Ökat Resande Göteborg!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ökat Resande Göteborg!
Ja, kör buss är den bästa lösningen i Göteborg just nu. Därmed inte sagt att det generellt är den bästa lösningen. Bättre vore att att skaffa spårvägskomptens och rusta upp och modernisera spårvägen till ett effektivt, kapacitetsstarkt trafiksystem, men den insikten verkar inte finnas bland de styrande.
Inga trådbussar, tack. Då är det speciell teknik som kräver speciell kompetens och då är vi där igen. Vanliga bussar som det finns mängder av kompetens om, bland annat på ett av stadens större företag.
Inga trådbussar, tack. Då är det speciell teknik som kräver speciell kompetens och då är vi där igen. Vanliga bussar som det finns mängder av kompetens om, bland annat på ett av stadens större företag.
Re: Ökat Resande Göteborg!
Hur har du tänkt dig att få plats med det. Det blir rätt många övergångsställen som behöver flyttas. Det finns minst ett ställe där man måste göra om en relativt ny spårlayout. Glöm den här idén det är en ren skrivbordsprodukt.spårsnoken skrev:Visst, rampen skulle bli 10 meter lång. Dvs. hållplatserna skulle få bli 10 meter (drygt) längre om både nuvarande låggolvsvagnar och ombyggda M28/M29 skulle kunna stanna. Visst; ombyggnaden av dörrpartiet fram skulle i princip få omfatta helt nya dörrar så det blir typ 180 cm. Skicka brukbara M28/M29 till Tjeckien då och få det gjort för 1 mkr/styck....
Ska man bygga låggolv i pedalvagnar så är det helt klart partiet kring mittdörrarna som ska byggas om. Allt annat är dumheter - passagerarna behöver inte passera föraren. Det är dock inte så enkelt som man kan tro - Det finns ganska mycket pryttlar under golvet och att gå in och ändra i en självbärande kaross är inte alla gånger så enkelt. 1 MSek låter väldigt lågt, även för att få det hela gjort i Tjeckien. Är du ironisk?
//T
Med reservation för tyckfel.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Ökat Resande Göteborg!
Hva er det dere røker i Sverige? Sure strømper, hasj eller kokain?
Det går da ikke an å tenke på å redusere sporveisnettet i Göteborg. Det er ett av de beste i Europa.
Det går da ikke an å tenke på å redusere sporveisnettet i Göteborg. Det er ett av de beste i Europa.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Ökat Resande Göteborg!
Det är tydligen inte det,nedslitet, och med brist på vagnar, I göteborg röker man makrill, och räkor ibland.
HS
HS
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Ökat Resande Göteborg!
Det finns en anledning till att pedalvagnarna är avsmalnade i ändarna, fömodligen slår dom utanför lastprofilen om de är raka hela vägen.
HS
HS
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Ökat Resande Göteborg!
--------------------------Harald skrev:Ja, kör buss är den bästa lösningen i Göteborg just nu. Därmed inte sagt att det generellt är den bästa lösningen. Bättre vore att att skaffa spårvägskomptens och rusta upp och modernisera spårvägen till ett effektivt, kapacitetsstarkt trafiksystem, men den insikten verkar inte finnas bland de styrande.
Inga trådbussar, tack. Då är det speciell teknik som kräver speciell kompetens och då är vi där igen. Vanliga bussar som det finns mängder av kompetens om, bland annat på ett av stadens större företag.
Hehe... trådbussnegativismen är starkt rotad hos vissa. Att köra med dieselbussar i stället för spårvagnar är nog inte gångbart med dagens miljötänk. Däremot möjligen att köra med pluginelbussar där laddningen sker under tråd a la Landskrona. Och Volvo skulle nog köpa en sådan ide, man är ju redan engagerad i laddhybrider.
mvh/spårsnoken
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Ökat Resande Göteborg!
----------------2763 skrev:Hur har du tänkt dig att få plats med det. Det blir rätt många övergångsställen som behöver flyttas. Det finns minst ett ställe där man måste göra om en relativt ny spårlayout. Glöm den här idén det är en ren skrivbordsprodukt.spårsnoken skrev:Visst, rampen skulle bli 10 meter lång. Dvs. hållplatserna skulle få bli 10 meter (drygt) längre om både nuvarande låggolvsvagnar och ombyggda M28/M29 skulle kunna stanna. Visst; ombyggnaden av dörrpartiet fram skulle i princip få omfatta helt nya dörrar så det blir typ 180 cm. Skicka brukbara M28/M29 till Tjeckien då och få det gjort för 1 mkr/styck....
Ska man bygga låggolv i pedalvagnar så är det helt klart partiet kring mittdörrarna som ska byggas om. Allt annat är dumheter - passagerarna behöver inte passera föraren. Det är dock inte så enkelt som man kan tro - Det finns ganska mycket pryttlar under golvet och att gå in och ändra i en självbärande kaross är inte alla gånger så enkelt. 1 MSek låter väldigt lågt, även för att få det hela gjort i Tjeckien. Är du ironisk?
//T
Ok. Låt tjeckerna sänka golvet i mittdelen då. Och lägg på 1 mkr till per vagn så blir det ändå en bra affär jämfört med att investera i bussar (en pluginelbuss ny kostar minst 4 mkr/styck även med tjeckiska priser).
mvh/spårsnoken
Re: Ökat Resande Göteborg!
Att jag inte tilltror Göteborgs kommun om att kunna sköta ett trådbussnät betyder inte att jag är negativ till trådbussar i sig.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Ökat Resande Göteborg!
-----------------------Harald skrev:Att jag inte tilltror Göteborgs kommun om att kunna sköta ett trådbussnät betyder inte att jag är negativ till trådbussar i sig.
Det blir ju inte ett 'trådbussnät' om det kallas för 'förenklat laddningssystem för elhybridbussar med pluginfunktion'. Observera att Trafikverket är berett att satsa X antal miljoner kr. för att prova en 500 meter lång laddsträcka med induktionsladdning.
mvh/spårsnoken