Sida 2 av 3

Re: Pendeltågstation Högdalen

Postat: lördag 09 februari 2013 21:23
av Tagbitaren
Det kan hur som helst inte vara prioriterat att spårentusiaster skall kunna åka i fler roliga cirklar på sina söndagsutflykter.
Precis som om tråden skulle handla om det! Men den som vill höja diskussionen över nivån "stanna vid varje mjölkpall" kan ju studera Trafikverkets beskrivning av den kommande p-tågsstationen vid Vega (det är nämligen Trafikverket som äger frågan om en p-tågsstation ska byggas eller ej)

http://www.trafikverket.se/Privat/Proje ... ga-station

Re: Pendeltågstation Högdalen

Postat: onsdag 19 februari 2014 21:47
av spooky
Blåser liv i den här gamla tråden.

TS frågar bland annat var den gamla Högdalen Station var belägen.

Då jag också har ett visst intresse i ämnet så undrar jag det samma. Kanske är det någon som kan ge oss en ungefärlig lägesbeskrivning?

Tack på förhand.

Re: Pendeltågstation Högdalen

Postat: onsdag 19 februari 2014 22:18
av daniel_s
spooky skrev:Blåser liv i den här gamla tråden.

TS frågar bland annat var den gamla Högdalen Station var belägen.

Då jag också har ett visst intresse i ämnet så undrar jag det samma. Kanske är det någon som kan ge oss en ungefärlig lägesbeskrivning?

Tack på förhand.
Gammal tråd i forumet: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=11095

Så här såg det ut fram till 1990-talet: http://i43.tinypic.com/546df4.jpg (Foto utlagt i Postvagnen av HJP) :D

Re: Pendeltågstation Högdalen

Postat: onsdag 19 februari 2014 22:27
av Harald
Det var ingen station utan bara en hållplats som låg där tunnelbanan numera passerar över Nynäsbanan.

Re: Pendeltågstation Högdalen

Postat: onsdag 19 februari 2014 22:31
av Stefan Widén
Hittade en karta på Sthlmskällan....

http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... 1m_013.pdf

Som du ser låg Högdalens station i höjd med Snösätra dvs strax söder om där tuben idag går över Nynäsbanan.

Stefan

Re: Pendeltågstation Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 0:53
av andeng
M_M skrev:Jag har till och från antytt att det kanske vore en bra idé att dra nya spår Farsta-Gullmarsplan för en snabbare förbindelse. Vad sägs om - extremt långsiktigt - att dra om Nynäsbanan via Gullmarsplan och en "pendeltågstunnel 2.0"? Gamla Nynäsbanan mellan Älvsjö och grenpunkten kan konverteras till annan typ av spårtrafik, förslagsvis nån slags snabbspårvagnstrafik som också kan köra på tunnelbanespår (om än inte använda samma plattformar, tänk t.ex. som i Oslo). Där dagens järnväg korsar tunnelbanan kan dra om spåren så att de gör en söder-öster-kurva, spåren närmast väster om nuvarande kors läggs ned, spårvagnarna delar spår med tunnelbanan Rågsved-Hagsätra och från Hagsätra forsätter man t.ex. längs Ormkärrsvägens östra sida nästan fram till Huddingevägen där man kopplar tillbaka till dagens järnvägsspår och kör på dem till Älvsjö. Eftersom det är spårvagnar bör det gå bra att korsa Glanshammarsgatan, Skyllbergsgatan och Lillhagsvägen.
Ska då även godstågen gå genom pendeltågstunnel 2.0?

Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 7:52
av Harald
Stefan Widén skrev:Hittade en karta på Sthlmskällan....

http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... 1m_013.pdf

Som du ser låg Högdalens station i höjd med Snösätra dvs strax söder om där tuben idag går över Nynäsbanan.

Stefan
Man ser inte var Högdalens hållplats låg på den kartan för den är inte utsatt där. På 1942 års spårvägskarta är den dock med. Där ser man att den inte låg vid torpet Högdalen utan strax öster om torpet Rågsved, d.v.s. intill där tunnelbanan nu går över Nynäsbanan.

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 9:25
av daniel_s
Harald skrev:
Stefan Widén skrev:Hittade en karta på Sthlmskällan....

http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... 1m_013.pdf

Som du ser låg Högdalens station i höjd med Snösätra dvs strax söder om där tuben idag går över Nynäsbanan.

Stefan
Man ser inte var Högdalens hållplats låg på den kartan för den är inte utsatt där. På 1942 års spårvägskarta är den dock med. Där ser man att den inte låg vid torpet Högdalen utan strax öster om torpet Rågsved, d.v.s. intill där tunnelbanan nu går över Nynäsbanan.
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 9:55
av twr
daniel_s skrev:
Harald skrev:
Stefan Widén skrev:Hittade en karta på Sthlmskällan....

http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... 1m_013.pdf

Som du ser låg Högdalens station i höjd med Snösätra dvs strax söder om där tuben idag går över Nynäsbanan.

Stefan
Man ser inte var Högdalens hållplats låg på den kartan för den är inte utsatt där. På 1942 års spårvägskarta är den dock med. Där ser man att den inte låg vid torpet Högdalen utan strax öster om torpet Rågsved, d.v.s. intill där tunnelbanan nu går över Nynäsbanan.
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Det kanske är elementärt för den som har koll. Men är det någon som vill förklara på vilket sätt Högdalen (på Nynäsbanan) är en hållplats eller en station eller både och?

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 10:40
av daniel_s
twr skrev:
daniel_s skrev:
Harald skrev: Man ser inte var Högdalens hållplats låg på den kartan för den är inte utsatt där. På 1942 års spårvägskarta är den dock med. Där ser man att den inte låg vid torpet Högdalen utan strax öster om torpet Rågsved, d.v.s. intill där tunnelbanan nu går över Nynäsbanan.
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Det kanske är elementärt för den som har koll. Men är det någon som vill förklara på vilket sätt Högdalen (på Nynäsbanan) är en hållplats eller en station eller både och?
Om du tittar på bilden jag länkade till för två inlägg sedan (den med tinypic i länknamnet) så ser du att godståget möter ett pendeltåg. Det var det man hade Högdalens station till c:a 1973-1993, en mötesstation utan plattform alltså. Sedan blev järnvägen dubbelspårig men stationen blev kvar, med övergångsväxlar mellan spåren.

Begreppet station är lite problematiskt eftersom folk tror att de förstå vad det betyder ;-) Numera heter det driftplats i stället.

En hållplats är något som finns mellan två stationer (driftplatser). Ett exempel är Helenelund.

Re: Pendeltågstation Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 10:40
av Harald
På den tiden man kunde stiga på och av tåget där, var det en hållplats, d.v.s. en plats på linjen (utan växlar) där tåg kunde stanna för av- och påstigning. Långt senare byggdes en mötesplats för pendeltågen, vilket med dåvarande terminologi kallades station, men man kunde inte stiga av eller på där. Så byggdes dubbelspår, men det fanns fortfarande växlar där så då var det fortfarande en station enligt föreskrifterna. Nu är terminolgin ändrad så det heter inte station i föreskrifterna utan driftplats. Det är alltså Högdalens driftplats som ligger där nu. Ordet station har inte längre någon definition i järnvägens regler.

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 12:28
av gbd
daniel_s skrev:
Harald skrev:
Stefan Widén skrev:Hittade en karta på Sthlmskällan....

http://www.stockholmskallan.se/ContentF ... 1m_013.pdf

Som du ser låg Högdalens station i höjd med Snösätra dvs strax söder om där tuben idag går över Nynäsbanan.

Stefan
Man ser inte var Högdalens hållplats låg på den kartan för den är inte utsatt där. På 1942 års spårvägskarta är den dock med. Där ser man att den inte låg vid torpet Högdalen utan strax öster om torpet Rågsved, d.v.s. intill där tunnelbanan nu går över Nynäsbanan.
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Även om det inte ens är befogat att bygga en pendeltågsstation/hållplats där nu, skule det vara värt att reservera plats för en station utifall att området i fråga i framtiden skulle bli tätt nog för att rättfärdiga en station?

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 13:02
av roggek
daniel_s skrev:Om du tittar på bilden jag länkade till för två inlägg sedan (den med tinypic i länknamnet) så ser du att godståget möter ett pendeltåg. Det var det man hade Högdalens station till c:a 1973-1993, en mötesstation utan plattform alltså. Sedan blev järnvägen dubbelspårig men stationen blev kvar, med övergångsväxlar mellan spåren.
Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar... :cheesygrin:

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: torsdag 20 februari 2014 23:10
av daniel_s
roggek skrev:
daniel_s skrev:Om du tittar på bilden jag länkade till för två inlägg sedan (den med tinypic i länknamnet) så ser du att godståget möter ett pendeltåg. Det var det man hade Högdalens station till c:a 1973-1993, en mötesstation utan plattform alltså. Sedan blev järnvägen dubbelspårig men stationen blev kvar, med övergångsväxlar mellan spåren.
Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar... :cheesygrin:
Eller hur... :roll:

Nu var det ju ändå så att lokföraren själv, som tog bilden, påstod att det var ett godståg: http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=138939

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: fredag 21 februari 2014 1:57
av andeng
daniel_s skrev:
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: fredag 21 februari 2014 2:01
av andeng
roggek skrev: Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar... :cheesygrin:
Varför inte godståg? Det har sedan banan var nybyggd gått gott om godståg på Nynäsbanan och gör så fortfarande, även om godstrafiken för tillfället inte går söder om Jordbro. Detta är ett faktum som verkar missas lite då och då av persontrafikutopiker.

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: fredag 21 februari 2014 3:32
av Lennart Petersen
andeng skrev:
daniel_s skrev:
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.
Som jag tolkar "Järnvägsdata" så är gamla Högdalen "infogad i Högdalen nya stn från 94-07-24"
Det lär väl helt enkelt vara lite längre mellan växlarna på den nya stationen som alltså nu är driftplats

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: fredag 21 februari 2014 3:34
av Lennart Petersen
andeng skrev:
roggek skrev: Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar... :cheesygrin:
Varför inte godståg? Det har sedan banan var nybyggd gått gott om godståg på Nynäsbanan och gör så fortfarande, även om godstrafiken för tillfället inte går söder om Jordbro. Detta är ett faktum som verkar missas lite då och då av persontrafikutopiker.
Vi får väl fråga fotografen, som är aktiv på andra forum.
Inget framgår av fotot men vad jag minns så var det mest D-lok på slutet i persontågen till Nynäshamn.

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: fredag 21 februari 2014 8:13
av Harald
andeng skrev:
daniel_s skrev:
Och det var ju också där Högdalens station låg (och ligger fortfarande).
Nej den ligger inte där fortfarande. Driftplatsen Högdalen, med övergångsväxlar, ligger sedan dubbelspårsutbyggnaden på andra sidan Magelungsvägen ungefär nedanför Högdalens värmeverk.
Nej, nu får vi nog ta och reda ut det här. Eniro har flygfoto av en sådan kvalitet att man kan se var det ligger baliser i spåret. Det är rätt många, men det går att räkna ut vilka som ligger strax före infartssignalerna i var ände. Infartssignalerna i riktning mot Nynäshamn (21 och 51) står strax SO om Rågsvedsvägen. De mot Älvsjö (22 och 52) står strax NV om Magelungsvägen. Driftplatsen Högdalen ligger alltså mellan Rågsvedsvägen och Magelungsvägen. Av trafikverkets underlag för linjeboken framgår att signal 21 och 51 står vid km 52+395 och 22 och 52 står vid km 51+800. Hållplatsen Högdalen låg enligt Järnvägsdata vid km 52,6. Om den uppgiften stämmer låg den alltså utanför den nuvarande driftplatsen strax NV om Rågsvedsvägen. Jag har markerat dessa platser på Eniros flygfoto: http://kartor.eniro.se/m/nebac

Re: Järnvägshållplatsen Högdalen

Postat: fredag 21 februari 2014 8:47
av daniel_s
Lennart Petersen skrev:
andeng skrev:
roggek skrev: Tvivlar på att det är ett godståg, möjligen ett Hg med B6-vagnar... :cheesygrin:
Varför inte godståg? Det har sedan banan var nybyggd gått gott om godståg på Nynäsbanan och gör så fortfarande, även om godstrafiken för tillfället inte går söder om Jordbro. Detta är ett faktum som verkar missas lite då och då av persontrafikutopiker.
Vi får väl fråga fotografen, som är aktiv på andra forum.
Inget framgår av fotot men vad jag minns så var det mest D-lok på slutet i persontågen till Nynäshamn.
Eller så kan vi läsa vad jag redan har skrivtit: det var ett godståg, fotografen själv säger det på länken som jag så vänligt tillhandahöll!

Jag såg ett persontåg till Nynäshamn igår, det gick med nån sorts motorvagnar. Så när var "på slutet" egentligen? ;)