Sida 2 av 3
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: torsdag 13 juni 2013 21:39
av Henrik Schütz
Jag TYCKER att museitåget i köpingen gott kunde bestå av en lidingövagn och en brommavagn, de har gått blandade vagnar på lidingö ett par år nu, och exteriört funkar dom ihop.
609 tex lackades för mindre än ett år sedan.
HS
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: torsdag 13 juni 2013 21:51
av AdrianLangemar
Henrik Schütz skrev:Jag TYCKER att museitåget i köpingen gott kunde bestå av en lidingövagn och en brommavagn, de har gått blandade vagnar på lidingö ett par år nu, och exteriört funkar dom ihop.
Tycker jag också, men SSS tycker uppenbarligen bättre om A30/B30 än A30B/B30B...
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: torsdag 13 juni 2013 22:04
av roggek
AdrianLangemar skrev:Henrik Schütz skrev:Jag TYCKER att museitåget i köpingen gott kunde bestå av en lidingövagn och en brommavagn, de har gått blandade vagnar på lidingö ett par år nu, och exteriört funkar dom ihop.
Tycker jag också, men SSS tycker uppenbarligen bättre om A30/B30 än A30B/B30B...
Vad är egentligen den "perversa skillnaden" mellan en A30 och en A30B???
Vagnarna ser ut likadant, låter likadant och luktar säkert likadant också...
Och ni är för sent ute, vagnarna är redan sålda till Kuba...
Men ni båda kan ju alltid ockupera ett lidingötåg (nu på söndag lämpligen), och starta en egen liten "Rädda Lidingötåget-manifestation" ute i AGA på söndag, så kanske opinionen ändrar sig...
Försök få med er de själar som kämpade i Almstriden i Kungsträdgården 1971, helst också de från Jordcirkus och ockupanterna från kvarteret Mullvaden 1977-78, och de som kämpade för TV-eken 2011 så kanske ni lyckas...
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: torsdag 13 juni 2013 23:23
av Sven Blomberg
AdrianLangemar skrev:
Tycker jag också, men SSS tycker uppenbarligen bättre om A30/B30 än A30B/B30B...
Men, var inte ALLA A30B/B30B sålda. Då är väl frågan löst. det finns väl ingen vagn att ta till Malmköping. Så vad SSS tycker har väl underordnad betydelse.
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 2:15
av Söderort FTW
Kan någon berätta skillnaden mella A30 och A30B?
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 6:21
av Henrik Schütz
Cubanerna ser inte skillnad på om de får en vagn utbytt....
HS
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 6:26
av Henrik Schütz
A30 har innerväggar i träimitation, förarhytt med lös förarstol, inga stannarskyltar, ingen ATC, mindre hytt, och kupeer med 24 sittplatser, och byggdes om för Nockebybanan.
A30B har blå innerväggar, förarhytt med fast monterad förarstol, stannarskyltar, ATC, större hytt, och kupeer med 22 sittplatser, och byggdes om för Lidingöbanan.
Före ombyggnad var båda sorterna blandat Lidingövagnar och A24 från bromma.
HS
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 6:27
av Thomas Lange
Och en bra översikt över vagntypens samlade historia finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ngbyvagn
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 7:14
av R.Lindmark
Fins det någon källa på att det här över huvud taget är sant? Eller är det ett sätt för de herrar som inte vill bevara någon Lidingövagn att styra bort fokus från att de ska skrotas. Jag litar mer på den källa jag har som säger att skrotning är beställd. Ni verkar ju lura några iaf.
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 7:40
av Hechtwagen
R Lindmark! Tyckte jag såg dig komma ut från kubanska ambassaden med en rulle A30-ritningar under armen, tror du är inblandad i försäljningen men försöker mörka! Så vitt jag vet är vagnarna sålda formellt som skrot till en skrotfirma på kuba.
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 8:14
av Markus E
Tycker också det är något skumt äver detta. Finns överhuvudtaget ingen info att få/hämta på annat håll om denna försäljning. Inte en rad i media eller på andra håll. Dessutom ställer jag mig frågande till A30 som sådan på ett hett Kuba; minimala öppningsbara fönster och trånga vagnar och sittplatser, betydligt trängre än deras bef vagnar. Men det är klart - det är väl bättre än ingen alls om man nu har vagnbrist eller om bef vagnpark håller på att säcka ihop. Som sagt, alltsammans verkar mycket märkligt, men jag kanske har och hoppas att jag har fel och att överskeppningen är en realitet.
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 9:07
av R.Lindmark
Nu har jag kollat med min källa och tydligen skall 8 A30 och 4 B30 vagnar gå i trafik på Kuba och resten åker med som reservdelsfordon.
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 9:09
av Karsten
Jag tvivlade också till en början på om detta var sant, men efter att ha fått det bekräftat av flera av varandra oberoende källor har jag förstått att ryktet är sant. Tydligen är vagnarna så pass simpla och stabila i tekniken att de anses vara ett lyft för driftsäkerheten på Kuba.
Kul att vagnarna får leva vidare! :

Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 9:31
av HSS Elva
Vilken tur att ingen vill skicka mig till Kubas skrotfirma

:

Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 9:37
av 643
Om köpeskillingen skulle utgå i cigarrer rekommenderar jag att begära Romeo y Julieta

Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 12:12
av roggek
Markus E skrev:Tycker också det är något skumt äver detta. Finns överhuvudtaget ingen info att få/hämta på annat håll om denna försäljning. Inte en rad i media eller på andra håll. Dessutom ställer jag mig frågande till A30 som sådan på ett hett Kuba; minimala öppningsbara fönster och trånga vagnar och sittplatser, betydligt trängre än deras bef vagnar. Men det är klart - det är väl bättre än ingen alls om man nu har vagnbrist eller om bef vagnpark håller på att säcka ihop. Som sagt, alltsammans verkar mycket märkligt, men jag kanske har och hoppas att jag har fel och att överskeppningen är en realitet.
Orsaken till att det inte tas upp i massmedia är ju att det egentligen
inte är vare sig SL eller Trafiknämden som äger vagnarna. Det är ju oftast något USA-ägt riskkapitalbolag som äger SLs spårfordon. Så även i fallet med A30B/B30B
Och alla vet ju att USA och Kuba inte har de stabilaste handelsförbindelserna.
Så det är därför det inte är någon "världsnyhet", och för att inte påverka de bräckliga handelsförbindelser man har, så väljer man att hålla en låg profil...
M a o skall du leta, så skall du leta i amerikansk eller kubansk massmedia...Om du ens hittar något...
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 12:17
av twr
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 15:21
av 1
HSS Elva skrev:

Aaahh, äntligen någon som fattar....!
Hälsar / Richard
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 15:59
av C12C3C3C12
1 skrev:HSS Elva skrev:

Aaahh, äntligen någon som fattar....!
Hälsar / Richard
Hehe misstänkte att det var något lurt med att skicka "skrothögarna" till Cuba, hade det varit original A24/B24 kunde jag ha köpt det, varför byta ut dom genomgångna rymliga förortsvagnarna som för närvarande går på Hershey-linjen mot trånga A30/B30 med "modern" elektronik.
Re: A30B/B30B till Kuba?
Postat: fredag 14 juni 2013 16:03
av Joakim W
På min karta står det på det stället "GLADÖ KVARN", och inte Kuba. Men allt är alltså ett skämt?