Sida 2 av 5

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: torsdag 05 september 2013 14:25
av Harald
Bild

"Det går långsamt fram, men det går ändå fram". En rykande dagsaktuell bild från Nymånegatan. :)

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: söndag 08 september 2013 12:00
av M_M
Man kan nästan tro att slingan ska gå över vägbron om man tittar lite hastigt på den högra delen :mrgreen:

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: söndag 29 september 2013 11:33
av Martin
Bygget framskrider, nedan följer några bilder från 130926

Bild

Spåret i slingan är på plats.

Bild

Det återstår en del markarbeten samt kontaktledning. Hur kommer anläggningen att signalsäkras, liknande Wieselgrensplatsen?

Bild

Med anledning av Josa 8904's fråga stegade jag upp stödkanten vid hållplatsläget för påstigande i slingan (muren längst till höger i bilden) och den var drygt 30m. Det ser ut som att "plattformarna" vid huvudspåret är längre, borde klara 45m tåg.

Bild

Hastighetsbegränsning förbi arbetsområdet. Jag förstår att man har en hastighetsbegränsning under arbetstid, men när ingen arbetar vid slingan borde väl högre hastighet kunna tillåtas?

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: söndag 29 september 2013 13:34
av Fredrik E
Troligen beror hastighetsbegränsningen på att vagnen har en motväxel framför sig.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: söndag 29 september 2013 16:45
av Harald
Fredrik E skrev:Troligen beror hastighetsbegränsningen på att vagnen har en motväxel framför sig.
Men det är väl baksidan på en sluttavla man ser vid det andra spåret och i det finns ingen motväxel.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: söndag 29 september 2013 17:45
av Fredrik E
Sant men en sluttavla kanske inte är lika viktig att fälla?

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: söndag 29 september 2013 20:32
av M_M
Ett arbetsområde är väl å andra sidan ett område som inbjuder "ungdom på glid" att hitta på dumheter som t.ex. att slänga grejer på spåret, och då kan nog hastighetsnedsättningen vara rätt bra?

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: söndag 29 september 2013 20:42
av daniel_s
Det må vara hänt, men det motiverar knappast en nedsättning till 15 km/h.

Är allt spår finjusterat och alla skarvar färdigsvetsade? Annars är det väl inte så märkligt att man har kvar nedsättningen. Det kan ju också vara så att man har "glömt" att ta ned den...

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: söndag 29 september 2013 22:56
av Harald
"Cykelfartsgata" är ju Trafikkontorets senaste jippo. De vill kanske ha en cykelfartsspårväg också. :evil:

Vid närmare eftertanke är tavlorna nog "signalsäkringen". Det är ju så den ser ut vid Slottsskogshallen.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: måndag 30 september 2013 9:47
av darthjpp
Vad jag minns från andra spårarbeten runt om i Göteborg, brukar hastighetsnedsättningarna inte tas bort förrän arbetet är klart. Förmodligen någon säkerhetsföreskrift för att det inte skall glömmas att återutsätta dem.
Sedan, eftersom det grävts ur i banvallen när växlarna lades in, kan det vara "tonnage"körning? DVS ett visst antal ton måste passera för att spåret skall sätta sig.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: måndag 30 september 2013 18:48
av Olof
Eftersom man inte har lyckats att bygga växeln rak så är det 15km/h som gäller.
Och kommer så alltid att vara, eller i alla fall tills man kommer ut och får baxat växeln rätt.

Eller så har man bara slarvigt skrivit "kurva" i TRI'n och inte "kruvspår" :roll:

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: måndag 30 september 2013 18:53
av daniel_s
Olof skrev:Eftersom man inte har lyckats att bygga växeln rak så är det 15km/h som gäller.
Och kommer så alltid att vara, eller i alla fall tills man kommer ut och får baxat växeln rätt.

Eller så har man bara slarvigt skrivit "kurva" i TRI'n och inte "kruvspår" :roll:
Om det finns en allmän hastighetsregel i Tri som är tillämplig så behöver man ju inte upprepa informationen genom att sätta upp en skylt.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: tisdag 01 oktober 2013 13:32
av Fredrik E
Som Daniel skriver, jag tror det finns mycket hängslen och livrem i organisationen. :)

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: tisdag 01 oktober 2013 15:58
av 2763
Det beror lite på vad nedsättningen avser. Om man gjort något med huvudspåret så kan 15-begränsningen avse längre sträcka än bara växeln. Det beror på var sluttavlan står. Det är ett exempel, det kan ju finnas flera anledningar till nedsättningen.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: torsdag 03 oktober 2013 1:05
av alex87
Jag var på en liten fotovandring häromdagen och tog lite vid Nymånegatan.

Bild

Bild

Bild
Jag gillar faktiskt hur hållplatskuren mot centrum står, undrar om den alltid kommer stå så?

Bild

Bild
Det går sällan att undvika vinkningar när man fotar kollegor :)

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: måndag 28 oktober 2013 19:24
av gek
Punktsignaler har vuxit som svampar ur jorden. Eller riktigare uttryckt: Någon har planterat 13 signalstolpar i och omkring slingan

Här syns (?) två av de tre signaler som finns mellan hållplatsen Beväringsgatan och infartsväxeln till slingan. Den tredje står utanför bildens vänstra kant:

Bild

Jag slängde ihop en mycket enkel skiss över hur jag GISSAR att signalarrangemanget kanske kommer att bli när allt är klart och alla signaler inkopplade och rättvända:
Bild
Korsningen skyddas med signaler även för backvändning, alltså när en vagn från t ex Bergsjön skall backa genom slingan för att gå tillbaka till Bergsjön.

Beväringsgatan åt höger, Runstavsgatan åt vänster:

Bild


Det lilla skjulet till vänster är troligen relärummet för signalsäkerhetsanläggningen.

Bild


Några rälsbitar blev uppenbarligen över när man byggde om:

Bild

Bild


I skärningen mellan tunneln och viadukten står en liten signal:

Bild

Någon trodde att den närliggande tunneln kanske också skulle bli signalreglerad, men det finns inget som tyder på att något sådant planeras. Dock tycks det vara ganska god sikt i denna tunnel, till skillnad från kurvan vid infarten till Runstavsgatan söderifrån och den lätt krökta längre tunneln norr om Runstavsgatan. Egentligen kunde det kanske vara motiverat med en linjeblockanläggning på hela sträckan Nymånegatan - Runstavsgatan - Kortedala torg.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: tisdag 29 oktober 2013 1:11
av Nupski
Det känns ju som väldigt många signaler , nåväl de kommer väl aldrig i drift som brukligt så det blir väl cykelhastighet för all framtid. Förstår inte varför utfarten från slingan skall vara reglerad, det räcker väl med att bygga som Wieselgrensplatsen signalmässig. En "Punktsignal" är ju inte samma som "Huvudsignal".

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: tisdag 29 oktober 2013 18:59
av Vardon
I det jag har hört och sett, typ förfrågningsunderlaget så ska tunneln bli signalsäkerhetsanläggning. Skissen påminner väl om de handlingar men kan ju ha blivit uppdaterade sen dess. Sen kan jag tycka att det det blir lite märkligt vid tex backning in i slingan där ena riktningen (högertrafik) är signalreglerad men backar man så kör man på sikt men men.

Men den ska väl snart vara igång, undrar om det fortfarande går att få kör i motriktade signaler samtidigt.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: tisdag 29 oktober 2013 20:23
av Harald
Vardon skrev:Men den ska väl snart vara igång, undrar om det fortfarande går att få kör i motriktade signaler samtidigt.
Man kan inte få "kör" i någon punktsignal. Signalbilderna är "stopp" eller "rörelse på sikt x tillåten". x="rakt fram", "åt höger" eller åt vänster". Det verkar ha tagit av lite här. Avsikten med punktsignalerna när de infördes var att reglera konfliktpunkter, inte sträckor. Man kan förstås behöva sätta upp en signal för att styra körningen över en detektor som tillhör anläggningen eller hålla vägen fri för backning genom slingan, men det här ser lite överdrivet ut.

Re: Göteborg: Ny vändslinga vid Nymånegatan

Postat: tisdag 29 oktober 2013 22:15
av gek
skall väl tillägga att min skiss mycket väl kan innehålla fel; de flesta signalerna är ännu vridna 90 eller 180 grader från vad som borde bli det framtida läget. Jag har ritat som jag förmodar att det kommer att se ut när anläggningen tagits i bruk. Men i några fall kan jag ha gissat fel på hur signalen skall vara riktad i framtiden. Signalerna i vardera änden av hållplatsplattformarna längs slingspåret är nu riktade tvärtom mot vad jag ritat, kanske skall de förbli vridna så? Avsikten skulle då kanske vara att hindra kollision om det av någon anledning samtidigt finns "normalvändande" och backvändande vagnar i slingan. Å andra sidan borde de signaler som reglerar utfart från slingan, både vid backvändning och vid vändning på det vanliga sättet, finnas efter hållplatsplattformarna. I annat fall stoppas trafik på genomgående spår hela tiden vagnen står vid hållplatsläget.

Eftersom det är så många signaler kan jag också ha missat någon. Om det skall bli signalreglering av trafiken i tunneln kan det väl tänkas att dessa signaler ännu inte blivit uppsatta eller att jag inte tittade efter tillräckligt noga