SS behåller 7:an och får Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: SS behåller 7:an och får Lidingöbanan
Inhämtade (felaktiga) fakta på Wikipedia om ägandet i SS! 

Får nog säga grattis här också! Spårvagnstrafik i klassisk anda! Hoppas det funkar bra i fortsättningen!
Någon som har användarkonto på Wikipedia kan lämpligen lägga till "samt enskilda medlemmar" (eller annan lämplig komplettering) vid ägaruppgiften på aktuell Wikipediasida.Hechtwagen skrev:Inhämtade (felaktiga) fakta på Wikipedia om ägandet i SS!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Sträcker sig avtalet till decennieskiftet? Finns det möjlighet till förlängning?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Någonstans läste jag att det sträckte sig i åtta år med möjlighet till förlängning ytterligare fyra.twr skrev:Sträcker sig avtalet till decennieskiftet? Finns det möjlighet till förlängning?
Professionell tyckare
Det finns väl inget som hindrar att SL:s pressmeddelande i saken läggs ut i sin helhet här, så att alla enkelt kan läsa det?
Jörgen GStockholms Spårvägar fortsätter driften på Linje 7 och tar över trafiken på Lidingöbanan
Pressmeddelande • 2014-04-29 16:08 CEST
På trafiknämndens sammanträde den 29 april har trafiknämnden beslutat att AB Stockholms Spårvägar tilldelas trafikavtalet för Lidingöbanan och Spårväg City under utbyggnaden.
Lidingöbanan är för närvarande avstängd för upprustning och modernisering. Spårväg City planeras att byggas ut från Djurgårdsbron till Ropsten där den kommer att kopplas ihop med Lidingöbanan. Spårvägen kommer också att förlängas från Sergels torg på Hamngatan till Sergels torg/T-Centralen på Klarabergsgatan.
Syftet med E21 upphandlingen har varit att skapa förutsättningar för kollektiv spårvägstrafik på Spårväg City och Lidingöbanan under utbyggnad som en del i ett sammanhållet trafiksystem.
AB Stockholms Spårvägar har lämnat anbudet med lägst pris utifrån ställda kvalitetskrav och även visat sig kunna svara upp mot kommande utmaningar med att bedriva spårtrafiken samtidigt som banan byggs ut, ny depå byggs och nya fordon ska driftsättas. Kontraktet ställer stora krav på trafikentreprenörens flexibilitet och anpassningsförmåga.
Avtalstid är ca 8 år (t.o.m. 2022) med möjlighet till förlängning, som längst till 2026. Driftstart enligt det nya avtalet planeras till december 2014. Avtalet är värt cirka 150 miljoner kronor per år.
Den museala trafiken på linje 7N upphandlas separat.
- Sven Blomberg
Stockholms Spårvägar kanske skall lägga anbud på Tvärbanan och Nockebybanan när det är dags.Odd skrev: Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och sjuan är ju verksamheter som egentligen skulle ha allt att vinna på att ligga under samma paraply!

Medlem nr 266
-
Re: Sv: SS behåller 7:an och får Lidingöbanan
Chansen att SL kommer att skilja Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan från det stora området där bl.a Råsta bussgarage ingår, lär tyvärr vara lika liten som att Roslagsbanan skiljs från Täby bussgarage.Sven Blomberg skrev: Stockholms Spårvägar kanske skall lägga anbud på Tvärbanan och Nockebybanan när det är dags.Även jag instämmer i hyllningskören som gammal Stockholmare, numera utflyttad i grönskan.
- Christer J
Säg inte det. Principerna för upphandling av trafiken har varierat kraftigt under åren. Man kan mycket väl ändra sig innan nästa upphandling blir aktuell.Verspieder skrev:Chansen att SL kommer att skilja Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan från det stora området där bl.a Råsta bussgarage ingår, lär tyvärr vara lika liten som att Roslagsbanan skiljs från Täby bussgarage.Sven Blomberg skrev: Stockholms Spårvägar kanske skall lägga anbud på Tvärbanan och Nockebybanan när det är dags.Även jag instämmer i hyllningskören som gammal Stockholmare, numera utflyttad i grönskan.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
Man kan alltid hoppas! Om nästa stora upphandlingsområde i sydöst (E23?) visar sig utveckla samma kaos som Norrort senast, så kanske SL sakta börjar inse att dagens gigantområden inte enbart leder till fördelar.Christer J skrev: Säg inte det. Principerna för upphandling av trafiken har varierat kraftigt under åren. Man kan mycket väl ändra sig innan nästa upphandling blir aktuell.
-
Bara att gratulera. Personligen är jag en stark anhängare av upphandling. Men samtidigt vill jag klargöra att som jag ser saken håller man på med att sabotera systemet med upphandling på nationell nivå. Det gäller både vård, omsorg, järnvägar, busstrafik och allt annat. Därför att det nationella resultatet av 20 års utveckling är att det inte längre är mindre lokala företag som vinner upphandlingarna. I praktiken är det stora internationella koncerner. Och i det fall som en lokal ägare "sitter på" ett förnuftigt kontrakt blir denne fort uppköpt av en internationell aktör.
Och när vi har kommit dithän att det är stora koncerner som vinner i princip varje upphandling så har vi egentligen inte vunnit något som helst. Ett privat monopol är lika illa som ett samhällsägt monopol. Och fungerar precis lika illa. Därmed hade det egentligen varit likadant om vi fortsatt med det gamla "Socialdemokratiska" systemet. Det hade inte varit bättre, men inte heller sämre. Man har helt enkelt "spelat bort" potentialen i just systemet med upphandling.
Därför ser jag just den här upphandlingen där SS vinner spårvägstrafiken som en sällsynt och uppfriskande pluspoäng. Där ett mindre lokalt företag faktiskt når fram. Men dess värre är det bara undantaget som bekräftar regeln, jag tror inte att det är något som kommer att leda till efterföljd. Och orsaken är antagligen att de stora internationella jättarna inte har sett tillräckligt stora pengar i det hela. Men det kommer en upphandling till om många år och då kommer troligen "de tunga grabbarna" att vilja ta över det som SS har byggt upp.
Och när vi har kommit dithän att det är stora koncerner som vinner i princip varje upphandling så har vi egentligen inte vunnit något som helst. Ett privat monopol är lika illa som ett samhällsägt monopol. Och fungerar precis lika illa. Därmed hade det egentligen varit likadant om vi fortsatt med det gamla "Socialdemokratiska" systemet. Det hade inte varit bättre, men inte heller sämre. Man har helt enkelt "spelat bort" potentialen i just systemet med upphandling.
Därför ser jag just den här upphandlingen där SS vinner spårvägstrafiken som en sällsynt och uppfriskande pluspoäng. Där ett mindre lokalt företag faktiskt når fram. Men dess värre är det bara undantaget som bekräftar regeln, jag tror inte att det är något som kommer att leda till efterföljd. Och orsaken är antagligen att de stora internationella jättarna inte har sett tillräckligt stora pengar i det hela. Men det kommer en upphandling till om många år och då kommer troligen "de tunga grabbarna" att vilja ta över det som SS har byggt upp.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Ligger väldigt mycket i det du skriver!Claes Thure Moberg skrev:Bara att gratulera. Personligen är jag en stark anhängare av upphandling. Men samtidigt vill jag klargöra att som jag ser saken håller man på med att sabotera systemet med upphandling på nationell nivå. Det gäller både vård, omsorg, järnvägar, busstrafik och allt annat. Därför att det nationella resultatet av 20 års utveckling är att det inte längre är mindre lokala företag som vinner upphandlingarna. I praktiken är det stora internationella koncerner. Och i det fall som en lokal ägare "sitter på" ett förnuftigt kontrakt blir denne fort uppköpt av en internationell aktör.
Inte minst för personalen så är det bra med flera arbetsgivare att välja på. Men även brukarna får ju i vissa fall flera utförare att välja på. Sedan finns det nackdelar, som när konkurrensen om skolelever gör att man sätter för höga betyg. På små orter så blir förstås valfriheten mindre.
För SS:s del gäller det att få kunnig och engagerad personal. Och som passagerare så tycker jag att man verkar ha lyckats på linje 7. Men skulle man få betalt per viserat färdbevis så går det sämre ju fler passagerare man har. Konduktören blir ju inklämd i ett hörn och har ingen koll på resenärernas biljetter. Det skulle i högtrafik kräva en konduktör vid varje dörr och kontroll vid påstigandet.
-
Men för 7:ans del kanske det inte gör så mycket om det i en fullpackad vagn blir en del oviserade.LÅ1 skrev:[
För SS:s del gäller det att få kunnig och engagerad personal. Och som passagerare så tycker jag att man verkar ha lyckats på linje 7. Men skulle man få betalt per viserat färdbevis så går det sämre ju fler passagerare man har. Konduktören blir ju inklämd i ett hörn och har ingen koll på resenärernas biljetter. Det skulle i högtrafik kräva en konduktör vid varje dörr och kontroll vid påstigandet.
Det är ju i princip en rätt kort anslutningssträcka, få bor vid Sergels Torg varav följer att flertalet ändå löst biljett eller kommer att lösa när de ska vidare.
Någon enstaka turist kanske slinker igenom men dom kanske har dagskort
Tack alla kära vänner för glada ryggdunk!
Och visst har vi fantastiska medarbetare. Kanske också ett resultat av det som vännen Thure ovan anför; det lilla "privata alternativet" i jämförelse med de multinationella drakarna. Alla känner sig delaktiga i verksamheten och tar ett stort ansvar för att vi skall fortsätta att vara bäst.
Dock bör förklaras att Lennart inte har helt rätt;
Dock finnes ett speciellt krav där man kontinuerligt jämför antal passagerare med hjälp av vagnarnas ATR-system och viserade biljetter med de (hopplösa och värdelösa) BKU-maskinerna. Blir differensen allt för stor mot uppställda parametrar så utgår kraftiga böter.
Därför kommer vi att under högtrafik ha rörliga konduktörer på de mest hårt belastade hållplatserna som viserar vid samtliga dörrar. Det här har självklart varit en knepig avvägningsfråga där man får ställa lönekostnader mot uppkommande viten.
Självklart har Lennart rätt att de flesta resenärer skall fortsätta sin resa med annan SL-anslutning. Men SL:s princip är att varje färdmedel skall visera sina passagerare så det är bara att rätta in sig i ledet.
När det gäller linje 21 så finnes kravet på delvis rörlig ersättning efter viserade passagerare med redan från början. Därför kommer vi i högtrafik att ha extra konduktörer som "hoppar" mellan tågen på sträckan Ropsten - AGA.
Vänliga Hälsningar / Richard
Ps: Det här med korrekt visering är helt beroende på medarbetarnas entusiasm. Jag är en trogen resenär på linje 434 och denna afton efter en trevlig kväll med goda vänner i den stora staden så studerade jag motsatsen till entusiasm. När jag lade på mitt "Reskassekort" vägrade maskineriet att fungera. Jag påtalade det för föraren som djupt försjunken i utsikten över Strömmen verkade totalt ointresserad och bara rykte på axlarna. Denna Valborgsmässoafton var det många glada ungdomar vilka med klirrande kassar steg på under utresan. Ingen av dem brydde sig att visera sin biljett (om de nu hade någon). Och föraren brydde sig ej heller. Varför engagera sig, han har ju sin lön ändå!
Och visst har vi fantastiska medarbetare. Kanske också ett resultat av det som vännen Thure ovan anför; det lilla "privata alternativet" i jämförelse med de multinationella drakarna. Alla känner sig delaktiga i verksamheten och tar ett stort ansvar för att vi skall fortsätta att vara bäst.
I grunden när det gäller avtalet för "Spårväg City" finns fortfarande "betalning efter viserade passagerare". Med hänsyn till de trafikförändringar som kommer att ske under avtalsperioden när nya linjesträckningar infogas så har denna rörliga ersättning skjutits på tills dess systemet fungerar till fullo.Lennart Petersen skrev: Men för 7:ans del kanske det inte gör så mycket om det i en fullpackad vagn blir en del oviserade.
Dock finnes ett speciellt krav där man kontinuerligt jämför antal passagerare med hjälp av vagnarnas ATR-system och viserade biljetter med de (hopplösa och värdelösa) BKU-maskinerna. Blir differensen allt för stor mot uppställda parametrar så utgår kraftiga böter.
Därför kommer vi att under högtrafik ha rörliga konduktörer på de mest hårt belastade hållplatserna som viserar vid samtliga dörrar. Det här har självklart varit en knepig avvägningsfråga där man får ställa lönekostnader mot uppkommande viten.
Självklart har Lennart rätt att de flesta resenärer skall fortsätta sin resa med annan SL-anslutning. Men SL:s princip är att varje färdmedel skall visera sina passagerare så det är bara att rätta in sig i ledet.
När det gäller linje 21 så finnes kravet på delvis rörlig ersättning efter viserade passagerare med redan från början. Därför kommer vi i högtrafik att ha extra konduktörer som "hoppar" mellan tågen på sträckan Ropsten - AGA.
Ps: Det här med korrekt visering är helt beroende på medarbetarnas entusiasm. Jag är en trogen resenär på linje 434 och denna afton efter en trevlig kväll med goda vänner i den stora staden så studerade jag motsatsen till entusiasm. När jag lade på mitt "Reskassekort" vägrade maskineriet att fungera. Jag påtalade det för föraren som djupt försjunken i utsikten över Strömmen verkade totalt ointresserad och bara rykte på axlarna. Denna Valborgsmässoafton var det många glada ungdomar vilka med klirrande kassar steg på under utresan. Ingen av dem brydde sig att visera sin biljett (om de nu hade någon). Och föraren brydde sig ej heller. Varför engagera sig, han har ju sin lön ändå!
-
Tack för svar och förklaring .1 skrev:Tack alla kära vänner för glada ryggdunk!
I grunden när det gäller avtalet för "Spårväg City" finns fortfarande "betalning efter viserade passagerare". Med hänsyn till de trafikförändringar som kommer att ske under avtalsperioden när nya linjesträckningar infogas så har denna rörliga ersättning skjutits på tills dess systemet fungerar till fullo.Lennart Petersen skrev: Men för 7:ans del kanske det inte gör så mycket om det i en fullpackad vagn blir en del oviserade.
Ja det där visste jag inte utan jag såg det ur SL synvinkel: "att man förmodligen får betalt i alla fall"
Vadå inte vad du hoppats på, hade du föredragit Arriva?Odd skrev:Grattis! Inte riktigt vad jag hoppats på (tycker det är galenskaper att splittra på verksamheter som egentligen hör i hop) men nu är det som det är och jag hoppas att verksamheten kommer att fungera som tänkt! Det är mycket med uppstart av en ny verksamhet och det ABSS kanske har till sin fördel är att man gjort samma sak för ca 4 år sedan mot samma part.
Splittra på verksamheter som hör ihop?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Du har redan fått svar. Och jag också. Man planerar att förstärka konduktörsfunktionen när det är befogat. Bl.a. med kontroll vid påstigandet.Lennart Petersen skrev:Men för 7:ans del kanske det inte gör så mycket om det i en fullpackad vagn blir en del oviserade.LÅ1 skrev:[
Det är ju i princip en rätt kort anslutningssträcka, få bor vid Sergels Torg varav följer att flertalet ändå löst biljett eller kommer att lösa när de ska vidare.
Någon enstaka turist kanske slinker igenom men dom kanske har dagskort
Bl.a. intressant att man jämför antalet viserade biljetter med antal passagerare enligt ett system som kallas ATR-system.
Gissar att ATR på något vis automatiskt räknar antal resenärer, hur nu det går till. Kan jag råka göra risken större att skillnaden blir för stor om jag måste ta ett steg, eller två, ut ur vagnen för att släppa av passagerare och sedan gå på igen?
Så bra, nu är detta fixat.LÅ1 skrev:Någon som har användarkonto på Wikipedia kan lämpligen lägga till "samt enskilda medlemmar" (eller annan lämplig komplettering) vid ägaruppgiften på aktuell Wikipediasida.Hechtwagen skrev:Inhämtade (felaktiga) fakta på Wikipedia om ägandet i SS!
- Leif Steen
Jag ber att få utbringa ett stort grattis!
Ingen annan utgång hade lagt en så god grund för den positiva utveckling av spårvägstrafik i Stockholm vi nu bör kunna se start på. Det enda gruset i frågan är väl alla de "om och när" som jag kunnat läsa in i anbudshandlingar, TJUTet inför tilldelningsbeslut, mm., nu skulle visa sig från sina allra värsta sidor. Trevligt att ni kunnat hålla er argaste konkurrent stången.
Jag misstänker att champagnen smakade riktigt gott! Lycka till, till er alla på Stockholms Spårvägar. Med vänlig hälsning, Leif
Ingen annan utgång hade lagt en så god grund för den positiva utveckling av spårvägstrafik i Stockholm vi nu bör kunna se start på. Det enda gruset i frågan är väl alla de "om och när" som jag kunnat läsa in i anbudshandlingar, TJUTet inför tilldelningsbeslut, mm., nu skulle visa sig från sina allra värsta sidor. Trevligt att ni kunnat hålla er argaste konkurrent stången.
Jag misstänker att champagnen smakade riktigt gott! Lycka till, till er alla på Stockholms Spårvägar. Med vänlig hälsning, Leif

"Det vi inte minns, har inte hänt"
-
Till sist stämmer även jag in i gratulationskören. Det är en glad nyhet att genom ett litet välskött företag får bringa stabilitet och framtidsidéer i många år framåt. Innerstadsspårvägen kommer med största sannolikhet fortsätta toppa SL:s lista över områdenas kundnöjdhet.
Med förhoppning att SL själva inser att man kan implementera samma tänk på busstrafiken i framtiden. Dvs att små svenska företag med lokalkännedom som kan vinner mindre områden oftast leder till högre kundnöjdhet. Redan idag kan man ju läsa svart på vitt att (den osynliga) underentreprenören på linje 639 har rekordlåg nivå av kundklagomål jämfört med den stora operatörens avgångar på samma linje. Men trots detta verkar inte myntet riktigt falla ner ännu. Hoppas SS utmärkta skötsel av innerstadsspårvägen leder till ändrat tankesätt.
Med förhoppning att SL själva inser att man kan implementera samma tänk på busstrafiken i framtiden. Dvs att små svenska företag med lokalkännedom som kan vinner mindre områden oftast leder till högre kundnöjdhet. Redan idag kan man ju läsa svart på vitt att (den osynliga) underentreprenören på linje 639 har rekordlåg nivå av kundklagomål jämfört med den stora operatörens avgångar på samma linje. Men trots detta verkar inte myntet riktigt falla ner ännu. Hoppas SS utmärkta skötsel av innerstadsspårvägen leder till ändrat tankesätt.
- Thomas Lange
Tack Leif och alla övriga med vänliga tillrop! Vi behöver återkoppling vi också!Leif Steen skrev:Jag ber att få utbringa ett stort grattis!
...
SS alkoholpolicy medger tyvärr inget som smakar gott på tjänstetid!
Dock kunde vi inventera utbudet av nollhaltiga drycker bakom mer eller mindre exklusiva etiketter och vi kunde samfällt konstatera att noll är noll även inom ramen för en alkoholpolicy....
Senast redigerad av Thomas Lange den torsdag 01 maj 2014 16:32, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.