M_M skrev:Tänk vad förbränningsmotorbranschen klamrar sig fast allt vad de kan. Malmös tyngsta linje trafikerad med bussar som ändå har elmotorer - det kan väl inte vara lönsamt med nån plågsam hybridteknik just här istället för att sätta upp trådar?
Tanken är väl att (troligen) bygga spårväg om några år. Nu vill man snabbt införa kollektivtrafikkörfält.
-------------------------
Hahaha... Tror Du verkligen på det? Det låter väl i så fall bakvänt att investera i BRT nu?
mvh/spårsnoken
Tja, jag vet inte om du eller jag har bäst verklighetsförankring. Resandet är väl så stort att även dubbelledbussar är för korta. Och lite ommålning av gator och nya bussar är väl en vettig etapplösning på väg till spårväg. Kommunen jobbar i alla fall för fullt med spårvägsplanerna.
Annars är väl Ulrik Berggrens analys säkert riktig. Med tillägget att det troligen måste till statliga pengar för att det ska bli spårväg.
Idag var första trafikdatg för Malmöexpressen, och tillika världspremiär för dubbelledbuss med gashybriddrift! TYvärr verkar det som att gatukontoret missat att ställa in signalprioriteringen, för det var röd våg för samtliga (buss-)fordon i linjetrafik jag observerade vid Annelund och Nobeltorget.
Dessutom stördes man av ett irriterande lågfrekvent buller när bussarna stod stilla vid hållplatserna - antagligen från bussarnas generatorer. Lite sund, men kanske går att ställa in så att de kör generatorerna endast då däcksbullret överröstar. En poäng är ju annars att man kan köra hybridbussar i områden där de boende anser sig störda av just bussar på tomgång vid hållplatserna.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:Idag var första trafikdatg för Malmöexpressen, och tillika världspremiär för dubbelledbuss med gashybriddrift! TYvärr verkar det som att gatukontoret missat att ställa in signalprioriteringen, för det var röd våg för samtliga (buss-)fordon i linjetrafik jag observerade vid Annelund och Nobeltorget.
Dessutom stördes man av ett irriterande lågfrekvent buller när bussarna stod stilla vid hållplatserna - antagligen från bussarnas generatorer. Lite sund, men kanske går att ställa in så att de kör generatorerna endast då däcksbullret överröstar. En poäng är ju annars att man kan köra hybridbussar i områden där de boende anser sig störda av just bussar på tomgång vid hållplatserna.
Svarar mig själv med ett svar jag fick från gatukontorets projektledare. Tydligen ska bussprion trimmas in under sommaren och driftsättas lagom till vintertidtabellen i slutet av augusti. Den som lever får se...
/UB
Ulrik Berggren skrev:Tydligen ska bussprion trimmas in under sommaren och driftsättas lagom till vintertidtabellen i slutet av augusti. Den som lever får se...
Man undrar lite stillsamt vad som kan behöva trimmas in...
"Populär BRT-lösning i den sydsvenska huvudstaden"
MalmöExpressen är tydligen populär. Men är det en BRT-lösning? Tydligen är BRT något som kan vara vilken kollektivtrafik som helst på gummihjul. Kanske är vissa Metrolinjer i Paris BRT?
(För övrigt; "den sydsvenska huvudstaden", vad är det? Skandinaviens huvudstad vet jag vilken det är! )
LÅ1 skrev:"Populär BRT-lösning i den sydsvenska huvudstaden"
MalmöExpressen är tydligen populär. Men är det en BRT-lösning? Tydligen är BRT något som kan vara vilken kollektivtrafik som helst på gummihjul. Kanske är vissa Metrolinjer i Paris BRT?
(För övrigt; "den sydsvenska huvudstaden", vad är det? Skandinaviens huvudstad vet jag vilken det är! )
Tydligen finns det en Superbusseffekt i a f. I övrigt är linjen långt i från snabb, men bussarna är fina Signalprioriteringen har aldrig fungerat de gånger jag åkt på linjen.
Skandinaviens huvudstad är väl f ö granne med Sydveriges huvudstad ?
/UB