daniel_s skrev:Var finner jag denna formella definition av "rondellen"?
Vet inte. Har bara flera gånger hört att rondellen är det som finns i mitten. Inte vägen runt den. Men man talar ju om rondellkörning.
Både Wikipedia och Wiktionary säger också att det är det "nav" som trafiken cirkulerar runt som kallas rondell. Vad Trafikverket säger om saken vet jag inte.
Nej och det är ju också ganska ointressant, eftersom de inte har mandat att definiera sådant. Det är regeringen som har definierat begreppet cirkulationsplats (och övriga viktigare begrepp som rör vägar), och näst på tur att komma med tillägg och undantag är Transportstyrelsen.
Att säga "rondellen är det som finns i mitten" kan man förstås göra, men det är ju mest en retorisk avledningsmanöver. Man skulle lika gärna kunna säga t ex "alla rondeller är inte cirkulationsplatser" (t ex Karlaplan är det inte) eller något annat som illustrerar den viktiga kunskapen om att det är cirkulationsplatser som lyder under särskilda trafikregler, inte rondeller.
Jag avslutar min medverkan i diskussionen om benämningar med att säga vad jag tycker: Om man klagar på ordet fil om körfältet så är det konstigt att tycka att rondell är det mest naturliga om körfältet genom en cirkulationsplats. Det är som sagt min åsikt!
Det är dock många som menar att "fil" är en rad av fordon, som det kan finnas flera i bredd av, även om vägen inte är indelad i körfält. Man kan alltså (enligt det synsättet) t ex "byta fil" trots att man inte byter körfält. I så fall är det inte två olika ord för samma begrepp, utan två olika begrepp.
Jag har inte begärt att någon ska använda sig av de formella begreppen, bara förnekat existensen av ett påstått sådant.
daniel_s skrev:Det är dock många som menar att "fil" är en rad av fordon, som det kan finnas flera i bredd av, även om vägen inte är indelad i körfält. Man kan alltså (enligt det synsättet) t ex "byta fil" trots att man inte byter körfält. I så fall är det inte två olika ord för samma begrepp, utan två olika begrepp.
Fast i det läget kan man lika gärna felaktigt säga att man byter körfält som att man byter fil...
Är detta förberedelser för spår eller bara kosmetika i rondellen vi Sergels torg?
Jag citera JohanB:s bild för att man skall slippa backa till trådstarten för att se den.
Nu är det körfält där de markerade spåren finns inhägnat med betonghäckar på Klarabergsgatan. Jag har uppfattat det som om tätskiktsarbetet klarades av redan i våras på platsen. Är det någon som vet vad som är på gång nu?
Såg i eftermiddag att man rensar ut asfalten, eller vad det nu är, ur de spår där rälerna sedan skall ner. (Gissar i alla fall att det är spårvägsräl som skall ner i de nu rensade spåren i betongen.)