Lidingöbanan - en bild från i måndags

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Leif Steen

Re: Lidingöbanan - en bild från i måndags

Inlägg av Leif Steen »

Detsamma i vart fall inga spår av någon 9236 hos Stena i Veddesta i förmiddags, så vart loket finns just nu är en liten gåta.
Mitt stalltips är fortfarande bandepån på Slakthuset eller Bromma. Jag tror inte 9236 går till skärbrännarna.

Efterlysning till alla Forumbesökare, var finns 9236 just nu?
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Leif Steen skrev:Detsamma i vart fall inga spår av någon 9236 hos Stena i Veddesta i förmiddags, så vart loket finns just nu är en liten gåta.
Mitt stalltips är fortfarande bandepån på Slakthuset eller Bromma. Jag tror inte 9236 går till skärbrännarna.

Efterlysning till alla Forumbesökare, var finns 9236 just nu?
De som helt säkert VET saker håller sig gärna borta från Forum :( - "vedervärdiga diggarnördar"
ska hållas kort....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Jag får krypa till korset och säga att de uppgifter jag fått från Aga inte stämde. Jag ber därmed 643 och andra personer som kränkts av mina förhastade slutsatser om ursäkt ;-).

Vagnen skall befinna sig i Hammarby eller Slakthuset.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

R.Lindmark skrev:Jag får krypa till korset och säga att de uppgifter jag fått från Aga inte stämde. Jag ber därmed 643 och andra personer som kränkts av mina förhastade slutsatser om ursäkt ;-).

Vagnen skall befinna sig i Hammarby eller Slakthuset.
Ursäkten godtages!
Personligen har jag inte alls blivit kränkt, bara en smula orolig, speciellt när ingen ville förtydliga -
ännu vansinnigare åtgärder har ju ibland vidtagits hos diverse trafikföretag...
Nästa fråga blir förstås hur NITTON personer kan ha så fel... :roll:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

roggek skrev:
Skall man gå runt och vara misstänksam hela tiden, ja då bör man nog inte bry sig om vart alla gamla spårvagnar tar vägen...Handen på hjärtat, en spårvagn är ju bara lite stålplåt och trä...
Och vi har ju så många sparade museivagnar redan...Och SS 143 rullar ju på DjL redan...
Klart att man ska vara misstänksam - t ex mot ditt påstående att SS 143 rullar på Djurgårdslinjen - den har varit där i två-tre perioder
och även delrenoverats där - men dess normala placering är Malmköping!

Man måste inte handgripligen hjälpa till med själva renoveringarna, det finns många andra sätt att stödja SSS - det enklaste är att sitta hemma och skänka pengar till vissa projekt eller hela verksamheten - man kan också jobba idéellt med mycket annat inom föreningen.
Visst är det märkligt att många hyser så stort intresse, rentav kärlek till "lite stålplåt och trä" - skulle inte tro att så många medlemmar
håller med om den beskrivningen... :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

643 skrev:M 23 gick i trafik i Gbg som mest 20 år i vänster- och 6 år i högertrafik, stod sedan
som oljekrisreserv / användes som övningsvagnar.
1947-1977 blir 30 år varav 10 i Högertrafik. Ett fåtal vagnar blev därefter MBG eller "Gøka"-vogner i Oslo.

Sammanfattningsvis fick de ett förhållandevis kort liv, om man jämför med exempelvis A24-B24/A30-B30 eller för all del så har ju både M28 och M29 överlevt den åldern.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tur att loket klarade sig! Och de sista åren M23-S27 var i trafik användes de ytterst lite och de ersattes ju inte av några andra vagnar då de ställdes av. Hur många M23 var egentligen i trafik efter att de sista M29 tagits i drift?
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

TÄNK om alla Malmös mustanger hade sparats lite längre som oljekrisreserv... :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Malmös Mustanger fanns ju alla kvar till 1978 då vi hämtade 72+195 till Malmköping. Jag tror att det är naivt att tro att de skulle funnits kvar idag även om de sparats något år till. Vad jag minns försökte man från Malmö sälja vagnarna begagnade, men det blev inget av.

Jag är säker på att även SS A25:an som köptes inför ombyggnad, som aldrig blev av, stog kvar då. Har lite diabilder från tillfället.
Där kan man väl säga att det var synd att inte den togs med "hem", men vi trodde alla att vi snart skulle få disponera SL:s A25:a till Malmköping. Vagn 78 från lekparken var när den skrotades, inte "fullt renoverbar".

Vi kan väl ändå glädjas av att det finns tre sparade Malmö G-vagnar plus en A25, det blir ju fyra vagnar av 111 tillverkade (lite osäker här på siffran, kan vara 112 st.). :D :D :D :D

Urspårningsvarning
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Se ny tråd "Malmömustanger" 8)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar