hej skrev:
Ett av kollektivtrafikens mål är att göra det möjligt för så många som möjligt att på ett så enkelt sätt som möjligt. Man inför låggolvs- vagnar och bussar för att rullstolar skall komma med, man inför automatiska utrop för att de med nedsatt syn skall klara av att smidigt åka med, borde det inte vara lika självklart att man har flera olika alternativ för att läsa tidtabeller på så att så många som möjligt kan ta reda på när vagnen/bussen/båten/tåget går.
Låggolv och utrop gör det lättare för alla att åka. Papperstidtabbeller gör det möjligen lättare för vissa att planera sin resa. Papperstidabellens vara eller icke vara påverkar inte möjligheten att resa (och det är den man ska underlätta) däremot påverkar den möjligheten att planera resan, vilket kan vara skälet att man väljer ett annat trafikslag.
hej skrev:
Att gå ned till hållplatsen går väl an under dagtid längs spårvagns- och stombussträckorna där turtätheten är hög men samma turtäthet finns inte överallt, vissa ställen inte ens med någon regelbundenhet. Vissa delar av Frölunda har kvällstid en buss i timmen.
Här, där jag bor, går det en buss varannan timme på helgerna och det finns inga tidtabeller anslagna på hållplatserna.
hej skrev:
Sedan vill jag påpeka att till försörningsstöd så används kommunala medel, papperstidtabellerna betalas av Västtrafik och kostnaden för dessa belastar landstingsmedel och kan inte användas för försörjningstöd såvida vi inte skall göra en skatteväxling.
Landstinget har gott om hål att stoppa sina pengar i ändå, vården skulle kunna få sluka hur mycket pengar som helst - om de bara fanns.
hej skrev:
Varför ha en enkelspårig attityd att ett system som passar mig måste passa alla, varför kan man inte ha en mångdfald av alternativ för att få reda på hur jag ska ta mig fram kollektivt?
Enkelspårig attityd? Ja, det kan vara vad man vill det - till exempel att kräva att det ställs ut tryckta tidtabeller för korta tabellperioder.
Vilket är egentligen Västtrafiks uppdrag?
Lagen kräver att trafiken är tillgänglig, dvs att det är möjligt att åka för alla.
Politikerna kräver att kollektivtrafiken skall fördubbla sin marknadsandel till 2020. Det innebär att man måste lägga pengar på att göra det enkelt för dem som inte är insatta att hitta resmöjligheter. => Reseplaneraren.
De som har behovet att ha just de tryckta tabellerna är inte ett marknadssegment som man behöver växa i och det finns ingen politisk vilja att underlätta den sektorns planerande heller. Ska man vara rent krass så är det väl dessutom så att de som förlorat sitt körkort pga ålderskrämpor behöver man inte marknadsföra sig för.
Sen är det också så att så länge det finns människor som försöker gå ombord på en M25 utan rutor, med uppenbart sjabbig lack och där knuffdörrarna är ihopbundna med gummilister så finns det inte heller något "system som passar alla". Vi är helt enkelt för olika för att sådant system ska kunna finnas. Därför gäller det att hitta den bästa möjliga kompromissen för att alla ska beredas möjlighet att åka och att det ska vara lätt att planera sin resa för den som inte är insatt i systemet eller inte vill sätta sig in i systemet. Att helt enkelt stödja möjligheten att "skapa nya resvanor". Det är exempelvis reseplaneraren en höjdare på att hjälpa till med varemot papperstabellerna faktiskt kräver en hel del kunnande för att kunna användas. Sen kan jag hålla med dig om att en resa från reseplaneraren ofta blir en resa från nästan där man är till nästan dit man ska via en plats man aldrig behövt besöka och att restiden kanske är för lång och att man därigenom trots allt kanske inte lyckas locka några bilister. Ändock är det så att just det är de tryckta tabellerna ännu sämre på.
//T
Skulle gärna se att man återinförde tidtabellshäften och för min del är jag beredd att betala 20 - 30 kr för att få alla tidtabeller samlade i ett häfte för att snabbt och enkelt ta reda på hur jag ska åka. Går snabbare och är enklare än internet enligt min erfarenhet.
Tilläggas kan att jag hållt med data sedan 1986, kan en del programmering, jobbar dagligen med IT och har inget emot ny teknik. Men jag har stött på allt för många som inte av diverse olika anledningar kan tillgodogöra sig den nya tekniken. Anser att även de skall ha möjlighet att ta till sig information på det sätt som de tillgodogör sig den bäst på. Ibland är det enklare att ge ett papper i handen än att hänvisa att det finns på internet.[/quote]
Med reservation för tyckfel.