Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Vem Påstod att Städerskan stulit tåget?

Inlägg av leifd »

2763 skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Fra første dag har jeg sett på dette som en "svenskehistorie". Det finnes da ingen ung kvinne i verden som ville finne på å stjele et T-banetog. Å stjele biler, tog eller sporvogner ligger ikke for kvinner, men er en "mannsgreie". Så jeg har ventet på at noen skal komme med "den riktige" historien.
Jag tror att du i grunden skall omvärdera ditt tankesätt om kvinnor. Så vitt jag förstått finns det kvinnor som drömmer om att köra saker de inte har behörighet till också. Det har väl i praktiken förekommit olovlig körning med kvinnlig förare hos din arbetsgivare så vitt jag vet.

I det här fallet var det ju inte stöld, och det är bra - oavsett könet på den som vart anklagad.

//T
Kan bara hålla med dej T. I dagens värd får vi inte tänka sådär...
Dessutom VET jag att de finns kvinnor/tjejer som drömmer om att köra, o som även skaffar sej kompetenser o behörigheter. Känner ju minst en...
Men så äre kanske inte i NorGe... :mrgreen:
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

leifd skrev:
Henrik Schütz skrev:Jag tror att den närmast skyldiga skyllt ifrån sig, eventuellt omedvetet, och att chefer lyssnat på denne, och oreflekterat fört det vidare, höna av en fjäder är det inte, däremot märkligt.

Det är troligen ingen medveten lögn från förstahandskällan, städerskan går in i tåget dom åker iväg, och källsn tror i den stressade situationen att tåget stulits.

Sedan eskalerade allt, och blev till sist en världsnyhet.

HS
Vi kan ju hoppas att detta reds ut, i vart fall internt inom Arriva. Sen tror ja nog de kan dyka upp nya namn på en del stolar inom de företaget, när de väl lugnat sej.
Känns ju lite som den här händelsen kom som lite "lök på laxen" och fick vissa att säga lite för mycke, utan att tänka ordentligt.
Arriva har väl haft en rejäl period av hetluft, när de gäller busstrafik i det som ofta kallas "Norrort" (vad nu det är ??) Nåväl, detta fick de nog att rinna över lite, då denna lite märkliga händelse inträffade. Sen kan man ju tycka att personer i företagsledning o andra högre positioner, säkert med bra lön, ska tåla en hel del och ändå sköta problem på genomtänkt sätt. Kanske ska man inse att även chefer o presstalesmän m.fl. också bara är människor.
Gomorron...
Men nu kommer det ju inte stanna med att det reds ut internt inom Arriva. SHK Statens haverikommission kommer att utreda händelsen och då kommer det i sinom tid att bli en offentlig redogörelse för utredningen .
Och i tillägg kan väl sägas att även åklagare utreder arbetsmiljöbrott så det lär bli en offentlig redogörelse där.
Vi kan väl också anta att SL, som fått sin egendom förstörd, vill göra en utredning av vad som hänt
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Henrik Schütz skrev:Jag tror att den närmast skyldiga skyllt ifrån sig, eventuellt omedvetet, och att chefer lyssnat på denne, och oreflekterat fört det vidare, höna av en fjäder är det inte, däremot märkligt.

Det är troligen ingen medveten lögn från förstahandskällan, städerskan går in i tåget dom åker iväg, och källsn tror i den stressade situationen att tåget stulits.

HS
Är man chef så ska man inte oreflekterat föra saker vidare. Då ska man tänka på vad man säger.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Lennart Petersen skrev: SEKO får nog trots allt finna sig i att ta ansvar för vad som skrivits i tidningen även om ansvarig utgivare formellt är ansvarig.
Enligt en artikel i bl.a UNT så övervägde facket att föra talan i saken
http://www.unt.se/sverige/facket-kan-st ... 32282.aspx
Ja, så kan man ju tycka. Det beror väl på om man har en antifacklig diskurs eller ej. Nu påstår jag inte nödvändigtvis att du har det, men du ser ju vilka tomtar och troll detta lockat fram.

Enligt min åsikt har chefredatören och ansvarige utgivaren, även i en facklig nyhetstidning, inte bara ett formellt utan även ett reellt ansvar. Det är alltså denne som får ta på sig ansvaret för de förlöpningar som ev. har gjorts. Sedan är det nog en viss skillnad på att överväga saker och ting, och som du påstår, att SEKO ”tänker föra talan om förtal m.m på städerskans vägnar utan att rådfråga henne själv om saken”. Din källhänvisning ger heller inte annan syn för sägen.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Harald skrev:

HS
Är man chef så ska man inte oreflekterat föra saker vidare. Då ska man tänka på vad man säger.
Det är riktigt, och då skickar man inte ut sådana här internmeddelanden heller

Bild
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

kverulansparanoia, sällsynt psykisk störning, mest hos män, med systematiserade vanföreställningar rörande rättsröta, felbehandling, svågerpolitik och andra oegentligheter.

Nationalencyklopedin © Bokförlaget Bra Böcker
P_G_E

Inlägg av P_G_E »

Tagbitaren skrev:
kverulansparanoia, sällsynt psykisk störning, mest hos män, med systematiserade vanföreställningar rörande rättsröta, felbehandling, svågerpolitik och andra oegentligheter.

Nationalencyklopedin © Bokförlaget Bra Böcker
Intressant citat. - Den uppmärksamme kanske frapperas av att det finns organisationer som lever synnerligen gott på att skapa och inpränta just dylik "kverulansparanoia". Där anspelan på den omnämnda "sällsynta psykiska störningen" faktiskt utgör själva fundamentet för verksamheten.

Oftast genom systematisk skrämselpropaganda, som:
- Du riskerar att bli utsatt för rättsröta, felbehandling, svågerpolitik och andra oegentligheter, om du inte ansluter dig till vår organisation!

Och jag dristar mig vidare att även besvara följdfrågan, redan innan den ställts:
- Nej, inte under hela mitt yrkesverksamma liv!
Uppväxt före "dagen H", när innerstadsresor helst företogs i en A25...
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

De senaste inläggen illustrerar mycket tydligt vad som krävs för att Jourmaster skall avsluta en debattråd. Flykt från ämnet!

Vänligen inled en ny debatt om och när något nytt och intressant kommit fram om olycksförloppet i Saltsjöbaden. Denna diskussionstråd är nu avslutad.

Finns ett stort behov av att diskutera definitionen av olika psykiska störningar kan detta göras under "Ordet är fritt".
Jourhavande forummoderator.
Låst