Erik Sandblom skrev:För tunga och snabba transporter finns trots allt tåg, båt och flyg.
Just det. Och från tåg, båt och flyg går det andra alternativ. Till exempel bil.
Det är helt enkelt så att allt har sin plats i tillvaron, även bilen. Däremot är jag högst positiv till tanken att man ställer bilen någonstans utanför Stockholm och sedan tar kollektiva färdmedel in till staden. Vem
vill egentligen köra bil i innerstaden? Där som det finns så mycket bilar! Hu, nej!
Att bo på landet är intelligent. Där är stressen mycket lägre, man har tid till mycket annat än bara jobb, mat och sömn. Dessvärre finns det de som har mycket mer tid, de som saknar jobb. Men det är väl lika i städerna.
Jag bor på landet. 800 personer bor i den tätort (ja, enligt lantmäteriet är alla orter på mer än 200 personer (där de som bor längst bort har som mest 200 meter till grannen) tätorter) som även jag bor i. Här går buss till de två större orterna i närheten typ var 90 minut i snitt. Här svär ingen ve och förbannelse över att man missar en buss. Den som missar en buss inser att det är ens eget fel, går hem och väntar på nästa. Fast de flesta kommer i tid, eftersom man vet när bussen ska komma, och så är den inte sällan två eller tre minuter försenad.
Jag har bil. Jobbar stundom från hemorten, stundom 10 eller 15 km hemifrån. På grund av felaktig väg så är buss inte aktuellt. På grund av min nuvarande hälsostatus är inte cykel aktuellt till de andra orterna. (Låt oss säga att vägen inte är platt, och jag är inte ett hälsofreak. Det är mitt livsval - och det har jag rätt till.)
Min fru (som egentligen står som ägare till bilen) jobbar stundom i hemorten, stundom ca 40 km hemifrån. Hon åker buss - eftersom den passar hennes tider och hon blir inte åksjuk så lätt som jag.
Det var säkert 8 - 10 år sedan jag senast tog bilen till Stockholm (bortsett från när vi skulle med MJ-föreningen till SMJ och Västberga, då körde jag minibussen eftersom ingen annan hade Stockholmsvana). Numera är det uteslutande tåg. Med konfirmanderna åker vi tåg till Stockholm. Billigast, bekvämast och ingen behöver vara asocial vid ratten.
Kollektivtrafiken i Stockholm och dess närmaste grannkommuner är väl utbyggd. Där behöver nog inte många bil för det dagliga livet, försåvitt de både bor och jobbar inom dessa gränser. Men de flesta har bil ändå.
Jag skulle helst se att det fanns stora bekväma infartsparkeringar som kostar - säg - 115 kr per dygn, 230 kr för tre dygn och 300 kr för en vecka. Så skulle man få - förutom parkeringsbiljett - ett endygns, tredygns resp sjudygns SL-kort på köpet. Infartsparkeringarna skulle kunna vara belägna vid:
(uppepå) pendeltågsstation
Södertälje hamn - med m e m direktinfart från E4 och E20
Bro, befintlig parkering görs säkrare och större
Märsta, lämplig plats.
Mig veterligen är det i anknytning till de vägar som de flesta använder för att komma till Stockholm.
Sedan höjer man biltullarna radikalt, från 0, 10, 15, 20 kr per passage och max 60/dag till 50 kr per passage rakt av. Inga mängdrabatter, inga tidspassningar. Dygnet runt, veckan runt. Dessutom en tull vid Västerbron, en vid Centralbron och en på vardera sida om Karl-Johans torg. (Eller förresten, bara på västra sidan, så gör vi kollektivtrafikgata på Skeppsbron

)