Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
AdrianLangemar

Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan

Inlägg av AdrianLangemar »

MWE skrev:
Odd skrev:Synd att vagnkräket (A35) är så fult. Man har verkligen tappat alla koncept på god och ändamålsenlig design.
Asch, så ful är den inte. Inte värre än A32. Och definitivt inte M32. Vad ändamålsenligheten har med utseendet att göra förstår jag inte heller (bortsett från behovet av 4 dörrpar per sida). Här har man helt enkelt accepterat CAF:s standarddesign för Urbos-plattformen, kanske i tron att det skulle ge en snabbare leverans, jmfr. med A32 där en annan förarhyttsdesign togs fram jämfört med systervagnen K4000 i Köln.

Då ska man komma ihåg att anskaffningsbeslutet för A32 togs i maj 1997 och den första vagnen levererades till Sverige i mars 1999. För A35 gäller att motsvarande anskaffningsbeslut togs i november 2010, och vi har fortfarande inte sett till någon vagn här i Stockholm. Dessa fakta lämnas utan ytterligare kommentarer.
Det räcker nog med 3 dörrpar per sida på A35 eftersom dörrarna är rätt placerade.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Var inte första A35 var när kontraktet skrevs tänkt att komma till Sverige i början av 2013? så har den inte kommit till sportlovet så får den nog sägas vara försenad.

20 stycken körbara vagnar tas ur trafik på Lidingö om sex månader, i värsta fall kan nockebybanan ta dem och köra med över
ombyggnadsperioden Fast resenärerna lär klaga :(

HS
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Henrik Schütz skrev:20 stycken körbara vagnar tas ur trafik på Lidingö om sex månader, i värsta fall kan nockebybanan ta dem och köra med över
ombyggnadsperioden Fast resenärerna lär klaga :(

HS
Henrik, du får inte göra en förare sååå glad med att skriva att A30 kommer tillbaks till Nockebybanan och sen kanske inte bli sanning :D
Trots att deras A30B ser något mer fjolligare ut invändigt.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Henrik Schütz

605 ser anständig ut inuti;-)
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Så sant HS
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Mycket trevliga och kärleksfulla inlägg.

Nu byggs den riktiga aftonrusningen upp för sista gången på 12:an på länge. Tomas Tvivlarens skål och vi behöver bara 4 vagnar som mest fram till 7 januari:-) Hoppas ni lyckas sätta plåster på A32 till dess:-)

//henrik
MWE

Inlägg av MWE »

Enligt uppgift från vår (dvs. Arrivas) teknikavdelning befinner sig nu vagn nr. 1 av A35 delserie 1 (den kommer troligen att bokföras som vagn nr. 450 eller 451) i Frankrike för 500 mils provkörning, medan tre av de därpå följande vagnarna i serien befinner sig under sammansättning på CAF:s fabrik i Zaragoza.
Henrik Schütz

Pics or it didnt happen :D

Finns det måhända en motsvarighet till en "Bilspion" som kan ta en bild, kanske är vagnen rent av kamouflerad?

500 mil är väl ungefär 200 varv på tvärbanan, borde kunna klaras av på två veckor, men lär ta längre tid.

Rent av så att vagnen går i trafik?

HS
CS

Inlägg av CS »

MWE skrev:Sedan har vi ju räddaren i nöden - A35
Bild

Det har tydligen varit strejker i den spanska konkursboet, som har bidragit till förseningar i leveranserna. Enligt den artikel i Modern Stadtrafik nr. 6, 2012 som jag refererar i annan tråd heter det (om förserievagnen): "Vagnen ska först testköras 5000 km på provbana i Frankrike innan den levereras till Sverige, vilket planeras ske den 1 februari 2013". Vi utgår från att det är leveransen och inte provkörningen som åsyftas, men när jag talar med vår tekniska personal så får jag beskedet att omkring 1 mars är betydligt troligare.
Hechtwagen skrev: av Hechtwagen » tor 20 dec, 2012 20:31

M31 äro fulare!
Kan det vara så att vi har hittat ännu en naturlag i spårvägssällskapet

"Vagnar från Göteborg är fulare än de från Stockholm." :D
Jag tror redan kapten Hjortzberg hos ASEA, respektive waggonfabriken i Arlöf specificerade
"Våra vagnar ska vara lika Göteborgs, fast finare"

Nå nu har jag kastat ut köttbenet, brandfacklan

Upp till debatt för att parafrasera, Peter Birro. :lol:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

CS skrev:Kan det vara så att vi har hittat ännu en naturlag i spårvägssällskapet

Jag tror redan kapten Hjortzberg hos ASEA, respektive waggonfabriken i Arlöf specificerade

Eftersom fint och fult är ett tyckande och en smakfråga noterar jag, om än avogt och under parollen "tjärat barn flyr elden", din synpunkt och låter dig ha den. Det är liksom inte mycket att diskutera eftersom vi har olika preferenser - och det är väl bra.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

2763 skrev:
CS skrev:Kan det vara så att vi har hittat ännu en naturlag i spårvägssällskapet

Eftersom fint och fult är ett tyckande och en smakfråga noterar jag, om än avogt och under parollen "tjärat barn flyr elden", din synpunkt och låter dig ha den. Det är liksom inte mycket att diskutera eftersom vi har olika preferenser - och det är väl bra.

/T
...och framförallt skapa en annan tråd om detta eftersom denna handlar om krockskadade vagnar i Brommahallen.
MWE

Inlägg av MWE »

Både ja och jo, som trådstartare får jag säga att mitt syfte var mer att belysa verkan (= pressat vagnläge på Tvärbanan) än orsaken (= i detta fall flera olyckshändelser). Bristande vagnunderhåll (eller vad det nu kan vara, så att jag inte får alla Arrivas supporters på mig) skapar också problem löpande, med ständiga tågbyten under pågående trafikdygn.

A35-ans fulhet, bristande funktionalitet eller andra fel och förtjänster får vi nog tillfälle att diskutera om någon eller några månader, fast då i annan tråd, förstås. Jag förväntar mig en livlig debatt när jag och kollegorna får lägga vantarna på det första exemplaret. Fast den måste förstås gå att ställa upp någonstans i Brommadepån. Boetten Bygg AB, SL:s entreprenör för ombyggnaderna verkar inte precis ha högsta speed.
Skriv svar