Jodå. jag utvecklar gärna detta litet mer!gbd skrev: Kan du utveckla lite, vad är det med for city som inte passar här? (OBS! ingen kritik, jag vill bara förstå bättre)
ForCity är ett i vissa stycken innovativt koncept och på många sätt ett smart bygge! Men om vi t.ex. talar om en 30-metersversion för normalspår och med bredden 2,65 m, dessutom som tvåriktningsvagn, så blir antalet sittplatser mycket litet, i storleksordningen 40 - 50 sittande bara. Det handlar ju om två förarhytter och om 4, 5 eller 6 dörrar på varje sida. Ett så litet antal sittande skall jämföras med många övriga koncept, som har upp till 60 - 70 sittande vid samma antal dörrar. I ledpartierna och intill dessa ges det inte alls plats för sittande (se bilden som jag tog år 2008 på mässan Innotrans i Berlin). Dessutom har ForCity inte stela hjulaxlar utan separat roterande hjul med en motor på varje - numera tror man att det förklarar de svårkontrollerade problem med spår- och hjulslitage som man på sina håll upptäckt för den typen av löpverk. De stora "drakarna" kan idag mycket om detta och därför har dom numera genomgående hjulaxlar i sina boggier, vilka dessutom är så byggda att man trots det kan hålla låg golvhöjd över boggierna. Numera anger Skoda att ForCity kan köras i upp till max 80 km/h, men de första åren var denna hastighet bara 60 km/h - det inger m.a.o. vissa tvivel när det gäller körning i högre hastigheter. Och så har vi därtill svepet vid kurvkörning - innersvepet i snäva radier blir ganska stort p.g.a. det stora avståndet mellan boggicentra, något som andra koncept är litet bättre på.
Jag vill upprepa att mina spekulationer betr. vagnkandidater inte på något sätt har med vagnars kvalitet att göra eller vad jag kan tänkas tycka om de olika tillverkarna och deras förhållningssätt gentemot marknaden. Här talar jag bara om de olika tekniska lösningarnas potential för att passa det köparna just nu frågar efter.
Och så vill jag påpeka att Skoda har andra vagnkoncept bland sina produkter, vilka säkert passar bättre i de specifikationer som köparna ställer upp (i nuläget talar vi främst om M33 för Göteborg). En sådan vagn är den som man ser i mitt bildcollage i denna tråds inledning.
Förklarar
/Ragnar Thörnblom