Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9276
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
twr skrev: Intressant tanke. Frågan är dock om det vettigaste är att en möjlig framtida fortsättning går vidare på Saltsjöbanan eller mot Orminge? Kanske kan Saltsjöbanan komplettera tunnelbanan snarare än att bli en del av den? Det finns väl en poäng med en spårförbindelse mellan Nacka och Slussen, tycker du inte?
Bägge kan kanske behövas när Nacka-Värmdö expanderar och kan i en framtid få upp emot 200000 invånare och ett stort antal arbetsplatser.
Och lite ovanpå det har Värmdö ett rekord i fritidsboende.
Så behåll Saltsjöbanan till Slussen men bygg en bra omstigningsstation till T-bana.
Och när nya vagnar blir aktuellt så återgå till vagnar som utnyttjar banans breda profil, t.ex något som danska S-tåg ?
Jag håller med. Därför anser jag att det är bättre att Saltsjöbanan får fortsätta gå till Slussen än att kopplas på till tunnelbanan som M_M vill, om jag har förstått det rätt.

Bytespunkten blir i Sickla, jag tror den har förutsättningar att bli bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:
Christer J skrev:Lägg ner. Restiden till stan skulle bli alldeles för lång jämfört med den tid det tar idag att resa in till Gullmarsplan med buss. Tillkommer kostnaden för antingen en lång bro över fjärden eller en tunnel under. Dessutom så är det logiskt fel att först åka bort från stan innan man vänder tillbaka genom en helt annan del av förorten för att nå innerstaden.
Om man tittar på en karta så ser man att banan från Storängen så ser man att den redan går på en fin bro, och på södra sidan av vattnet så ligger Tyresö söder/sydsydsydsydväst ut, d.v.s. det blir ingen "tillbaka"-sträcka västerut. Dagens bussar går längs en väg i ungefär samma nord-sydliga väderstreck men parallellförskjuten västerut.
Vill du rita upp hur du tänker dig Saltsjö/Tyresöbanan?
En extremt grav förenklad skiss. Visst, det blir en liten smula tillbaka västerut, men det är väl nära på försumbart. (Det blir något mer med tanke på att man knappast lär ha 0m kurvradie). Söder om Älta är bara en slags förslag (och där tänker jag triangelspår vid grenen och en lokal linje Tyresö-Handen.

http://kartor.eniro.se/m/gekrl

Frågan är då hur restiden skulle stå sig jämfört med bussar till Gullmarsplan? Det finns väl två fall att jämföra, dels för de som ändå behöver ansluta med buss och dels de som får gångavstånd till tunnelbanan.
twr skrev:ursäkta M_M och ni andra, jag citerar från en annan tråd för att hålla mig till ämnet:
M_M skrev:
twr skrev:Mitt förslag är:

Gör Högdalendepån blå. Bygg några uppställningsspår bortom Nacka centrum à la Mörby. Bygg något motsvarande i Barkarby om det behövs. Bygg en ny grön depå i Skarpnäck, som även kan rymma Arenastaden-tågen.
Om man ändå ska bygga uppställningsspår bortom Nacka så kan man väl lika gärna bygga dem i riktning mot Storängen, och lägga på lite växlar och omdragning av Saltsjöbanan så kan man lätt bygga en hel depå t.ex. i Fisksätratrakten eller liknande...
Intressant tanke. Frågan är dock om det vettigaste är att en möjlig framtida fortsättning går vidare på Saltsjöbanan eller mot Orminge? Kanske kan Saltsjöbanan komplettera tunnelbanan snarare än att bli en del av den? Det finns väl en poäng med en spårförbindelse mellan Nacka och Slussen, tycker du inte?
Jag tänker alltså att Forum Nacka kan i bästa fall i framtiden bli en korsning i stil med Camden Town i London, så att tåg kan köra alla fyra varianter:
Kungsträdgården-Saltsjöbaden
Kungsträdgården-Gustavsberg
Slussen-Saltsjöbaden
Slussen-Gustavsberg

Fast det kostar ju en hel del mer än att bara lägga in ett par förbindelseväxlar och "bara" dra om Saltsjöbanan via Forum Nacka. Det var väl det som jag egentligen föreslog i det du citerar, d.v.s. ersätta Lillängen med Forum Nacka (dubbelspår på hela omdragningen) och när man ändå finns invid tunnelbanan så kan man lika gärna bygga så att man får byte över plattform och övergångsväxlar.

Vad gäller vagntypen för Saltsjöbanan i framtiden så föreslår jag att man faktiskt smalnar av lastprofilen så att man fullt ut kan köra med tunnelbanevagnar, och jag föreslår också att man överväger strömskena. Strömskena kan jag dock ändra åsikt på ifall man t.ex. skulle dela spår med Tvärbanan mellan Sickla och Forum Nacka.

Vad gäller bytespunkt så - ifall man INTE bygger om Saltsjöbanan så torde Sickla bli bäst, men OM man gör den ombyggnad jag drömmer om, alltså dubbelspår i tunnel via Forum Nacka, så bör givetvis Forum Nacka bli den bästa bytespunkten med byte över plattform.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av gbd »

Kanske det är drömmar, men skulle man inte i analogi med de diskussioner som förts om roslagsbanan i tunnel till centrala stan, kunna göra något liknande för SB. Om den fick gå i tät trafik i en tunnel under södermalm tom reimersholme och österut så långt som det är dubbelspår och planfria korsningar?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av M_M »

gbd skrev:Kanske det är drömmar, men skulle man inte i analogi med de diskussioner som förts om roslagsbanan i tunnel till centrala stan, kunna göra något liknande för SB. Om den fick gå i tät trafik i en tunnel under södermalm tom reimersholme och österut så långt som det är dubbelspår och planfria korsningar?
Jo, såhär har jag tjatat några gånger: :)
Hässelbybanan förs över mot Kungsträdgården, gröna linjen dras om från Odenplan så att den tar över Akallabanan. Roslagsbanan-Saltsjöbanan kombinerade tar över Odenplan-Fridhemsplan från gröna banan och tar också över Hagsätragrenen. Det här är ju bara förslag och framförallt vad som händer på Södermalm lär verkligen behöva revideras om/när det byggs tunnelbana från Kungsträdgården till Nacka och Gullmarsplan-Sockenplan för att ta över Hagsätragrenen.

Linjer att trafikera:
Bild
roslagsaltis-lines by muppfoto, on Flickr

Infrastruktur att bygga:
Bild
roslagsaltis-builds by muppfoto, on Flickr
twr
Inlägg: 9276
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av twr »

M_M skrev:
gbd skrev:Kanske det är drömmar, men skulle man inte i analogi med de diskussioner som förts om roslagsbanan i tunnel till centrala stan, kunna göra något liknande för SB. Om den fick gå i tät trafik i en tunnel under södermalm tom reimersholme och österut så långt som det är dubbelspår och planfria korsningar?
Jo, såhär har jag tjatat några gånger: :)
Hässelbybanan förs över mot Kungsträdgården, gröna linjen dras om från Odenplan så att den tar över Akallabanan. Roslagsbanan-Saltsjöbanan kombinerade tar över Odenplan-Fridhemsplan från gröna banan och tar också över Hagsätragrenen. Det här är ju bara förslag och framförallt vad som händer på Södermalm lär verkligen behöva revideras om/när det byggs tunnelbana från Kungsträdgården till Nacka och Gullmarsplan-Sockenplan för att ta över Hagsätragrenen.
Idén är ju intressant. Jag tror nog att vi kan räkna med att Kungsträdgården - Nacka C och Kungsträdgården - Hagsätra byggs, så du kan börja revidera redan nu! :D Sedan begränsar du kapaciteten mot Västerort ganska rejält, hur har du tänkt där? Men vi kanske är i fel tråd egentligen...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av M_M »

För västerort tänker jag att man eventuellt kan dels behålla nuvarande "kurvstation" vid Fridhemsplan och dels också bygga en ny som ansluter Hässelby mot Södermalm (på "roslags-saltsjö-hagsätra-banan"). Det blir förvisso en extrakostnad med ytterligare tunnel och två till plattformar (samt driftkostnaden att behålla nuvarande station i gott skick), och givetvis förutsätter det också teknisk kompabilitet mellan alla banor (utom röda som inte är inblandad i förslaget).

Om man kör lika många tåg på båda kurvorna och givetevis kopplar dem med befintliga tåg på de andra grenarna så kan man åtminstone få tillräckligt många tåg. Frågan är om det blir anhopning av resenärer på grund av att varannat tåg går åt "fel" håll relativt var nu resenärer ska? Jag tror inte risken är så stor - i rusningen lär man väl då från Hässelby kunna ha 2-min-trafik där vart tredje tåg går mot Kungsträdgården, vart tredje går mot Södermalm och var tredje går mot Odenplan-Roslagen. Ja, en variant är väl att ha varannat tåg till Kungsträdgården, vart fjärde mot Södermalm och vart fjärde mot Odenplan-Roslagen.

Om man - som jag nämnt på annat ställe - slänger på en gren från Saltsjöbanan ner mot Tyresö, så torde det väl inte vara något problem att ha tillräckligt resandeunderlag för både Kungsträdgården-Nacka och Roslagsbanan-Odenplan-Fridhemsplan-Södermalm-Saltsjöbanan(dubbelspår).


Jag inser att jag delvis föreslår en mer "spårvägsmässig" trafikering. Om man bara ser till att ha tillräckligt långa egna spår för varje anslutningsgren vid förgreningspunkterna, så bör det gå rätt bra att ha "komplicerade" linjenät. Det är när tåg som byter bana blockerar två banor samtidigt (som t.ex. röda-gröna mellan Slussen och Gamla Stan) som kapaciteten verkligen sjunker. Ja, givetvis sjunker kapaciteten även om övergångarna mellan banorna inte är balanserade mot varandra (åter igen som mellan Slussen och Gamla Stan - där kan man knappast smidigt köra tåg som växlar mellan banorna åt båda hållen samtidigt i samma riktning).
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av bark »

M_M skrev:För västerort tänker jag att man eventuellt kan dels behålla nuvarande "kurvstation" vid Fridhemsplan […]
Jag hänger inte längre med i dina planer. Kan kan få se det på en karta?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av M_M »

bark skrev:
M_M skrev:För västerort tänker jag att man eventuellt kan dels behålla nuvarande "kurvstation" vid Fridhemsplan […]
Jag hänger inte längre med i dina planer. Kan kan få se det på en karta?
Ja, fast senare :wink:

Trafikeringsvariant:

Linje A Kårsta-Odenplan-Fridhemsplan-Medborgarplatsen-Gullmarsplan-Hagsätra(-Älvsjö)
Linje B Österskär-Odenplan-Fridhemsplan-Slussen(eller Medborgarplatsen)-Nacka
Linje C (Barkarby-)Hjulsta-Fridhemsplan-Kungsträdgården
Linje D Hässelby-Fridhemsplan-Kungsträdgården
Linje E Hässelby-Fridhemsplan-Odenplan-Näsby Park
Linje F Hässelby-Fridhemsplan-Medborgarplatsen-Gullmarsplan(-Hagsätra-Älvsjö)
Linje G Farsta Strand-Gullmarsplan-Slussen-Odenplan-Solna C-Akalla-Barkarby
Linje H Skarpnäck-Gullmarsplan-Slussen-Odenplan-Solna C-Roslagen
Exakt hur sträckan mellan Västra Skogen och Solna C skulle nyttjas låter jag vara osagt.

Det här kräver givetvis en omarbetning om man ska ta in nuvarande planer Kungsträdgården-Nacka/Hagsätra.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av roggek »

Lilla M_M, du är 42 år gammal,,,
Inser du aldrig att du troligen aldrig får uppleva dina "utopier"? Möjligen dina nästkommande...Om det blir några?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av LÅ1 »

roggek skrev:Lilla M_M, du är 42 år gammal,,,
Inser du aldrig att du troligen aldrig får uppleva dina "utopier"? Möjligen dina nästkommande...Om det blir några?
Det är ju utopier! Sådana blir i princip aldrig uppnådda!
Från Wiktionay: "Utopi betyder i grund och botten ett idealsamhälle, där allt är perfekt, och inga problem existerar, men används också ofta i betydelsen 'något ouppnåeligt positivt'."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2545
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av Per Lind »

När jag var ung läste man om "Sesam - öppna Dig" vilket var dörrar som öppnade sig själv och det fanns trottoarer som rörde sig. Då utopier - idag verklighet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr
Inlägg: 9276
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av twr »

Per Lind skrev:När jag var ung läste man om "Sesam - öppna Dig" vilket var dörrar som öppnade sig själv och det fanns trottoarer som rörde sig. Då utopier - idag verklighet.
-Per
"Det som är svårast att förutsäga är framtiden!" :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Saltsjöbanan - nu och i framtiden

Inlägg av Lennart Petersen »

Per Lind skrev:När jag var ung läste man om "Sesam - öppna Dig" vilket var dörrar som öppnade sig själv och det fanns trottoarer som rörde sig. Då utopier - idag verklighet.
-Per
Inte så alldeles nytt , i Egypten för 2000år sedan var man och nosade på ångmaskinen och konstruerade Herons kula, den kunde bland annat öppna tempeldörrar med sitt eget maskineri. Med romarna föll den tekniska utvecklngen i träda, det var billigare med slavar annars kan man ju fundera på hur världen sett ut om tekinikutvecklingen från 17 och 18hundratalen gått igång redan vid år noll eller så.
Skriv svar