Ja, samhällsnyttan av partiernas förslag torde vara klart sämre än t.ex. det du föreslår.Odd skrev:Jag vet, färgvalet kanske inte var det bästa men vad gör man inte för att stämma i bäcken. Färgen är ju trots allt det viktigaste. Dessa 13 km @~ 30 miljarder kr gör mycket mer nytta än något av de andra politiska förslagen. Det binder ihop stadsdelar, det skapar nya resförbindelser och det löser kapacitetsproblemen på Tunnelbana 3.
Lägg på bara pyttelite mer tunnelbyggen så kan försäljning av Stockholm Östra finansiera en hel del av bygget. Som en favorit i repris fast nästan.

rosalinjenmedgronaprickar by muppfoto, on Flickr
"teckenförklaring":
grått = "ångrad" sträcka, som jag stryker ur ditt förslag
blått = ytterligare förbindelser (med plattformar), dels Hässelby-Kungsträdgården och dels Hässelby-söder.
brunt = tar "rosa med gröna prickar"-Saltsjö-Nacka-tunnelbanan och Hässelbybanan till Roslagsbanan (tunnelbanekonverterad)
grönt = ser till att blåa banans gren via Kista & co aldrig får kapacitetsbrist inom överskådlig framtid, samt ser till att det får plats tillräcklgt med tåg Odenplan-Fridhemsplan
Möjlig trafikering:
Hässelby-Roslagsbanan
Hässelby-Odenplan-Gullmarsplan...
Hässelby-Nacka
Hässelby-Kungsträdgården
Akalla-Odenplan-Gullmarsplan
Akalla-Fridhemsplan-Kungsträdgården
Hjulsta-Fridhemsplan-Kungsträdgården
Nacka-Fridhemsplan-Odenplan-Roslagsbanan
Nacka-Fridhemsplan-Odenplan-Gullmarsplan...