Okända planer för innerstadsspåvägen i Stockholm?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Re: Okända planer för innerstadsspåvägen i Stockholm?

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster trodde inte att en uppenbar skämttråd skulle kräva närmare bevakning, men ack vad han bedrog sig. Nu är det städat. Fortsätt gärna att ha roligt.
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Det brukar ibland klagas inom sällskapet på att våra svenska makthavare inte lyckas lyfta blicken och se vad som händer i Europa och då främst i Frankrike på spårvägsfronten.
Jag har en teori om att man äntligen gjort just detta, och då dels tittat på spårvägar där man byter strömsystem på känsliga avsnitt, och dels på talgotågen i Spanien som byter spårvidd. Jag är övertygad om att man har tänkt sig spårvagnar som - vid Slottsbacken och Kornhamnstorg - byter spårvidd så att sträckan genom Gamla stans gränder kommer att ske smalspårigt, kanske med 600mm spårvidd. Utanför Gamla stan är det normalspår som gäller. På detta sätt kommer spårvagnarna enkelt och smidigt att glida fram genom gränderna utan att man behöver riva mer än kanske 40-50 hus.
För att blidka Skönhetsrådet kommer man att spara fasaderna och återmontera dessa som kulisser några meter längre in än idag, och ingen kommer att märka någon skillnad.
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Kristofer skrev:Det brukar ibland klagas inom sällskapet på att våra svenska makthavare inte lyckas lyfta blicken och se vad som händer i Europa och då främst i Frankrike på spårvägsfronten.
Jag har en teori om att man äntligen gjort just detta, och då dels tittat på spårvägar där man byter strömsystem på känsliga avsnitt, och dels på talgotågen i Spanien som byter spårvidd. Jag är övertygad om att man har tänkt sig spårvagnar som - vid Slottsbacken och Kornhamnstorg - byter spårvidd så att sträckan genom Gamla stans gränder kommer att ske smalspårigt, kanske med 600mm spårvidd. Utanför Gamla stan är det normalspår som gäller. På detta sätt kommer spårvagnarna enkelt och smidigt att glida fram genom gränderna utan att man behöver riva mer än kanske 40-50 hus.
För att blidka Skönhetsrådet kommer man att spara fasaderna och återmontera dessa som kulisser några meter längre in än idag, och ingen kommer att märka någon skillnad.
:cheesygrin: :cheesygrin: :cheesygrin:

Och Skönhetsrådets ledamöter är ju lätta att blidka - jeg vet för jag har stått inför deras skrank vid ett härligt tillfälle!

Utbrister
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Okey förlåt RR, jag tror visst du "har ett liv"!
Däremot så vet du mycket väl att det just i denna stad i detta land med all sin spårvägsskepsis, noggranna säkerhetsföreskrifter och framför allt brist på tradition aldrig i livet skulle bygga spårväg på smågränderna i Gamla stan. Något av "det smala" i Amsterdam eller Lissabon kommer aldrig att bli verklighet här. Inte utan en fundamental ändrad inställning! Även med en sådan tycker inte ens en spårvägsdiggare som jag att det vore särskilt smart med långa ledvagnar över Kåkbrinken eller Stortorget, -tycker du?

Om någon med absolut noll kunskap skapat tråden vore det en annan sak. När det var du blev ditt "skämt" dubbelt långsökt. Lite som om du gjort det för att se "vem som är dum nog att gå på det här", därav den dumma anklagelsen om att du borde göra något roligare med tillvaron.

Du behöver inte (och igen) hålla med mig eftersom humor är något högst individuellt utan detta är bara en förklaring till varför jag tycker detta var en sådan "icke-tråd", höna av fjäder osv. Kanske denna slutsats är vad jag far efter egentligen: Höj kunskapsribban istället för att sänka den till vad som ändå aldrig kommer att hända, nåt sånt.... Inte så stort alltså för min del, mest rätt fånigt men det hoppas jag du kan ta att jag tycker!? :)
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Ja men jag tycker RR gjorde helt rätt! :D Undvik hans trådar i fortsättningen så mår du bättre!
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Johan Eriksson skrev:Okey förlåt RR, jag tror visst du "har ett liv"!
Däremot så vet du mycket väl .... osv. - osv. .... rätt fånigt men det hoppas jag du kan ta att jag tycker!? :)
He - he, jodå, men mest garvar jag bara :lol: :lol: :lol:

Lev väl nu min käre vän och ta vara på ditt fantastiska liv! Före min egen del är denna tråd nu avslutad. Men det kan komma andra trådar med avsikt att dupera vissa läsare, risken finns!

Länge leve de laterala spårvägsideerna!
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Ofta, men inte alltid, har nytänkande personer åstadkommit storverk genom att våga vända på "självklara" gamla
principer - jag nämner bara 50-kortets införande, efter många årtionden av rabiat petimeterkontroll med åtföljande
svindyr administration och krångel tänkte äntligen NÅGON "Äh, va fan" och resultatet blev ju bra - principen gäller
än i dag!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Fast dom vågade bara halva steget med 50-kortet.

I många år var kortet personligt, med fotografier som skulle fästas, och i vissa fall stämplas.

Till sist sa någon modig person Ähvafan vi provar, och korten blev opersonliga.

Tror inte att SL i praktiken förlorat på det.

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Undrar hur många som verkligen orkade följa instruktionen?

Jag åkte visserligen inte i SL utan på (delsträcka på) den privata busslinjen Örebro-Eskilstuna, men jag orkade aldrig sätta fast fotot på "stammen". Det gick bra i 1½ års tid, sen infördes de opersonliga korten även i gnällbältet.

En bekants bekant hade tydligen en tecknad seriefigur som "foto" på stammen. Det gick visst också bra. :mrgreen: :mrgreen:
Skriv svar