Men varför begränsa lösningarna här i norra EU ? Problemet är i hög grad ett resultat av national gränser och nationellt tänkande. Problemet med "kungliga huvudstaden" är besvärligt såsom "huvudstads problemet" här i Finland.
Det som egentligen övertygade mig var stationen Kastrup, där plötsligt SJ's tåg från Stockholm körde in. I tråden "Tåg till Åland och vidare" försöker jag se järnvägen ur ett nord-europa perspektiv och se hur förbindelserna kan lösas runt Östersjön.
Länkar som bygger på havstunnlar, -broar eller tågbankar

Grisslehamn-Karis
(Tåg till Åland och vidare)

Porkkala-Nargö
(diskussion mellan Estland och Helsingfors regionen)

Vasa-Umeå
(Kvarken, diskussion om en mitt nordisk länk, Trondheim-Umeå-Vasa-Kuopio )

Trelleborg - Sassnitz/Stralssund
(denna tråd)
Utöver detta är det fråga om att räta ut befintliga förbindelser och i flesta fall fås resultat utan att egentligen höja hastigheterna. Betydande resultaten fås även genom att konstruera om stationer och göra byte av tåg enklare och snabbare. Föreslår även i tråden "Tåg till Åland och vidare" en annan syn på bilvagnar och hur vagnarna lastas och kopplas till tåg. Resultatet är att utnyttjande av långa tågtunnlar såsom "Trelleborg - Sassnitz/Stralssund" görs attraktiv för biltransport.
Undrar varför länken "Trelleborg - Sassnitz/Stralssund" diskuteras, ur min synpunkt sett borde länken vara "Ystad - Sassnitz/Stralssund", eftersom den är mera förmånlig för transporter via Stockholm till Berlin ?
Angående transport Oslo - Lübeck finns redan förbindelse och kan någon förklara varför "Trelleborg - Sassnitz/Stralssund" skulle vara mera attraktiv än nuvarande ?