Re: Varför ska Arenastaden ha tunnelbana?
Postat: onsdag 14 maj 2014 18:28
Varför skulle vi ha Arenastaden?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
För att Solnapolitikerna ville ha ett prestigeprojekt att visa upp!hgsldf skrev:Varför skulle vi ha Arenastaden?
Folk måste ha någonstans att bo och arbeta.hgsldf skrev:Varför skulle vi ha Arenastaden?
Det känns som att vi diskuterar flera olika frågor här...BSB101 skrev:Folk måste ha någonstans att bo och arbeta.hgsldf skrev:Varför skulle vi ha Arenastaden?
Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Sedan borde givetvis tunnelbanan till Arenastaden byggas på ett sådant sätt att en framtida utbyggnad underlättas.
Men det var väl ett lite konstigt resonemang... Arenastaden, med Friends Arena, är en plats med många stora punktevenemang som idrottsevenemang o dyl. Det är väl klart att det ska vara tillräcklig kollektivtrafikförsörjning på denna plats. Jag menar - Rosersberg har till exempel inte behov av tunnelbana, troligen inte Tungelsta heller... Jag tycker det behövs tunnelbana till Arenastaden - men inte från Odenplan, utan från blå linjen (Solna Centrum), för att det inte ska vara en linje helt parallell med pendeltåget.twr skrev: Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?
Eftersom jag skrivit annat ovan, så tar jag mig friheten att högt och ljudligt skriva: MEDHÅLL!!! Beräkningen för Citybanan var ju förr att kapaciteten räcker till 2030. Och sedan? Dags att börja fundera på det... NU! I stället för att som i fallet med Citybanan BÖRJA fundera när problemet är nästan akut.twr skrev: Pendeltågstrafiken kommer väl att utökas när Citybanan är färdig, när den inte räcker till längre kanske det är dags för Kungsholmenbanan?
Den dagen det behövs byggas ut t-bana till varenda pendelstation ligger långt fram i tiden om vi ens når dit och det är inget jag föreslagit. Att det redan idag är trångt på pendeln vid Solna är ingen framtidsversion utan en realvitet. Citybanan kommer givetvis lätta på detta men som jag skrev är byggplanerna från Ulriksdal och norrut omfattande. Detta betyder att om vi ska ha en effektiv kollektivtrafik måste vi se till att det finns alternativ till pendeln närmare city. Jag har inget emot spårväg men så länge den går i gatuspår kommer den hamna i samma köer som bilarna och bilar kommer finnas även i framtiden då all transport inte kan tillgodoses av kollektivtrafiken eller visa gång eller cykel.twr skrev:Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Sedan borde givetvis tunnelbanan till Arenastaden byggas på ett sådant sätt att en framtida utbyggnad underlättas.
Och jag har inte sagt något om spårväg!BSB101 skrev:Den dagen det behövs byggas ut t-bana till varenda pendelstation ligger långt fram i tiden om vi ens når dit och det är inget jag föreslagit. Att det redan idag är trångt på pendeln vid Solna är ingen framtidsversion utan en realvitet. Citybanan kommer givetvis lätta på detta men som jag skrev är byggplanerna från Ulriksdal och norrut omfattande. Detta betyder att om vi ska ha en effektiv kollektivtrafik måste vi se till att det finns alternativ till pendeln närmare city. Jag har inget emot spårväg men så länge den går i gatuspår kommer den hamna i samma köer som bilarna och bilar kommer finnas även i framtiden då all transport inte kan tillgodoses av kollektivtrafiken eller visa gång eller cykel.twr skrev:Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Sedan borde givetvis tunnelbanan till Arenastaden byggas på ett sådant sätt att en framtida utbyggnad underlättas.
BSB101 skrev:Den dagen det behövs byggas ut t-bana till varenda pendelstation ligger långt fram i tiden om vi ens når dit och det är inget jag föreslagit. Att det redan idag är trångt på pendeln vid Solna är ingen framtidsversion utan en realvitet. Citybanan kommer givetvis lätta på detta men som jag skrev är byggplanerna från Ulriksdal och norrut omfattande. Detta betyder att om vi ska ha en effektiv kollektivtrafik måste vi se till att det finns alternativ till pendeln närmare city. Jag har inget emot spårväg men så länge den går i gatuspår kommer den hamna i samma köer som bilarna och bilar kommer finnas även i framtiden då all transport inte kan tillgodoses av kollektivtrafiken eller visa gång eller cykel.twr skrev:Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Sedan borde givetvis tunnelbanan till Arenastaden byggas på ett sådant sätt att en framtida utbyggnad underlättas.
Därför bör Odenplan och Arenastaden ligga på olika linjer. Som i mitt förslagCS skrev: Avlastning så funkar det
Avlastning handlar inte om att bygga en kapacitet och köra med den parallellt. Vilket en del som säger "tunnelbanan är det mest kapacitetstarka trafikslaget" tror. Eftersom vi inte bor i Sovjet kan vi inte kommendera folk att åka tunnelbana. Tunnelbanealternativet måste vara attraktivare för att locka resenärer och avlasta pendeln om vi nu tror att det behövs.
Kantorn skrev:Om ni inte undrar: strunta i att titta.
Jag tycker inte att det är ett konstigt resonemang, men det ska naturligtvis inte tolkas så bokstavligt. Men om det nu är så, vilket jag betvivlar, att resandet i Solna är för stort för pendeltågssystemet så kommer ju samma problem förr eller senare att uppstå vid andra pendeltågsstationer. Ska man då bygga tunnelbana till dem också? Det blir punktinsatser. Bättre att dubbla kapaciteten i hela pendeltågssystemet med Kungsholmenbanan.Kantorn skrev:Men det var väl ett lite konstigt resonemang... Arenastaden, med Friends Arena, är en plats med många stora punktevenemang som idrottsevenemang o dyl. Det är väl klart att det ska vara tillräcklig kollektivtrafikförsörjning på denna plats. Jag menar - Rosersberg har till exempel inte behov av tunnelbana, troligen inte Tungelsta heller...twr skrev: Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?
Jag håller med om att det vore en bättre lösning än den som planeras nu. Det har ju bland annat Inge varit inne på.Kantorn skrev:Jag tycker det behövs tunnelbana till Arenastaden - men inte från Odenplan, utan från blå linjen (Solna Centrum), för att det inte ska vara en linje helt parallell med pendeltåget.
Linjen över KSS tycker jag - som det stått i andra trådar - ska gå via Västra Skogen och Sundbyberg till Hjulsta. Då frigörs en linje från blå till Arenastaden och vidare till Nordost. Är det inte genialiskt![]()
![]()
![]()
Bra att vi är överens!Kantorn skrev:Eftersom jag skrivit annat ovan, så tar jag mig friheten att högt och ljudligt skriva: MEDHÅLL!!! Beräkningen för Citybanan var ju förr att kapaciteten räcker till 2030. Och sedan? Dags att börja fundera på det... NU! I stället för att som i fallet med Citybanan BÖRJA fundera när problemet är nästan akut.twr skrev: Pendeltågstrafiken kommer väl att utökas när Citybanan är färdig, när den inte räcker till längre kanske det är dags för Kungsholmenbanan?
Nej, jag menade inte att du hade föreslagit det. Men om systemet verkligen är så överbelastat som du menar borde vi väl hitta ett sätt att förbättra förbindelserna till alla stationer, inte bara till en? Du tror väl inte att någon som kommer med pendeltåget norrifrån skulle stiga om till tunnelbana i Solna för att resa vidare in mot stan? Varför i hela friden skulle de göra det? Det du förespråkar är en punktinsats som är på sin höjd en kortsiktig lösning, om nu problemet är så stort som du hävdar.BSB101 skrev:Den dagen det behövs byggas ut t-bana till varenda pendelstation ligger långt fram i tiden om vi ens når dit och det är inget jag föreslagit. Att det redan idag är trångt på pendeln vid Solna är ingen framtidsversion utan en realvitet. Citybanan kommer givetvis lätta på detta men som jag skrev är byggplanerna från Ulriksdal och norrut omfattande. Detta betyder att om vi ska ha en effektiv kollektivtrafik måste vi se till att det finns alternativ till pendeln närmare city. Jag har inget emot spårväg men så länge den går i gatuspår kommer den hamna i samma köer som bilarna och bilar kommer finnas även i framtiden då all transport inte kan tillgodoses av kollektivtrafiken eller visa gång eller cykel.twr skrev:Men då borde man väl hitta ett sätt att avlasta hela pendeltågssystemet? Eller ska vi bygga ut nya tunnelbanor till varenda pendeltågsstation?BSB101 skrev:Med tanke på att det redan idag är trångt på pendeln i rusningstid och att kommunerna norr om Solna växer rätt kraftigt är det vettigt att inte leda all trafik via pendeltåget. När pendeln ankommer Solna idag är det redan så trångt att det är motiverat med ett alternativ för resande från Arenastaden. Även med den kapacitetsökning som Citybanan kommer ge får man inte glömma bort att antalet resande från Ulriksdal, Sollentuna, Upplands-Väsby och även Sigtuna och Knivsta/Uppsala kommer öka kraftigt i närtid när man ser på byggplaner och befolkningsutveckling.
Sedan borde givetvis tunnelbanan till Arenastaden byggas på ett sådant sätt att en framtida utbyggnad underlättas.
Om det ska byggas tunnelbana till Hagastaden bör den fortsätta till Västra skogen, det är väl det enda vettiga?Odd skrev:En anledning till att man skall bygga t-bana till "Arenastaden" är att man skall få ett legitimt skäl till att bygga svindyr t-bana mellan Karolinska och Odenplan, trots att det finns både bättre och billigare alternativ till detta.
Nu börjar vi bli några stycken! Medhåll!twr skrev:Om det ska byggas tunnelbana till Hagastaden bör den fortsätta till Västra skogen, det är väl det enda vettiga?Odd skrev:En anledning till att man skall bygga t-bana till "Arenastaden" är att man skall få ett legitimt skäl till att bygga svindyr t-bana mellan Karolinska och Odenplan, trots att det finns både bättre och billigare alternativ till detta.
OK, jag är med, Tar du lednigen i landstinget så tar jag kommunenKantorn skrev:Nu börjar vi bli några stycken! Medhåll!twr skrev:Om det ska byggas tunnelbana till Hagastaden bör den fortsätta till Västra skogen, det är väl det enda vettiga?Odd skrev:En anledning till att man skall bygga t-bana till "Arenastaden" är att man skall få ett legitimt skäl till att bygga svindyr t-bana mellan Karolinska och Odenplan, trots att det finns både bättre och billigare alternativ till detta.