Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
AdrianLangemar skrev:Åk i främre vagnen nästa gång (andra eller tredje om det är CX). Där är det mycket bättre plats.
Ett CX-tåg blir ju aldrig fullt - mellan vagnarna och bakpå finns det alltid gott om plats
C20 är ju inte lika generöst utformad (inget att stå på och hålla i) och där har det hänt även mig att jag får vänta på nästa några ggr.
Tack för bilden förresten - den är ju så klassisk, haha. Värst enl min erfarenhet (mycket åkning i eftermiddagsrusningen och på helgerna med korta tåg) är sträckan T-centralen - Slussen både med röd och grön samt till Östermalmstorg med röd. Sen avtar det successivt - men t ex grön kan ibland vara ganska full ända till Fridhemsplan resp till Gullmarsplan söderut.
Att det är så trångt mellan Östermalms torg och T-Centralen ser jag bara som ytterligare ett argument för min enligt andra galna idé att konvertera Ropstengrenen till spårväg, med en ramp som tar spåren upp till ytläge på lämplig plats för anslutning dels mot innerstadsnät och dels en anslutning till Lidingöbanan för genomgående tåg den vägen.
ragge skrev:
... kanske för att stämningen på de här turerna inte brukar vara särskilt inbjudande....
Nä, och det blir inte bättre av att ha barn i barnvagn med sig. Visserligen kommer jag på i Liljeholmen i någon av de första dörrarna av tåget, men stämmningen vid Slussen och Gamla Stan när det plötsligt står en barnvagn i vägen för på/avstigande vid fel dörrsida är inte precis jublande. Man ser riktigt hur folk räknar i huvudet att på den kvadratmetern skulle ju t o m fått två pers ståplats. Proppfullt var ordet. Tåg norrut som passerar TEH runt 08:50.
Jag var i München nyss. De har fått nya tåg till sin U-Bahn sedan sist. Ett jättelångt tåg men genomgång genom HELA tåget som har NewYork-sittning i ändarna och husmors-sittning i mitten av tåget. Dessutom var det mycket ståutrymme vid vikledarna, dvs själva vikbälgen tog väldigt lite plats av innerutrymmet. Finns säkert någon sifferbitare här som vet vad typen heter och jämföra den med vad vi har här i stan.
ragge skrev:
... kanske för att stämningen på de här turerna inte brukar vara särskilt inbjudande....
Nä, och det blir inte bättre av att ha barn i barnvagn med sig. Visserligen kommer jag på i Liljeholmen i någon av de första dörrarna av tåget, men stämmningen vid Slussen och Gamla Stan när det plötsligt står en barnvagn i vägen för på/avstigande vid fel dörrsida är inte precis jublande. Man ser riktigt hur folk räknar i huvudet att på den kvadratmetern skulle ju t o m fått två pers ståplats. Proppfullt var ordet. Tåg norrut som passerar TEH runt 08:50.
Apropå barnvagn: När C20 var nya så ville SL att barnvagnar skulle placeras mitt i vestibulen. Det var få som följde det rådet.
haba skrev:Jag var i München nyss. De har fått nya tåg till sin U-Bahn sedan sist. Ett jättelångt tåg men genomgång genom HELA tåget som har NewYork-sittning i ändarna och husmors-sittning i mitten av tåget. Dessutom var det mycket ståutrymme vid vikledarna, dvs själva vikbälgen tog väldigt lite plats av innerutrymmet. Finns säkert någon sifferbitare här som vet vad typen heter och jämföra den med vad vi har här i stan.
Intressant idé med olika sittvarianter i mitten v.s. i ändarna.
Tåg med genomgång genom hela tåget och breda bälgar finns även på andra ställen, men då är det nog samma typ av sittplatser i hela tåget. Ett exempel från U5 i Berlin: IMG_0762 by muppfoto, on Flickr
Fast det är ganska vanligt att man blandar husmoderssittning med sittning längs sidorna. De nya S-tågen på Metropolitan Line i London har ju även de en variant av detta. Finns rätt många exempel på det och det fungerar rätt bra. Det viktiga är ju i regel att göra mer plats vid in- och utgångarna - så att man inte får C20-effekten (att alla stannar som proppar vid dörrarna och längs sidorna så att det beräknade utrymmet för på- och avstigning i sig begränsas...
Är bara vagnarna relativt breda så fungerar det alltså rätt bra. En lösning är ju också att på ena sidan inte ha några sittplatser alls och ha husmoderssittning på den andra. Därmed ges ju betydligt bättre möjlighet för ett större antal att ha något att hålla sig i. För det problemet kvarstår ju lite med sittplatser längs sidorna.
ragge skrev:
Apropå barnvagn: När C20 var nya så ville SL att barnvagnar skulle placeras mitt i vestibulen. Det var få som följde det rådet.
När C 20 var nya fick de bara köras av förare med ordnade familjeförhållanden (!!!!!!)
När C 20 var nya fick de tyvärr inte plats i tunneln på alla ställen...
När C 20 var nya gick det inte alltid att öppna trafikantdörrarna
osv...