Sida 2 av 2

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Postat: onsdag 18 december 2013 15:10
av Henrik Schütz
Fast i Sverige skall ju regionaltåg och höghastighetståg samsas på de nybyggda spåren, till och med Ulricehamn skall ha station är det tänkt, så att man enkelt kan arbetspendla till Borås:-(

Uppehåll i Jönköping Ulricehamn Borås och Landvetter, med regionaltåg, är det tänkt...

HS

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Postat: onsdag 18 december 2013 15:34
av Kantorn
Henrik Schütz skrev:Fast i Sverige skall ju regionaltåg och höghastighetståg samsas på de nybyggda spåren, till och med Ulricehamn skall ha station är det tänkt, så att man enkelt kan arbetspendla till Borås:-(

Uppehåll i Jönköping Ulricehamn Borås och Landvetter, med regionaltåg, är det tänkt...

HS
Men regionaltågen ska väl inte stanna på "snabbspåret" utan ha separata stationsspår? Jag har för mig att till och med lilla Ljungby ska få en station för tåg mellan Värnamo (kanske till och med Jönköping) och Markaryd (eller om det var Helsingborg). När (om?) nu Europakorridoren byggs...

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Postat: onsdag 18 december 2013 20:33
av darthjpp
Inge skrev:
darthjpp skrev:Med ett höghastighetståg på egen infrastruktur kommer fler tåglägen för långsamma godståg att skapas på befintlig infrastruktur. Även utökad lokaltågstrafik kommer tryckas in i de tåglägen som fjärrtrafiken lämnar. En viss utbyggnad av regionaltrafik kommer få plats.
Dessa faktorer innebär att långsam fjärrtågstrafik inte kommer att vara attraktiv, om du kan ta ett höghastighetståg på egen infrastruktur mellan Göteborg och Stockholm med restiden 2 timmar och alternativet är ett långsamt mjölkpallståg som har en restid på 5-6 timmar för samma sträcka måste prisdifferensen dels vara hög, dels får totalpriset för den långsamma resan inte vara särskilt hög. Med tanke på att de allra flesta affärsresenärer kommer att välja höghastighetståget, där tid och pris jämförs med flyget, kommer resande underlaget för långsamma tåg att vara litet. Vissa aktörer kommer att kunna konkurrera med upplevelser och service, med en prisbild avpassad för dessa resenärer. Det kommer bara vara enstaka tågpar per dag kvar, och det är tveksamt om det finns någon lönsamhet i dessa.
Det går utmärkt att köra på lite drygt tre timmar med ett konventionellt tåg. Men jag noterar att du bygger hela höghastighetsiden på att staten även fortsättningsvis skall blockera möjligheterna att köra konventionella tåg på rimligt vis.

Bortsett från att iden som sådan är misserabel, så tror jag att den är orimlig. Floskler som att staten först skall bedömma vems tåg som är "mest samhällsekonomiskt lönsamt" innan någon får köra kommer inte att tillåtas om tio år. Sådant dravel accepteras i en övergångsperiod, men efterhand kommer om inte annat EU att tvinga igenom en riktig avreglering med transparanta regler.

Vidare vet vi inte ens om det är staten som skall köra tågen. Ja vi vet inte ens om staten kommer att köra tåg överhuvudtaget om tio år. Om inte försvinner anledningen till den missunsamhet man idag visar alternativa operatörer. För allmännheten i stort är det naturligtvis mycket bättre att det finns riktiga alternativ. Det vill säga alternativ som tillåts rikta in sig på lägsta möjliga pris, utan att bli "bortprioriterade" av regulatorn.
Jag bygger inte min hypotes/höghastighetsidé på att staten genom myndighetsutövning hindrar någon att köra tåg. Dock, när det finns höghastighetsjärnväg med passagerartrafik kommer det kommersiella intresset att köra passagerartrafik på långsammare järnväg att vara begränsat. På en kommande höghastighetsjärnväg med konkurrens mellan åtminstone två bolag kommer priset att vara attraktivt för den stora massan av resenärer. En inte allt för vild gissning vore att SJ AB och MTR konkurrerar på höghastighetsbanan, eventuellt ytterligare någon operatör. Passagerarunderlaget för långsammare mjölkpallståg ("Här & där" som SJ kallar dem just nu) blir för litet för att kunna driva lönsam trafik. Lägger man där till det tryck som finns för att flytta mer gods till järnvägen och en utökad lokal och regionaltrafik blir det mindre utrymme för långsamma fjärrtåg i de relationer där höghastighetståg finns.

En annan aspekt på frågan är körtiderna. Jag är medveten om att det på befintlig infrastruktur går att köra snabbtåg mellan Göteborg och Stockholm på strax under 3 timmar. Med en intrimmad höghastighetsbana kan man säkert pressa restiden till strax över en timme på direktförbindelser.

I dag tar resan mellan Göteborg och Stockholm från 2h 50m till 5h 10m (Direkt snabbtåg och genomgående regionaltåg) Med färre stopp och rakare bana byggd för högre hastigheter (300-350 km/h) minskas givetvis restiden. De relationer där höghastighetsjärnväg är intressant i Sverige(Norden) är Stockholm-Jönköping-Mamö(köpenhamn)/Göteborg samt Malmö(Köpenhamn)-Göteborg-Oslo. Relationen Oslo-Stockholm är också intressant.

När dessa höghastighetslinjer finns, kommer det kommersiella intresset att köra långsamma tåg att vara litet, ske med äldre materiel och trots det vara relativt dyrt.

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Postat: torsdag 19 december 2013 8:37
av Henrik Schütz
En höghastighetsjärnväg kommer att vara kopplad till ett kraftfullt monopol på de nya linjerna, ingen konkurrens på de nya spåren.

Av omsorg för de nya tågen, kommer hastigheten sänkas på de gamla spåren, rejält. 160 km stockholm Göteborg går på cirka 3.30 och kostar 500 kr ungefär, mot 2:30 och det dubbla hos monopolet på nybygget.

Är det flyget man konkurrerar med är det flygets priser nan matchar, och dom är inte så låga i snitt som görs gällande i debatten!

HS

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Postat: torsdag 19 december 2013 21:41
av M_M
Henrik Schütz skrev:Fast i Sverige skall ju regionaltåg och höghastighetståg samsas på de nybyggda spåren, till och med Ulricehamn skall ha station är det tänkt, så att man enkelt kan arbetspendla till Borås:-(

Uppehåll i Jönköping Ulricehamn Borås och Landvetter, med regionaltåg, är det tänkt...
Med vår relativt låga befolkningstäthet, även med de största städerna inräknade, så lär det ta extremt lång tid innan det blir lönsamt att köra tåg så ofta att det INTE får plats regionaltåg som stannar i Ulricehamn...

För övrigt verkar det gå utmärkt att idag nyttja STH 180-200 för motorvagnar som används i regional/lokal trafik. Det är väl inte orimligt att tänka sig att vettigt kunna nyttja än högre STH för regionala resor med de tåg vi kan tänkas ha om säg 20+ år?


P.S. en orsak till att folk flyger istället för att åka tåg Göteborg-Stockholm kan vara X2-åksjuka.

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Postat: fredag 20 december 2013 8:12
av Kantorn
M_M skrev:P.S. en orsak till att folk flyger istället för att åka tåg Göteborg-Stockholm kan vara X2-åksjuka.
En åksjuka som många fick i X2-s barndom, men som de inte hade fått nu, beroende på att X2 har styvnats till lite i korglutningen. Men folk minns det första intrycket, vilket är fullt förståeligt.
Åksjuka förebyggs dock lämpligast med ingefära!

Re: En rappport: "Höghastughetståg kan slå ut flyget i norde

Postat: lördag 21 december 2013 0:37
av Nils Carl Aspenberg
Jeg har aldri vært så sjuk som da jeg reiste med X2 til Arendal. Forferdelig.