Postat: fredag 12 december 2003 19:17
Det finns ingen poäng med det! Inte som jag har förståt med det i alla fall.Men vad är det för poäng med att stämpla 2söder i Frösundavik och 2norr på tvärbanan som huvudsakligen går söder om zon1?
Jag TROR att det gått till så här: När taxesystemet föenklades (tidigare var antalet zoner mycket större och varje zongräns kostade en extra kupong, därav de olika bokstäverna) c:a 1990 (89?) gick innerstadsbussarna endast i zon 1 och 2söder och man bestämde att X2 är söderzon. Sedan drogs 69an, som hadde X i stämpeln, ut till Frösundavik utan att någon tänkte på norr och söderzoner. Det har nog aldrig heller ställt till några problem. Detta är som sagt bara hur jag TROR att det gått till.
På Tvärbanan var det först inte reglerat vilken bokstav som skulle stämplas. Nockebybanan har B2 i stämpeln och när samma konduktörer och stämplar började tjänstgöra på TvB följde B2 med vilket sedan reglerats genom taxemeddelande. Man missade det här med norr och söderzoner helt enkelt.. Å andrasidan håller knappt någon ordning på dem längre.
Lösningen hadde naturligtvis varit att göra X2 till bådeoch zon och stämpla X2 på tvärbanan.
X1 är både norr- och söderzon, vilket regleras särskilt.(förvirrad: X är söderbokstav samtidigt som X1 är innerstaden...?!)
Ta fram taxehandboken Tim! Lite överkurs som inte alltid lärs ut, men det står där.X är inte söderbokstav. Den betyder innerstan.
(Stämplar man verkligen 2söder i Frösundavik?)
På alla biljetter står det "gäller för resa enligt SLs taxeföreskrifter". Taxeföreskrifterna som gäller i juridisk mening har i jag aldrig set, men det är varken taxehandboken eller taxeinformationen till allmänheten..Egentligen är det väl de taxeregler som annonseras för allmänheten som gäller. Men jag fattar vad du menar. Och strikt enligt de annonserade taxelreglerna borde väl en resa Grd-Häs kosta fyra kuponger?
Jag hävdar i så fall att det är fel att man stämplar B2 på Tvärbanan söder om Stora Essingen. Inte att konduktörerna gör så alltså, jag utgår ifrån att de har fått instruktioner som säger att de ska göra så. Det är i så fall dessa instruktioner som är fel.
Håller med om att det är inkonsekvent, men det är det som gäller. (om man tar bussen Lih-Grd och byter där kostar resan 4 kuponger men om man åker direkt med spårvagnen kostar det 3 kuponger..) Det finns fler konstigheter i SL taxan som i princip alltid är till resenärens fördel.Just det, det är därför jag tycker att det är vanskeligt att tre kuponger tas ut för en resa Grd-Häs. Man reser faktiskt genom zon 1.
/Johan, jourhavande biljettervissser und messerschmitt:)