Gamlestaden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Gamlestaden
Dessutom är det ju så att de hållplatslägen som tas i bruk den 3 november inte kommer att ha någon ordinarie trafik när allt är klart.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: onsdag 15 februari 2012 19:47
Re: Gamlestaden
Visst finns det två mynt av att bygga gångtunnlar etc. men om man ändå skall bygga ett torg på nya Gamlestadstorget så tycker jag torget görs sig bäst i planskilt från spårtrafiken. Se alla exempel i stan där gående, cyklister m.m. är i samma nivå som spårtrafiken. Det blir ganska rörigt och farligt , samtidigt som spårtrafiken stoppas upp pga detta. Under hållplatserna idag på Gamlestadstorget (de nya) ser man att det byggs "öppningar" i betongen , därav kom min tanke att man kunde gjort tunnel där. Det är ju så att säga redan nivåskillnad och tunnel skulle underläta genomströmning av folk och ej störa spårtrafiken. Men som sagt , det var min spontana tanke och jag har inte kännedom om hur torget kommer se ut i framtiden.
Bygga moderna gångtunnlar kan väl inte ett problem , det finns ju redan sådana idag vid Gamlestadstorget och kommer finnas i framtiden (under pendeln). Blir det ingen trafik på det aktuella spåret är det väl en sak men hur man lägger linjerna i framtiden och ev. tvärförbindelse Angered-Bergsjön är väl inte beslutat eller spikat?
Bygga moderna gångtunnlar kan väl inte ett problem , det finns ju redan sådana idag vid Gamlestadstorget och kommer finnas i framtiden (under pendeln). Blir det ingen trafik på det aktuella spåret är det väl en sak men hur man lägger linjerna i framtiden och ev. tvärförbindelse Angered-Bergsjön är väl inte beslutat eller spikat?
Re: Gamlestaden
Skogshuggarn:
Vilka hållplatser är det du egentligen tänker på när du pratar om hål i betongen?
Vilka hållplatser är det du egentligen tänker på när du pratar om hål i betongen?
Re: Gamlestaden
Nu vet jag inte vilken erfarenhet du har av spårvägstrafik. Men, det finns inte plats för gångtunnlar här och skulle man ändå byggt det så hade spårtriangeln behövt vara väsentligt större. Visst - det går att bygga, men priset är inte värt den tveksamma effekt som uppkommer. Vi ska inte glömma att det är spårvagnar och inte tunneltåg eller järnväg.Skogshuggarn skrev:Visst finns det två mynt av att bygga gångtunnlar etc. men om man ändå skall bygga ett torg på nya Gamlestadstorget så tycker jag torget görs sig bäst i planskilt från spårtrafiken. Se alla exempel i stan där gående, cyklister m.m. är i samma nivå som spårtrafiken. Det blir ganska rörigt och farligt , samtidigt som spårtrafiken stoppas upp pga detta. Under hållplatserna idag på Gamlestadstorget (de nya) ser man att det byggs "öppningar" i betongen , därav kom min tanke att man kunde gjort tunnel där. Det är ju så att säga redan nivåskillnad och tunnel skulle underläta genomströmning av folk och ej störa spårtrafiken. Men som sagt , det var min spontana tanke och jag har inte kännedom om hur torget kommer se ut i framtiden.
Bygga moderna gångtunnlar kan väl inte ett problem , det finns ju redan sådana idag vid Gamlestadstorget och kommer finnas i framtiden (under pendeln). Blir det ingen trafik på det aktuella spåret är det väl en sak men hur man lägger linjerna i framtiden och ev. tvärförbindelse Angered-Bergsjön är väl inte beslutat eller spikat?
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Gamlestaden
Vi kanske kan använda den gamla goda väg-flyovern som del i någon slags planskiljda korsningar?
Re: Gamlestaden
Gamlestadstorget kommer att bli mer stadslik när allt är färdigt vilket gör att gångtunnlar inte passar in. I Göteborg förhindras onödigt spring över spår effektivt med staket mellan spåren. Överfart i samma spårhöjd brukar anses mer tryggt och de flesta hållplatser i Göteborg har övergång i spårhöjd, några få har enbart gångtunnlar men de är inte många och några svårare olyckor inträffar sällan, oftare händer det nog brott i gångtunnlar under spår.
Re: Gamlestaden
En gångväg har byggts utmed spåren bort till Gamlestads bro:
Här fungerar signalen redan innan trafiken har börjat. Fast det kanske är för att det inte är någon trafik den fungerar:
Söder om Gamlestadens fabriker har man börjat med anslutningen av snabbspåret:
Här fungerar signalen redan innan trafiken har börjat. Fast det kanske är för att det inte är någon trafik den fungerar:
Söder om Gamlestadens fabriker har man börjat med anslutningen av snabbspåret:
Re: Gamlestaden
Trevligt att se bilder från arbetet. När jag passerar där vid pass 05:55 syns inte mycket av omgivningen. Kan tillägga att ersättningstrafiken mellan Gamlestadstorget och Hjällbo fungerade fint idag.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Gamlestaden
I morgon ska trafiken starta på de spår där spårvagnarna ska gå fram till 2017.
Vyn västerut från Kortedalalinjernas hållplats.
Här ligger hållplatserna klara för att ta emot Angeredslinjernas resenärer.
Det gamla ställverket är slopat. Huset ligger i vägen för stadsförnyelsen och ska rivas. Ett nytt är byggt som reglerar korsningen söder om Gamlestadens fabriker och trafiken över Slakthusbron. Signal 127 tackar för sig och lämnar över till GM51.
Kontaktledningen kontrolleras medelst lastbil med järnhjul och strömavtagare. I bakgrunden syns blocksignalen som skyddar kurvan under Västra Stambanan. Vägen som korsar spåren i förgrunden torde vara till för att VA-verket ska kunna komma till den pumpstation som ligger invid den gamla påfarten till Riddargatan som korsade spåren till Ånäsvägen.
Lite från ovan
Vyn västerut från Kortedalalinjernas hållplats.
Här ligger hållplatserna klara för att ta emot Angeredslinjernas resenärer.
Det gamla ställverket är slopat. Huset ligger i vägen för stadsförnyelsen och ska rivas. Ett nytt är byggt som reglerar korsningen söder om Gamlestadens fabriker och trafiken över Slakthusbron. Signal 127 tackar för sig och lämnar över till GM51.
Kontaktledningen kontrolleras medelst lastbil med järnhjul och strömavtagare. I bakgrunden syns blocksignalen som skyddar kurvan under Västra Stambanan. Vägen som korsar spåren i förgrunden torde vara till för att VA-verket ska kunna komma till den pumpstation som ligger invid den gamla påfarten till Riddargatan som korsade spåren till Ånäsvägen.
Lite från ovan
Re: Gamlestaden
Nu är trafiken igång och signalerna fungerar.
Två åttor och en Alependel
Spårtriangeln norr om broarna är inte signalerad mer än att det finns växelsignaler.
Huvudsignaler finns dels runt förgreningen i söder, dels runt Slakthusbron. Det är ett nytt ställverk med nya beteckningar på signalerna.
Det väckte lite uppståndelse här när jag visade en bild med två gröna sken intill varandra. Som man kan se på den här bilden av GM72 har man nu ändrat på detta.
Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Spårvagn och godståg
Enkelvagn på linje 11. Någon lösning på vagnbristen verkar inte vara i sikte.
Två åttor och en Alependel
Spårtriangeln norr om broarna är inte signalerad mer än att det finns växelsignaler.
Huvudsignaler finns dels runt förgreningen i söder, dels runt Slakthusbron. Det är ett nytt ställverk med nya beteckningar på signalerna.
Det väckte lite uppståndelse här när jag visade en bild med två gröna sken intill varandra. Som man kan se på den här bilden av GM72 har man nu ändrat på detta.
Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Spårvagn och godståg
Enkelvagn på linje 11. Någon lösning på vagnbristen verkar inte vara i sikte.
Re: Gamlestaden
Plötsligt händer det...Harald skrev:Nu är trafiken igång och signalerna fungerar.
Hoppas man kan ta lärdom av vad som gick rätt och sedan få igång de tidigare havererade signalprojekten.
Re: Gamlestaden
Mycket bra tänkt, skulle göra viss nytta även här i huvudkommunen med omnejd! Men är inte symbolen på tavlan lite väl abstrakt? Nåväl, jag antar att berörda vet vad den betyderHarald skrev:
Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Ett extra plus för T44:an!
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Gamlestaden
---------------------------Harald skrev:Nu är trafiken igång och signalerna fungerar.
Två åttor och en Alependel
Spårtriangeln norr om broarna är inte signalerad mer än att det finns växelsignaler.
Huvudsignaler finns dels runt förgreningen i söder, dels runt Slakthusbron. Det är ett nytt ställverk med nya beteckningar på signalerna.
Det väckte lite uppståndelse här när jag visade en bild med två gröna sken intill varandra. Som man kan se på den här bilden av GM72 har man nu ändrat på detta.
Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Spårvagn och godståg
Enkelvagn på linje 11. Någon lösning på vagnbristen verkar inte vara i sikte.
Kan man inte fundera på att tillfälligt hyra in vagnar?
mvh/spårsnoken
Re: Gamlestaden
Varifrån? Finns det några 2,65 m breda vagnar att hyra någonstans? Till nöds kan kanske 2,50 duga men smalare bör de inte vara. Så ska de tåla 750 V nominell spänning också. Det hade man väl problem med i Norrköping med Tatravagnarna. Edinburghs vagnar hade väl kunnat fungera, men nu har de ju fått igång trafiken, så de är inte tillgängliga längre.spårsnoken skrev:Kan man inte fundera på att tillfälligt hyra in vagnar?
Fast egentligen finns det nog vagnar så det räcker om man bara kunde hålla dem i driftdugligt skick. Det senaste som hördes var väl att det var problem med reservdelar till pedalvagnarna. Det blir väl så när man har ekonomer som tror att man sparar pengar genom att skrota funktionsdugliga reservdelar och göra sig av med de resurser som behövs för att producera de reservdelar som inte är standardvaror. Den här tiden på året kan det ju förstås också bli kö till hjulsvarven, men det var vagnbrist redan när vintertidtabellen började, och det borde det inte ha varit, för då hade man ju haft sommaren på sig att laga de vagnar som inte behövdes i sommartrafiken.
Re: Gamlestaden
Symbolen kan tolkas som ett ständigt gult "sken" och det är väl rätt logiskt (fast då blir ju strecken lite ologiska). Sluttavlorna har f.ö. sett ut så där sedan "urminnes tider". Vilken nytta menar du att man skulle ha av märkskylt på sluttavlan? Jag uppfattar den mest som en kuriositet. Det finns förstås en signalidentitet på papperet eftersom det är en slutpunkt för tågväg, men vilken nytta har man av att kunna identifiera den i terrängen. Räcker det inte om den finns på kartan?daniel_s skrev:Mycket bra tänkt, skulle göra viss nytta även här i huvudkommunen med omnejd! Men är inte symbolen på tavlan lite väl abstrakt? Nåväl, jag antar att berörda vet vad den betyderHarald skrev:
Även sluttavlorna har förärats märkskyltar.
Re: Gamlestaden
Vid säkerhetssamtal m m om t ex arbeten i spår kan tavlan komma att utgöra gränspunkt, och då uppkommer det ett intresse av att kunna identifiera den på ett entydigt sätt både i terrängen och på avstånd via kartan.Harald skrev:Vilken nytta menar du att man skulle ha av märkskylt på sluttavlan? Jag uppfattar den mest som en kuriositet. Det finns förstås en signalidentitet på papperet eftersom det är en slutpunkt för tågväg, men vilken nytta har man av att kunna identifiera den i terrängen. Räcker det inte om den finns på kartan?
Re: Gamlestaden
Arbete i spår funkar inte på det viset i Göteborg. En signal utgör inte gränspunkt för arbete.daniel_s skrev:Vid säkerhetssamtal m m om t ex arbeten i spår kan tavlan komma att utgöra gränspunkt, och då uppkommer det ett intresse av att kunna identifiera den på ett entydigt sätt både i terrängen och på avstånd via kartan.Harald skrev:Vilken nytta menar du att man skulle ha av märkskylt på sluttavlan? Jag uppfattar den mest som en kuriositet. Det finns förstås en signalidentitet på papperet eftersom det är en slutpunkt för tågväg, men vilken nytta har man av att kunna identifiera den i terrängen. Räcker det inte om den finns på kartan?
Med reservation för tyckfel.
Re: Gamlestaden
Nä, det kan jag livligt föreställa mig. Men mitt filosoferande gällde ju Stockholm och här kan den det (om det är en fjärrstyrd signal) och signalsträckan kan då sluta med ett märke som motsvarar sluttavlan på Haralds bild. Men något större problem är det inte, det ligger som regel en hållplats i närheten som kan anges i stället.2763 skrev:Arbete i spår funkar inte på det viset i Göteborg. En signal utgör inte gränspunkt för arbete.daniel_s skrev:Vid säkerhetssamtal m m om t ex arbeten i spår kan tavlan komma att utgöra gränspunkt, och då uppkommer det ett intresse av att kunna identifiera den på ett entydigt sätt både i terrängen och på avstånd via kartan.Harald skrev:Vilken nytta menar du att man skulle ha av märkskylt på sluttavlan? Jag uppfattar den mest som en kuriositet. Det finns förstås en signalidentitet på papperet eftersom det är en slutpunkt för tågväg, men vilken nytta har man av att kunna identifiera den i terrängen. Räcker det inte om den finns på kartan?
Re: Gamlestaden
Fast det är så mycket enklare än så med arbeten i Göteborg.
Om det är ett arbete på avstängt spår så är det (tekniskt sett) hinderfrihetspunkten i de klossade/klovade växlar som leder in på sträckan som utgör gräns. Praktiskt sett är det en hindertavla. Sträckan kan delas in i flera delar och då sätts hindertavlor ut "rygg i rygg" vid respektive gräns.
Om det är ett arbete på trafikerat spår finns det två varianter. Hindrande arbete utgörs gränserna för arbetsplatsen av dels bevakaren och dels sluttavlan (som är identisk med VTF sluttavla för vägarbete). Inom arbetsplatsen är det 15 km/h och bevakaren får stanna tåg i max en minut innan vagnen släpps in.
Det andra alternativet är icke hindrande arbete. Dvs sådant som är tillsyn, kontroll eller besiktning. Då finns det en observatör med som har till uppgift att (i praktiken) vara tågvarnare. Spåret skall vara utrymt när trafiken kommer. Normalt sett får inga verktyg användas, undantag finns om så står i start/arbetstillståndet. Det finns inga tydliga gränser för ett icke hindrande arbete.
Observatör och Bevakare får inte ägna sig åt annat än att hålla koll på trafiken.
Det finns därmed heller ingen vits med att använda en sluttavla eller signal som gränspunkt. Vilket det gör i Stockholm. Om det är bra eller dåligt beror ju på hur man väljer att jobba med sin anläggning.
//T
Om det är ett arbete på avstängt spår så är det (tekniskt sett) hinderfrihetspunkten i de klossade/klovade växlar som leder in på sträckan som utgör gräns. Praktiskt sett är det en hindertavla. Sträckan kan delas in i flera delar och då sätts hindertavlor ut "rygg i rygg" vid respektive gräns.
Om det är ett arbete på trafikerat spår finns det två varianter. Hindrande arbete utgörs gränserna för arbetsplatsen av dels bevakaren och dels sluttavlan (som är identisk med VTF sluttavla för vägarbete). Inom arbetsplatsen är det 15 km/h och bevakaren får stanna tåg i max en minut innan vagnen släpps in.
Det andra alternativet är icke hindrande arbete. Dvs sådant som är tillsyn, kontroll eller besiktning. Då finns det en observatör med som har till uppgift att (i praktiken) vara tågvarnare. Spåret skall vara utrymt när trafiken kommer. Normalt sett får inga verktyg användas, undantag finns om så står i start/arbetstillståndet. Det finns inga tydliga gränser för ett icke hindrande arbete.
Observatör och Bevakare får inte ägna sig åt annat än att hålla koll på trafiken.
Det finns därmed heller ingen vits med att använda en sluttavla eller signal som gränspunkt. Vilket det gör i Stockholm. Om det är bra eller dåligt beror ju på hur man väljer att jobba med sin anläggning.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Gamlestaden
Således kan vi konstatera att i Stockholm skulle man ha bruk för märkskyltar, men där finns inga. I Göteborg finns märkskyltar (på några tavlor i alla fall), men där har man inget bruk för dem.