Re: Märkligt om signalanläggningar i Göteborg
Postat: onsdag 03 april 2013 19:56
Spårvägssignalerna kan alltså betraktas som vanliga trafikljus? Vad är det då som är så avancerat att det tar tre månader att koppla in dem?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Läs trådens inledning.Erik Sandblom skrev:Spårvägssignalerna kan alltså betraktas som vanliga trafikljus? Vad är det då som är så avancerat att det tar tre månader att koppla in dem?
Nej, de är inte vanliga trafikljus. De styrs av reläställverk med samma teknik som vid järnvägen, det finns spårledningar för kontroll av hinderfrihet, passagekontroll m.m. Fast vad det är som är så svårt kan man ändå undra. Det är ju inte rymdteknik precis, men tydligen har man ändå lyckats göra det på ett sätt som Transportstyrelsen inte godkänner.Erik Sandblom skrev:Spårvägssignalerna kan alltså betraktas som vanliga trafikljus? Vad är det då som är så avancerat att det tar tre månader att koppla in dem?
Dels så blir det skador på spårvagnen, dels så kör man ner stolpen och förstör signalen.Erik Sandblom skrev:Vad är syftet med signalerna? Finns det något som hindrar en spårvagnsförare att köra igenom en stoppsignal?
C12C3C3C12 skrev:Dels så blir det skador på spårvagnen, dels så kör man ner stolpen och förstör signalen.Erik Sandblom skrev:Vad är syftet med signalerna? Finns det något som hindrar en spårvagnsförare att köra igenom en stoppsignal?
När spårvagnsförare kör spårvagn så är det väl framför allt rälsen/spåren som hindrar denne "att köra igenom en stoppsignal"!C12C3C3C12 skrev:Dels så blir det skador på spårvagnen, dels så kör man ner stolpen och förstör signalen.Erik Sandblom skrev:Vad är syftet med signalerna? Finns det något som hindrar en spårvagnsförare att köra igenom en stoppsignal?
Nja, det är nog svårt. Trafiksignaler är hårdare än cyklister. Man behöver en rejäl bil, fast inte heller med den kör man väl igenom signalen, men köra ned kan man nog.LÅ1 skrev:När spårvagnsförare kör spårvagn så är det väl framför allt rälsen/spåren som hindrar denne "att köra igenom en stoppsignal"!C12C3C3C12 skrev:Dels så blir det skador på spårvagnen, dels så kör man ner stolpen och förstör signalen.Erik Sandblom skrev:Vad är syftet med signalerna? Finns det något som hindrar en spårvagnsförare att köra igenom en stoppsignal?
När spårvagnsförare kör cykel så är det väl egentligen inget som hindrar!
OK! Men det är inte som hindrar att man försöker! Utom sunda förnuftet, förstås!Harald skrev:Nja, det är nog svårt. Trafiksignaler är hårdare än cyklister. Man behöver en rejäl bil, fast inte heller med den kör man väl igenom signalen, men köra ned kan man nog.LÅ1 skrev:När spårvagnsförare kör spårvagn så är det väl framför allt rälsen/spåren som hindrar denne "att köra igenom en stoppsignal"!
När spårvagnsförare kör cykel så är det väl egentligen inget som hindrar!
Lyckas du köra på en signalstolpe med spårvagn så är antingen signalen eller spårvagnen på väldigt fel ställe, -oavsett signalbild!C12C3C3C12 skrev:
Dels så blir det skador på spårvagnen, dels så kör man ner stolpen och förstör signalen.
Mellan alla skrattsalvorna föranledd av ovanstående citat här i tråden vill jag betona att den korrekta benämningen är att ett fordon passerar en signal ställd i rött. Har banan ATC eller motsvarande bringas tåget till stopp genom att nödbromsas.Erik Sandblom skrev:Vad är syftet med signalerna? Finns det något som hindrar en spårvagnsförare att köra igenom en stoppsignal?
Ja, en något bökig situation är det i Munkebäckstriangeln, i synnerhet så länge diverse gatuarbeten pågår. Här några bilder jag tog i slutet av februari:hej skrev:Syftet med signaler är att öka säkerheten. En bil kan köra mot rött ljus och en gående kan gå mot röd gubbe inget hindrar dem. Men signalerna underlättar vems tur det är och där det är komplicerade trafiksituationer minskar signaler olyckor. Både Munkebäck och vid Slottsskogshallen är det inte helt lätt att ha koll på alla trafikrörelser och signaler hjälper till för att underlätta.
En viktig skillnad mot en trafiksignalanläggning är att skulle en förare köra mot stopp så får alla andra vagnar med kollisionsrisk stopp. Dessutom brukar det ses allvarligt om förare kör mot rött och det lär kunna leda till avsked.Harald skrev:Nej, de är inte vanliga trafikljus. De styrs av reläställverk med samma teknik som vid järnvägen, det finns spårledningar för kontroll av hinderfrihet, passagekontroll m.m. Fast vad det är som är så svårt kan man ändå undra. Det är ju inte rymdteknik precis, men tydligen har man ändå lyckats göra det på ett sätt som Transportstyrelsen inte godkänner.Erik Sandblom skrev:Spårvägssignalerna kan alltså betraktas som vanliga trafikljus? Vad är det då som är så avancerat att det tar tre månader att koppla in dem?