Sida 2 av 2
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: söndag 10 februari 2013 12:05
av mamma Ulla
Harald skrev:mamma Ulla skrev:Som jag har fått det berättat för mig
Det här har tydligen blivit ryktesspridningstråden. Vem var det som berättade det för dig?
De vagnarna är byggda i Sverige. Det är möjligt att ABB hade någon underleverantör som tillverkade korgarna, det minns jag inte nu, men vagnarna är byggda i Sverige. En del av dem har t.o.m. varit i Göteborg där de testades på Angeredsbanan. Dagtid stod de på bangården vid f.d. vagnhallen Odinsplatsen, och på nätterna kördes tester. ABB levererade inte bara vagnarna f.ö. Det var ett s.k. turn-key-projekt där ABB stod för det hela med hjälp av olika underentreprenörer. För byggandet antar jag att man hade turkiska firmor. För förarutbildning m.m. hade man GS som underleverantör.
Snacket gick i Istanbul på den tiden.
Visst är vagnarna byggda i Västerås, men alltså med österrikiska vagnskorgar. De har t.o.m. det karaktäristiska lysande bandet i ändarna. Och det stämmer att det var ett turn-keyprojekt i ett konsortium med ABB tillsammans med ett turkiskt byggbolag. Vagnarna har faktiskt svensk ATC, apparatskåp tillverkades hos Banverkets industridivision i Nässjö, GS hjälpte till att organisera trafikarbetet osv.
Den omnämnde borgmästaren förlorade valet sen och den nye kunde ju inte fortsätta att driva föregångarens projekt, de var han ju emot - precis på samma sätt som i Stockholm. Så spårvägsbygget stoppades några få km utanför stadsmuren och istället för "hizli tramvay" döptes den om till "metro".
Ett problem var att man hade beställt en stor mängd vagnar (drygt 100 vill jag minnas), som man inte alls hade användning för och fånigt nog inte ens uppställningsplats till. Så många av dem blev ju kvar i Västerås ett bra tag, betalade och klara. Sen fick man väl igång det där projektet igen och fick användning för vagnarna.
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: söndag 10 februari 2013 16:17
av CS
M21 har ju en golvnivå som kräver 3 trappsteg. Det borde på 1980-talet har varit möjligt att tillverka vagnar med något färre trappsteg. Enligt någon uppgift som jag hört fanns det någon vag tanke att M21 skulle kunna fungera som vagntyp i ett högolvspårvägsnät á la tysk Stadsbana.
Fanns det några sådana idéer på 1980-talet i Göteborg?
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: söndag 10 februari 2013 16:31
av Harald
Att M21 hade tre trappsteg beror på två saker. En är att det första trappsteget är lägre över gatan än vad som var vanligt på den tiden. Den andra är att golvet har en tjock isolering för att man ska få låg invändig ljudnivå.
Det fanns inga konkreta planer på ett system med högplattformar, men man ville hålla möjligheten öppen. Därför byggdes M21 med rak högersida för att inte få för stort avstånd mellan plattformen och vagnen. Fast det var väl egentligen onödigt. Med högplattformar är det ju inget som hindrar att man placerar dörrarna över boggierna, alltså längre in på vagnen. Dock är det ju ändå bra nu, när man har rakspår vid alla hållplatser, att inte ha så stort avstånd mellan refugen och vagnen.
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: söndag 10 februari 2013 19:44
av darthjpp
För att bryta in lite i diskussionen om M21, även om den är intressant

När kan det tänkas att eventuella provvagnar från hugade spårvagnsfabrikanter kan komma att gästa Göteborg? Tanken är väl att de första M33:orna skall levereras 2016 och då börjar det bli bråttom med en upphandling och beställning.
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: söndag 10 februari 2013 21:50
av hej
Allt lär vara förberett så kanske till hösten eller nästa vår.
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: måndag 11 februari 2013 12:41
av Ragnar D
Som mycket riktigt Harald skriver fanns det idéer om ett framtida system med högplattformar. Fyra personer på planerings- och marknadsavdelningen fick i uppgift att ta fram en Framtidsbild, vilket de gjorde på ganska kort tid. Den framtidsbilden, som kom ut i en blvit skrift, tänkte sig högplattformar och man hade även ett citybussystem som kompletterade spårvagnarna i city. Man hade även tankar på att man vid frukostbordet kunde titta på sin TV och få fram avgångarna i realtid och man hade även tankar om att på väg till hållplatsen få en skylt som visade om man måste skynda sig eller ej. Denna del har ju kommit till utförande inkl skylt på väg till hållplatsen (t ex intill Wieselgrensplatsen och inne i köpcentrum Frölunda torg). På senare tid har ju realtidsskyltarna mångfaldigats.
Om jag minns rätt hade finska Valmet lägst pris vid upphandlingen av M 21, men eftersom utländska firmor hade exportkrediter fick svenska ASEA komma med matchning (vill minnas det heter så), och då blev det ASEA som fick kontraktet. Efter ett års provtid hade man inte hittat så många fel på provvagnen, men då man vid serieleverans
kopplade ihop två vagnar talade inte datorerna med varandra. ASEA:s ingenjörer som var datakunniga hade fått andra bättre jobb, och jag vill minnas att GS fick hoppa in och hjälpa med lösningar. Ett tag var läget så allvarligt att ledningen för ASEA kallades ner och fick ett ultimatum att fixa vagnarna annars så ... Tyvärr fick inte vagnarna den front som man hade visat på en modell, och jag vill minnas att uttryck som "fula ankungen" o d användes om utseendet.
Ragnar D
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: måndag 11 februari 2013 12:51
av 2763
mamma Ulla skrev:Visst är vagnarna byggda i Västerås, men alltså med österrikiska vagnskorgar. De har t.o.m. det karaktäristiska lysande bandet i ändarna. Och det stämmer att det var ett turn-keyprojekt i ett konsortium med ABB tillsammans med ett turkiskt byggbolag. Vagnarna har faktiskt svensk ATC, apparatskåp tillverkades hos Banverkets industridivision i Nässjö, GS hjälpte till att organisera trafikarbetet osv.
Det låter lite väl mycket kaffebordssnack att man på det ljuva 80-talet skulle ha byggt vagnskorgar i Österrike, fraktat dem genom EG-området med all tullklarering det skulle innebära när man faktiskt kunde köpa svenskt kvalitetsstål och svetsa ihop dem på Finnslätten. Möjligen att man då sneglat på Österrikiska mekaniska ritningar och bilder på vagnar inför konstruktionen.
Spelar roll, det är en rätt bra skröna i alla fall!
//T
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: måndag 11 februari 2013 17:23
av M_M
Harald skrev:M_M skrev:Nej!
Jag säger att ABB tydligen offererade M21-liknande vagnar efter att vagntypen redan funnits ett antal år och då 100%-höggolvvagnar blivit omoderna
Och vad har det med ämnet att göra? Mitt intryck är snarare att du ville få det att framstå som om GS förra gången man beställde vagnar köpte en vagntyp som andra beställare skrattade åt.
Olyckligt att ditt intryck inte riktigt stämmer överens med vad jag skrivit.
Felet var alltså snarast att ABB offererade M21 (eller vagnar liknande M21) när vagnar utan låggolv i praktiken inte längre efterfrågades.
Glöm inte att diskussionen inför köp av spårvagnar oftast inte bara gäller "vilken typ av vagnar ska vi köpa" utan "ska vi köpa spårvagnar eller något annat". Det fanns vanliga dieselbussar med låggolv 1976 och trådbussar redan på 60-talet. (källa:
http://de.wikipedia.org/wiki/Niederflurtechnik)
Harald skrev:Det senare har du för övrigt inte givit några belägg för. Det är "något som berättats för dig", d.v.s. rykten. Du kan välåtminstone berätta vilka beställare ryktena handla om.
Jag tänker givetvis inte berätta vilka personer detta gäller. Vad gäller beställare så är det bara att läsa innantill i mitt första inlägg i tråden:
M_M skrev:En person som varit inblandad då det diskuterats spårvagnar i Malmö tidigare (tror det var på 90-talet) har berättat att ASEA/ABB var mer eller mindre ensamma om att endast erbjuda en vagn med 100% höggolv.
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: måndag 11 februari 2013 18:28
av Harald
Eftersom du skrev "beställare" så trodde jag du menade någon som faktiskt hade beställt spårvagnar. Malmö utredde spårväg på 90-talet, men något mer än utredning har det hittills inte blivit.
M_M skrev:Felet var alltså snarast att ABB offererade M21 (eller vagnar liknande M21) när vagnar utan låggolv i praktiken inte längre efterfrågades.
Min första fråga är fortfarande obesvarad. Vad har detta med ämnet att göra? Tråden handlar att GS har fått i uppdrag att upphandla M33. I anslutning till uppkom en diskussion om GS förra upphandling som påbörjades i början av 1980-talet. Vad har vad ABB eventuellt beskrev för spårvagnar för utredarna i Malmö på 1990-talet med det att göra?
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: tisdag 12 februari 2013 0:02
av M_M
Harald skrev:Eftersom du skrev "beställare" så trodde jag du menade någon som faktiskt hade beställt spårvagnar. Malmö utredde spårväg på 90-talet, men något mer än utredning har det hittills inte blivit.
Jag har inte skrivit "beställare". Jag skrev "potentiella köpare" vilket torde vara en god benämning för den som utreder att bygga spårväg. För att avgöra om det är en vettig idé att bygga spårväg måste man givetvis väga in vilka vagntyper man kan köpa och vilka egenskaper de har.
Harald skrev:M_M skrev:Felet var alltså snarast att ABB offererade M21 (eller vagnar liknande M21) när vagnar utan låggolv i praktiken inte längre efterfrågades.
Min första fråga är fortfarande obesvarad. Vad har detta med ämnet att göra? Tråden handlar att GS har fått i uppdrag att upphandla M33. I anslutning till uppkom en diskussion om GS förra upphandling som påbörjades i början av 1980-talet. Vad har vad ABB eventuellt beskrev för spårvagnar för utredarna i Malmö på 1990-talet med det att göra?
Vad M21 har med denna tråd att göra får du fråga Henrik Schütz som skrev "Ajdå, det var väl GS som köpte M21..." och till viss del 'hej' som fyllde på "Att ASEA fick bygga M21 var delvis av arbetsmarknsdspolitiska skäl."
Jag kan inte bryta ut andras inlägg till en ny tråd så därför valde jag att fortsätta den diskussionen i denna tråd.
Re: GS blir ansvarig beställare för M33
Postat: tisdag 12 februari 2013 6:26
av Harald
Nej, Henrik och hej diskuterar GS spårvagnsköp, vilket hör till ämnet. Du startar en ny diskussion om ABB:s erbjudanden till andra eventuella kunder.