Re: "Gamla" Tvärbanan
Postat: torsdag 21 maj 2015 19:55
Blir det några arbeten på Tvärbanan i sommar?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
citerar sl.setwr skrev:Blir det några arbeten på Tvärbanan i sommar?
Tvärbanan 22
Sommaravstängningar på Tvärbanan
Gäller från: 2015-05-27, 04:00
På grund av signal- och underhållsarbeten ersätts delar av Tvärbanan 22 av bussar under sommaren.
Från trafikdygnets start den 22 juni till trafikdygnets slut den 9 augusti ersätter buss 22A spårvagnarna mellan Solna station och Alvik.
Från trafikdygnets start den 6 juli till trafikdygnets slut den 2 augusti ersätter buss 22B spårvagnarna mellan Gröndalsrampen och Sickla udde. Under denna tid trafikeras sträckan Alvik-Gröndalsrampen med spårvagn som avgår var 20:e minut.
Räkna med att din resa kan ta längre tid än normalt. Tänk på att vara ute i god tid.
Använd reseplaneraren för att hitta det bästa alternativet för just din resa!
Ambitionen är att så snart det är tekniskt möjligt koppla ihop de två grenarna, Solnagrenen och Sicklagrenen, så att man kan åka hela sträckan utan att behöva stiga av och byta. Men för att kunna göra det krävs ett fullt fungerande och störningsfritt signalsystem. Planering pågår för att hitta en säker och pålitlig tidplan för detta.
Målet just nu är att slutföra arbetet senast 2017. /Tim, SL
* På Facebook!kildor skrev:SL på Facebook:
Ambitionen är att så snart det är tekniskt möjligt koppla ihop de två grenarna, Solnagrenen och Sicklagrenen, så att man kan åka hela sträckan utan att behöva stiga av och byta. Men för att kunna göra det krävs ett fullt fungerande och störningsfritt signalsystem. Planering pågår för att hitta en säker och pålitlig tidplan för detta.
Målet just nu är att slutföra arbetet senast 2017. /Tim, SL
Du kan vara säker på att trafiken till Sickla Station inte startar innan nya signalsystemet har installerats på hela tvärbanan. Exempelvis har ombyggnaden i Alviks Strand pausats i flera år pga detta och den ombyggnaden gjordes enbart pga att man trots de 12 växlarna utanför Ulvsundahallen inte kan genomföra ett tågbyte med trafikanter på ett vettigt sätt.twr skrev:...
* På Facebook!![]()
* 4 år försenat!![]()
* Det kan sluta med att Tvärbanans genomgående trafik når Sickla station innan den når Solna station!
Kan du precisera det där lite mer? Tvär- och Nockebybanan har väl ingen (egen) förbindelse med Värtabanan? Menar du att man måste ta spårvagnarna via Trafikverkets spår (via Älvsjö?) till trakten av Tomteboda för att vända en vagn?Odd skrev:Visste ni för övrigt att efter att Brommadepån har slopats så kommer den närmaste platsen att vända på en spårvagn på Tvär/Nockebybanan att vara triangelspåret till Värtabanan...
"GE har i stort sett fått uppfinna ett nytt system" säger trafikförvaltningens programchef Torbjörn Bodin enligt länken ovan. Har ingen i trafikförvaltningens ledning funderat över att detta är lite konstigt? Automatiska blocksystem för likströmsbanor uppfanns och kom i bruk på 1910-talet, enkla reläbaserade förreglingssystem (som gör att man snabbt och säkert kan köra genom växlar och korsningar) kom i mitten av 1920-talet och punktformiga ATC-system var väl utvecklade på 1930-talet. Det är förbättrade versioner av dessa system som i dag installeras på andra spårvägssystem runt om i världen - i den mån spårvägen behöver något signalsystem. Många komponenter är annorlunda än för 100 år sedan, men grunden i systemen är samma. Likväl låter trafikförvaltningen GE uppfinna detta på nytt, betalar 350 miljoner och accepterar att GE:s system, som fortfarande är i utvecklingsfas, orsakade 237 trafikstopp om minst 20 minuter under 2014. Och då tror jag ändå inte man räknar in alla de planerade avstängningar som man haft för att underlätta General Electrics utvecklingsarbete.LÅ1 skrev:Har SL och resenärerna tur så kan det bli genomgående trafik förbi Alvik hösten 2017! Vågar vi tro på det?![]()
"Tvärbanan fungerar först 2017".
I den länkade artikeln kan man läsa om att realtidsskyltarna på Solnagrenens hållplatser fortfarande inte fungerar och inte kommer att göra detta inom de närmaste åren. Vet någon vad detta kan bero på? Spårvägslinje 7 hade ju relativt väl fungerande realtidsskyltar redan från starten, och på de flesta busslinjer är realtidsinformationen någorlunda pålitlig. Jag förutsätter att SL kräver att trafikentreprenörer man upphandlar har SL:s standardiserade realtidsinformationsmojänger i sina fordon, så att skyltarna på hållplatserna uppdateras och (förmodar jag) trafikledarna varnas när det är större avvikelser, liksom att man kan samla in statistik som underlag för t ex beslut om ändrade körtider i tidtabellerna. Varför fungerar det då inte på Tvärbanans Solnagren? Och varför klarar skyltarna på "gamla" Tvärbanan inte att visa tider för de busslinjer som samutnyttjar en del hållplatser med spårvagnarna? Visserligen säger en pressansvarig något om att problemen med signalsystemet påverkar hållplatsskyltarna, men inte använder man väl signalsystemet för realtidsinformationen när det finns fungerande standardlösningar? Det verkar ju som en krånglig omväg, i synnerhet som de delar av spårvägarna som går på gatuspår saknar signalsystem, och ändå måste ha en annan typ av realtidsinformationslösningLÅ1 skrev:"Så länge till är tvärbanan störig"
Främsta orsaken är nog att Angeredsbanan har långa hållplatsavstånd, dels på snabbspårssträckan mellan centrum och Gamlestaden, där det finns en alternativ spårvägsförbindelse som betjänar Stampen, Olskroken m fl områden, och dels mellan Gamlestaden och Alelyckan, där det lokala trafikbehovet för köpcentra, kolonilotter, industrier mm sköts med buss. Men en stor fördel för Angeredsbanan är också att man numera använder robusta och beprövade signalsystem, och bara där det är motiverat - alltså på sträckor med skymd sikt eller växlar och korsningar. Inledningsvis var det dock stora problem http://ekeving.se/rt/gbg/AB/si/index.html på grund av att ny oprövad och komplicerad teknik användes. Troligen beroende på svag beställarkompetens.Bo Rengmark skrev:Är inte helt uppdaterad, men hur kan man köra 3-minuterstrafik på Angeredsbanan med en medelhastighet på 40 km/tim medan man på Solnagrenen kör 10-minuterstrafik med en medelhastighet på bara 21 km/tim?
På L7 styrs realtiden via samma system som bussarna har. Därför visas även bussarnas avgångar på de gemensamma hållplatserna.gek skrev:I den länkade artikeln kan man läsa om att realtidsskyltarna på Solnagrenens hållplatser fortfarande inte fungerar och inte kommer att göra detta inom de närmaste åren. Vet någon vad detta kan bero på? Spårvägslinje 7 hade ju relativt väl fungerande realtidsskyltar redan från starten, och på de flesta busslinjer är realtidsinformationen någorlunda pålitlig. Jag förutsätter att SL kräver att trafikentreprenörer man upphandlar har SL:s standardiserade realtidsinformationsmojänger i sina fordon, så att skyltarna på hållplatserna uppdateras och (förmodar jag) trafikledarna varnas när det är större avvikelser, liksom att man kan samla in statistik som underlag för t ex beslut om ändrade körtider i tidtabellerna. Varför fungerar det då inte på Tvärbanans Solnagren? Och varför klarar skyltarna på "gamla" Tvärbanan inte att visa tider för de busslinjer som samutnyttjar en del hållplatser med spårvagnarna? Visserligen säger en pressansvarig något om att problemen med signalsystemet påverkar hållplatsskyltarna, men inte använder man väl signalsystemet för realtidsinformationen när det finns fungerande standardlösningar? Det verkar ju som en krånglig omväg, i synnerhet som de delar av spårvägarna som går på gatuspår saknar signalsystem, och ändå måste ha en annan typ av realtidsinformationslösningLÅ1 skrev:"Så länge till är tvärbanan störig"
Det torde syftas på att ATC beräknas tas i bruk på Solnagrenen då. Det kommer dock inte att öka medelhastigheten jämfört med nu då det knappt finns några sträckor mellan Solna och Alvik där man får köra mer än 50 km/h på, dvs som idag. Det finns risk för att det kan sänka hastigheten något eftersom vissa... vad skall vi kalla det för... egenheter i ATC-system brukar göra att man tex får krypa vissa sträckor, tex när man skall stanna vid en huvud- eller kollektivtrafiksignal i stopp när den är vid en hållplats. Så den lilla hastighetsökning vi får mellan Alvik och Johannesfred samt strax innan Solna Centrum kommer knappast att märkas.Majkey skrev:Någon som vet vad det är för hastighetsökningar som kommer ske i höst?
Ja du, jag citerar ett av dina inlägg, från 2009:Odd skrev:Det torde syftas på att ATC beräknas tas i bruk på Solnagrenen då. Det kommer dock inte att öka medelhastigheten jämfört med nu då det knappt finns några sträckor mellan Solna och Alvik där man får köra mer än 50 km/h på, dvs som idag. Det finns risk för att det kan sänka hastigheten något eftersom vissa... vad skall vi kalla det för... egenheter i ATC-system brukar göra att man tex får krypa vissa sträckor, tex när man skall stanna vid en huvud- eller kollektivtrafiksignal i stopp när den är vid en hållplats. Så den lilla hastighetsökning vi får mellan Alvik och Johannesfred samt strax innan Solna Centrum kommer knappast att märkas.Majkey skrev:Någon som vet vad det är för hastighetsökningar som kommer ske i höst?
Ang realtidsinformationen på skyltarna så tror jag att det kommer att börja fungera först när ett nygammalt manöversystem som inte levereras av GE kommer på plats till senhösten/vintern. På Djurgårdslinjen och (möjligen) Lidingöbanan så använder man i stället Buss-PC vilket gör att dessa linjer är som vilka andra busslinjer som helst, administrerat via samma system. Tvärbanan och Nockebybanan skulle naturligtvis ha dessa system också men det kommer nog inte att ske...
Edit: Lade till citerad text då ett annat inlägg postades medan jag skrev...
Så blev det ju också tillslut, även om det tog rätt lång tid att komma fram till det beslutet.Odd skrev:Det handlar, enligt uppgift, om såväl signalsystem som atc-system. Manöversystemet (Cactus) behåller man nog för det är rätt bra.
De flesta yttranden från div. SL-potentater ska nog, som Daniel så träffande beskriver det, betraktas mest som rykten på stan. I övrigt har du väl redan satt fingret på det mesta i denna röra i ett inlägg i Lidingöbanetråden:gek skrev:"GE har i stort sett fått uppfinna ett nytt system" säger trafikförvaltningens programchef Torbjörn Bodin enligt länken ovan. Har ingen i trafikförvaltningens ledning funderat över att detta är lite konstigt? Automatiska blocksystem för likströmsbanor uppfanns och kom i bruk på 1910-talet, enkla reläbaserade förreglingssystem (som gör att man snabbt och säkert kan köra genom växlar och korsningar) kom i mitten av 1920-talet och punktformiga ATC-system var väl utvecklade på 1930-talet. Det är förbättrade versioner av dessa system som i dag installeras på andra spårvägssystem runt om i världen - i den mån spårvägen behöver något signalsystem. Många komponenter är annorlunda än för 100 år sedan, men grunden i systemen är samma. Likväl låter trafikförvaltningen GE uppfinna detta på nytt, betalar 350 miljoner och accepterar att GE:s system, som fortfarande är i utvecklingsfas, orsakade 237 trafikstopp om minst 20 minuter under 2014. Och då tror jag ändå inte man räknar in alla de planerade avstängningar som man haft för att underlätta General Electrics utvecklingsarbete.LÅ1 skrev:Har SL och resenärerna tur så kan det bli genomgående trafik förbi Alvik hösten 2017! Vågar vi tro på det?![]()
"Tvärbanan fungerar först 2017".
Finns det någon anledning att inte använda buss-PC på spårvagnar? Är det själva benämningen "BUSS-pc" som lett tankarna till att det inte kan fungera på spårvagnar? I och för sig kanske inte buss-PC fanns när Tvärbanan byggdes, men det borde ändå vara lönsamt att slopa en inte så väl fungerande speciallösning och ersätta med något som är standard, i varje fall inom SL-trafiken. Kanske skulle buss-PC rentav kunna användas även på järnvägar såsom Saltsjöbanan? Där har man ju stora problem med sina realtidsskyltar vid hållplatserna, ofta verkar det inte fungera att ändra skyltningen t ex vid Igelboda när tågen undantagsvis använder "fel" spår. Något som jag i och för sig gissar att inte heller buss-PC klarar, eller kan buss-PC-systemet läsa av exakt vid vilket hållplatsläge (eller vilken sida av plattformen) ett fordon står?Odd skrev:
Ang realtidsinformationen på skyltarna så tror jag att det kommer att börja fungera först när ett nygammalt manöversystem som inte levereras av GE kommer på plats till senhösten/vintern. På Djurgårdslinjen och (möjligen) Lidingöbanan så använder man i stället Buss-PC vilket gör att dessa linjer är som vilka andra busslinjer som helst, administrerat via samma system. Tvärbanan och Nockebybanan skulle naturligtvis ha dessa system också men det kommer nog inte att ske...