Jag älskar min bil!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Jag älskar min bil!

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev: Nja det mesta av Sveriges yta är folktomt och nås med varken bil eller tåg. Där människor bor finns däremot ganska bra kollektivtrafik. 40% av Sveriges befolkning bor inom två kilometer från en järnvägstation (jag tror det är fågelvägen).
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan ... el-pa-tag/
Vad hjälper det att bo nära en station? Det måste också finnas tåg som gör uppehåll där. Och det i tillräcklig omfattning, vid lämpliga tidpunkter och med lämplig destination.

Och de andra 60% + alla de av de 40% som av olika anledning ändå inte har nytta av stationen?

Verkligheten är sådan att den överväldigande majoriteten av befolkningen utanför de stora städerna inte klarar vardagen utan bil om de inte kan, eller inte vill, ordna sitt liv så de klarar sig utan långa förfyttningar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

roggek skrev:De flesta av oss människor, inklusive Erik Sandblom, är smarta nog och bosätter oss i civilisationen...
Stadsbor är smarta, och de som bor utanför städerna är inte lika smarta då de inte har vett att bara flytta in de också. Just ja, så var det...

Nej men allvarligt, om vi kunde höja debatten från källarnivån ovan. Envar är fri att bosätta sig var som helst i detta land (och i de flesta andra länder), men man kan inte sitta och ha bestämda åsikter att andra människor som bor i andra miljöer skall klara sig på exakt samma vis med exakt samma möjligheter som en själv. Man måste inse att alla i hela riket inte har samma förutsättningar. Särskilt högljudd behöver man inte vara om man själv saknar egna erfarenheter om hur det är att bo på andra orter än ens egen gata i barndomsstaden.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Erik Sandblom skrev:Nja det mesta av Sveriges yta är folktomt och nås med varken bil eller tåg. Där människor bor finns däremot ganska bra kollektivtrafik. 40% av Sveriges befolkning bor inom två kilometer från en järnvägstation (jag tror det är fågelvägen).
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan ... el-pa-tag/

Vill man nå 95% av Sveriges yta tror jag det är helikopter som gäller.
Vad sägs om att höja debatten från ovanstående källarnivå till en nivå där vi diskuterar sakfrågan istället för att göra allt för att komma sidospår för att kunna siffer- och ordmärka? Vad sägs om att acceptera faktum att området ni kallar för "civilisationen" (där man klarar sig utan bil) faktiskt är ett ytterst begränsat litet geografiskt område i detta rike.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

LÅ1 skrev:Verkligheten är sådan att den överväldigande majoriteten av befolkningen utanför de stora städerna inte klarar vardagen utan bil om de inte kan, eller inte vill, ordna sitt liv så de klarar sig utan långa förfyttningar.
Precis så ser verkligheten ut i praktiken, ja. Detta oavsett hur mycket många i detta forum (själva innerstadsbor) försöker argumentera för motsatsen.
Tänk om man kunde sluta upp detta otyg med att "idiotförklara" folk som beter sig och lever sitt liv på ett lite annorlunda sätt än en själv. Är toleransen och empatin så låg idag att vi inte ens har ork till det? Då är det illa.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:2. Den här polariseringen till två olika åsikter: antingen får ingen köra bil alls och alla som gör det är dumma i huvudet, eller så ska alla få köra bil precis så mycket de vill utan att någon ska få inskränka eller avgiftsbelägga den rättigheten.
Jag håller med om att bil- och busstrafik i innerstäderna ska begränsas till förmån för spårtrafik. Det ska inte vara fritt för alla att köra bil överallt i innerstäderna. Även inresta och gästande "lantisar" från stadens omkringliggande närområden ska kunna lämna bilen till förmån för stadens kollektivtrafik.
Men jag tycker att det är väldigt intressant det här med åsikten att "ingen får köra bil" spiller över till att gälla även all landsbygd. Dvs att de som bor i glesbygden minsann inte heller får köra egen bil på hemmaplan. Samma regler för alla i riket. Dvs Stockholmsreglerna. De åsikterna vore rätt underhållande om de fanns i en humorsketch, och inte som här; på allvar!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Verspieder skrev:
daniel_s skrev:2. Den här polariseringen till två olika åsikter: antingen får ingen köra bil alls och alla som gör det är dumma i huvudet, eller så ska alla få köra bil precis så mycket de vill utan att någon ska få inskränka eller avgiftsbelägga den rättigheten.
Jag håller med om att bil- och busstrafik i innerstäderna ska begränsas till förmån för spårtrafik. Det ska inte vara fritt för alla att köra bil överallt i innerstäderna. Även inresta och gästande "lantisar" från stadens omkringliggande närområden ska kunna lämna bilen till förmån för stadens kollektivtrafik.
Men jag tycker att det är väldigt intressant det här med åsikten att "ingen får köra bil" spiller över till att gälla även all landsbygd.
Men Daniel säger ju just att det är en polarisering, att ingen skulle få köra bil, ens i landsbygd. Med det menar han att det är en åsikt så dragen till sin spets att det blir lite löjligt. Det finns en gråzon mellan motpolerna. Så jag tror ni är överens om den saken, och jag med.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Få, eller rent av ingen, av de som som skriver att man skall undvika bilen talar om vad de grundar den åsikten på.
Det gör att man endast kan motargumentera på ett allmänt plan, det praktiska.

Är det samhällsekonomin som gör att man inte skall köra bil?
Eller olycksriskerna?
Eller att kollektivtrafiken blir bättre om fler använder den?
Eller är det bara allmänt omoraliskt köra bil?
Eller .....
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:Få, eller rent av ingen, av de som som skriver att man skall undvika bilen talar om vad de grundar den åsikten på.

Eller olycksriskerna?
Eller .....

Många menar att barn inte är mogna att cykla förrän 12 års ålder, eftersom man kan bli nermejad av en bilist. NTF skriver "Det handlar om en mognadsprocess som tar många år och som kräver det högsta stadiet av mental utveckling."

Jag tycker det låter lite motsägelsefullt. Om bilister uppvisar det högsta stadiet av mental utveckling, så borde de utan problem klara att inte meja ner unga cyklister. Hela utgångspunkten är ganska konstig om man funderar på vem det är som mejar ner vem. Det är ju inte barnen som är farliga.

Jag tycker inte att bilkörning alltid är dåligt, men om självaste NTF utmålar barn som ett riskmoment i trafiken så har det gått alldeles för långt. För tunga och snabba transporter finns trots allt tåg, båt och flyg.

Varannan förälder anser att skolvägen är osäker. Källa Vägverkets årsredovisning 2009 sidan 27-28.

NTF: Trafiken i skolan. Utvecklingen
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:För tunga och snabba transporter finns trots allt tåg, båt och flyg.
Just det. Och från tåg, båt och flyg går det andra alternativ. Till exempel bil.

Det är helt enkelt så att allt har sin plats i tillvaron, även bilen. Däremot är jag högst positiv till tanken att man ställer bilen någonstans utanför Stockholm och sedan tar kollektiva färdmedel in till staden. Vem vill egentligen köra bil i innerstaden? Där som det finns så mycket bilar! Hu, nej!

Att bo på landet är intelligent. Där är stressen mycket lägre, man har tid till mycket annat än bara jobb, mat och sömn. Dessvärre finns det de som har mycket mer tid, de som saknar jobb. Men det är väl lika i städerna.
Jag bor på landet. 800 personer bor i den tätort (ja, enligt lantmäteriet är alla orter på mer än 200 personer (där de som bor längst bort har som mest 200 meter till grannen) tätorter) som även jag bor i. Här går buss till de två större orterna i närheten typ var 90 minut i snitt. Här svär ingen ve och förbannelse över att man missar en buss. Den som missar en buss inser att det är ens eget fel, går hem och väntar på nästa. Fast de flesta kommer i tid, eftersom man vet när bussen ska komma, och så är den inte sällan två eller tre minuter försenad.
Jag har bil. Jobbar stundom från hemorten, stundom 10 eller 15 km hemifrån. På grund av felaktig väg så är buss inte aktuellt. På grund av min nuvarande hälsostatus är inte cykel aktuellt till de andra orterna. (Låt oss säga att vägen inte är platt, och jag är inte ett hälsofreak. Det är mitt livsval - och det har jag rätt till.)
Min fru (som egentligen står som ägare till bilen) jobbar stundom i hemorten, stundom ca 40 km hemifrån. Hon åker buss - eftersom den passar hennes tider och hon blir inte åksjuk så lätt som jag.
Det var säkert 8 - 10 år sedan jag senast tog bilen till Stockholm (bortsett från när vi skulle med MJ-föreningen till SMJ och Västberga, då körde jag minibussen eftersom ingen annan hade Stockholmsvana). Numera är det uteslutande tåg. Med konfirmanderna åker vi tåg till Stockholm. Billigast, bekvämast och ingen behöver vara asocial vid ratten.
Kollektivtrafiken i Stockholm och dess närmaste grannkommuner är väl utbyggd. Där behöver nog inte många bil för det dagliga livet, försåvitt de både bor och jobbar inom dessa gränser. Men de flesta har bil ändå.

Jag skulle helst se att det fanns stora bekväma infartsparkeringar som kostar - säg - 115 kr per dygn, 230 kr för tre dygn och 300 kr för en vecka. Så skulle man få - förutom parkeringsbiljett - ett endygns, tredygns resp sjudygns SL-kort på köpet. Infartsparkeringarna skulle kunna vara belägna vid:
(uppepå) pendeltågsstation Södertälje hamn - med m e m direktinfart från E4 och E20
Bro, befintlig parkering görs säkrare och större
Märsta, lämplig plats.

Mig veterligen är det i anknytning till de vägar som de flesta använder för att komma till Stockholm.

Sedan höjer man biltullarna radikalt, från 0, 10, 15, 20 kr per passage och max 60/dag till 50 kr per passage rakt av. Inga mängdrabatter, inga tidspassningar. Dygnet runt, veckan runt. Dessutom en tull vid Västerbron, en vid Centralbron och en på vardera sida om Karl-Johans torg. (Eller förresten, bara på västra sidan, så gör vi kollektivtrafikgata på Skeppsbron :) )
Professionell tyckare
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Jag hävdar att en övervägande majoritet av bilinnehavarna i Stockholms innerstad och närförorter, huvudsakligen använder fordonet för transporter till fritidshuset eller andra sällantransporter.

I Sverige ligger glesbygden närmare storstaden än på andra ställen i t ex Europa. Jag har en övernattningslägenhet i Stockholm och åker mycket med tunnelbanan när jag är där. Därutöver har jag en stuga bara drygt tre mil från Slussen, men med 7 km från bussen. Där bor och arbetar jag stora delar av året, det är ett val jag gjort och det innebär för mig stor livskvalitet, men det kräver i praktiken bil.

/Göran
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

hgsldf skrev:Jag hävdar att en övervägande majoritet av bilinnehavarna i Stockholms innerstad och närförorter, huvudsakligen använder fordonet för transporter till fritidshuset eller andra sällantransporter.
Jaha ja. Själv använder jag den periodvis till att åka till jobbet varje dag. Helt i onödan givetvis, men parkeringsavgifterna är så höga att det "lönar" sig. :cheesygrin:
hej

Inlägg av hej »

I de göteborgska villaförorterna finns det stora, hyfsat tätbefolkade områden som har som tätast busstrafik en gång i halvtimman och i lågtrafik timmestrafik. Oftast finns ingen livsmedelsbutik på så nära gångavstånd att man kan gå. Under stora delar av året är inte heller vädret lämpat för cykel. Barnfamiljer som bor i dessa områden har svårt att anpassa sitt liv till kollektivtrafiken. Att handla och missa bussen innebär att du får vänta en halvtimme på nästa. Tonårsbarnen som varit på bio eller disko och som missat bussen vid anslutningshållplats kan inte stå och vänta i en timme på nästa. Tyvärr är verkligheten sådan, om man vill avskaffa bilinnehav så måste man förbättra kollektivtrafiken så att den är ett rimligt alternativ.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:Få, eller rent av ingen, av de som som skriver att man skall undvika bilen talar om vad de grundar den åsikten på.

Eller olycksriskerna?
Eller .....

Många menar att barn inte är mogna att cykla förrän 12 års ålder, eftersom man kan bli nermejad av en bilist. NTF skriver "Det handlar om en mognadsprocess som tar många år och som kräver det högsta stadiet av mental utveckling."

Jag tycker det låter lite motsägelsefullt. Om bilister uppvisar det högsta stadiet av mental utveckling, så borde de utan problem klara att inte meja ner unga cyklister. Hela utgångspunkten är ganska konstig om man funderar på vem det är som mejar ner vem. Det är ju inte barnen som är farliga.

Jag tycker inte att bilkörning alltid är dåligt, men om självaste NTF utmålar barn som ett riskmoment i trafiken så har det gått alldeles för långt. För tunga och snabba transporter finns trots allt tåg, båt och flyg.

Varannan förälder anser att skolvägen är osäker. Källa Vägverkets årsredovisning 2009 sidan 27-28.

NTF: Trafiken i skolan. Utvecklingen
Vissa mognar aldrig!
Väldigt ofta möter man en cyklist mot färdriktningen cyklande på fel sida av vägen.
Farligast är dom unga som vinglar oerhört mycket och man vet aldrig vad dom tänk sig för manöver.
Otroligt att det inte händer mer än det gör när moralen bland cyklister är så dålig.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
bruse

Re: Sv: Jag älskar min bil!

Inlägg av bruse »

Det beter sig som gående alltså, precis vad våra politiker vill.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

hej skrev:Tyvärr är verkligheten sådan, om man vill avskaffa bilinnehav så måste man förbättra kollektivtrafiken så att den är ett rimligt alternativ.

Ibland hänger det ihop. Är det förbjudet att bygga hus utan parkeringsplats så blir det färre bostäder i kollektivnära lägen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
hej skrev:Tyvärr är verkligheten sådan, om man vill avskaffa bilinnehav så måste man förbättra kollektivtrafiken så att den är ett rimligt alternativ.

Ibland hänger det ihop. Är det förbjudet att bygga hus utan parkeringsplats så blir det färre bostäder i kollektivnära lägen.
Men färre parkerade bilar på gatan, vilket är positivt ur många synvinklar. Inte minst i ur snöröjarnas!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:
Men färre parkerade bilar på gatan
Det är nog så att mer parkering ger fler bilar, precis som fler tåg ger fler tågresenärer. Det går inte att bygga bort parkeringsbehovet genom att bygga fler parkeringar. Det bästa är att sluta med den dolda bilsubvention som parkeringsnormer utgör.
LÅ1 skrev:, vilket är positivt ur många synvinklar. Inte minst i ur snöröjarnas!
Fast det kan man säga om allt som står på gatan, som bänkar, busshållplatser, cykelbanor med mera. Det är väl ändå snöröjarna som ska anpassa sig till gatan och inte tvärtom.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Varför är parkeringsnormer en dold subvention?

Det är väl i slutändan brukarna som betalar? Inte kommun eller stat?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Alla i kommunen får vara med å betala, även vi utan bil.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

MartinW skrev:Varför är parkeringsnormer en dold subvention?

Det är väl i slutändan brukarna som betalar? Inte kommun eller stat?
bruse skrev:Alla i kommunen får vara med å betala, även vi utan bil.
Det är väl snarare så att det är hyresgästerna alt. bostadsrättsägarna i kvarteret/fastigheten som är med och betalar. Om inte hyresintäckterna för P-platserna räcker till för dess kostnader.
(Anat är det med cykelbanorna, det betalar alla kommunens skattebetalare. Men det kan man säga om många saker som inte alla utnytjar.)
Låst