Det räcker nog med 3 dörrpar per sida på A35 eftersom dörrarna är rätt placerade.MWE skrev:Asch, så ful är den inte. Inte värre än A32. Och definitivt inte M32. Vad ändamålsenligheten har med utseendet att göra förstår jag inte heller (bortsett från behovet av 4 dörrpar per sida). Här har man helt enkelt accepterat CAF:s standarddesign för Urbos-plattformen, kanske i tron att det skulle ge en snabbare leverans, jmfr. med A32 där en annan förarhyttsdesign togs fram jämfört med systervagnen K4000 i Köln.Odd skrev:Synd att vagnkräket (A35) är så fult. Man har verkligen tappat alla koncept på god och ändamålsenlig design.
Då ska man komma ihåg att anskaffningsbeslutet för A32 togs i maj 1997 och den första vagnen levererades till Sverige i mars 1999. För A35 gäller att motsvarande anskaffningsbeslut togs i november 2010, och vi har fortfarande inte sett till någon vagn här i Stockholm. Dessa fakta lämnas utan ytterligare kommentarer.
Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Var inte första A35 var när kontraktet skrevs tänkt att komma till Sverige i början av 2013? så har den inte kommit till sportlovet så får den nog sägas vara försenad.
20 stycken körbara vagnar tas ur trafik på Lidingö om sex månader, i värsta fall kan nockebybanan ta dem och köra med över
ombyggnadsperioden Fast resenärerna lär klaga
HS
20 stycken körbara vagnar tas ur trafik på Lidingö om sex månader, i värsta fall kan nockebybanan ta dem och köra med över
ombyggnadsperioden Fast resenärerna lär klaga

HS
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Henrik, du får inte göra en förare sååå glad med att skriva att A30 kommer tillbaks till Nockebybanan och sen kanske inte bli sanningHenrik Schütz skrev:20 stycken körbara vagnar tas ur trafik på Lidingö om sex månader, i värsta fall kan nockebybanan ta dem och köra med över
ombyggnadsperioden Fast resenärerna lär klaga![]()
HS

Trots att deras A30B ser något mer fjolligare ut invändigt.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
605 ser anständig ut inuti;-)
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Så sant HS
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: torsdag 04 juni 2009 18:55
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Mycket trevliga och kärleksfulla inlägg.
Nu byggs den riktiga aftonrusningen upp för sista gången på 12:an på länge. Tomas Tvivlarens skål och vi behöver bara 4 vagnar som mest fram till 7 januari:-) Hoppas ni lyckas sätta plåster på A32 till dess:-)
//henrik
Nu byggs den riktiga aftonrusningen upp för sista gången på 12:an på länge. Tomas Tvivlarens skål och vi behöver bara 4 vagnar som mest fram till 7 januari:-) Hoppas ni lyckas sätta plåster på A32 till dess:-)
//henrik
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Enligt uppgift från vår (dvs. Arrivas) teknikavdelning befinner sig nu vagn nr. 1 av A35 delserie 1 (den kommer troligen att bokföras som vagn nr. 450 eller 451) i Frankrike för 500 mils provkörning, medan tre av de därpå följande vagnarna i serien befinner sig under sammansättning på CAF:s fabrik i Zaragoza.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Pics or it didnt happen
Finns det måhända en motsvarighet till en "Bilspion" som kan ta en bild, kanske är vagnen rent av kamouflerad?
500 mil är väl ungefär 200 varv på tvärbanan, borde kunna klaras av på två veckor, men lär ta längre tid.
Rent av så att vagnen går i trafik?
HS

Finns det måhända en motsvarighet till en "Bilspion" som kan ta en bild, kanske är vagnen rent av kamouflerad?
500 mil är väl ungefär 200 varv på tvärbanan, borde kunna klaras av på två veckor, men lär ta längre tid.
Rent av så att vagnen går i trafik?
HS
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
MWE skrev:Sedan har vi ju räddaren i nöden - A35
Det har tydligen varit strejker i den spanska konkursboet, som har bidragit till förseningar i leveranserna. Enligt den artikel i Modern Stadtrafik nr. 6, 2012 som jag refererar i annan tråd heter det (om förserievagnen): "Vagnen ska först testköras 5000 km på provbana i Frankrike innan den levereras till Sverige, vilket planeras ske den 1 februari 2013". Vi utgår från att det är leveransen och inte provkörningen som åsyftas, men när jag talar med vår tekniska personal så får jag beskedet att omkring 1 mars är betydligt troligare.
Kan det vara så att vi har hittat ännu en naturlag i spårvägssällskapetHechtwagen skrev: av Hechtwagen » tor 20 dec, 2012 20:31
M31 äro fulare!
"Vagnar från Göteborg är fulare än de från Stockholm."

Jag tror redan kapten Hjortzberg hos ASEA, respektive waggonfabriken i Arlöf specificerade
"Våra vagnar ska vara lika Göteborgs, fast finare"
Nå nu har jag kastat ut köttbenet, brandfacklan
Upp till debatt för att parafrasera, Peter Birro.

Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Eftersom fint och fult är ett tyckande och en smakfråga noterar jag, om än avogt och under parollen "tjärat barn flyr elden", din synpunkt och låter dig ha den. Det är liksom inte mycket att diskutera eftersom vi har olika preferenser - och det är väl bra.CS skrev:Kan det vara så att vi har hittat ännu en naturlag i spårvägssällskapet
"Vagnar från Göteborg är fulare än de från Stockholm."![]()
Jag tror redan kapten Hjortzberg hos ASEA, respektive waggonfabriken i Arlöf specificerade
"Våra vagnar ska vara lika Göteborgs, fast finare"
Nå nu har jag kastat ut köttbenet, brandfacklan
Upp till debatt för att parafrasera, Peter Birro.
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
...och framförallt skapa en annan tråd om detta eftersom denna handlar om krockskadade vagnar i Brommahallen.2763 skrev:Eftersom fint och fult är ett tyckande och en smakfråga noterar jag, om än avogt och under parollen "tjärat barn flyr elden", din synpunkt och låter dig ha den. Det är liksom inte mycket att diskutera eftersom vi har olika preferenser - och det är väl bra.CS skrev:Kan det vara så att vi har hittat ännu en naturlag i spårvägssällskapet
"Vagnar från Göteborg är fulare än de från Stockholm."![]()
Jag tror redan kapten Hjortzberg hos ASEA, respektive waggonfabriken i Arlöf specificerade
"Våra vagnar ska vara lika Göteborgs, fast finare"
Nå nu har jag kastat ut köttbenet, brandfacklan
Upp till debatt för att parafrasera, Peter Birro.
/T
Re: Prekärt vagnläge på Tvärbanan
Både ja och jo, som trådstartare får jag säga att mitt syfte var mer att belysa verkan (= pressat vagnläge på Tvärbanan) än orsaken (= i detta fall flera olyckshändelser). Bristande vagnunderhåll (eller vad det nu kan vara, så att jag inte får alla Arrivas supporters på mig) skapar också problem löpande, med ständiga tågbyten under pågående trafikdygn.
A35-ans fulhet, bristande funktionalitet eller andra fel och förtjänster får vi nog tillfälle att diskutera om någon eller några månader, fast då i annan tråd, förstås. Jag förväntar mig en livlig debatt när jag och kollegorna får lägga vantarna på det första exemplaret. Fast den måste förstås gå att ställa upp någonstans i Brommadepån. Boetten Bygg AB, SL:s entreprenör för ombyggnaderna verkar inte precis ha högsta speed.
A35-ans fulhet, bristande funktionalitet eller andra fel och förtjänster får vi nog tillfälle att diskutera om någon eller några månader, fast då i annan tråd, förstås. Jag förväntar mig en livlig debatt när jag och kollegorna får lägga vantarna på det första exemplaret. Fast den måste förstås gå att ställa upp någonstans i Brommadepån. Boetten Bygg AB, SL:s entreprenör för ombyggnaderna verkar inte precis ha högsta speed.