Spårvägsplanering i de nordiska länderna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplanering i de nordiska länderna

Inlägg av twr »

M_M skrev:
indigirka skrev:Nytt om spårvägsplanerna i Trondheim:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 296417.ece
Titta, gubbarna har hittat en token woman!
Jag förstår vad du är ute efter, men att säga så är samtidigt att säga att en kvinna i ett sådant sammanhang endast är inkvoterad och inte med på grund av sin kompetens. Ganska fördomsfullt, tycker du inte?

Det verkar vara politiker från olika partier, helt enkelt. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägsplanering i de nordiska länderna

Inlägg av Harald »

twr skrev:
M_M skrev:
indigirka skrev:Nytt om spårvägsplanerna i Trondheim:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 296417.ece
Titta, gubbarna har hittat en token woman!
Jag förstår vad du är ute efter, men att säga så är samtidigt att säga att en kvinna i ett sådant sammanhang endast är inkvoterad och inte med på grund av sin kompetens. Ganska fördomsfullt, tycker du inte?

Det verkar vara politiker från olika partier, helt enkelt. :D
Om man inte är så insatt i hur demokratin fungerar, förstår man kanske inte att partierna själva utser sina representanter, utan tror att det är någon central instans som väljer ut folk ungefär som ett peronalkontor på ett företag.

Med hjälp av något som kallas World Wide Web kan vi ta reda på lite mera om personerna på bilden och bilda oss en uppfattning om varför det är just de som är där.

Det börjar i och för sig lite dåligt med Ottar Michelsen, en av två män och två kvinnor som representerar SV (Vänsterpartiets norska systerparti) i byrådet. Varför det är just han som är med har jag inte lyckats räkna ut från informationen på kommunens hemsida.

Geir Waage är kommunalråd och Arbeiderpartiets kontaktperson i Trondheim. Det finns en Arbeiderpartirepresentant som får anses högre i rang, men hon, Rita Ottervik, är ordfører, vilket är den högsta politiskt valda posten i kommunen, och befattar sig kanske inte med sådana saker spårvägar, utan har skickat en underhuggare.

Yngve Brox är kommunalråd och Høyres gruppledare.

Marte Løvik var ett lätt val, för hon är Senterpartiets enda representant i byrådet. Senterpartiet är ett landsbygdsparti och har inte så stort stöd i de större städerna.

Geirmund Lykke är kommunalråd och Kristelig Folkepartis gruppledare.

Miljøpartiet De Grønne har en man och en kvinna i byrådet. Att de har valt mannen Jan Bojer Vindheim kan bero på att han är ledare för Byutviklingskomiteen.

Man kan förstås ha synpunkter på att de olika partiernas oberoende val har lett till mansdominansen på bilden. Till en del beror den nog på en könsuppdelning av intresseområden inom politiken, d.v.s. att man ofta låter kvinnor engagera sig sociala frågor och män i tekniska, men något exempel på att man tar in en kvinna som alibi är det inte. Alibihypotesen förutsätter att det är en instans som gör urvalet och det är det alltså inte.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårvägsplanering i de nordiska länderna

Inlägg av daniel_s »

Den enskilda person som har sista ordet över uppställningen är väl fotografen :-p
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägsplanering i de nordiska länderna

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Den enskilda person som har sista ordet över uppställningen är väl fotografen :-p
Du menar att fotografen har ringt till partierna och beställt vissa personer till en fotografering? Nja, det verkar väl inte särskilt troligt och vart fall tror jag inte att partierna skulle gå med på det. Det är nog snarare så att de här personerna på något vis är inblandade i saken. Det verkar ju handla om en "miljøpakke", vilket förmodligen är något slag av överenskommelse mellan partierna.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Spårvägsplanering i de nordiska länderna

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er vel ingen grunn til å tro at Trondheim kommer til å bygge ny sporvei nå. Gråkallbanen ble gjenåpnet i 1990, og siden den gang har man diskutert forlengelser. Det er til og med kommet tilsagn om statlig finansiering, uten at Trondheims politikere har ønsket å fortsette med prosjektene. Jeg er overbevist om at minst et dusin andre steder i Norden får sporvei før Trondheim forlenger en eneste meter. Jeg har mer tro på Åbo, Tammersfors, Odense, København, Århus, Ålborg, Uppsala, Linköping, Helsingborg, Lund, Malmö og Stavanger. I Norge drives det også planlegging i Sarpsborg-Fredrikstad, uten at jeg tror det blir noe av.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårvägsplanering i de nordiska länderna

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:
indigirka skrev:Nytt om spårvägsplanerna i Trondheim:

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 296417.ece
Titta, gubbarna har hittat en token woman!
Jag förstår vad du är ute efter, men att säga så är samtidigt att säga att en kvinna i ett sådant sammanhang endast är inkvoterad och inte med på grund av sin kompetens. Ganska fördomsfullt, tycker du inte?

Det verkar vara politiker från olika partier, helt enkelt. :D
Ja, det var väl inte tänkt som en känga åt enskilda personer utan resultatet i allmänhet.

Vi kan kanske gissa att gubbarna snarare är inkvoterade för att de är gubbar, eftersom andra gubbar ofta inkvoterar gubbar...
Skriv svar