Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av roggek »

C12C3C3C12 skrev:Som jag har påpekat tidigare, det ligger i vissas intresse att spårvägsutbyggnader skall bli så dyra så att man kan peka på billigare (ej spårbundna) alternativ.
Det är bara det att SL har inte uppfunnit det eminenta färdmedlet trådbussen...

Ännu...
Man måste uppfinna hjulet på nytt först... :wink:

Jag undrar vad 4 km trådbussledning kostar med fordon och allt? Någon som vet?
Min gissning är att det är en bråkdel av vad 4 km spårväg går på...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Tagbitaren
Inlägg: 467
Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Tagbitaren »

Odd skrev:
Tagbitaren skrev:
Odd skrev:Jag minns också siffran 153 miljoner för drygt 600 meter dubbelspår med dyr Edilon-teknik, vilket ger drygt 250 miljoner per km, om man bygger i 600-metersetapper. Eftersom den nya sträckan är drygt 4 km så borde det bli drygt 1 miljard. Allt över denna siffra måste alltså granskas hårt!
Tror nog att Edilon-teknik i gjuten betong är det enda som håller om man ska köra i blandtrafik (även bussar räknas som blandtrafik i detta avseende). Titta på hur Tvärbanans gatuspår ser ut nästa gång du är ute och kör, och jämför då särskilt Edilonsträckona i Hammarby Sjöstad med övriga sträckor.
Du missar min poäng. Man lyckades hålla en låg kostnad jämfört med beräknade kostnader för förlängningen till Ropsten även fast man använde en i sammanhanget dyr teknik. Man kan i praktiken utgå ifrån att eftersom man använde den dyrare tekniken med färdiga betongplattor, med allt vad det innebär i schaktarbeten å så, så är det priset det högsta man bör kunna räkna vid för vidare byggnation. De drygt 4 km mellan Djurgårdsbron och Ropsten torde då kosta drygt en miljard och inte 4-5 miljarder. Om man bygger med långsammare men billigare teknik så skulle kostnaden förmodligen alltså sjunka rejält.

Men den stora frågan är; Om vi nu vet vad maxkostnaden bör vara, var tar alla andra pengar vägen då?
Inte då. Jag hakade bara på stickordet "Edilon". I övrigt har jag inga kommentarer till dina påståenden (den här gången).
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

spårlasse skrev:Depåer är aldrig billiga i SL:s värld, den nya för Tvärbanan har väl räknats till 1,5 miljarder (som exempel).
Det motsvarar endast ungefär 7500 älvsbyvillor! :mrgreen:

Edit: 7500 villor motsvarar alltså ett Nynäshamn helt i villor med knappt två personer per hushåll. :mrgreen:
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2545
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Per Lind »

roggek skrev:
C12C3C3C12 skrev:Som jag har påpekat tidigare, det ligger i vissas intresse att spårvägsutbyggnader skall bli så dyra så att man kan peka på billigare (ej spårbundna) alternativ.
Det är bara det att SL har inte uppfunnit det eminenta färdmedlet trådbussen...

Ännu...
Man måste uppfinna hjulet på nytt först... :wink:

Jag undrar vad 4 km trådbussledning kostar med fordon och allt? Någon som vet?
Min gissning är att det är en bråkdel av vad 4 km spårväg går på...
Du har fortfarande en buss med alla dess nackdelar, skumpig och vinglig färd. Med batterier och allehanda alternativbränslen finns bussar som är nästan lika miljövänliga som trådbuss men behöver inte kostnaden för trådar.
Spårväg är dyrare men ger en helt annan kapacitet och kvalitét.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

Men för att spårvagn verkligen ska kunna säljas in som ett transportsätt med kvalitet så måste också resan vara av tillräcklig kvalitet.

Visst kostar det lite mer att underhålla säten med skön stoppning än säten med obekväm stoppning, och visst kostar det lite mer att ha sittplatser som man får plats i istället för sittplatser man inte får plats i, men det är kanske ändå en kostnad värd att ta?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Hechtwagen »

Ja fy fan för de steeeenhårda stolarna i A34 och varför envisas med att ha så isande kallblått sken ifrån lysrören? Som vanligt i SL-land, det toftigaste duger gott åt resenärerna om det inte är nya bussar förstås...
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Lennart Petersen »

M_M skrev:
spårlasse skrev:Depåer är aldrig billiga i SL:s värld, den nya för Tvärbanan har väl räknats till 1,5 miljarder (som exempel).
Det motsvarar endast ungefär 7500 älvsbyvillor! :mrgreen:

Edit: 7500 villor motsvarar alltså ett Nynäshamn helt i villor med knappt två personer per hushåll. :mrgreen:
200 tkr /styck ? Det får man ett badrum eller ett kök för.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6906
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Odd »

Mängdrabatt. Köper man 7500 villor så skall man väl få rätt bra sådan.. :-)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Kantorn »

Svårt att få plats med spårvagnar i villor kanske...
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Svårt att få plats med spårvagnar i villor kanske...
Det är knappast enklare i en lägenhet! :cheesygrin:
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:
Kantorn skrev:Svårt att få plats med spårvagnar i villor kanske...
Det är knappast enklare i en lägenhet! :cheesygrin:
Och i Saltsjöbaden har man fått lite erfarenheter....
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

Okej, jag mindes fel och/eller så har priserna ändrats rejält på de där budgethusen. Däremot får man ett dubbelgarage med förrådsutrymme för ca 170kkr...

Hur som helst så är det ändå märkligt att det kostar såpass mycket att bygga "kollektivtrafikhus".

Faktum är ju att en SL-bussterminal verkar kosta ungefär lika mycket som en komplett villa. Bussterminalen har mig veterligen varken badrum eller kök för den delen...
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Henrik Schütz »

En försvarlig del av byggkostnaden är för spåranläggning och kontaktledning med matning. Mycket växlar är det vilket fördyrar, längden spårmeter torde ligga runt 4000 i ulvsunda, antalet växlar vet jag inte.

Sedan var det ju lite jobbigt när en vagnhall i stockholm blåste bort, lär inte hända denna hall!

HS
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av BSB101 »

När det gäller buss kontra spårväg får man förutom bekvämligheten och kostnaden räkna in samhällskostnaden. Visst spårväg är oftast bekvämande men uppväger kostnaden spårväg framför buss och kommer antalet resande att öka? I Stockholm är det i stort sätt så att där reser man inte kollektivt för att man vill utan för att man inte har något annat val och då spelar färdmedlet inte så stor roll.
CS skrev:
För att landstinget i sin tur möjliggör kommunens miljöstadsdel i världsklass :D
Det ändrar dock inte bilden.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:I Stockholm är det i stort sätt så att där reser man inte kollektivt för att man vill utan för att man inte har något annat val och då spelar färdmedlet inte så stor roll.
Det resonemanget begrep jag inte! Om man inte har något annat val än kollektivtrafiken, då spelar det väl verkligen roll att dem är bekväm, säker och snabb! Fast kanske inte för de styrande som tycker att patrasket kan åka med vad som helst, bara vi får behålla våra tjänstebilar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:I Stockholm är det i stort sätt så att där reser man inte kollektivt för att man vill utan för att man inte har något annat val och då spelar färdmedlet inte så stor roll.
Det resonemanget begrep jag inte! Om man inte har något annat val än kollektivtrafiken, då spelar det väl verkligen roll att dem är bekväm, säker och snabb! Fast kanske inte för de styrande som tycker att patrasket kan åka med vad som helst, bara vi får behålla våra tjänstebilar.
Om man inte har något annat val än kollektivtrafiken så måste man välja dito oavsett vad som erbjuds.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:När det gäller buss kontra spårväg får man förutom bekvämligheten och kostnaden räkna in samhällskostnaden. Visst spårväg är oftast bekvämande men uppväger kostnaden spårväg framför buss och kommer antalet resande att öka? I Stockholm är det i stort sätt så att där reser man inte kollektivt för att man vill utan för att man inte har något annat val och då spelar färdmedlet inte så stor roll.
Med den logiken kan vi väl helt enkelt förbjuda lyxigare bilar eller snarast ha en "plattskatt" där allt över en viss inkomst leder till 100% skatt, eftersom det är onödigt med lyxigare än snäppet över Trabant? :)
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av CS »

Odd skrev:Appropå det, varför vill man inte dra spårvägen längs Norra Hamnvägen där det gått spår förut och där det finns gott om plats? Då skulle man slipa en dyr betongkonstruktion längs Lidingövägen.
Stockholms stad vill det inte.

Med en spårväg i Norra Hamnvägen vill Cementa inte flytta till Ropsten vilket gör att Sthlm stad inte kommer åt marken i Lövholmen för att bygga bostäder där

Fortum Värme som Sthlm stad är delägare i vill inte få sin logistik försvårad i sitt kraftvärmeverkslogistikområde Energihamnen.

Så man kan säga att landstinget är med och möjliggör såväl bostadsutveckling som låga fjärrvärmetaxor :D
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6906
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av Odd »

CS skrev: Stockholms stad vill det inte.

Med en spårväg i Norra Hamnvägen vill Cementa inte flytta till Ropsten vilket gör att Sthlm stad inte kommer åt marken i Lövholmen för att bygga bostäder där

Fortum Värme som Sthlm stad är delägare i vill inte få sin logistik försvårad i sitt kraftvärmeverkslogistikområde Energihamnen.

Så man kan säga att landstinget är med och möjliggör såväl bostadsutveckling som låga fjärrvärmetaxor :D
Med andra ord, de fördyringar som sker pga att man inte kan använda denna sträcka, initieras av privata intressen men orsakar offentliga kostnader?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Spårväg city kan bli dyrare -igen.

Inlägg av M_M »

Vad spelar det för roll var Cementa flyttar? Kan man inte locka dem med tillräckligt goda karameller för att flytta till typ Knäckebrödhult?
Skriv svar