För vilka skulle den buss etableras - arbetsresande eller flygresenärer? Jag tror ingen av grupperna kommer att fylla vare sig bussar eller tåg i den omfattning som krävs. Det är villasamhällen vi talar om, inget annat. Flygbussar från Täby C via Vallentuna har prövats, och gick uppriktig talat åt h-vete.spårlasse skrev: Det var faktiskt inte den tidsuppgiften jag avsåg, utan restiden mellan Täby och Arlanda, vilket jag först räknat med 30-minuter - något för kort tid alltså. Det finns ju redan en väg mellan Vallentuna och Upplands Väsby - det var den jag tänkte att bussen skulle kunna gå. Alltså i princip 524:s körväg via Väsbyvägen (nr 268) - men att istället för att svänga av till stationen - skulle bussen gå direkt E4 till Arlanda. Googles vägbeskrivningsverktyg får körtiden till ca 25-minuter - alltså ungefär 30-minuter med buss (kommer ju bara vara ett fåtal hållplatser på vägen, så tidsskillnaden gentemot bil bör inte bli så stor). Något mer förstås i högtrafik - men en sådan här linje har ju inte någon markant högre belastning under ordinarie högtrafik - då flertalet som reser från Arlanda ju gör det före köerna på vägarna börjat på morgonen.
En sådan förbindelse från Åkersbega till Arlanda- om turtätheten är rimlig - tror jag faktiskt skulle bli en rätt stor succé (sett till det faktiska underlaget). Skulle ju samtidigt också skapa en relativt snabb rätt direkt förbindelse mellan de två lite större tätorterna (förutom Täby) kring Roslagsbanan. Ett värde även det.
En sträckning från Åkersberga via Täby Kyrkby till Vallenuna skulle alltså fånga upp i princip de väsentliga sträckningarna på Roslagsbanan och ordna med en bra förbindelse till Arlanda. En förbindelse som inte skulle ge fler byten än en förlängd Roslagsbana. Restiden skulle bli något sämre förstås. Kombinera detta med en nämnd stombuss som går mellan Täby Centrum och Arlanda på drygt 40-minuter så har vi skapat väldigt bra förbindelser till Arlanda. Kostnaden för en sådan satsning skulle förvisso bli dyr (om man tänker sig 30-minuterstrafik under största delen av trafikdygnet). Samtidigt skulle man ju kunna köra den trafiken i hundra år, bara för vad byggkostnaderna av en förlängning av Roslagsbanan skulle ligga på.
Skulle man tänka strategiskt på allvar torde en 80- el. 100-väg från trafikplats Hagbylund på Norrortsleden direkt upp mot Arlanda med avgrening mot Vallentuna och E4 i höjd med Arlandavfarten erbjuda goda alternativ för nya resandemönster. Kostigarna mellan Norrortsleden och Väsby/Vallentuna/Arlanda är inte särskilt bra för något alls, men erbjuder ngt genare väg än att köra ner över Häggvik.
Cheers,