Orange linje i Tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Orange linje i Tunnelbanan

Inlägg av M_M »

Odd skrev:Jag vet, färgvalet kanske inte var det bästa men vad gör man inte för att stämma i bäcken. Färgen är ju trots allt det viktigaste. Dessa 13 km @~ 30 miljarder kr gör mycket mer nytta än något av de andra politiska förslagen. Det binder ihop stadsdelar, det skapar nya resförbindelser och det löser kapacitetsproblemen på Tunnelbana 3.
Ja, samhällsnyttan av partiernas förslag torde vara klart sämre än t.ex. det du föreslår.

Lägg på bara pyttelite mer tunnelbyggen så kan försäljning av Stockholm Östra finansiera en hel del av bygget. Som en favorit i repris fast nästan.

Bild
rosalinjenmedgronaprickar by muppfoto, on Flickr

"teckenförklaring":
grått = "ångrad" sträcka, som jag stryker ur ditt förslag
blått = ytterligare förbindelser (med plattformar), dels Hässelby-Kungsträdgården och dels Hässelby-söder.
brunt = tar "rosa med gröna prickar"-Saltsjö-Nacka-tunnelbanan och Hässelbybanan till Roslagsbanan (tunnelbanekonverterad)
grönt = ser till att blåa banans gren via Kista & co aldrig får kapacitetsbrist inom överskådlig framtid, samt ser till att det får plats tillräcklgt med tåg Odenplan-Fridhemsplan

Möjlig trafikering:
Hässelby-Roslagsbanan
Hässelby-Odenplan-Gullmarsplan...
Hässelby-Nacka
Hässelby-Kungsträdgården
Akalla-Odenplan-Gullmarsplan
Akalla-Fridhemsplan-Kungsträdgården
Hjulsta-Fridhemsplan-Kungsträdgården
Nacka-Fridhemsplan-Odenplan-Roslagsbanan
Nacka-Fridhemsplan-Odenplan-Gullmarsplan...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev: Möjlig trafikering:
Hässelby-Roslagsbanan
Hässelby-Nacka
Hässelby-Kungsträdgården
Förlåt mig, men det där ser faktiskt onödigt komplext ut.
Jag kan inte se någon som helst vits med den mängden av blandade linjer, jag ser bara framför mig ett kaos av väntande tåg som ska in på "den andra" banan.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
GustavS

Inlägg av GustavS »

Dags att göra ett mina få inlägg här :)

Jag störde mig på hur MP ritade kartorna för sin Orangea linje, precis som jag gjorde på S:s Lila-linjen-kartor.
Så jag ritade upp utifrån de bådas kartor och skrifter. resultat ser ut som följande:

länk till kartan så att man själv kan välja zoom (plats och storlek):
http://scribblemaps.com/maps/view/GurrePolForslag

utzoomat:
Bild

medelzoom:
Bild

inzoomat:
Bild
well known yimby
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
M_M skrev: Möjlig trafikering:
Hässelby-Roslagsbanan
Hässelby-Nacka
Hässelby-Kungsträdgården
Förlåt mig, men det där ser faktiskt onödigt komplext ut.
Jag kan inte se någon som helst vits med den mängden av blandade linjer, jag ser bara framför mig ett kaos av väntande tåg som ska in på "den andra" banan.
Ursäkta, jag formulerade mig nog lite otydligt. Ovanstående är alltså möjliga körvägar, samtliga behöver inte nyttjas.

Vad gäller att ta sig in på "andra banan" så säger min kristallkula att några decenier efter att vilken tonåring som helst kunnat ordna det till sin modelljärnväg/trafiksimulator så kommer även riktig spårtrafik ha tekniska stödsystem som ordnar sånthär på så vis att trafiktakten på ihoplänkade grenar synkroniserar påväg till ihoplänkningspunkten för att undvika just klassikern att man har 4-min-trafik på varje gren och samtliga tåg är 2 min sena på ena grenen medan samtliga tåg är i tid på andra grenen och varje tåg på en gren därmed får vänta 2 minuter.

Varianten att tåg både från Roslagsbanan-Odenplan och Saltsjöbanan-Södermalm svänger mot Hässelby vid Fridhemsplan är mest en lösning dels för att få fler direkttåg för vanependlare och dels för att få tillräckligt många tåg på Hässelbybanan i rusningen. Detsamma gäller trafikeringen vid Odenplan. Utanför rusningen kan samtliga tåg från Hässelbybanan gå till Kungsträdgården, och samtliga tåg från Roslagsbanan gå Odenplan-Fridhemsplan-Södermalm-Nacka(/"en t-grön-gren"), samt samtliga tåg på gröna banan från Gullmarsplan via Odenplan till Solna och Tensta.

(Att jag sätter "en t-grön-gren" inom parantes beror på att i annan tråd verkar det i princip uppdagats att gröna banan inte alls skulle vara överbelastad på ett tag framåt om man skulle leda över Tyresö-Handen-matarbussarna till en tunnelbanegrej som kan ledas från en Nackatunnelbana).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag hittade en linjekarta med MP:s oranga limje inlagd. Linjen är förlängd i nordöst, jämfört med den som visades i pressmeddelandet i trådens första inlägg. (Länken i repris.) Där finns också Tvärbanan nord och Spårväg syd inlagd!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Traesk

Inlägg av Traesk »

LÅ1 skrev:Jag hittade en linjekarta med MP:s oranga limje inlagd. Linjen är förlängd i nordöst, jämfört med den som visades i pressmeddelandet i trådens första inlägg. (Länken i repris.) Där finns också Tvärbanan nord och Spårväg syd inlagd!
Ett fantastiskt förslag tycker jag!
Skriv svar