Sida 2 av 2
Re: Busssläp
Postat: torsdag 15 augusti 2013 23:20
av Jeff
Finns en Volvo buss från 1953 med Kässbohrer-släp som tillhör en privatperson i närheten av Örnsköldsvik.
Länkad bild.
http://rune-feldt.se/gavlec/23.jpg
Re: Busssläp
Postat: torsdag 15 augusti 2013 23:39
av daniel_s
Släpet i Kristianstad är fyrhjulsstyrt vilket framgår på bilder här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 350.0.html
En fråga om Rigas trådbusståg, var det inte så att det var drivning även på den bakre vagnen där? I så fall var det ju fråga om multipeldrift snarare än "släp".
Re: Busssläp
Postat: torsdag 15 augusti 2013 23:40
av 643
FIN bild - har förstås sett den tidigare men tyvärr förträngt...
Nämnd släpbuss från Alfredssons vill jag minnas är av denna standardtyp.
Sist i fordonståget går en öppen enaxlig godskärra med möjlighet att
rulla ut ett kapell över lasten vid behov.
AOB 748 skulle vid ett tillfälle flyttas - nedför "nya" lokstallsbacken som
även den nu är borta - bogservajern gick av och släpbussen drattade ned
i en enorm snödriva. Medarbetaren som utsetts till bromsare återfanns
oskadad men krampaktigt hållande sig i handbromsspaken samt röret till
konduktörsstolen - inte heller kunde några som helst skador upptäckas
på fordonet...

Re: Busssläp
Postat: fredag 16 augusti 2013 0:13
av Harald
daniel_s skrev:En fråga om Rigas trådbusståg, var det inte så att det var drivning även på den bakre vagnen där? I så fall var det ju fråga om multipeldrift snarare än "släp".
Ja, det var mutlipeldrift. Det var två hopkopplade trådbussar av samma typ. De skilde sig åt bara i det att den hade kopplingsdosor i bakänden och den andra i framänden samt hade en dragstång som påverkade styrningen.
Re: Busssläp
Postat: fredag 16 augusti 2013 7:04
av spårsnoken
Harald skrev:daniel_s skrev:En fråga om Rigas trådbusståg, var det inte så att det var drivning även på den bakre vagnen där? I så fall var det ju fråga om multipeldrift snarare än "släp".
Ja, det var mutlipeldrift. Det var två hopkopplade trådbussar av samma typ. De skilde sig åt bara i det att den hade kopplingsdosor i bakänden och den andra i framänden samt hade en dragstång som påverkade styrningen.
-----------------------
Odessa har länge kört med samma upplägg, dvs. multipeldrift med trådbussar (endast främre har strömavtagaren uppe).
mvh/spårsnoken
Re: Busssläp
Postat: fredag 16 augusti 2013 9:33
av 218
643 skrev:
Ganska nyligen hittades en som hade tillhört ett kringresande tivoli i sydligaste
delen av landet...
Den var väl t.o.m ute till försäljning på Blocket? Lustigt nog så har jag för mig
att den fanns i.......Kristianstad! Kanske är den som gör comeback?
Hälsn
218
Re: Busssläp
Postat: fredag 16 augusti 2013 23:41
av 643
Visst kan man ha drift på släpen! Redan för över ett sekel sedan konstruerade en
icke helt okänd Ferdinand Porsche bland mycket annat ett fordonståg med
bensinelektrisk dragbil och X antal fyrhjulsstyrda godssläpvagnar med de idag
åter så populära elektriska navmotorerna - om man monterade de extra
hjulskivorna kunde ekipaget även framföras på järnvägsspår...
:

- Benzinelektriskt.jpg (240.28 KiB) Visad 3336 gånger
Re: Busssläp
Postat: tisdag 10 september 2013 15:47
av 643
Någon som kan lägga ut en bild på Blocket - tivoli - SS - J 1 - släpbussen???

Re: Busssläp
Postat: torsdag 12 september 2013 7:35
av M_M
643 skrev:AOB 748 skulle vid ett tillfälle flyttas - nedför "nya" lokstallsbacken som
även den nu är borta - bogservajern gick av och släpbussen drattade ned
i en enorm snödriva. Medarbetaren som utsetts till bromsare återfanns
oskadad men krampaktigt hållande sig i handbromsspaken samt röret till
konduktörsstolen - inte heller kunde några som helst skador upptäckas
på fordonet...

Snö(drivor) är ofta ett utmärkt skydd vid allehanda trafikverksamhet.
Harald skrev:daniel_s skrev:En fråga om Rigas trådbusståg, var det inte så att det var drivning även på den bakre vagnen där? I så fall var det ju fråga om multipeldrift snarare än "släp".
Ja, det var mutlipeldrift. Det var två hopkopplade trådbussar av samma typ. De skilde sig åt bara i det att den hade kopplingsdosor i bakänden och den andra i framänden samt hade en dragstång som påverkade styrningen.
Tack för Riga-länken!
Det är lite svårt att se på bilderna men är det verkligen fullständig utrustning med strålkastare o.s.v. framtill även på den bakre bussen? Hindren som hejdar folk att gå över kopplet gör det svårt att se.
Re: Busssläp
Postat: fredag 13 september 2013 2:06
av andeng
Det är inte bara i Kristianstad som man tycker att släpbussar är ett lovande alternativ
http://www.mvg-mobil.de/presse/2012-11- ... eldung.pdf
Re: Busssläp
Postat: fredag 13 september 2013 6:39
av Henrik Schütz
Under sovjetepoken var strålkastarna o dyl borttagna från de bakre bussarna, förmodligen för att bli reservdelar åt mer utsatta ledande bussar.
HS