Tunnelbanans museitåg [Bilder]

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Tunnelbanans museitåg [Bilder]

Inlägg av LÅ1 »

Har det inte funnits minst en vagn med gröna dörrar? Kanske när man började bygga om dem och testade olika nya färgsättningar, bl.a. med mer bruna och röda färger?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Markus E

Inlägg av Markus E »

Ja, det fanns ett par vagnar med gröna dörrar invändigt. Det var runt 1988/89 när ett tjugotal C2:or folierades invändigt mot kl-tt-r. Då fick 2 st vagnar gröna dörrar, de är de enda.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Markus E skrev:Ja, det fanns ett par vagnar med gröna dörrar invändigt. Det var runt 1988/89 när ett tjugotal C2:or folierades invändigt mot kl-tt-r. Då fick 2 st vagnar gröna dörrar, de är de enda.
Ser man på, jag hade inte drömt det! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Markus E skrev:Ja då, jag minns i detalj hur dessa vagnar såg ut invändigt (fast jag är inte lastgammal;)! Dörrarna var inte gröna invändigt utan gick i samma grågula ton som väggarna i vestibulerna och de övre väggfälten hade. Det stämmer att museivagnarnas kulörton på dessa väggar är alldeles för varmgul, så såg vagnarna aldrig ut. Kulören var betydligt mer ljust gulgrå, åt det kalla hållet. Det går att se denna kulör på C2 2417 som står på museet. Den är reviderad 1975 med rätt kulörer. Men det är den underliggande kulören som är korrekt som kan skönjas på väggpartier där kl-tt-r tagit fram den. Den senaste ommålningen invändigt på 2417 skedde 1986/87 och även denna är något för varmgul.

I övrigt hade vagnarna i slutet av 50-talet (vilken är den period man får anse att de återställts till) rullgardiner och en betydligt kallare lysrörsbelysning. Karakteristika för vagnarna var att interiören uppfattades som kall, vilken den tyvärr inte gör på museitåget.
Tack för svaret även om jag hade fel om gröna färgen, jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg C1:orna med deras vinkelsäten samt att ha åkt L15 till Sumpan och kört L15 mellan Sätra och KTH samt senare till Universitetet :mrgreen:
Markus E

Inlägg av Markus E »

Ja käre vän, även jag minns C1:orna. Jag åkte dagligen med tunnelbanan från Bagarmossen till skolan i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Då rullade ännu C1:orna! Det var inte ofta, men ibland fångande man en! Våren 1983 tog detta nöje slut. I övrigt minns jag många C1-3-vagnar som inte fått sätena sönderskurna som hade kvar sina ursprungliga hårda tjocka lädersäten. Sic transit gloria mundi.
Användarens profilbild
Tramman

Inlägg av Tramman »

[quote="roggekJag vet inte egentligen vad som skulle vara fel med att installera ATP i en C2:a, kan någon mer insatt förklara (då det tydligen anses ej musealt korrekt?), måste ju finnas massor med plats under sofforna, eller?
Jag skall väl åka en nostalgiresa med tåget, sen hur förarhytten ser ut det är mindre relevant...

Skulle en ATP-installation verkligen förstöra museitågets utförande och handhavande så till den milda grad, så att det ej längre anses musealt?
Med dagens teknik när allt blir mindre, så borde väl en ATP-installation inte förstöra så mycket av tågets utseende...
Möjligtvis ljudmässigt då HS-summer och ringklocka är viktigt för att beskriva hur det lät på den tiden det begav sig...[/quote]

Jag är inte helt säker på hur riktig den informationen jag har är i dagsläget, men det jag fick läsa under den korta e-mail konversationen var att man skulle vara tvungen att installera externa antenner och även någon dosa som jag inte minns vad den hade för uppgift.
"Spårvagn till Ropsten! All aboard!"
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det går att göra så att man får musealt korrekta ljud, även med det nya systemet. Däremot behöver som sagt viss synlig utrustning bytas ut. HS-tablån behöver kompletteras med hastighetsmätare och ytterligare ett par lampor, och mottagarspolarna behöver bytas mot nya antenner. Vidare behöver nog någon förarbromsventil ändras. Detta är nog överkomliga saker ur museal synpunkt (vagnarna innehåller ju även vissa andra autentiska kompromisser) men det lär ju kosta en slant.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Vad jag hörde hade klantskallarna kört tåget För långt fram på plattformen så att änden med flaggorna inte gick att fotografera särskilt bra.
Man kunde väl stannat mitt på när man ändå hade spåret för sig själva... Dåligt.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Är vi överens om att den lite varma och mörka nyansen på de övre väggfälten är den nyansen som vagnarna hade vid leverans och att den ljusare nyansen vi minns från 70-80-talen tillkom senare!?

Och kan vi också vara överens om att den skrikiga gröna nyansen på utsidan av vagnarna ytterst ytterst sannolikt är felaktig och att det skall vara en något mer dämpad grön nyans på utsidan?

Och så är det väl inte så svårt att byta till mer originaltrogna lysrör?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Förstör nu inte alltihop igen genom att skriva en massa fåniga inlägg!

Micke, det hade nog varit bra att stanna en vagnslängd kortare, men det är lätt att säga efteråt. Jag är inte säker på att jag själv skulle ha tänkt på det om jag hade kört. Det är nog lite hårt att kalla dem "klantskallar" för en sån sak!

Jag tycker att det är jättebra att C2-tåget äntligen har kommit ut bland folk. :D
Markus E

Inlägg av Markus E »

Man skall aldrig vara sämre än att man kan korrigera sig själv. Den något varmgula tonen som vagnarna i dag har är korrekt som ursprungskulör från 1950-talet. (Stämmer mot originalfärg som sitter kvar på en dörröppnare jag sparat från vagn 2043). Vid revideringar däremot från 60-talet fick vagnarna den kallare och gråare tonen vi ofta förknippar interiörerna med och minns från 70- och 80-talet. Så var det med det.

Beträffande belysningen bär den vara något kallare däremot, och den gröna kulören vet jag att man kämpat för att få "rätt", men frågan är om inte museets vagn 2417 är mörkare/dovare? Litet svårt att jämföra dock då belysningsförhållandena är helt olika...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

För övrigt ser jag ingen som har försökt bevisa att den färg som t ex 2417 har verkligen motsvarar vagnarnas utseende vid leveransen. Är t ex den gröna färgen så pass tålig att den motstår blekning? Och är det säkert att man inte ändrat brytningen eller färgens kemiska sammansättning genom åren?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Möjligt men 2182 borde ha skinnklädda soffor, robolyktor, silvertak och kantiga vagnsnummer, vore trevligt att ha den i leveransutförande så långt som möjligt/rimligt. :D
Markus E

Inlägg av Markus E »

Jodå, och skall vi vara riktigt ortodoxa skall även 2208 ha läderklädda soffor och silvertak. Vagnar t o m 2244 hade det. Och rullgardiner skall alla fyra ha såsom i leveransutförande. Och de vita kontrastmarkeringarna uppe vid tak i ändarna mellan hyttdörr och fönster.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantiga siffror hade både 2182 och 2208 före senaste ommålningen, gissar att man inte hann få fram rätt siffror. Men kontrastmarkeringar uppe vid taket? Fanns de verkligen från början?
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Apropå den gröna utvändiga färgen.

Det går ju inte att jämföra en nymålad vagn med en som 2417 som gått i trafik ett flertal år efter senaste ommålningen: Färgen åldras, den slits, den bleks av solen, den påverkas av vagnstvätt och tvättmedel, den påverkas av det bromsdamm som uppstår. Tidigare hade vagnarna gjutjärnsblock, vilket förmörkade vagnarna ordentligt. Tvätt med oxalsyra gav en rejält ljusare vagn.

/Lars J
Användarens profilbild
Robban Ftm

Inlägg av Robban Ftm »

Bussmicke skrev:Vad jag hörde hade klantskallarna kört tåget För långt fram på plattformen så att änden med flaggorna inte gick att fotografera särskilt bra.
Man kunde väl stannat mitt på när man ändå hade spåret för sig själva... Dåligt.
Får väl erkänna mej som en av klantskallarna eftersom jag var ansvarig trafikledare ombord på tåget, men jag kan ju kanske få förklara lite.

Tanken var att den del av plattformen i höjd med den norra uppgången och norrut skulle stängas av med avspärrningsband och för att få in hela tåget på den delen som var öppen var vi tvungen att köra rätt långt fram, nu så här i efterhand kan vi konstatera att det aldrig blev avspärrat och då kanske vi kunnat köra tillbaka tåget några meter så att det hade underlättat för fotografering.

Jag lovar att bättra mig till nästa gång Micke :wink:

/Robban
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Angående den utvändiga nyansen så var väl C4/ C6 redan ifrån början i en annan nyans än museietåget? Både vad vi minns och vad vi ser på bilder. C12/C13 var aningen mer som museietåget men inte fullt så grälla, tror C12/C13-nyansen ligger närmare originalfärgen än museietåget idag. Borde finnas tämligen bra färgprover på spårvägsmuseet om man bryr sig. Göteborgsmustangerna till Djurgårdslinjen som lackades i Hammarby fick även de en märklig, alldeles för grå, nyans så visst blir det fel iblandpå museiefordon.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

I grunden är det nog varken svårt eller dyrt att installera flera signalsystem i museitåget, men det behövs rätt kompetens till det.
Det som egentligen behöver justeras är div börvärdeskurvor, en extra panel för signalsystemet (eller nån form av "HS-konverterare") och gränssnitt till drift- och nödbromsledningarna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:I grunden är det nog varken svårt eller dyrt att installera flera signalsystem i museitåget, men det behövs rätt kompetens till det.
Det som egentligen behöver justeras är div börvärdeskurvor, en extra panel för signalsystemet (eller nån form av "HS-konverterare") och gränssnitt till drift- och nödbromsledningarna.
Precis som jag skrev sön 2014-04-13 22.27:47 (tid enl min profil) :D
Skriv svar