Sida 2 av 2
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: måndag 02 juni 2014 11:36
av Nils Carl Aspenberg
5 millioner er bra for en stad på Norrköpings størrelse. Oslo hadde 49 millioner sporvognspassasjerer, og det utgjør rundt 20 prosent.
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: måndag 02 juni 2014 17:06
av Henrik Schütz
Det är plus 50% senaste fem åren ungefär!
HS
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: måndag 02 juni 2014 19:20
av hej
M_M skrev:Men visst, ett bra alternativ är att se till att ha ett hyggligt centralt köpladeområde och ha riktigt god kollektivtrafik dit. Exempel på detta är Backaplan i Göteborg, som beslutsfattarna direkt korkat avser ändra om till innerstadsmässig stadsbebyggelse. Kanske Göteborgs kommunfullmäktiges mest korkade beslut på ett halvsekel.
Inget är väl beslut än om Backaplan. Området är ett väldigt centralt beläget område som är ett gammalt industriområde som utvecklats till ett handelsområde utan någon större struktur. Förrutom de hus som ligger närmast Hjalmar Brantingsplatsen så är området överfullt med tomma rivningstomter och ödsliga megaparkeringar. Den tanke som finns är att fördubbla handelsytan men också få utrymme till centralt belägna bostäder. Eftersom området allaredan idag har spårvagnstrafik kommer man att få ökat antal resande. Dessutom så kommer troligtvis Backabanan att skära genom området och den tilltänkta nya stationen Brunnsbo längs Bohusbanan kommer att ligga inom området.
Om man vill ha förutsättningar för att öka resandet med spårvagn är väl detta en vettig strategi. Man borde egentligen ställa sig frågan varför man inte oftare bygger bostäder ovanpå köpladorna, framförallt om det finns bra kollektivtrafik i området.
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: tisdag 03 juni 2014 19:54
av M_M
Visst, alla steg i beslutsprocessen är inte tagna, men politikernas och tjänstefolkets åsikter är rätt väl yttrade.
Min erfarenhet från att under något års tid för några år sen nästan dagligen ha med området att göra är att den stora parkeringsytan är rätt välnyttjad. Visst, det fanns nog nästan alltid ett helt gäng lediga platser, men särskilt tomt var det inte.
Jag har extremt svårt att se varför man inte kombinerar idéerna, d.v.s. behåller nuvarande ungefärliga koncept med rejäla parkeringsmöjligheter och goda anslutningar till närliggande vägnät, men ersätter merparten av nuvarande bebyggelse med byggnader som har 1-2 våningar för butiker (som idag) men ett helt gäng "innerstadsmässiga" våningar ovanpå.
OBS, jag försvarar inte eländet som finns längre österut invid Bohusbanan. Det är området som ligger inom gångavstånd från Hjalmar Brantingsplatsen (och Södra Deltavägen) som bör få behålla sin nuvarande funktion.
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: tisdag 03 juni 2014 20:18
av hej
M_M skrev:
Jag har extremt svårt att se varför man inte kombinerar idéerna, d.v.s. behåller nuvarande ungefärliga koncept med rejäla parkeringsmöjligheter och goda anslutningar till närliggande vägnät, men ersätter merparten av nuvarande bebyggelse med byggnader som har 1-2 våningar för butiker (som idag) men ett helt gäng "innerstadsmässiga" våningar ovanpå.
Det är väl det som är grundkonceptet men P-hus och underjordiska garage är väl mycket bättre än P-platser i markplan?
Tanken är att ha affärerna kvar i bottenplan och ovanpå bygga bostäder och att förutom bygga P-hus även bygga P-garage under husen,
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: tisdag 03 juni 2014 20:43
av M_M
hej skrev:M_M skrev:
Jag har extremt svårt att se varför man inte kombinerar idéerna, d.v.s. behåller nuvarande ungefärliga koncept med rejäla parkeringsmöjligheter och goda anslutningar till närliggande vägnät, men ersätter merparten av nuvarande bebyggelse med byggnader som har 1-2 våningar för butiker (som idag) men ett helt gäng "innerstadsmässiga" våningar ovanpå.
Det är väl det som är grundkonceptet men P-hus och underjordiska garage är väl mycket bättre än P-platser i markplan?
Tanken är att ha affärerna kvar i bottenplan och ovanpå bygga bostäder och att förutom bygga P-hus även bygga P-garage under husen,
P-hus / P-garage är å andra sidan ingen höjdare...
pdf-läsövning
blogg-läsövning
(Jag erkänner att jag har i stort sett bara läst rubrikerna till just dessa två länkar som var rätt lättgooglade, hela utgångspunkten är så uppenbar att mer läsning behövs knappast för att se problemet med dagens parkeringshus).
Garage/P-hus innebär dessutom att man måste åka hiss, och gissningsvis blir hanteringen av kundvagnar också krångligare.
Så fasligt dyr kan marken inte vara att man inte har råd med "friluft"-parkeringar i markplan om man ändå har råd med en massa grönytor inkl golfbanor bara några enstaka kilometer bort...
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: tisdag 03 juni 2014 20:53
av 2763
Vilket 50-tal kommer m_m ifrån idag. Alla riktiga köpcentra har phus för att:
Det blir kortare att gå
Du får plats med större utbud på samma yta.
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: tisdag 03 juni 2014 21:12
av hej
M_M skrev:hej skrev:M_M skrev:
Jag har extremt svårt att se varför man inte kombinerar idéerna, d.v.s. behåller nuvarande ungefärliga koncept med rejäla parkeringsmöjligheter och goda anslutningar till närliggande vägnät, men ersätter merparten av nuvarande bebyggelse med byggnader som har 1-2 våningar för butiker (som idag) men ett helt gäng "innerstadsmässiga" våningar ovanpå.
Det är väl det som är grundkonceptet men P-hus och underjordiska garage är väl mycket bättre än P-platser i markplan?
Tanken är att ha affärerna kvar i bottenplan och ovanpå bygga bostäder och att förutom bygga P-hus även bygga P-garage under husen,
P-hus / P-garage är å andra sidan ingen höjdare...
pdf-läsövning
blogg-läsövning
(Jag erkänner att jag har i stort sett bara läst rubrikerna till just dessa två länkar som var rätt lättgooglade, hela utgångspunkten är så uppenbar att mer läsning behövs knappast för att se problemet med dagens parkeringshus).
Garage/P-hus innebär dessutom att man måste åka hiss, och gissningsvis blir hanteringen av kundvagnar också krångligare.
Så fasligt dyr kan marken inte vara att man inte har råd med "friluft"-parkeringar i markplan om man ändå har råd med en massa grönytor inkl golfbanor bara några enstaka kilometer bort...
Marken kan nog räknas som de dyrare i Sverige. Ungefär 2 km från Göteborgs Centralstation i ett expansiv del av staden där man förutom har en väl utbyggd kollektivtrafik idag även lär få en pendeltågsstation. Dessutom så är området väl försedd med vägar och är redan ett etablerat affärsområde.
Kundvagnar utomhus i Göteborgsk slask, hällregn eller hopplös kuling är väl inte heller det smidigaste.
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: onsdag 04 juni 2014 2:18
av M_M
2763 skrev:Vilket 50-tal kommer m_m ifrån idag. Alla riktiga köpcentra har phus för att:
Det blir kortare att gå
Du får plats med större utbud på samma yta.
Det fanns inte köpcentra i Sverige på 50-talet. Krämaren i Örebro är mig veterligen Sveriges första och det byggdes på 60-talet.
Krämaren har parkeringsplatser inomhus i byggnaden. Likaså har "Åhlenshuset" strax invid också parkeringsplatser inomhus i byggnaden.
Det hindrar inte att en riklig kommers bedrivs vid Marieberg i Örebros utkant, där all parkering sker utomhus.
Parkeringsplatser vid köpcentra brukar oftast vara anlagda så att det inte samlas vatten/slask i några större mängder, d.v.s. inte mer än vad kundvagnar och väderpassande skor lätt klarar.
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: onsdag 04 juni 2014 8:24
av 2763
När det gäller bilfuturismen så inleddes den på femtiotalet och den började väl få vacklande hälsa vid oljekrisen. Det finns naturligtvis fler köpcentra med utomhusparkering, men tittar vi på nyligen ombyggda så har man tagit tidigare utomhusparkeringsyta i anspråk till nyttoverksamhet. Titta på exempelvis Hageby centrum och Frölunda torg.
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: onsdag 04 juni 2014 12:16
av hej
Göteborg behöver bygga ungefär 50 000 nya bostäder närmsta åren. Eftersom spårvagnsutbyggnaden släppar efter så är det effektivast att lägga nya områden antingen centralt eller längs stråk där spårvägen redan är utbyggd. Göteborg har stora outnyttjade områden som ligger centralt som är outnyttjade och det är där man tänkt bygga. I huvudsak så är det fyra områden som är aktuella som är väldigt centrala. Frihamnen, Gullbergsvass, Backaplan och Ringön. Avståndet från Centralstationen till Hjalmar Brantingsplatsen är ungefär lika långt som mellan Centralstationen och Järntorget. Att använda så pass central mark enbart för köplador och enorma markparkeringar är knappast effektiv markanvändning. Här finns redan spårväg framdagragen, likaså finns stora trafikleder. Så man behöver inte fundera över de bitarna. Dessutom så ger tätare byggandet av Backaplan mer passagerarunderlag för Backabanan. Inte många städer har sådan central mark där förutsättningar finns för att utvidga stadskärnan, affärerna finns här redan och med bra planering så kan de vara kvar under byggnationen.
Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: onsdag 04 juni 2014 13:29
av Jourmaster
Diskussionen drar iväg långt från inledarens första inlägg. Förslag: Håll er till ämnet eller inled en ny diskussion om det som hjärtat är fullt av.

Re: Lite resanderäkning Norrköping!
Postat: torsdag 05 juni 2014 0:38
av M_M
Jourmaster skrev:Diskussionen drar iväg långt från inledarens första inlägg. Förslag: Håll er till ämnet eller inled en ny diskussion om det som hjärtat är fullt av.

Kanske lika bra att nämna att darthjpp startade just en ny tråd som förlängning av denna tråd, och den finns här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... ead#unread (länken går till första nya olästa inlägg)