Ja, det gör man om man tittar noga. Spårvägsmuseet har bilder från 1954 med luftledningen kvar. Jag tänkte leta fram en, men sökfunktionen verkar ha tagit semester.ålstensgård skrev:men hur är det med kontaktledningsstolpar väster om Vinkelboda, ser man det?
Färjestadsvägen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Färjestadsvägen
Här kommer en spekulation, jag var inte med, jag har inte forskat i ämnet. Jag har dock följt traden (har just nu inte bokstaven a tillgänglig, det blir a istället).
Om man tittade pa sparvagsmuseets utmärkta utställning om tunnelbanans byggande, sa ser man att man byggde enkelt och i egen regi. Jag tror detta ocksa till viss del framgar i skrift, ex-vis Sparväg och Buss. Den som nagon gang deltagit i ett anläggningsarbete (välkommen att bygga spar i Malmköping, just nu bygger vi mot Vita huset) inser snabbt att en stor del av tiden gar at till transporter. Det är därför väsentligt, att kunna lagra materiel nära byggplatsen. Och det är säkert det man gör vid Ängby/Islandstorget, fram tills tunnelbanan västerut öppnas. Da kan man anordna ett mer ändamalsenligt upplag i Spangahallen gissar jag. Med det säkerhetssystem som finns och da ocksa fanns pa tunnelbanan (HS) vill man säkerligen inte ha anslutning till ett banförrad av provisorisk art med de tagrörelser(transporter) som det skulle föra med sig under pagande tunneltrafik.
Denna hypotes/gissning tycker jag till stor del styrks av det som hittills framkommit i traden.
/Lars J
Om man tittade pa sparvagsmuseets utmärkta utställning om tunnelbanans byggande, sa ser man att man byggde enkelt och i egen regi. Jag tror detta ocksa till viss del framgar i skrift, ex-vis Sparväg och Buss. Den som nagon gang deltagit i ett anläggningsarbete (välkommen att bygga spar i Malmköping, just nu bygger vi mot Vita huset) inser snabbt att en stor del av tiden gar at till transporter. Det är därför väsentligt, att kunna lagra materiel nära byggplatsen. Och det är säkert det man gör vid Ängby/Islandstorget, fram tills tunnelbanan västerut öppnas. Da kan man anordna ett mer ändamalsenligt upplag i Spangahallen gissar jag. Med det säkerhetssystem som finns och da ocksa fanns pa tunnelbanan (HS) vill man säkerligen inte ha anslutning till ett banförrad av provisorisk art med de tagrörelser(transporter) som det skulle föra med sig under pagande tunneltrafik.
Denna hypotes/gissning tycker jag till stor del styrks av det som hittills framkommit i traden.
/Lars J
Hittills har mina äldre förmodade sagesmän tyvärr visat sig ha bott i annat område JUST under
ifrågavarande tid - hoppas fortfarande på observante RR som dock verkar vara på semester.,..
Bonusfråga med direkt anknytning - KAN östra spåret i Ulvsundavägen mellan Brommahallen och
Ulvsundahallen ha legat kvar 1950-52/53??? Man kan lätt ansättas av sådana tankar vid ett närmare
studium av tidigare nämnd flygbild...
Var förvarades alla museivagnarna under nämnda år? Uppgifter gör gällande att alla täcklock till
T-banans kabelkanaler spikades ihop och impregnerades i Ulvsundahallen samt att det lackerades
verkvagnar där i "skarven" mellan Råsunda- och Hammarbyverkstadsepokerna 1952.
OM jag hade varit ansvarig för logistiken vid konverteringen av Ängbybanan till T-bana hade
jag ju också återupprättat spåret till Lillsjökanalen vid Ulvsunda slott för att den vägen
införa de stora mängder av ovannämnda kabelkanaler av betong som behövdes för ändamålet -
plus en hel del övrigt tungt, skrymmande och besvärligt materiel!
ifrågavarande tid - hoppas fortfarande på observante RR som dock verkar vara på semester.,..

Bonusfråga med direkt anknytning - KAN östra spåret i Ulvsundavägen mellan Brommahallen och
Ulvsundahallen ha legat kvar 1950-52/53??? Man kan lätt ansättas av sådana tankar vid ett närmare
studium av tidigare nämnd flygbild...
Var förvarades alla museivagnarna under nämnda år? Uppgifter gör gällande att alla täcklock till
T-banans kabelkanaler spikades ihop och impregnerades i Ulvsundahallen samt att det lackerades
verkvagnar där i "skarven" mellan Råsunda- och Hammarbyverkstadsepokerna 1952.
OM jag hade varit ansvarig för logistiken vid konverteringen av Ängbybanan till T-bana hade
jag ju också återupprättat spåret till Lillsjökanalen vid Ulvsunda slott för att den vägen
införa de stora mängder av ovannämnda kabelkanaler av betong som behövdes för ändamålet -
plus en hel del övrigt tungt, skrymmande och besvärligt materiel!
Senast redigerad av 643 den onsdag 31 juli 2013 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Tågrörelserna ifråga borde väl ha varit ungefär lika besvärande under pågående spårvägstrafik (pre-metro) ?Lars_J skrev:Här kommer en spekulation, jag var inte med, jag har inte forskat i ämnet. Jag har dock följt traden (har just nu inte bokstaven a tillgänglig, det blir a istället).
/Lars J

Men att flytta banförrådet till dåv Spångahallen 1952-1959 då man skulle färdigställa norra infarten till hallen, Vällingby
Centrums station, delsträckorna Vällingby - Hässelby gård samt Hässelby gård - Hässelby strand verkar ju ganska praktiskt -
frågan är bara varför inte heller detta har dokumenterats på minsta sätt och varför ingen redovisat bilder/minnen?

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Jag länkar ännu en gång till spårplanen från 1952. Ta dig en titt på den, och återkom sedan och berätta för oss om du ser några växlar vid Färjestadsvägen.
Jag trodde i min bottenlösa enfald att kartan/ritningen slog ut verkligheten endast i rent
militära sammanhang - skulle SS 1951 ha gett ut en trafikorder undertecknad av trafikchefen
själv som var baserad på ren lögn och i så fall i vilket syfte? Vänligen berätta det för mig
och de andra - LITE seriösare var de alldeles säkert på den tiden...
Äpplen och päron - 1951 och 1952
militära sammanhang - skulle SS 1951 ha gett ut en trafikorder undertecknad av trafikchefen
själv som var baserad på ren lögn och i så fall i vilket syfte? Vänligen berätta det för mig

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
1951 - Spårvagnslinje 12 Tegelbacken till Islandstorget = äpplet643 skrev:Jag trodde i min bottenlösa enfald att kartan/ritningen slog ut verkligheten endast i rent
1952 - Tunnelbana Kungsgatan till Vällingby = päronet
Då ska jag berätta för dig.643 skrev:skulle SS 1951 ha gett ut en trafikorder undertecknad av trafikchefen
År 1951 gav SS ut en trafikorder gällande från den 30/4 som handlar om en spåranslutning till ett banförråd vid Färjestadsvägen. Den var säkerligen inte baserad på någon lögn. År 1952 gav SS ut en trafikorder om starten av västra tunnelbanan gällande från den 26/10. På den bifogade spårplanen finns inge spåranslutning vid Färjestadsvägen. Den var säkerligen inte heller någon lögn. Således kan vi konstatera att den 30/4 1951 fanns det en spåranslutning till ett banförråd vid Färjestadsvägen och den 26/10 1952 fanns ingen sådan spåranslutning.
Senast redigerad av Harald den torsdag 01 augusti 2013 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
Kanske har 1952 i någon dokumentation blivit 1959; i det första inlägget i tråden nämns ju att förrådet fanns kvar till cirka 1959. 1952 är verkar dock mera troligt. Eller så kanske förrådet fanns kvar vid Färjestadsvägen även ett tag efter 1952, men då utan förbindelse med banan. Redan i början av 1950-talet använde väl SS vägfordon för vissa transporter till bygge och underhåll av infrastruktur, så det kan ha funnits viss nytta av ett förråd även utan spåranslutning.
/Gunnar Ekeving
Det mest troliga är väl ändå att man flyttade banförrådet till den tomt med spåranslutning som man hade mellan Råcksta och Vällingby. En tomt som var tilltagen för att hysa betydligt fler vagnar än vad som behövdes för den isolerade västra tunnelbanan och där det alltså var gott om plats.
1951 hade SS ett antal vägfordon för specialändamål. Tror dock inte att de
förfogade över en enda egen simpel lastbil... vad skulle man ha en sådan
till när man hade så många verkvagnar? Räkenskaper borde tala om i vilken
omfattning lokala lastbilsfirmor anlitades och på alla bilder på spårarbeten
borde i så fall ofta synas inblandade bilar...
En trafikorder om banförrådets upphörande, slopning av växlar och signaler
samt ändrad hastighetsbestämmelse måste ju ha funnits även om den ej
verkar tillgänglig just nu. Att bygga en sådan anläggning för att sedan
utplåna den efter 18 månader eller mindre verkar inte ekonomiskt men
kanske var bäst ändå för att minimera transportsträckorna - och kanske
var inte Blackebergstunneln och Spångahallen så färdiga att Sph utgjorde ett
alternativ.
Ang den förmodade flytten 1952 håller jag helt med "Harald" - undrar bara
varför bilder och vittnesuppgifter saknas - och då menar jag bägge platserna
1951-59!
förfogade över en enda egen simpel lastbil... vad skulle man ha en sådan
till när man hade så många verkvagnar? Räkenskaper borde tala om i vilken
omfattning lokala lastbilsfirmor anlitades och på alla bilder på spårarbeten
borde i så fall ofta synas inblandade bilar...
En trafikorder om banförrådets upphörande, slopning av växlar och signaler
samt ändrad hastighetsbestämmelse måste ju ha funnits även om den ej
verkar tillgänglig just nu. Att bygga en sådan anläggning för att sedan
utplåna den efter 18 månader eller mindre verkar inte ekonomiskt men
kanske var bäst ändå för att minimera transportsträckorna - och kanske
var inte Blackebergstunneln och Spångahallen så färdiga att Sph utgjorde ett
alternativ.
Ang den förmodade flytten 1952 håller jag helt med "Harald" - undrar bara
varför bilder och vittnesuppgifter saknas - och då menar jag bägge platserna
1951-59!
Senast redigerad av 643 den fredag 02 augusti 2013 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
Harald skrev:Då ska jag berätta för dig.C12C3C3C12 skrev:skulle SS 1951 ha gett ut en trafikorder undertecknad av trafikchefen
År 1951 gav SS ut en trafikorder gällande från den 30/4 som handlar om en spåranslutning till ett banförråd vid Färjestadsvägen. Den var säkerligen inte baserad på någon lögn. År 1952 gav SS ut en trafikorder om starten av västra tunnelbanan gällande från den 26/10. På den bifogade spårplanen finns inge spåranslutning vid Färjestadsvägen. Den var säkerligen inte heller någon lögn. Således kan vi konstatera att den 30/4 1951 fanns det en spåranslutning till ett banförråd vid Färjestadsvägen och den 26/10 1952 fanns ingen sådan spåranslutning.
WTF??? Har jag aldrig sagt, felciterat
Blev det fel ändå fast jag tänkte på att jag måste välja rätt knapp. Nu är det i alla fall rättat.
-
C12C3C3C12 skrev:1951 - Spårvagnslinje 12 Tegelbacken till Islandstorget = äpplet643 skrev:Jag trodde i min bottenlösa enfald att kartan/ritningen slog ut verkligheten endast i rent
1952 - Tunnelbana Kungsgatan till Vällingby = päronet
Hehe inte bara du som slinter till ibland Harald, menade naturligtsvis Spårvagnslinje 11 Tegelbacken till IslandstorgetHarald skrev:Blev det fel ändå fast jag tänkte på att jag måste välja rätt knapp. Nu är det i alla fall rättat.

Hade förmånen att få titta in i gamla ställverket vid Alvik - totalt innehållslöst, dess ytterväggar och tak stod iC12C3C3C12 skrev:När jag lärde mig ställverken i Alvik samt Västra Skogen kallades det In - Ut, dvs man tryckte först på knappen för första signalen, sedan tryckte man på knappen där den lagda tågvägen tog slut.gek skrev:Det ser inte ut som om förbindelse till banförråd vid Ängbyplan någonsin fanns med på spårplanstavlan i ställverket Alvik. Ett leveransfoto från Union Switch finns på http://rrsignal.com/photos/displayimage ... play_media och även andra intressanta bilder på http://rrsignal.com/photos/thumbnails.php?album=69; där kan man se att alla andra växlar är med på spårplanen. Det fanns i och för sig vissa signaltekniska provisorier när tunnelbanetrafiken inleddes 1952, bl a kunde vissa övergångsväxlar ute på linjen inte manövreras och övervakas från ställverket, så möjligen kan man även vid Ängbyplan ha haft kvar förbindelse till banförrådet en kort tidC12C3C3C12 skrev: Verkar vara rimligt att det flyttades till SPH när tunnelbanan öppnades, väntar med spänning på Moselweindrickande H Schütz Onkels utsago i detta ärende.
"UR" som förekommer i samband med ställverksapparaterna på den amerikanska sidan betyder förresten "Union Route" och var en av Union Switch & Signal Co använd beteckning på manöversystemet där ställverksvakten anger början och slut på den önskade tågvägen och systemet sköter resten. Den andra stora amerikanska signaltillverkaren GRS kallade ett liknande arrangemang NX - eNtrance eXit. I många artiklar om tunnelbanans signalinstallationer talas om att ställverken vid Johanneshov och Alvik var av NX-typ, men helt korrekt beteckning borde vara UR
många år kvar uteslutande för att uppbära en neonskylt "PHILIPS" ...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
Kan det vara så att Islandstorget/Färjestadsvägen var platsen för leverans av räler, slipers, plattformskanter, kabeltrummor, signalstolpar osv? Om inte, vart skulle denna material annars ha levererats? Genom att bygga ut banan från det hållet hade man också tillgång till alla spårgående arbetsfordon. När banan var färdig borde förrådet vara i det närmaste tomt.
Jag har svårt att tänka mig att man hade någon provisorisk "fix" för att ha växlar utanför tunnelbanans signalsäkerhetsanläggning. När det gäller det dåvarande signalsystemet hade man en i det närmaste fundamentalistisk inställning till vad som gick för sig och vad som inte gick för sig.
Jag har svårt att tänka mig att man hade någon provisorisk "fix" för att ha växlar utanför tunnelbanans signalsäkerhetsanläggning. När det gäller det dåvarande signalsystemet hade man en i det närmaste fundamentalistisk inställning till vad som gick för sig och vad som inte gick för sig.
Vällingby var världens första sk ABC-stad och har fotograferats ytterst flitigt, det finns även några flygfoton
tillgängliga.
http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... acksta.pdf
Tyvärr har dåvarande Spångahallens södra slinga ansetts så oviktig att den precis beskurits...
I uppenbar avsikt att till varje pris försvåra framtida forskning
har ledtrådarna alltför ofta befunnit sig
strax utanför bildutsnittet...
MEN HÄR har vi något!
http://www.google.com/imgres?q=v%C3%A4l ... x=78&ty=66
I vänstra nedre hörnet där det i dag bara finns makadam syns ett spår med ett antal vagnar på!
Har inte fastställt troligt årtal men Vällingby C verkar ganska färdigbyggt - för den gången!
http://www.google.com/imgres?q=v%C3%A4l ... =98&ty=112
Bild på likriktarbuss i Spångahallens södra slinga, februari 1956. mycket snö och bara några
plattformskanter - bakom fotografen kan det ju ha sett helt annorlunda ut...
tillgängliga.
http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... acksta.pdf
Tyvärr har dåvarande Spångahallens södra slinga ansetts så oviktig att den precis beskurits...
I uppenbar avsikt att till varje pris försvåra framtida forskning

strax utanför bildutsnittet...
MEN HÄR har vi något!
http://www.google.com/imgres?q=v%C3%A4l ... x=78&ty=66
I vänstra nedre hörnet där det i dag bara finns makadam syns ett spår med ett antal vagnar på!
Har inte fastställt troligt årtal men Vällingby C verkar ganska färdigbyggt - för den gången!
http://www.google.com/imgres?q=v%C3%A4l ... =98&ty=112
Bild på likriktarbuss i Spångahallens södra slinga, februari 1956. mycket snö och bara några
plattformskanter - bakom fotografen kan det ju ha sett helt annorlunda ut...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
643 skrev:
Jag har hört från välunderrättad källa att i Spångahallens begynnelse så ställde man upp avställda gammelspårvagnar där. Litt B18 nämndes men eventuellt annat övertaligt också. Någon som har koll?
Låter ju inte orimligt. Platsbristen var svår i början av 50-talet och lättade väl inte förrän Söderhallen öppnades egentligen.
218
Enligt en källa skulle de 20 örbysläpen ha stått en tid på södraste hallspåret ut mot
Jämtlandsgatan före eller efter det att de utfyllde Brommahallens extra bangård på
södra sidan, ute på nuv Drottningholmsvägen! Väntar på bilder från Spångahallen -
på den fina flygbilden över Alvikstrakten 1953 syns exakt 20 vagnar utan mittingång,
alldeles påfallande likadana...
Jämtlandsgatan före eller efter det att de utfyllde Brommahallens extra bangård på
södra sidan, ute på nuv Drottningholmsvägen! Väntar på bilder från Spångahallen -
på den fina flygbilden över Alvikstrakten 1953 syns exakt 20 vagnar utan mittingång,
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Jodå! Den 1 oktober 1951 flyttade jag ut till en nybyggd lägenhet Blackeberg. Jag gick i realskolan i Nya Elementar vid Åkeshov och hade tidigare åkt till plugget i Åkeshov fr o m höstterminens början -51 från förra bostaden på Vanadisvägen på Norrmalm. Då blev det alltså en kort tid med skolresor med linje 3 från hpl Vanadisvägen till Tegelbacken och sedan med linje 11 från Tegelbacken till Åkeshov. Minnesvärda resor med spårvagn till plugget kan man minst sagt säga!643 skrev:Enligt en källa skulle de 20 örbysläpen ha stått en tid på södraste hallspåret ut mot
Fr.o.m. oktober - 51, till dess att T-banan öppnades 26 oktober 1952 på sträckan från Kungsgatan (i dag Hötorget) till den provisoriska stationen med träplattform söder om det blivande Vällingby centrum, blev det alltså fortsatta skolresor med spårvagn på sträckan Islandstorget/Blackeberg - Åkeshov. F.ö. kan jag berätta att jag tillsammans med en viss herr S-A Julin den 26 oktober 1952 tog plats allra längst fram i T-invigningståget som avgick från Vällingby en god stund innan det andra invigningståget avgick från Kungsgatan. Vi två kan alltså ståta med att vi var de absolut första "civila" resenärerna på denna T-banesträcka! S-A J kan säkert bekräfta det.
Under tiden närmast före T-trafikstarten förekom det en del spännande tågrörelser längs det nästan färdigställda T-banebygget. Jag minns en gång när jag per cykel följde tigerloket nr 9234 med två T-vagnar på släp från Spångadepån och söderut. Vid Åkeshov tog det stopp, eftersom T-vagnarnas (uppfällda) strömskor rev sönder upplagen för den träplattform för spårvagnarna som byggts på utsidan av spåret för att ge plats för bygget av T-plattformen på motsatt sida av spåret (en metod som användes längs hela den aktuella spårvägssträckan). De två T-vagnarna rangerades därför in på det uppställningsspår för T-vagnar vid Åkeshov som då var färdigställt och blev stående där i flera veckor (i dag skulle de väl blivit vandaliserde till tusen, men då var risken liten!).
Och nu till saken, jag minns mycket väl Örbysläpem (B13) som stod utmed östra sidan på T-banans Spångahall (som den då hette)! Om det var samtliga släp av typen kan jag dock inte bekräfta. Däremot har jag ingen tydlig bild av att det skulle ha funnits ett banförråd intill dåvarande spv-hpl Färjestadsvägen. Däremot minns jag att det fanns upplag av spårmateriel intill spårvägsslingan vid Islandstorget (där bensinstationen finns idag). Det fanns också en del upplag intill slingan för linje 11Å vid Åkeshov (där jag f.ö. nästan blev åsyna vittne till hur ett tåg på linje 11 kolliderade med ett arbetståg draget av en f.d. motorvagn typ A8).
Bland mina fotonegativ finns sannolikt någon bild på en del av det jag här berättat om, men det tar tid att rota runt i negativpärmarna, så jag får återkomma om det senare.
Erinrar sig
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!