Y2 skaffades väl innan dessa dumheter med LOU började tillämpas på allvar. Dessutom var de väl SJ som köpte/hyrde/valde fordon.M_M skrev:... och resultatet blev sedan väl ungefär att Skånetrafiken upphandlade "en X60 fast med toaletter", Östgötatrafiken upphandlade "ett sånt tåg som Skånetrafiken beställt" och uppe norröver upphandlade man "ett sånt tåg Skånetrafiken beställt fast med ERTMS och STH 180". Ja, allt detta via Transitio.RR skrev:Detta med Reginorna till SL är en historia som jag höll mig borta ifrån, vilket jag t.o.m. markerade i en intern skrivelse till mina chefer. Som bekant blev det heller inte något mer när SL fick ny VD (som tyvärr senare tvingades bort från sin post) och som helt var med på min linje att det skulle genomföras en regelrätt offentlig upphandling av nya kommande pendeltåg, vilken också senare genomfördes (X60).
Se vilken fin offentlig upphandling det blev.
Finns det något järnvägsfordon i Sverige som upphandlats regelrätt enligt LOU utanför Stockholms län?
(SJ omfattas inte av LOU)
Itino?
Öresundstågen?
Y2 ???
När sen KLT och Ötraf ville köra tåg till Stockholm, så blev de ju Y2 med miljömotorer, vilket nog var de sämsta man kunde skaffa. De har ju aldrig sen leveransen fungerat annat än "sådär". "Någon" i ledande ställning (jag vet vem) räknade dessutom ut att de var betydligt dyrare i underhåll per tågsätt, än vad X2-tågsätten var (vid det tillfället).