Sida 2 av 2

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: lördag 09 augusti 2014 10:24
av Fredrik E
darthjpp skrev:
Fredrik E skrev: Den personalen som kör ordervagnar under Way out west är trafikledare, trafikplanerare, trafikarbetsledare m.m. Någon förare på övertid tas in om frivilliga finns.
En fråga, är det så att personal med förarutbildning, men som inte har en förartjänst, behöver ett visst antal timmar per år bakom spakar och pedaler för att få behålla behörigheten?
Ungefär så kan man säga.
Trafikledare och Arbetsledare gör som förarkåren och har ett årligt TRI-prov, hela dagen går ut på att damma av och lära in nya kunskaper där bland annat spårvagnskörning är med på schemat. Ibland är det så att mycket nytt teoretiskt har hänt som kräver hela dagen och då kompletteras det med en extradag där spårvagnskörning utförs.

Spårkänslan sitter kvar men var detektorer, körning i nya slingor/sträckor, etc. är viktigt att uppdatera så att man hänger med. Vi alla som på något vis har med kollektivtrafiken lever just nu i en tid med mycket förändring och omläggningar så utbildningen går på högvarv.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: lördag 09 augusti 2014 10:31
av Fredrik E
hej skrev:
Fredrik E skrev:Idag klockan 17 lade man linje 8 att köra Ullevi Norra - Centralen - Brunnsparken - Valand - Vasaplatsen - Annedal - Marklandsgatan - Axel Dahlströms torg. Efter utvärdering kan det bli aktuellt imorgon också. Den förstärker där linje 10 inte kan köra på grund av personalbrist.

Den personalen som kör ordervagnar under Way out west är trafikledare, trafikplanerare, trafikarbetsledare m.m. Någon förare på övertid tas in om frivilliga finns.
Varför inte göra det enkelt för alla dra in linje 8 och 10 och låt linje 2 gå ordinarie väg. Alla vet ju att man ska ta tvåan om man ska till Slottsskogen....
Så här med facit i hand så håller jag med i din fråga.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: fredag 12 september 2014 10:43
av hej
Förutom den rådande vagnsbristen med en hel del enkelpedaler på Göteborgs spår så fortsätter personalbristen från i sommar och nu är det linje 13 man valt att dra in turer på.
Linje 13, Sahlgrenska - Brämaregården, flera inställda avgångar under fredagen den 12 september. Detta beror på personalbrist.
Som det verkar så är alla turer på linje 13 inställd med undantag för de turer som på morgonen trafikerar Saltholmen.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: tisdag 16 september 2014 2:41
av M_M
Om man har personal nog att över huvud taget få ut några vagnar på linje 10, men långt i från full turtäthet, så är det väl bättre att de kör mellan Södra Guldheden och någon vändplats halvnära. Antingen kan de t.ex. köra Guldheden-Vasaplatsen-Grönsakstorget-Brunnsparken (reservhållplatsen som användes för nattrafiken förr)-Valand-Guldheden, eller så kan de vända vid centralen som vissa av kvällsturerna ändå gör, eller så kan de väl i nödfall backvända vid Wavrinskys plats?


Annars lät ju det där med att dra om linje 8 via centrum rätt bra. Egentligen byggdes ju Chalmerstunneln och Skånegatan delvis för att alla resenärer inte får plats i centrum, och vid förarbrist så finns ju inte den trängseln i centrum

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: tisdag 16 september 2014 15:32
av hej
M_M skrev:Om man har personal nog att över huvud taget få ut några vagnar på linje 10, men långt i från full turtäthet, så är det väl bättre att de kör mellan Södra Guldheden och någon vändplats halvnära. Antingen kan de t.ex. köra Guldheden-Vasaplatsen-Grönsakstorget-Brunnsparken (reservhållplatsen som användes för nattrafiken förr)-Valand-Guldheden, eller så kan de vända vid centralen som vissa av kvällsturerna ändå gör, eller så kan de väl i nödfall backvända vid Wavrinskys plats?


Annars lät ju det där med att dra om linje 8 via centrum rätt bra. Egentligen byggdes ju Chalmerstunneln och Skånegatan delvis för att alla resenärer inte får plats i centrum, och vid förarbrist så finns ju inte den trängseln i centrum
Det var i somras när linje 10 inte gick till Guldheden som den drabbades av indragna turer. Nu i höst är det istället linje 13 man har dragit in. I fredags så var linjen helt indragen om man bortser de turer som trafikerade Saltholmen. Så inga vagnar fanns som kunde vända halvvägs på linje 13.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: tisdag 27 juni 2023 14:10
av Enceladus
Förarbrist: Spårvagnslinjer kan kortas och läggas ner
Sveriges Radio skrev:Spårvagnslinjer i Göteborg kan kortas – eller läggas ner.
Göteborgs spårvägar har personalbrist igen. Resenärer i Biskopsgården, Kortedala/Bergsjön samt Mölndal kan drabbas särskilt hårt. Tuff trafikmiljö sägs vara en av orsakerna. Förarbristen är dock inte unik för spårvagnsbranschen. Därför går det inte heller att ersätta spårvagnstrafiken med busstrafik.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: söndag 02 juli 2023 22:31
av Hechtwagen
Enceladus skrev: tisdag 27 juni 2023 14:10 Förarbrist: Spårvagnslinjer kan kortas och läggas ner
Sveriges Radio skrev:Spårvagnslinjer i Göteborg kan kortas – eller läggas ner.
Göteborgs spårvägar har personalbrist igen. Resenärer i Biskopsgården, Kortedala/Bergsjön samt Mölndal kan drabbas särskilt hårt. Tuff trafikmiljö sägs vara en av orsakerna. Förarbristen är dock inte unik för spårvagnsbranschen. Därför går det inte heller att ersätta spårvagnstrafiken med busstrafik.
Igen? Med tanke på din nioårsbump av tråden så är det rätt långt mellan dessa tillfällen.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: torsdag 06 juli 2023 22:48
av VästSverige
Här är ändringarna som gäller från 21 augusti 2023

2an börjar gå till Lana fast några turer till och från mölndal

6an går Värderlidsgatan tror stavfel och sedan till Nymånegatan samma några till Länsmansgården och Kortedala

10an går Eketrägatan till Guldheden några turer till och från Biskopsgården

13 går Saltholmen Centrum bara morgon turer har jag för mig

Tidtabellerna som gäller från 21 augusti finns på hemsidan

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: torsdag 06 juli 2023 23:26
av Hechtwagen
Det har ju vagnbrist också, perkfekt timing att ha vagnbrist och förarbrist samtidigt.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: fredag 07 juli 2023 0:15
av daniel_s
Hechtwagen skrev: torsdag 06 juli 2023 23:26 Det har ju vagnbrist också, perkfekt timing att ha vagnbrist och förarbrist samtidigt.
Kostnadsbesparande!

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: fredag 07 juli 2023 0:58
av Diripsi
Ser ut som det klassiska misstaget med kortvändningar. Man tror att eftersom det är färre resande längst ut på linjerna så gör det inte så mycket om man minskar trafiken där, men man tänker inte på att resenärerna då inte fördelar sig jämt mellan vagnarna. Om vi tar Mölndalslinjen som exempel så ska linje 4 ta hand om alla resenärer som ska längre än till Lana och dessutom en stor del av alla som ska till Lana eller kortare. Medan linje 2 bara får en del av alla resenärer som ska till Lana eller kortare.

Det hade förstås varit betydligt bättre att göra en generell minskning av turtätheten på samtliga linjer. Även om det då blir något färre vagnar på de centrala sträckorna så skulle det bli mycket jämnare belastning och därmed betydligt mindre trängsel än vad det kommer att bli nu.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: fredag 07 juli 2023 9:47
av Hechtwagen
daniel_s skrev: fredag 07 juli 2023 0:15
Hechtwagen skrev: torsdag 06 juli 2023 23:26 Det har ju vagnbrist också, perkfekt timing att ha vagnbrist och förarbrist samtidigt.
Kostnadsbesparande!

Jäpp! Regionen i Stockholm vill spara och dra ner på kollektivtrafiken, nu kan de skylla på MTR som kör färre pendeltåg pga förarbrist.

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: fredag 07 juli 2023 9:52
av daniel_s
Hechtwagen skrev: fredag 07 juli 2023 9:47
daniel_s skrev: fredag 07 juli 2023 0:15
Hechtwagen skrev: torsdag 06 juli 2023 23:26 Det har ju vagnbrist också, perkfekt timing att ha vagnbrist och förarbrist samtidigt.
Kostnadsbesparande!

Jäpp! Regionen i Stockholm vill spara och dra ner på kollektivtrafiken, nu kan de skylla på MTR som kör färre pendeltåg pga förarbrist.
Det har redan medfört en besparing: https://www.regionstockholm.se/verksamh ... sresultat/

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: fredag 07 juli 2023 17:49
av roggek
Har MTR varit i farten och infört sin personalpolitik på spårvägstrafiken i Göteborg nu också (eller har "Västtragik" blivit inspirerade, månntro?), räcker det inte med lokförarbristen på pendeltågen i Stockholm?
Verkar vara en smittsam åkomma det här...

Lite sent att vakna isåfall eftersom spårvagnskonduktörerna togs väl bort på GS för en sisådär 50-52 år sedan...
Och här behövs minsann inga jävla dörrövervakande kameror... :cheesygrin:

Re: Personalbrist i Göteborg

Postat: fredag 07 juli 2023 19:33
av Harald
På de nyare vagntyperna i Göteborg finns det kameror så att föraren kan se dörrarna.