vad ska vi tro? Kommer A35 fungera?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz

Re: vad ska vi tro? Kommer A35 fungera?

Inlägg av Henrik Schütz »

De berömda vinterkörningarna av X60 före leverans ledde inte till någonting, vad som skulle bevisad var oklart, och yågen klarar än idag inte vinter så där särskilt bra, fråga norrtåg. Bromsar och dörrar....

Att det skulle bli pannkaka förstod man då SLs vd malligt gjorde reklam för de fina testerna som om det behövdes skulle utföras i Arjeplog (saknar järnväg) , eller Holland (bara likström i tråden)

HS
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Ja jag nämnde bara provkörningarna i Norrland som ett exempel på vad man kan göra. Börjar vi diskutera X60:s fel och förtjänster kan vi fylla åtskilliga spaltmetrar.

Den där VD:s som inte kunde skilja mellan Arvidsjaur och Arjeplog, var det den som sparkades 2003 (OBS retorisk fråga).
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tagbitaren skrev:Men man behöver ju köra vagntypen under vinterförhållanden också. Jag har för mig att X60 utsattes för en del testkörningar i Norrland också (inte minst därför att andra typer av typer av "tågintresserade" snabbt spred den informationen via sina nätverk och testtåget utsattes för kl-tt-er). När det gäller vagntyper som kan trafikera statens spåranläggningar är det ju förhållandevis enkelt, det gäller bara att komma överens med Trafikverket. När det gäller spårvagnsklassade fordon eller fordon med andra drivspänningar krävs ju särskilda testbanor.

Min erfarenhet från A32 tyder på att det framför allt är funktionen och tåligheten hos dörrar och bromsar som måste testas ut under vinterförhållanden.
Mig veterligen har man inte haft spänning påslaget i kontaktledning/strömskena, men det torde väl inte vara så stora problem att kunna köra även med ström inmatad vid Arvidsjaur? (Däremot blir det givetvis mycket svårt att göra det i Arjeplog, hur väl man än banar väg genom att ploga bana :wink: :cheesygrin: )
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Ibland undrar man om det inte helt enkelt är så att dom upptäcker många av bristerna vid testkörningarna - men att dom skiter i att åtgärda dessa om dom tycker det blir för dyrt. Om det dessutom är fel som inte är direkt hindrande men gör att tåget tappar prestanda och därmed lätt blir försenat (t ex traktioner som "hoppar i och ur") är det ju ganska troligt att man inte åtgärdar dessa då det ju går att köra ändå. Vissa fel är så uppenbara att det är väldigt svårt att tänka sig att man inte kan upptäcka dom vid en testkörning. Dom få vagnar som fungerat bra kanske var så att dom hade väldigt få brister redan från början - eller bara fel som är billiga/enkla att fixa

SL är ju ett företag som inte behöver bry sig så mycket om kundnöjdheten (dom har ju för många resenärer som är beroende av dom - och som snällt köper dom dyra biljetterna ändå)
- förseningarna och dom inställda avgångarna drabbar dessutom inte dom ansvariga eftersom dom oftast åker i egna bilar, taxi etc.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Fördelen med den annorlunda stolplaceringen i A35 bakom förarhytten jämfört med A32 gör iaf oss spårvagnsförare glada då vi slipper drägglande bankande halvt onanerande spårvägsdiggare som står klistrade mot glasväggen...... nu blir det en fyrsitsgrupp som hamnar en bit bakom glasväggen.... på behörigt avstånd.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Nåväl, "Diggarna" är i alla fall på linje 7 helt OK. Sitter snällt på sofforna.

Men det som är oerhört irriterande är att väggen nedanför glasrutorna är klädda med en räfflad sparkplåt. Detta till glädje för speciellt det yngre klientelet bland "vanliga" passagerare som obönhörligen måste sparka upp och ner på plåten. Inne i förarhytten blir det ett schysst resonansljud som den första tiden fick mig att tro att jag kört in i någon bil eller liknande. Nu har jag väl vant mig, men rycker fortfarande till när sparkarna börjar eller när någon passagerare skall knöla ner en väska mellan säte och vägg.

Vill Ni ha ytterligare löjliga småproblem på min älsklingsvagn A34? Jag har precis stängt dörrarna vid SET framför framrusande trafikanter vilka då självklart börjar banka på dem. Försöker så snabbt som möjligt komma iväg och slippa höra irritationen och se PC-n ta mig i örat; "Nu är Du 30 sekunder sen"! Inte f-n vill vagnen röra sig. Den skall först "Testa Traktionsutrustningen" enligt erhållet felmeddelande. Måste den göra det precis när klockan redan tickat över avgångstid....? Oftast förekommet av ett meddelande jag aldrig förstått; "Förvärmning på". Vad 17 är det som måste förvärmas för att jag skall komma ut till Djurgården...? Inte mitt kaffe i alla fall!

Hälsar / Richard
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Haha - lite förvånande här att se nån som stör sig på just spårvagnsdiggare. Men oavsett, det är ju helt klart sköna plats där fram när man ser ut framåt (dom gånger jag åker spårvagn brukar jag ta dom) och jag kan tänka mig att det ofta sitter passagerare där även när det är lite folk på vagnen i övrigt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

A32 skrev:Fördelen med den annorlunda stolplaceringen i A35 bakom förarhytten jämfört med A32 gör iaf oss spårvagnsförare glada då vi slipper drägglande bankande halvt onanerande spårvägsdiggare som står klistrade mot glasväggen...... nu blir det en fyrsitsgrupp som hamnar en bit bakom glasväggen.... på behörigt avstånd.
Sidospår (tror inte det här nämnts här på forumet):

Hellre folk som onanerar till spårvagnar än onanerar PÅ andra resenärer. Hänt på spårvägen till Djurgården: Han runkade mot hennes rumpa. Man undrar vad det är för fel på vissa...
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

M_M skrev:
A32 skrev:Fördelen med den annorlunda stolplaceringen i A35 bakom förarhytten jämfört med A32 gör iaf oss spårvagnsförare glada då vi slipper drägglande bankande halvt onanerande spårvägsdiggare som står klistrade mot glasväggen...... nu blir det en fyrsitsgrupp som hamnar en bit bakom glasväggen.... på behörigt avstånd.
Sidospår (tror inte det här nämnts här på forumet):

Hellre folk som onanerar till spårvagnar än onanerar PÅ andra resenärer. Hänt på spårvägen till Djurgården: Han runkade mot hennes rumpa. Man undrar vad det är för fel på vissa...
Ja, det är sanslöst, värre än den där :evil: -la typen som gnuggade sig mot kvinnliga bakdelar i t-banan. Han blev också, turligt nog, gripen och dömd.

För att något återgå till insynen i förarhytten, så delar jag inte kamrat A32:s uppfattning. Det är helt OK att passagerarna tittar in i förarhytten, även med näsorna tryckta mot glasrutan. Full insyn, det vi håller på med är inga hemligheter (alltså inget i stil med vad Göteborgs stolthet , salig Eddie Meduza, antyder, åtminstone inte hos oss). Vad jag inte accepterar är om folk försöker dra bort min uppmärksamhet genom att ex.vis knacka i väggen eller glaset - det är oftast småbarn som gör det, och då säger man till på ett vänligt sätt vid nästa hållplats. Inte heller får man fotografera in i hytten med blixt, av lättbegripliga skäl.

Största problemen med A35/A36 och dess helglasvägg får kanske de Lidingöförare som idag har för vana att dra ned rullgardinen för det enda fönstret mellan förarhytten och kupén.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Bumpar tråden! Någon som vet hur det går med provkörningen av A35? Fungerar den i princip som den ska?
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Christer J skrev:
mela skrev:
I Wien finns en testanläggning med vindtunnel och fullständig klimaktontroll, där man kan testa hur tåliga fordonen är mot både värme, vind som kyla och snö. Man lär även ha tillgång till "fel typ av snö". :mrgreen: Om X60, X61 och X62 testades i denna anläggning kanske andra känner till.
X60 testades i klimatkammaren i Wien under januari - februari 2005, på bilderna är det ca -50
X60, i klimatkammaren i Wien 2005 (1).jpg
Det går alltså inte att efterlikna alla typer av vädersituationer i en sådan testanläggning, vilket då kan vara orsaken till att bilföretagen väljer Arvidsjaur framför konstgjorda testanläggningar.

Det påminner om programvaruföretagen som i allt större utsträckning låter oss användare vara testobjekt för att bena ut de sista lössen i programmen. Det är bara under verkliga förhållanden som alla fel och brister visar sig. Samma sak med biltillverkare solm efter något år med nu bilmodell återkallar dem i massor för att åtgärda något litet fel som visat sig först när bilmodellen blivit utsatt för verklighetens förare och vägar.
Finns klimatkammare med snökanon i Spanien? I övrigt har jag inga obekräftade fördomar om spansk ingenjörskonst...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

1 skrev:Nåväl, "Diggarna" är i alla fall på linje 7 helt OK. Sitter snällt på sofforna.

Men det som är oerhört irriterande är att väggen nedanför glasrutorna är klädda med en räfflad sparkplåt. Detta till glädje för speciellt det yngre klientelet bland "vanliga" passagerare som obönhörligen måste sparka upp och ner på plåten. Inne i förarhytten blir det ett schysst resonansljud som den första tiden fick mig att tro att jag kört in i någon bil eller liknande. Nu har jag väl vant mig, men rycker fortfarande till när sparkarna börjar eller när någon passagerare skall knöla ner en väska mellan säte och vägg.

Vill Ni ha ytterligare löjliga småproblem på min älsklingsvagn A34? Jag har precis stängt dörrarna vid SET framför framrusande trafikanter vilka då självklart börjar banka på dem. Försöker så snabbt som möjligt komma iväg och slippa höra irritationen och se PC-n ta mig i örat; "Nu är Du 30 sekunder sen"! Inte f-n vill vagnen röra sig. Den skall först "Testa Traktionsutrustningen" enligt erhållet felmeddelande. Måste den göra det precis när klockan redan tickat över avgångstid....? Oftast förekommet av ett meddelande jag aldrig förstått; "Förvärmning på". Vad 17 är det som måste förvärmas för att jag skall komma ut till Djurgården...? Inte mitt kaffe i alla fall!

Hälsar / Richard
"Förvärmning" trodde jag hade minskat i användning i takt med det klart stagnerande bruket av förkammardiesel - och tändkulemotorer
som skett sedan 1950. KAN dock förekomma i HELT andra sammanhang... :)

Diggande är inte alltid utan konflikter. De som har trafik till yrke med åtföljande naturliga motstridiga känslor för verksamheten kan betrakta
diggandet med varje form av attityd alltifrån stor sympati till total oförståelse och i extremfallen glödande HAT.

I SSS´ barndom (liksom nu) var vi alldeles otroligt beroende av välviljan hos SS m fl tjänstemän. Några, t ex den mångårige hedersmedlemmen
Staffan Timell, nr 2, utan vilken det kanske inte hade blivit något spårvägssällkap så tidigt, stöttade och hjälpte oss i stor omfattning.
Sedan fanns det personer som tyckte: De galna, löjliga småpojkarna vill spara gammal SKIT - det bör vi om inte annat av sadistiska skäl
göra vad vi kan för att motarbeta! :(
Ännu i denna dag kan man uppleva liknande... faktum är att några drabbades av det just idag :(
För alldeles otroligt länge sedan - i den grå forntiden - hade jag genom idogt sparande fått ihop hela tre kronor till att unna mig ett endagars
Turistkort på SS - en enorm investering som man då bara kunde ha råd med högst en gång om ÅRET (!)
Åkte Ängbyvagn på linje 14 på Hägerstensvägen och ville förstås på diggares sätt se framåt och drog därför upp den vänstra rullgardinen.
Med blixtens hastighet kom den unge alerte konduktören farande från ingenstans och drog ned gardinen - jag glömmer aldrig hans nöjda,
överlägsna ansiktsuttyck - vi diggare hade det inte så lätt!
Till saken hör att konduktören var SSS´ medlem 17, den legendariske AGR. Han satt då i "Stockholms Spårvägssällskaps" styrelse och var en tid till och med ordförande. Ganska snart möttes vi i museala spårvägssammanhang och är än i dag de bästa vänner... :)

Ett av mitt livs våldsammaste TRAUMA - i svår konkurrens med mycket annat extremt elände - inträffade i
Gubbängen i oktober 1950. Förmodligen kommer jag aldrig att hämta mig helt...
Den lille knattingen hade vant sig vid att åka världens diggablaste busstyp, SS H 15, med biljettklippande
konduktör i sitt lilla bås, lätt ansträngd förare med kraghandskar, från den idealiska diggarplatsen helt fri
utsikt över förarplatsen samt omgivningen med hus, människor och fordon, hela HAV av cyklister mm.
Mullret från den överdimensionerade raka 8-cylindriga Scania-Vabismotorn var ett av världens vackraste ljud.
Ibland vankades det H 16 med sin lite annorlunda ASJ-kaross och senare även H 15/16 A med släpbuss
typ J1.... ordet Diggablitetskollaps var inte uppfunnet men motsvarande känslor kunde med lätthet
upplevas! :D
Tunnelbana blev en klar nödvändighet, på slutet hade linje 75 till Gubbängen//Hökarängen minst en
avgång per minut, många turer med släpbuss - då var Hökarängen ändå inte färdigbyggt och Farsta bara
en bondgård!

Den lille knattingen gick in i främsta T-banevagnen för första gången och stormade självklart längst fram.
Besvikelsen var oändlig, monumental och EVIG - en gul masonitvägg med en omsorgsfullt låst dörr
omöjliggjorde varje form av diggande. De små sidofönstren i kombination med de tjocka väggarna
hindrade varje utsiktsmöjlighet som inte var precis rakt ut i 90 grader :(

Än i dag har jag faktiskt lite svårt för att riktigt digga Stockholms tunnelbana även om jag förnuftsmässigt
givetvis förstår att det vore komplett omöjligt att klara sig utan den...många andra t-banevagnar
i världen är begåvade med de mest förträffliga diggarplatser - men just Stockholm skulle förstås
utmärka sig i detta avseende ända tills C 20 började levereras...

Diggande genom inre förarhyttsfönstret måste absolut inte kombineras med knackande på detsamma
eller sparkande på sparkplåten, vilken senare "törhända" borde byta namn i rent pedagogiskt syfte... :)
- eller utbytas mot dämpande "sparkgummi"...

1 skrev:Nåväl, "Diggarna" är i alla fall på linje 7 helt OK. Sitter snällt på sofforna.

Hälsar / Richard
Senast redigerad av 643 den söndag 23 juni 2013 8:27, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Tagbitaren skrev:Ja jag nämnde bara provkörningarna i Norrland som ett exempel på vad man kan göra. Börjar vi diskutera X60:s fel och förtjänster kan vi fylla åtskilliga spaltmetrar.

Den där VD:s som inte kunde skilja mellan Arvidsjaur och Arjeplog, var det den som sparkades 2003 (OBS retorisk fråga).
En av de mest kompetenta som fick sparken det året? :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Nä nu borde det väl finnas lite prokörningsinfo om A35 att delge oss på detta forum?! Någon som kört vagnen och vill dela med sig av sina intryck?
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Några bilder från i går när bla Brandkåren var på plats i Brommahallen och övade och lärde sig mer om vagnen.

Bild

Bild

/A32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Diggande är inte alltid utan konflikter. De som har trafik till yrke med åtföljande naturliga motstridiga känslor för verksamheten kan betrakta
diggandet med varje form av attityd alltifrån stor sympati till total oförståelse och i extremfallen glödande HAT.

I SSS´ barndom (liksom nu) var vi alldeles otroligt beroende av välviljan hos SS m fl tjänstemän. Några, t ex den mångårige hedersmedlemmen
Staffan Timell, nr 2, utan vilken det kanske inte hade blivit något spårvägssällkap så tidigt, stöttade och hjälpte oss i stor omfattning.
Sedan fanns det personer som tyckte: De galna, löjliga småpojkarna vill spara gammal SKIT - det bör vi om inte annat av sadistiska skäl
göra vad vi kan för att motarbeta! :(
Ännu i denna dag kan man uppleva liknande... faktum är att några drabbades av det just idag :(
För alldeles otroligt länge sedan - i den grå forntiden - hade jag genom idogt sparande fått ihop hela tre kronor till att unna mig ett endagars
Turistkort på SS - en enorm investering som man då bara kunde ha råd med högst en gång om ÅRET (!)
Åkte Ängbyvagn på linje 14 på Hägerstensvägen och ville förstås på diggares sätt se framåt och drog därför upp den vänstra rullgardinen.
Med blixtens hastighet kom den unge alerte konduktören farande från ingenstans och drog ned gardinen - jag glömmer aldrig hans nöjda,
överlägsna ansiktsuttyck - vi diggare hade det inte så lätt!
Till saken hör att konduktören var SSS´ medlem 17, den legendariske AGR. Han satt då i "Stockholms Spårvägssällskaps" styrelse och var en tid till och med ordförande. Ganska snart möttes vi i museala spårvägssammanhang och är än i dag de bästa vänner... :)

Ett av mitt livs våldsammaste TRAUMA - i svår konkurrens med mycket annat extremt elände - inträffade i
Gubbängen i oktober 1950. Förmodligen kommer jag aldrig att hämta mig helt...
Den lille knattingen hade vant sig vid att åka världens diggablaste busstyp, SS H 15, med biljettklippande
konduktör i sitt lilla bås, lätt ansträngd förare med kraghandskar, från den idealiska diggarplatsen helt fri
utsikt över förarplatsen samt omgivningen med hus, människor och fordon, hela HAV av cyklister mm.
Mullret från den överdimensionerade raka 8-cylindriga Scania-Vabismotorn var ett av världens vackraste ljud.
Ibland vankades det H 16 med sin lite annorlunda ASJ-kaross och senare även H 15/16 A med släpbuss
typ J1.... ordet Diggablitetskollaps var inte uppfunnet men motsvarande känslor kunde med lätthet
upplevas! :D
Tunnelbana blev en klar nödvändighet, på slutet hade linje 75 till Gubbängen//Hökarängen minst en
avgång per minut, många turer med släpbuss - då var Hökarängen ändå inte färdigbyggt och Farsta bara
en bondgård!

Den lille knattingen gick in i främsta T-banevagnen för första gången och stormade självklart längst fram.
Besvikelsen var oändlig, monumental och EVIG - en gul masonitvägg med en omsorgsfullt låst dörr
omöjliggjorde varje form av diggande. De små sidofönstren i kombination med de tjocka väggarna
hindrade varje utsiktsmöjlighet som inte var precis rakt ut i 90 grader :(

Än i dag har jag faktiskt lite svårt för att riktigt digga Stockholms tunnelbana även om jag förnuftsmässigt
givetvis förstår att det vore komplett omöjligt att klara sig utan den...många andra t-banevagnar
i världen är begåvade med de mest förträffliga diggarplatser - men just Stockholm skulle förstås
utmärka sig i detta avseende ända tills C 20 började levereras...

Diggande genom inre förarhyttsfönstret måste absolut inte kombineras med knackande på detsamma
eller sparkande på sparkplåten, vilken senare "törhända" borde byta namn i rent pedagogiskt syfte... :)
- eller utbytas mot dämpande "sparkgummi"...
Dom som hatar diggare är oftast den typen av människor jag avskyr. Dom har inga riktiga intressen själva annat än att käka middag med familjen, glo på TV och snacka skit ungefär och tycker allt som inte är "main stream" är konstigt och töntigt - dom kan naturligtvis inte förstå hur nån kan tycka det är intressant med ett tåg eller bussar.
Det där med att man inte ser ut framåt eller bakåt annars är det jag också tycker är tråkigt med att åka i passagerardelen på tågen - det är mycket det som gör att fartkänslan är så dålig också jämfört med t ex bil. Det är roligare att åka utanpå eller i hytterna :)

Btw - A35 är ju snygg, men varför ligger det en man mitt i spåret? :lol:
Zill

Inlägg av Zill »

Utöver vad medlemmarna har skrivit här, jag vet väldigt lite om A35 vagnarna. Men - jag vet något om CAF.

De vann en upphandling omkring 12 eller 13 år sedan att leverera tunnelvagnar till WMATA (Washingtons Metro), som nu kallas Series 5000, och erfarenheten har inte har inte varit särskilt bra.

Många mystiska urspårningar (en del ganska allvarliga), som kunde ha resulterat i förlust av människoliv, och en hel del barnsjukdomar.

Från 2001: WMATA stops CAF rail car production
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Är väl en dockasom ligger i spåret? Men varför har den inte varningsväst? Vad sänder det ut för signaaaaler?
C20_rules

Inlägg av C20_rules »

Hechtwagen skrev:Är väl en dockasom ligger i spåret? Men varför har den inte varningsväst? Vad sänder det ut för signaaaaler?
Jo det har du nog rätt i - ser ut som en docka när man kollar närmare (t ex armbågsleden ser ju lite onaturlig ut). Dock kan man ju undra vad det är för övning dom gör där man lägger en docka mitt i spåret. Tänkte bara först att det var nån som t ex lagt sig där för att t ex bli fotad eller så :cheesygrin:
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

C20_rules skrev:
Hechtwagen skrev:Är väl en dockasom ligger i spåret? Men varför har den inte varningsväst? Vad sänder det ut för signaaaaler?
Jo det har du nog rätt i - ser ut som en docka när man kollar närmare (t ex armbågsleden ser ju lite onaturlig ut). Dock kan man ju undra vad det är för övning dom gör där man lägger en docka mitt i spåret. Tänkte bara först att det var nån som t ex lagt sig där för att t ex bli fotad eller så :cheesygrin:
PUT-övning för räddningstjänsten så att dom vet vad att göras förmodar jag. (Hajade själv till som f.d. T-baneförarare samt PUT i hög fart när jag jobbade som tågvakt på Pendeln)
Senast redigerad av C12C3C3C12 den torsdag 11 juli 2013 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar