Sida 2 av 3

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: måndag 04 augusti 2014 0:58
av C12C3C3C12
Som jag skrev i mitt förra inlägg, på 70-talet skyfflade man C6:or fram och tillbaka mellan Nyboda samt Rissne, problemet var att när man körde på bana 2 med C6:or bromsade man lätt för att stanna mjukt, på bana 3 var det fullbroms som gällde samt högre spänning på strömskenan, glömde någon av hallarna att ställa om tekniken var det inte roligt att köra dom.

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: måndag 04 augusti 2014 13:02
av Bussmicke
Ny bild med rätt stationsnamn.
Bild

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: måndag 04 augusti 2014 13:16
av Bussmicke
Bild

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: tisdag 05 augusti 2014 11:22
av daniel_s
C12C3C3C12 skrev:Som jag skrev i mitt förra inlägg, på 70-talet skyfflade man C6:or fram och tillbaka mellan Nyboda samt Rissne, problemet var att när man körde på bana 2 med C6:or bromsade man lätt för att stanna mjukt, på bana 3 var det fullbroms som gällde samt högre spänning på strömskenan, glömde någon av hallarna att ställa om tekniken var det inte roligt att köra dom.
Var det verkligen högre spänning? Och ställde man verkligen om någonting när man tillfälligt körde inlånade vagnar på T-bana 3? I alla fall på senare år fick vagnarna gå som de var, med M-summer vid 50 km/h och normal broms. Det borde kanske ha varit förbjudet att blanda nybodavagnar och "riktiga" bana 3-vagnar i samma tåg, men det hände nog ändå, jag minns åtminstone ett tåg jag åkte med där de två mittersta vagnarna bromsade fast på slutet vid var och varannan station. Jag har sett en gammal trafikorder som reglerar tillåtna tågsammansättningar, men kan inte minnas att den sade något om just detta?!?

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: onsdag 06 augusti 2014 13:29
av Bussmicke
Nya bilder igen på hemsidan. Idag gröna C2 2161samt Blåa C2 och C3.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fler bilder finns ute på Hemsidan.Använd sökfunktionen och gårdagens datum för att se vad som är nytt, annars botanisera fritt bland C2+C3.

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: onsdag 06 augusti 2014 21:57
av daniel_s
Wow, underbart. Fast nog är 2161 blå på första bilden :D

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: onsdag 06 augusti 2014 22:07
av ADDE
varför saknar C2:orna fönster på vänster sida? ser helt konstigt ut :shock:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: onsdag 06 augusti 2014 22:14
av Hechtwagen
På hytten? Igensatt för att rymma ny elutrustning till salongsbelysningen vill jag minnas. Snyggt? -inte prioriterat!

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: onsdag 06 augusti 2014 22:18
av daniel_s
ADDE skrev:varför saknar C2:orna fönster på vänster sida? ser helt konstigt ut :shock:
Det är höger sida...

Vid revisionerna runt 1990 förenklade man rostsaneringen lite genom att sätta igen dessa tre fönster i stället för att hålla på med en massa finlir på vagnar som ändå aldrig skulle gå som ledarvagnar. Det var väl ett fullt rimligt val, men givetvis var man tvungen att gå till överdrift genom att göra likadant på C3 som inte hade samma problem.

Ett kuriosum är att vagn 2198 som syns på en av bilderna senare fick tillbaka sina fönster i ena änden, för att tillsammans med 2173 gå som ledarvagn i det sista tåget till Bagarmossen 1994 som bestod av 8 C2. De rullade sedan runt i det skicket ända tills de skrotades :D

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: onsdag 06 augusti 2014 22:20
av daniel_s
Hechtwagen skrev:På hytten? Igensatt för att rymma ny elutrustning till salongsbelysningen vill jag minnas. Snyggt? -inte prioriterat!
Nja, den omriktaren satt inte där utan på hyttens bakvägg mot kupén i B-änden, C3 hade inte denna vägg och fick därför förses med helhytt i den änden, ännu ett utslag av överdriven likriktning (eller växelriktning)? :lol: :D

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: onsdag 06 augusti 2014 22:42
av Hechtwagen
+1 :cheesygrin:

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: torsdag 07 augusti 2014 0:54
av Bussmicke
daniel_s skrev:Wow, underbart. Fast nog är 2161 blå på första bilden :D
Inget annat har heller påstått. :D Infon gällde hemsidan...

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: torsdag 07 augusti 2014 12:28
av ADDE
Ah, tack för allt svar :)

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: söndag 31 augusti 2014 0:59
av Sparkfot
C12C3C3C12 skrev:Jag kan hålla med om att Bernadetteblått var snyggare på dom senare leveranserna till bana 3, det värsta var när man började blanda och ge mellan banorna, den senare "urk-blå" kom efter att jag lämnat in bromsklubban, fartnyckeln samt tågvaktsnyckeln.
Bromsklubba vet jag vad det är, men med tågvaktsnyckel avser du dagens kombinyckel men fartnyckeln har jag inte hört talas om?

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: söndag 31 augusti 2014 6:43
av Harald
Fartnyckeln var ett handtag som man manövrerade kontrollerns fram- och backvals med.

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: söndag 31 augusti 2014 22:09
av Sparkfot
Harald skrev:Fartnyckeln var ett handtag som man manövrerade kontrollerns fram- och backvals med.
Finns det måne en bild på denna nyckel/handtag?

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: söndag 31 augusti 2014 22:47
av Harald
Bild

Den sitter till vänster om körveven på bilden ovan där den står i 0-läge. I detta läge kunde man ta bort den. Om den stod i F eller B kunde man inte ta bort den.

Bild

På den här bilden är fartnyckeln inte insatt, men man ser greppet för den på fram- och backvalsens topp. Man ser även klacken som hindrade att man tog bort den i läge B.

Bilder från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: söndag 31 augusti 2014 23:55
av Sparkfot
Det var som en liten skiftnyckel typ?

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: måndag 01 september 2014 0:08
av daniel_s
Sparkfot skrev:Det var som en liten skiftnyckel typ?
Nej, men som en liten blocknyckel (med stor käft och kort skaft då :cheesygrin: ).

Re: Stockholms tunnelbana på 90-talet 3

Postat: måndag 01 september 2014 0:32
av Sparkfot
daniel_s skrev:
Sparkfot skrev:Det var som en liten skiftnyckel typ?
Nej, men som en liten blocknyckel (med stor käft och kort skaft då :cheesygrin: ).
Ah det var ju en sån jag mena men kom inte på vad sjutton det hette. :oops: