1 skrev:Nåväl, "Diggarna" är i alla fall på linje 7 helt OK. Sitter snällt på sofforna.
Men det som är oerhört irriterande är att väggen nedanför glasrutorna är klädda med en räfflad sparkplåt. Detta till glädje för speciellt det yngre klientelet bland "vanliga" passagerare som obönhörligen måste sparka upp och ner på plåten. Inne i förarhytten blir det ett schysst resonansljud som den första tiden fick mig att tro att jag kört in i någon bil eller liknande. Nu har jag väl vant mig, men rycker fortfarande till när sparkarna börjar eller när någon passagerare skall knöla ner en väska mellan säte och vägg.
Vill Ni ha ytterligare löjliga småproblem på min älsklingsvagn A34? Jag har precis stängt dörrarna vid SET framför framrusande trafikanter vilka då självklart börjar banka på dem. Försöker så snabbt som möjligt komma iväg och slippa höra irritationen och se PC-n ta mig i örat; "Nu är Du 30 sekunder sen"! Inte f-n vill vagnen röra sig. Den skall först "Testa Traktionsutrustningen" enligt erhållet felmeddelande. Måste den göra det precis när klockan redan tickat över avgångstid....? Oftast förekommet av ett meddelande jag aldrig förstått; "Förvärmning på". Vad 17 är det som måste förvärmas för att jag skall komma ut till Djurgården...? Inte mitt kaffe i alla fall!
Hälsar / Richard
"Förvärmning" trodde jag hade minskat i användning i takt med det klart stagnerande bruket av förkammardiesel - och tändkulemotorer
som skett sedan 1950. KAN dock förekomma i HELT andra sammanhang...
Diggande är inte alltid utan konflikter. De som har trafik till yrke med åtföljande naturliga motstridiga känslor för verksamheten kan betrakta
diggandet med varje form av attityd alltifrån stor sympati till total oförståelse och i extremfallen glödande HAT.
I SSS´ barndom (liksom nu) var vi alldeles otroligt beroende av välviljan hos SS m fl tjänstemän. Några, t ex den mångårige hedersmedlemmen
Staffan Timell, nr 2, utan vilken det kanske inte hade blivit något spårvägssällkap så tidigt, stöttade och hjälpte oss i stor omfattning.
Sedan fanns det personer som tyckte: De galna, löjliga småpojkarna vill spara gammal SKIT - det bör vi om inte annat av sadistiska skäl
göra vad vi kan för att motarbeta!

Ännu i denna dag kan man uppleva liknande... faktum är att några drabbades av det just idag

För alldeles otroligt länge sedan - i den grå forntiden - hade jag genom idogt sparande fått ihop hela tre kronor till att unna mig ett endagars
Turistkort på SS - en enorm investering som man då bara kunde ha råd med högst en gång om ÅRET (!)
Åkte Ängbyvagn på linje 14 på Hägerstensvägen och ville förstås på diggares sätt se framåt och drog därför upp den vänstra rullgardinen.
Med blixtens hastighet kom den unge alerte konduktören farande från ingenstans och drog ned gardinen - jag glömmer aldrig hans nöjda,
överlägsna ansiktsuttyck - vi diggare hade det inte så lätt!
Till saken hör att konduktören var SSS´ medlem 17, den legendariske AGR. Han satt då i "Stockholms Spårvägssällskaps" styrelse och var en tid till och med ordförande. Ganska snart möttes vi i museala spårvägssammanhang och är än i dag de bästa vänner...
Ett av mitt livs våldsammaste TRAUMA - i svår konkurrens med mycket annat extremt elände - inträffade i
Gubbängen i oktober 1950. Förmodligen kommer jag aldrig att hämta mig helt...
Den lille knattingen hade vant sig vid att åka världens diggablaste busstyp, SS H 15, med biljettklippande
konduktör i sitt lilla bås, lätt ansträngd förare med kraghandskar, från den idealiska diggarplatsen helt fri
utsikt över förarplatsen samt omgivningen med hus, människor och fordon, hela HAV av cyklister mm.
Mullret från den överdimensionerade raka 8-cylindriga Scania-Vabismotorn var ett av världens vackraste ljud.
Ibland vankades det H 16 med sin lite annorlunda ASJ-kaross och senare även H 15/16 A med släpbuss
typ J1.... ordet Diggablitetskollaps var inte uppfunnet men motsvarande känslor kunde med lätthet
upplevas!
Tunnelbana blev en klar nödvändighet, på slutet hade linje 75 till Gubbängen//Hökarängen minst en
avgång per minut, många turer med släpbuss - då var Hökarängen ändå inte färdigbyggt och Farsta bara
en bondgård!
Den lille knattingen gick in i främsta T-banevagnen för första gången och stormade självklart längst fram.
Besvikelsen var oändlig, monumental och EVIG - en gul masonitvägg med en omsorgsfullt låst dörr
omöjliggjorde varje form av diggande. De små sidofönstren i kombination med de tjocka väggarna
hindrade varje utsiktsmöjlighet som inte var precis rakt ut i 90 grader
Än i dag har jag faktiskt lite svårt för att riktigt digga Stockholms tunnelbana även om jag förnuftsmässigt
givetvis förstår att det vore komplett omöjligt att klara sig utan den...många andra t-banevagnar
i världen är begåvade med de mest förträffliga diggarplatser - men just Stockholm skulle förstås
utmärka sig i detta avseende ända tills C 20 började levereras...
Diggande genom inre förarhyttsfönstret måste absolut inte kombineras med knackande på detsamma
eller sparkande på sparkplåten, vilken senare "törhända" borde byta namn i rent pedagogiskt syfte...

- eller utbytas mot dämpande "sparkgummi"...
1 skrev:Nåväl, "Diggarna" är i alla fall på linje 7 helt OK. Sitter snällt på sofforna.
Men det som är oerhört irriterande är att väggen nedanför glasrutorna är klädda med en räfflad sparkplåt. Detta till glädje för speciellt det yngre klientelet bland "vanliga" passagerare som obönhörligen måste sparka upp och ner på plåten. Inne i förarhytten blir det ett schysst resonansljud som den första tiden fick mig att tro att jag kört in i någon bil eller liknande. Nu har jag väl vant mig, men rycker fortfarande till när sparkarna börjar eller när någon passagerare skall knöla ner en väska mellan säte och vägg.
Vill Ni ha ytterligare löjliga småproblem på min älsklingsvagn A34? Jag har precis stängt dörrarna vid SET framför framrusande trafikanter vilka då självklart börjar banka på dem. Försöker så snabbt som möjligt komma iväg och slippa höra irritationen och se PC-n ta mig i örat; "Nu är Du 30 sekunder sen"! Inte f-n vill vagnen röra sig. Den skall först "Testa Traktionsutrustningen" enligt erhållet felmeddelande. Måste den göra det precis när klockan redan tickat över avgångstid....? Oftast förekommet av ett meddelande jag aldrig förstått; "Förvärmning på". Vad 17 är det som måste förvärmas för att jag skall komma ut till Djurgården...? Inte mitt kaffe i alla fall!
Hälsar / Richard