartan.
Arbete i spår funkar inte på det viset i Göteborg. En signal utgör inte gränspunkt för arbete.
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14260
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gamlestaden

Inlägg av daniel_s »

2763 skrev:
daniel_s skrev:
Harald skrev:Vilken nytta menar du att man skulle ha av märkskylt på sluttavlan? Jag uppfattar den mest som en kuriositet. Det finns förstås en signalidentitet på papperet eftersom det är en slutpunkt för tågväg, men vilken nytta har man av att kunna identifiera den i terrängen. Räcker det inte om den finns på kartan?
Vid säkerhetssamtal m m om t ex arbeten i spår kan tavlan komma att utgöra gränspunkt, och då uppkommer det ett intresse av att kunna identifiera den på ett entydigt sätt både i terrängen och på avstånd via kartan.
Arbete i spår funkar inte på det viset i Göteborg. En signal utgör inte gränspunkt för arbete.
Nä, det kan jag livligt föreställa mig. Men mitt filosoferande gällde ju Stockholm och här kan den det (om det är en fjärrstyrd signal) och signalsträckan kan då sluta med ett märke som motsvarar sluttavlan på Haralds bild. Men något större problem är det inte, det ligger som regel en hållplats i närheten som kan anges i stället.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9756
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Gamlestaden

Inlägg av 2763 »

Fast det är så mycket enklare än så med arbeten i Göteborg.

Om det är ett arbete på avstängt spår så är det (tekniskt sett) hinderfrihetspunkten i de klossade/klovade växlar som leder in på sträckan som utgör gräns. Praktiskt sett är det en hindertavla. Sträckan kan delas in i flera delar och då sätts hindertavlor ut "rygg i rygg" vid respektive gräns.

Om det är ett arbete på trafikerat spår finns det två varianter. Hindrande arbete utgörs gränserna för arbetsplatsen av dels bevakaren och dels sluttavlan (som är identisk med VTF sluttavla för vägarbete). Inom arbetsplatsen är det 15 km/h och bevakaren får stanna tåg i max en minut innan vagnen släpps in.

Det andra alternativet är icke hindrande arbete. Dvs sådant som är tillsyn, kontroll eller besiktning. Då finns det en observatör med som har till uppgift att (i praktiken) vara tågvarnare. Spåret skall vara utrymt när trafiken kommer. Normalt sett får inga verktyg användas, undantag finns om så står i start/arbetstillståndet. Det finns inga tydliga gränser för ett icke hindrande arbete.

Observatör och Bevakare får inte ägna sig åt annat än att hålla koll på trafiken.

Det finns därmed heller ingen vits med att använda en sluttavla eller signal som gränspunkt. Vilket det gör i Stockholm. Om det är bra eller dåligt beror ju på hur man väljer att jobba med sin anläggning.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8672
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Gamlestaden

Inlägg av Harald »

Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem. :)
Skriv svar