Troligen ett hypotetiskt namn på en ombyggd C20. Cx och C20 är rätt olika, så en vagn ombyggd från Cx kan knappast heta vare sig C10 eller C11 utan bör få ett namn på C2X, varför inte C21?twr skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/C10_%28motorvagn%29Inge skrev:Men jag avsåg den rostfria varianten. Det är väl inte C10 och C11. Bygger man om några C20 är det bra.twr skrev: Jag vet inte om du menar detta skämtsamt, men det är ju precis det som är planen. Att bygga fler C10 och C11.
http://sv.wikipedia.org/wiki/C11_%28man%C3%B6vervagn%29
Vagnarna på Saltsjöbanan heter C10 och C11. Vad är C21 för nånting?
Tätare trafik på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tätare trafik på Saltsjöbanan
Professionell tyckare
Okej, jag får be om ursäkt, det är jag som har blandat ihop det här. Det hade förstås varit en idé, det var därför Inge skrev den rostfria varianten. Nej, C20 flyttas väl till Blå linjen, och Blå linjens gamla tåg flyttas till Saltsjöbanan. Alltihop förutsätter att C30 levereras till Röda linjen, vilket väl ska börja ske 2017.Kantorn skrev:Troligen ett hypotetiskt namn på en ombyggd C20. Cx och C20 är rätt olika, så en vagn ombyggd från Cx kan knappast heta vare sig C10 eller C11 utan bör få ett namn på C2X, varför inte C21?twr skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/C10_%28motorvagn%29Inge skrev: Men jag avsåg den rostfria varianten. Det är väl inte C10 och C11. Bygger man om några C20 är det bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Kristofer
- Kontakt:
Förra gången man byggde om Cx-vagnar för Saltsjöbanan fick de littera C16. Vill man inte använda det för de 14 C6:or man skulle bygga om enligt ovanstående förslag så är väl C17 fortfarande ledigt? Att kalla dem C21 skulle vara olämpligt, eftersom de inte är en variant av C20.Kantorn skrev:Troligen ett hypotetiskt namn på en ombyggd C20. Cx och C20 är rätt olika, så en vagn ombyggd från Cx kan knappast heta vare sig C10 eller C11 utan bör få ett namn på C2X, varför inte C21?twr skrev: http://sv.wikipedia.org/wiki/C10_%28motorvagn%29
Eller är det så att Kantorn har förvirrat sig själv i ovanstående inlägg?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Nej, Kantorn tolkar bara Inge, som föreslog att C20 skulle byggas om för Saltsjöbanan.Kristofer skrev:Förra gången man byggde om Cx-vagnar för Saltsjöbanan fick de littera C16. Vill man inte använda det för de 14 C6:or man skulle bygga om enligt ovanstående förslag så är väl C17 fortfarande ledigt? Att kalla dem C21 skulle vara olämpligt, eftersom de inte är en variant av C20.Kantorn skrev:Troligen ett hypotetiskt namn på en ombyggd C20. Cx och C20 är rätt olika, så en vagn ombyggd från Cx kan knappast heta vare sig C10 eller C11 utan bör få ett namn på C2X, varför inte C21?twr skrev: http://sv.wikipedia.org/wiki/C10_%28motorvagn%29
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Inge skrev:Angående vagnar till Saltsjöbanan så blir det väl snart ett antal C20 över i samband med leveransen av C30. Kan enkelt byggas om till C21 med kjolar och strömavtagare på taket.
twr skrev:Jag vet inte om du menar detta skämtsamt, men det är ju precis det som är planen. Att bygga fler C10 och C11.
Inge skrev:Men jag avsåg den rostfria varianten. Det är väl inte C10 och C11. Bygger man om några C20 är det bra.
twr skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/C10_%28motorvagn%29
Kantorn skrev: Troligen ett hypotetiskt namn på en ombyggd C20. Cx och C20 är rätt olika, så en vagn ombyggd från C20 kan knappast heta vare sig C10 eller C11 utan bör få ett namn på C2X, varför inte C21?
Kristofer skrev: Förra gången man byggde om Cx-vagnar för Saltsjöbanan fick de littera C16. Vill man inte använda det för de 14 C6:or man skulle bygga om enligt ovanstående förslag så är väl C17 fortfarande ledigt? Att kalla dem C21 skulle vara olämpligt, eftersom de inte är en variant av C20.
Vådan av att inte kunna citera fler än tre inlägg i stöten liksom. Förvisso är jag förvirrad, men inte riktigt så förvirrad...twr skrev: Nej, Kantorn tolkar bara Inge, som föreslog att C20 skulle byggas om för Saltsjöbanan.
Det enda förvirrade jag har är ett Cx som ska vara C20. Det kanske är det du sett, Kristofer. Det är rättat, rödmarkerat och fetstilat ovan.
Professionell tyckare
- Kristofer
- Kontakt:
Och det var ju just den felskrivningen jag dök ner på, som en hök...Kantorn skrev:Kantorn skrev: Troligen ett hypotetiskt namn på en ombyggd C20. Cx och C20 är rätt olika, så en vagn ombyggd från C20 kan knappast heta vare sig C10 eller C11 utan bör få ett namn på C2X, varför inte C21?Vådan av att inte kunna citera fler än tre inlägg i stöten liksom. Förvisso är jag förvirrad, men inte riktigt så förvirrad...Kristofer skrev: Förra gången man byggde om Cx-vagnar för Saltsjöbanan fick de littera C16. Vill man inte använda det för de 14 C6:or man skulle bygga om enligt ovanstående förslag så är väl C17 fortfarande ledigt? Att kalla dem C21 skulle vara olämpligt, eftersom de inte är en variant av C20.
Det enda förvirrade jag har är ett Cx som ska vara C20. Det kanske är det du sett, Kristofer. Det är rättat, rödmarkerat och fetstilat ovan.

Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
som jag tolkar tjänsteutlåtandet är det enbart för att kunna köra tolvminuterstrafik ända till Solsidan som mötesspåret i Tattby behövs (alternativ 4). Med alternativ 3 blir det 24-minuterstrafik för Tattby, Erstaviksbadet och Solsidan. En obetydlig försämring jämfört med dagens ungefär 20-minuterstrafik. Men 71 miljoner dyrare än alternativ 3 (66 miljoner för mötesstation vid Tattby och 5 miljoner för ytterligare två vagnar). Med det billigare alternativ 3 får Tippen, grenbanans enda hållplats med många resenärer, i genomsnitt 12 minuters intervall, antagligen genom att grenbanetåget mellan turerna till Solsidan hinner med kortare utflykter till Tippen.Bo Rengmark skrev: Men behövs en mötesstation i Tattby av kapacitetsskäl?
71 miljoner kr kan användas till vettigare saker än att undvika utglesning från 20 till 24 minuter för Tattby, Erstaviksbadet och Solsidan! Likväl föreslås i tjänsteutlåtandet att det dyrare alternativ 4 skall genomföras.
Jag ser i en tidtabell från 1965 att Solsidan då hade ungefär 30-minutersintervall under högtrafik vardagar. Sedan dess har det visserligen tillkommit en del ny bebyggelse i området (senast i skogen nära hållplatsen Erstaviksbadet, som i samband med detta fick trafik även utanför badsäsongen) men området är ändå glesbebyggt. 24-minuterstrafik räcker!
/Gunnar Ekeving
Om man vill öka tillgängligheten på sin trafik, så skall den vara regelbunden dvs fasta minuttal varje timme, såvida inte trafiken är så tät att det bara är att gå ned och vänta några få minuter tills vagnen kommer.
10 minuters-trafik uppfyller detta, 12-minuters likaså, men 18-minuters och 24-minuters är kass ur ett resenärsperspektiv. Man vet aldrig när vagnen/tåget kommer i förväg, man måste alltid planera, titta i tidtabeller.
På Lidingöbanan gick man för många år sedan över från 18-minuterstrafik till 20-minuters. Jag utgår från att skälet var att göra trafiken mer lättillgänglig eftersom det gick åt precis lika många tåg och lika mycket personal. På Nockebybanan hade man också för många år sedan en tämligen kass lördags-söndagstrafik med intervallet 18 minuter. Helt hopplöst att lära sig när vagnen kommer, vilket jag vet av egen erfarenhet. Ålstensgård tror jag håller med. 24-minuters är i samma klass.
Att införa 12-minuters på hela Saltsjöbanan kommer sannolikt att öka banans resenärsantal helt enkelt genom att trafiken är lätt tillgänglig, dels är trafiken så tät att många bara går ned och väntar på nästa tåg, dels är det lätt att lära sig tågets avgångstider från "min" (resenärens) station för den som inte ids att vänta.
Blir det 12-minuters på saltis, så tror jag banans resenärsantal ökar bara av detta skäl. Sedan tillkommer säkert resenärer för att man bygger längs banan, men det har jag inte koll på.
/Lars J
10 minuters-trafik uppfyller detta, 12-minuters likaså, men 18-minuters och 24-minuters är kass ur ett resenärsperspektiv. Man vet aldrig när vagnen/tåget kommer i förväg, man måste alltid planera, titta i tidtabeller.
På Lidingöbanan gick man för många år sedan över från 18-minuterstrafik till 20-minuters. Jag utgår från att skälet var att göra trafiken mer lättillgänglig eftersom det gick åt precis lika många tåg och lika mycket personal. På Nockebybanan hade man också för många år sedan en tämligen kass lördags-söndagstrafik med intervallet 18 minuter. Helt hopplöst att lära sig när vagnen kommer, vilket jag vet av egen erfarenhet. Ålstensgård tror jag håller med. 24-minuters är i samma klass.
Att införa 12-minuters på hela Saltsjöbanan kommer sannolikt att öka banans resenärsantal helt enkelt genom att trafiken är lätt tillgänglig, dels är trafiken så tät att många bara går ned och väntar på nästa tåg, dels är det lätt att lära sig tågets avgångstider från "min" (resenärens) station för den som inte ids att vänta.
Blir det 12-minuters på saltis, så tror jag banans resenärsantal ökar bara av detta skäl. Sedan tillkommer säkert resenärer för att man bygger längs banan, men det har jag inte koll på.
/Lars J
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.