Såg den nya kartan snabbt häromdagen. I biljetthallen i Gamla stan. Stannade inte och studerade den, men jag fick en känsla av att hela bakgrunden var helsvart. Inte olika nyanser som den som det länkades till ovan. (Länk i repris.)
Den association man naturligt gör för en spårplan med den bakgrundsfärgen är att den visar nattrafiken!
Ny SL-spårtrafikkarta
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ny SL-spårtrafikkarta
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Javisst, när jag såg den nya svarta varianten fördes tankarna direkt till en av New York City och MTA:s kartor för nattrafiken i tunnelbanan.LÅ1 skrev:Såg den nya kartan snabbt häromdagen. I biljetthallen i Gamla stan. Stannade inte och studerade den, men jag fick en känsla av att hela bakgrunden var helsvart. Inte olika nyanser som den som det länkades till ovan. (Länk i repris.)
Den association man naturligt gör för en spårplan med den bakgrundsfärgen är att den visar nattrafiken!

Fast det kanske är nattrafiken som illustreras...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Nu har jag inte sett kartan i verkligheten men jag kan tänka mig att det blir "lugnare" för ögat med svart bakgrund än vit med tanke på alla färger.