Spårarbeten i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Spårarbeten i Göteborg

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
2763 skrev:
M_M skrev:Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
Om man ska göra något sådant så bör man ha med tabeller för alla linjer för grenens respektive ändar samt för yttre bytespunkter som
Marklandsgatan och Gamlestadstorget finnas med. Man inser rätt fort att med vagnar som är kopplade mellan linjer så är det enklaste att i så fall ha alla tabeller med.
Varför bör man det? Visst vore det sjävklart bra - men min poäng är att en tabell för linje 11 ombord på en spårvagn på Bergsjöbanan är inte ens en fullständig tabell för resor mellan centrum och Bergsjöbanan, till det behöver man (minst) även tabell för linje 7.
Elementärt,
För 1:an har du i Östra änden samtrafik med 1 och 3 samt i västra änden 2, 6, 7, till centrum samt 3 och 8 i mer perifera lägen
För 7:an har du i Östra änden samtrafik med 6 och 11 och i västra änden samma som 1:an
För 11:an har du i Östra änden samtrafik med 6 och 7 och i västra änden 3 och 9.

Det innebär att du på dessa vagnar då skulle behöva ha 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 och 11 för att det skulle ge något.
Idén med grenvisa samlingstabeller är dock inte så dum, men det var inte den jag opponerade mig emot.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:
2763 skrev: quote="M_M" Jag förstår den omloppstekniska anledningen att ha tidtabeller just för de linjer som ingår i omloppet - men det vore väl lämpligt om man hade tillräckligt många tidtabellfack för att rymma tidtabeller för alla linjer som trafikerar de grejar som fordonets omlopp kör på. Om en vagn är kopplad mellan t.ex. linje 1, 7, 11 så vore det alltså bra om det också fanns tabeller för 6, 7, 8 ombord.
/quote

Om man ska göra något sådant så bör man ha med tabeller för alla linjer för grenens respektive ändar samt för yttre bytespunkter som
Marklandsgatan och Gamlestadstorget finnas med. Man inser rätt fort att med vagnar som är kopplade mellan linjer så är det enklaste att i så fall ha alla tabeller med.
Varför bör man det? Visst vore det sjävklart bra - men min poäng är att en tabell för linje 11 ombord på en spårvagn på Bergsjöbanan är inte ens en fullständig tabell för resor mellan centrum och Bergsjöbanan, till det behöver man (minst) även tabell för linje 7.
Elementärt,
För 1:an har du i Östra änden samtrafik med 1 och 3 samt i västra änden 2, 6, 7, till centrum samt 3 och 8 i mer perifera lägen
För 7:an har du i Östra änden samtrafik med 6 och 11 och i västra änden samma som 1:an
För 11:an har du i Östra änden samtrafik med 6 och 7 och i västra änden 3 och 9.

Det innebär att du på dessa vagnar då skulle behöva ha 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 och 11 för att det skulle ge något.
Med andra ord så vore det bra om dagens hållare för (oftast?) fyra olika tabeller böts ut mot en som rymmer alla spårvagnslinjerna en gång för alla.

Givetvis behöver man dra en gräns för var det är vettigt att ha gemensamma tabeller, men det hindrar inte att det i vissa specifika fall kan vara en bra idé med gemensamma tabeller.
2763 skrev:Idén med grenvisa samlingstabeller är dock inte så dum, men det var inte den jag opponerade mig emot.
Aha :)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Med andra ord så vore det bra om dagens hållare för (oftast?) fyra olika tabeller böts ut mot en som rymmer alla spårvagnslinjerna en gång för alla.
I princip ja, men Nej, snarare att man tog ned dem och fick Hej och hens gelikar att förstå det fina med tidtabeller i elektroniskt fickformat. Papper hör forntiden till!

//T
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:
M_M skrev:Med andra ord så vore det bra om dagens hållare för (oftast?) fyra olika tabeller böts ut mot en som rymmer alla spårvagnslinjerna en gång för alla.
I princip ja, men Nej, snarare att man tog ned dem och fick Hej och hens gelikar att förstå det fina med tidtabeller i elektroniskt fickformat. Papper hör forntiden till!
Med risk att framstå som en riktig knäppskalle så vore det nog egentligen bra med nån slags statligt beslut på att alla måste skaffa en smartphone. Problemet med en smartphone är att det är verkligen svårt att förstå vad den ska vara bra för förrän man provat själv, därav borde folk påtvingas sådana telefoner. :D

Sidospår: undrar vad det skulle kosta att producera en verkligt superenkel "surfplatta" som kör Android men där i princip allt är av enklare utförande än vad de enklaste plattorna/telefonerna hittils haft. Tänk svartvit display utan gråskalor, som på en 10-15 år gammal mobiltelefon, och en display som bara är stor nog att pekskärmanvändarinterface över huvud taget ska fungera vettigt. Poängen skulle väl vara att en sån enhet skulle inte behöva kosta så mycket mer än en tjock tryckt tidtabell och skulle kunna säljas för (ungefär) självkostnadspris till de som absolut vägrar skaffa något mer avancerat... (Ja, det där med Android kan ju diskuteras, det blir säkert mångfaldigt billigare att ha en enklare mikrokontroller, men då skulle det antagligen bli svårare att få stordriftfördelar i form av att enheten kan användas till "lite av varje").
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

ICA Maxi har en 7" surfplatta med WiFi för ca 600:- med Android som OS. En smartphone utan abonnemang från ca 700:- ny. Går säkert att hitta ännu lite billigare om man letar....
hej

Inlägg av hej »

2763 skrev:

//T
Har inget emot digitala tidtabeller, vilket jag ofta använder men ibland behöver man papperstidtabeller. Exempelvis så har Västtrafik inte kunnat lösa i reseplaneraren byte mellan spårvagn och båt vid Saltholmen. Att ha tidtabellerna för linje 11, 114 och 281-285 framför sig är enklaste sättet. Även på andra sträckor och hållplatser vill man snabbt se tiderna och då är papperstidtabell det smidigaste, bara lägga två tidtabeller bredvid varandra så ser man vad som passar en bäst.

Sedan finns det de som av diverse olika anledningar inte klarar av dagens teknik och likaså turister med utländskt abonnemang till sin smartphone.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev: Sedan finns det de som av diverse olika anledningar inte klarar av dagens teknik och likaså turister med utländskt abonnemang till sin smartphone.
De som inte klarar dagens teknik är på sätt och vis handikappade, tyvärr är det ingen nyhet - sådana har alltid funnits.,
När det gäller turister med utländskt abonnemang så är det ett ickeproblem. Wifi i hållplatskuren och på fordonen som har gratis tillgång till utvalda siter (om man vill begränsa sig). Turistvänligt så det förslår, finansieras med de pengar som blir över från papperstabellerna.

/T
hej

Inlägg av hej »

2763 skrev:
hej skrev: Sedan finns det de som av diverse olika anledningar inte klarar av dagens teknik och likaså turister med utländskt abonnemang till sin smartphone.
De som inte klarar dagens teknik är på sätt och vis handikappade, tyvärr är det ingen nyhet - sådana har alltid funnits.,
När det gäller turister med utländskt abonnemang så är det ett ickeproblem. Wifi i hållplatskuren och på fordonen som har gratis tillgång till utvalda siter (om man vill begränsa sig). Turistvänligt så det förslår, finansieras med de pengar som blir över från papperstabellerna.

/T
Många äldre klarar inte av dagens moderna teknik men jag skulle inte kalla dem för handikappade. De är en ganska så stor grupp.

En grupp till som jag glömde nämna är de fattiga i samhället som inte har råd med internet abonnemang eller en smartphone. De som lever på socialbidrag får inte pengar för sådana saker. Där måste man vända på varenda krona, skor till barn är viktigare än den senaste mobilen och bröd på bordet viktigare än internetabonnemang.

Finns många grupper att ta hänsyn till, man kan inte bara utgå från en man i medelåldern i medelklassen,

Man vill kunna komma åt tidtabeller innan man befinner sig i hållplatskuren eller på fordonet.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev:Många äldre klarar inte av dagens moderna teknik men jag skulle inte kalla dem för handikappade. De är en ganska så stor grupp.
Eftersom samhället tyvärr inte har råd att visa tillräcklig hänsyn så blir dessa människor handikappade i vissa situationer. De är det inte fysiskt, men samhället gör dem handikappade.
hej skrev: En grupp till som jag glömde nämna är de fattiga i samhället som inte har råd med internet abonnemang eller en smartphone. De som lever på socialbidrag får inte pengar för sådana saker. Där måste man vända på varenda krona, skor till barn är viktigare än den senaste mobilen och bröd på bordet viktigare än internetabonnemang.
Det där är helt andra frågor. Tyvärr är det väl dessutom så att många som lever på understöd (det heter inte socialbidrag längre) tyvärr prioriterar tobak framför mat till barnen. Det är ett jätteproblem som snabbt växer mycket bredare än papperstabellernas vara eller icke. Här finns det ett helt självklart samhällsansvar att ta och detta är inte ett skäl att kräva papperstabeller - man kan vända på den kuttingen - det kanske är bättre utan papperstabeller för att det då finns fler skattekronor till understöd.
hej skrev:Finns många grupper att ta hänsyn till, man kan inte bara utgå från en man i medelåldern i medelklassen,
Vem har sagt att jag gör det? Det är din tolkning.
hej skrev:Man vill kunna komma åt tidtabeller innan man befinner sig i hållplatskuren eller på fordonet.
"Man" är väldigt diffust och en sådan mening utgår oftast från dig själv. Bara för att detta alltid varit det man utgått från (eftersom det var state of the art en gång) så behöver det inte vara det rätta sättet. Hade alla tänkt så så hade vi inte ens börjat urholka trästammar för att göra kanoter.

Innovation och framåtriktning är viktigt för att vi ska komma någonvart. Ju fortare innovationen går, desto fler blir utanför - och det är naturligtvis inte alls bra. Men det är också en ekvation som inte helt går ihop för nån kommer i kläm.

//T
hej

Inlägg av hej »

2763 skrev:
hej skrev:Många äldre klarar inte av dagens moderna teknik men jag skulle inte kalla dem för handikappade. De är en ganska så stor grupp.
Eftersom samhället tyvärr inte har råd att visa tillräcklig hänsyn så blir dessa människor handikappade i vissa situationer. De är det inte fysiskt, men samhället gör dem handikappade.
hej skrev: En grupp till som jag glömde nämna är de fattiga i samhället som inte har råd med internet abonnemang eller en smartphone. De som lever på socialbidrag får inte pengar för sådana saker. Där måste man vända på varenda krona, skor till barn är viktigare än den senaste mobilen och bröd på bordet viktigare än internetabonnemang.
Det där är helt andra frågor. Tyvärr är det väl dessutom så att många som lever på understöd (det heter inte socialbidrag längre) tyvärr prioriterar tobak framför mat till barnen. Det är ett jätteproblem som snabbt växer mycket bredare än papperstabellernas vara eller icke. Här finns det ett helt självklart samhällsansvar att ta och detta är inte ett skäl att kräva papperstabeller - man kan vända på den kuttingen - det kanske är bättre utan papperstabeller för att det då finns fler skattekronor till understöd.
hej skrev:Finns många grupper att ta hänsyn till, man kan inte bara utgå från en man i medelåldern i medelklassen,
Vem har sagt att jag gör det? Det är din tolkning.
hej skrev:Man vill kunna komma åt tidtabeller innan man befinner sig i hållplatskuren eller på fordonet.
"Man" är väldigt diffust och en sådan mening utgår oftast från dig själv. Bara för att detta alltid varit det man utgått från (eftersom det var state of the art en gång) så behöver det inte vara det rätta sättet. Hade alla tänkt så så hade vi inte ens börjat urholka trästammar för att göra kanoter.

Innovation och framåtriktning är viktigt för att vi ska komma någonvart. Ju fortare innovationen går, desto fler blir utanför - och det är naturligtvis inte alls bra. Men det är också en ekvation som inte helt går ihop för nån kommer i kläm.

//T
Ett av kollektivtrafikens mål är att göra det möjligt för så många som möjligt att på ett så enkelt sätt som möjligt. Man inför låggolvs- vagnar och bussar för att rullstolar skall komma med, man inför automatiska utrop för att de med nedsatt syn skall klara av att smidigt åka med, borde det inte vara lika självklart att man har flera olika alternativ för att läsa tidtabeller på så att så många som möjligt kan ta reda på när vagnen/bussen/båten/tåget går.

Att gå ned till hållplatsen går väl an under dagtid längs spårvagns- och stombussträckorna där turtätheten är hög men samma turtäthet finns inte överallt, vissa ställen inte ens med någon regelbundenhet. Vissa delar av Frölunda har kvällstid en buss i timmen.

Sedan vill jag påpeka att till försörningsstöd så används kommunala medel, papperstidtabellerna betalas av Västtrafik och kostnaden för dessa belastar landstingsmedel och kan inte användas för försörjningstöd såvida vi inte skall göra en skatteväxling.

Varför ha en enkelspårig attityd att ett system som passar mig måste passa alla, varför kan man inte ha en mångdfald av alternativ för att få reda på hur jag ska ta mig fram kollektivt?

Skulle gärna se att man återinförde tidtabellshäften och för min del är jag beredd att betala 20 - 30 kr för att få alla tidtabeller samlade i ett häfte för att snabbt och enkelt ta reda på hur jag ska åka. Går snabbare och är enklare än internet enligt min erfarenhet.

Tilläggas kan att jag hållt med data sedan 1986, kan en del programmering, jobbar dagligen med IT och har inget emot ny teknik. Men jag har stött på allt för många som inte av diverse olika anledningar kan tillgodogöra sig den nya tekniken. Anser att även de skall ha möjlighet att ta till sig information på det sätt som de tillgodogör sig den bäst på. Ibland är det enklare att ge ett papper i handen än att hänvisa att det finns på internet.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

2763 skrev:När det gäller turister med utländskt abonnemang så är det ett ickeproblem. Wifi i hållplatskuren och på fordonen som har gratis tillgång till utvalda siter (om man vill begränsa sig). Turistvänligt så det förslår, finansieras med de pengar som blir över från papperstabellerna.
Det blir rätt dyrt att bygga ut med gratis Wifi vid varje hållplats, även om man t.ex. begränsar sig till Göteborgs kommun.

Bättre vore om Västtrafik som steg ett erbjöd samliga tidtabeller för ett helt område, främst Göteborgs kommun/taxezon, som en enda pdf-fil för nedladdning. Nästa steg vore en app för Android och iOS som innehåller sökmotor plus tidtabeller och som klarar att fungera helt självständigt utan nätkoppling när den väl är nedladdad (och kanske startad en första gång).

Märkligt nog verkar apptillverkarna förutsätta att man har extrem platsbrist på sin telefon. Speciellt om appen skrivs så att den kan nyttja valfri lagringsplats (och inte bara det som av någon anledning kallas "inbyggt" minne - även om det finns "inbyggt" och "externt" som egentligen båda är inbyggda i enheten) så kan det finnas flera GB lagringsutrymme, avsevärt mer än vad t.ex. DB's tidtabellplanerare för PC/Windows behöver.

Ännu bättre vore om turistorganisationer insåg problemet med turister v.s. mobildata och ser till att basunera ut tydligare information till turister om hur de bäst får tillgång till mobildata utan att ruineras.

Ansolut bäst vore dock att få till lagar som i princip förbjuder mer än säg t.ex. en faktor fem i prisspann för datatrafiken mellan de mest prisvärda inhemska abbonemangen och vad besökare får betala vid roaming.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

hej skrev: Ett av kollektivtrafikens mål är att göra det möjligt för så många som möjligt att på ett så enkelt sätt som möjligt. Man inför låggolvs- vagnar och bussar för att rullstolar skall komma med, man inför automatiska utrop för att de med nedsatt syn skall klara av att smidigt åka med, borde det inte vara lika självklart att man har flera olika alternativ för att läsa tidtabeller på så att så många som möjligt kan ta reda på när vagnen/bussen/båten/tåget går.
Låggolv och utrop gör det lättare för alla att åka. Papperstidtabbeller gör det möjligen lättare för vissa att planera sin resa. Papperstidabellens vara eller icke vara påverkar inte möjligheten att resa (och det är den man ska underlätta) däremot påverkar den möjligheten att planera resan, vilket kan vara skälet att man väljer ett annat trafikslag.
hej skrev: Att gå ned till hållplatsen går väl an under dagtid längs spårvagns- och stombussträckorna där turtätheten är hög men samma turtäthet finns inte överallt, vissa ställen inte ens med någon regelbundenhet. Vissa delar av Frölunda har kvällstid en buss i timmen.
Här, där jag bor, går det en buss varannan timme på helgerna och det finns inga tidtabeller anslagna på hållplatserna.
hej skrev: Sedan vill jag påpeka att till försörningsstöd så används kommunala medel, papperstidtabellerna betalas av Västtrafik och kostnaden för dessa belastar landstingsmedel och kan inte användas för försörjningstöd såvida vi inte skall göra en skatteväxling.
Landstinget har gott om hål att stoppa sina pengar i ändå, vården skulle kunna få sluka hur mycket pengar som helst - om de bara fanns.
hej skrev: Varför ha en enkelspårig attityd att ett system som passar mig måste passa alla, varför kan man inte ha en mångdfald av alternativ för att få reda på hur jag ska ta mig fram kollektivt?
Enkelspårig attityd? Ja, det kan vara vad man vill det - till exempel att kräva att det ställs ut tryckta tidtabeller för korta tabellperioder.

Vilket är egentligen Västtrafiks uppdrag?
Lagen kräver att trafiken är tillgänglig, dvs att det är möjligt att åka för alla.
Politikerna kräver att kollektivtrafiken skall fördubbla sin marknadsandel till 2020. Det innebär att man måste lägga pengar på att göra det enkelt för dem som inte är insatta att hitta resmöjligheter. => Reseplaneraren.

De som har behovet att ha just de tryckta tabellerna är inte ett marknadssegment som man behöver växa i och det finns ingen politisk vilja att underlätta den sektorns planerande heller. Ska man vara rent krass så är det väl dessutom så att de som förlorat sitt körkort pga ålderskrämpor behöver man inte marknadsföra sig för.

Sen är det också så att så länge det finns människor som försöker gå ombord på en M25 utan rutor, med uppenbart sjabbig lack och där knuffdörrarna är ihopbundna med gummilister så finns det inte heller något "system som passar alla". Vi är helt enkelt för olika för att sådant system ska kunna finnas. Därför gäller det att hitta den bästa möjliga kompromissen för att alla ska beredas möjlighet att åka och att det ska vara lätt att planera sin resa för den som inte är insatt i systemet eller inte vill sätta sig in i systemet. Att helt enkelt stödja möjligheten att "skapa nya resvanor". Det är exempelvis reseplaneraren en höjdare på att hjälpa till med varemot papperstabellerna faktiskt kräver en hel del kunnande för att kunna användas. Sen kan jag hålla med dig om att en resa från reseplaneraren ofta blir en resa från nästan där man är till nästan dit man ska via en plats man aldrig behövt besöka och att restiden kanske är för lång och att man därigenom trots allt kanske inte lyckas locka några bilister. Ändock är det så att just det är de tryckta tabellerna ännu sämre på.

//T

Skulle gärna se att man återinförde tidtabellshäften och för min del är jag beredd att betala 20 - 30 kr för att få alla tidtabeller samlade i ett häfte för att snabbt och enkelt ta reda på hur jag ska åka. Går snabbare och är enklare än internet enligt min erfarenhet.

Tilläggas kan att jag hållt med data sedan 1986, kan en del programmering, jobbar dagligen med IT och har inget emot ny teknik. Men jag har stött på allt för många som inte av diverse olika anledningar kan tillgodogöra sig den nya tekniken. Anser att även de skall ha möjlighet att ta till sig information på det sätt som de tillgodogör sig den bäst på. Ibland är det enklare att ge ett papper i handen än att hänvisa att det finns på internet.[/quote]
Skriv svar