Dubbeldäckare

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av TKO »

Enligt informationen på BBH:s nätplats rymmer depån 42 bussar. Om detta stämmer tror jag inte det blir plats för innerstadsbussar...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9265
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av twr »

Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...

Planerna på en bussdepå i Stockby skrinlades väl ca 2012, och vad jag vet finns det inga planer på att aktualisera frågan igen.

Lidingös bussar samordnas/kommer att samordnas med innerstadens bussar. Tomteboda, Fredriksdal och eventuellt Frihamnen ska ta hand om detta behov i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av Thomas Lange »

twr skrev:Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...

Planerna på en bussdepå i Stockby skrinlades väl ca 2012, och vad jag vet finns det inga planer på att aktualisera frågan igen.

Lidingös bussar samordnas/kommer att samordnas med innerstadens bussar. Tomteboda, Fredriksdal och eventuellt Frihamnen ska ta hand om detta behov i framtiden.
Nog har du hängt med alltid.
Frågan är vad som fick vännen Enceladus att plocka fram denna nedlagda nyhet från 2012?
Om en bussdepå i Stockby, Lidingö, skulle aktualiseras idag igen skulle det bli ett h-s liv på ön ...
Ju förr dess bättre.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:
twr skrev:Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...

Planerna på en bussdepå i Stockby skrinlades väl ca 2012, och vad jag vet finns det inga planer på att aktualisera frågan igen.

Lidingös bussar samordnas/kommer att samordnas med innerstadens bussar. Tomteboda, Fredriksdal och eventuellt Frihamnen ska ta hand om detta behov i framtiden.
Nog har du hängt med alltid.
Frågan är vad som fick vännen Enceladus att plocka fram denna nedlagda nyhet från 2012?
Om en bussdepå i Stockby, Lidingö, skulle aktualiseras idag igen skulle det bli ett h-s liv på ön ...
Ska vi gissa på en nätsökning ("googling") med argument som "dubbeldäckare", "Stockholm", "SL"?

På BBH:s nätplats finns ingen datering av projektet, men eftersom SL anges som beställare anar vi att det har några år på nacken. Och det verkar avbrutet/uppskjutet eftersom endast systemhandlingar tagits fram...

Några relevanta frågor dyker ändå upp:

- Varför projekterades Stockbygaraget för tvåvåningsbussar, fanns/finns planer på sådana på ön eller var/är det standard inom SL/TF att göra så "utifallatt"?

- När det gäller garage och hallar verka strategin vara att Stockholms spårvagnar ställs upp på Lidingön, medan Lidingös bussar garageras på fastlandet! Optimalt? Nja. Pragmatiskt? Kanske.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11537
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av Enceladus »

Thomas Lange skrev:
twr skrev:Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...

Planerna på en bussdepå i Stockby skrinlades väl ca 2012, och vad jag vet finns det inga planer på att aktualisera frågan igen.

Lidingös bussar samordnas/kommer att samordnas med innerstadens bussar. Tomteboda, Fredriksdal och eventuellt Frihamnen ska ta hand om detta behov i framtiden.
Nog har du hängt med alltid.
Frågan är vad som fick vännen Enceladus att plocka fram denna nedlagda nyhet från 2012?
Om en bussdepå i Stockby, Lidingö, skulle aktualiseras idag igen skulle det bli ett h-s liv på ön ...
Jag stötte nyligen på en diskussion om dubbeldäckare på Lidingö, och då tänkte jag ta upp Stockby som ett exempel på att dubbeldäckare faktiskt kan vara aktuella för stadstrafik - även i Stockholm.

Forumets skeptiker tycks nästan vara rädda för att dubbeldäckare blir för populära - så populära att spårvagnar inte längre kommer att efterfrågas. Men den "risken" finns inte. Dubbeldäckare höjer standarden, inte kapaciteten. Dubbeldäckare kan alltså inte ersätta Spårväg City, men väl linjer som trafikeras av ledbussar med stående resenärer. Dubbeldäckare kan inte heller binda ihop befintliga spårvägar. Ju mer spårvägsnätet byggs ut, desto större fördel har spårvagnar jämfört med bussar. Tvärbanan ökar nyttan med spårväg i Östlig förbindelse. Spårväg Syd ökar nyttan med spårväg linje M. Och Lidingöbanan - inte för att nämna AGA-depån - ökar nyttan med Spårväg City. Dubbeldäckare är således inget hot! Däremot ligger ett riktigt spårvägsnät i innerstan långt in i framtiden, så det kan finnas poänger med att göra busstrafiken så attraktiv som möjligt.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Thomas Lange skrev:
twr skrev:Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...

Planerna på en bussdepå i Stockby skrinlades väl ca 2012, och vad jag vet finns det inga planer på att aktualisera frågan igen.

Lidingös bussar samordnas/kommer att samordnas med innerstadens bussar. Tomteboda, Fredriksdal och eventuellt Frihamnen ska ta hand om detta behov i framtiden.
Nog har du hängt med alltid.
Frågan är vad som fick vännen Enceladus att plocka fram denna nedlagda nyhet från 2012?
Om en bussdepå i Stockby, Lidingö, skulle aktualiseras idag igen skulle det bli ett h-s liv på ön ...
Jag stötte nyligen på en diskussion om dubbeldäckare på Lidingö, och då tänkte jag ta upp Stockby som ett exempel på att dubbeldäckare faktiskt kan vara aktuella för stadstrafik - även i Stockholm.

Forumets skeptiker tycks nästan vara rädda för att dubbeldäckare blir för populära - så populära att spårvagnar inte längre kommer att efterfrågas. Men den "risken" finns inte. Dubbeldäckare höjer standarden, inte kapaciteten. Dubbeldäckare kan alltså inte ersätta Spårväg City, men väl linjer som trafikeras av ledbussar med stående resenärer. Dubbeldäckare kan inte heller binda ihop befintliga spårvägar. Ju mer spårvägsnätet byggs ut, desto större fördel har spårvagnar jämfört med bussar. Tvärbanan ökar nyttan med spårväg i Östlig förbindelse. Spårväg Syd ökar nyttan med spårväg linje M. Och Lidingöbanan - inte för att nämna AGA-depån - ökar nyttan med Spårväg City. Dubbeldäckare är således inget hot! Däremot ligger ett riktigt spårvägsnät i innerstan långt in i framtiden, så det kan finnas poänger med att göra busstrafiken så attraktiv som möjligt.
Fast eftersom exemplet handlade om ett garage avsett för lidingöbussar är ovanstående endast sant om vi räknar busslinjerna på Lidingö som stadstrafik. Och det gör vi inte - alltså faller hela argumentationen platt till marken!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9265
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av twr »

Enceladus yrar igen. Vem har sagt något om dubbeldäckare som ett hot?

Vi försöker hålla diskussionen till fakta och seriösa argument. Det finns ingen här som är motståndare till dubbeldäckare, vad jag kan se. Däremot är det väl bra att vi tillför korrekta fakta till diskussionen?

Till exempel, som TKO påpekar, är ju Lidingö inte innerstadsmiljö, som var det diskussionen handlade om från början.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av TKO »

Även om 'twr' i stort sett alltid har vettiga inlägg vill jag ändå påpeka att jag är en närmast rabiat motståndare till tvåvåningsbussar i stads- och förortstrafik. På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen ha ett visst berättigande, men i övrigt kan vi nog låta britterna hållas med detta missfoster till kollektivtrafiksfordon...

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av bark »

TKO skrev:[...]På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen[...]
Östgötatrafiken kör i princip all sin expressbusstrafik med dubbeldäckare, och har gjort så i knappt 10 år. Jag åker med dem några gånger i månaden Linköping - Norrköping och tycker att det fungerar bra.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av TKO »

bark skrev:
TKO skrev:[...]På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen[...]
Östgötatrafiken kör i princip all sin expressbusstrafik med dubbeldäckare, och har gjort så i knappt 10 år. Jag åker med dem några gånger i månaden Linköping - Norrköping och tycker att det fungerar bra.
Vi kanske kan räkna det som en fjärrlinje?
När jag var en relativt flitig resenär mellan östgötametropolerna (var cirka 4-5 år sedan) fattade jag aldrig när det gick fortare att åka buss så jag tog alltid tåget. Eftersom jag hade resplusårskort kunde jag välja fritt oavsett vem som körde tåget. Men jag anade att det lite beroende på start- och målpunkt i visa fall var fördelaktigt att ta bussen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av Verspieder »

TKO skrev:Även om 'twr' i stort sett alltid har vettiga inlägg vill jag ändå påpeka att jag är en närmast rabiat motståndare till tvåvåningsbussar i stads- och förortstrafik. På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen ha ett visst berättigande, men i övrigt kan vi nog låta britterna hållas med detta missfoster till kollektivtrafiksfordon...

suckar
Thomas K Ohlsson
Var på den graderingen placeras Norrtäljes och Uppsala/Enköpings dubbeldäckare?
Eller har man återigen glömt bort att det i landskapet Uppland (mellan Stockholms innerstad och Sundsvall) körts dubbeldäckare, i 6 år nu, sedan sommaren 2012? Ända från Tekniska högskolan minsann. Vit fläck på Stockholmskartan?
Har någon pendlare i dessa fordon på t.ex 676 tillfrågats om vad de anser om sina "missfoster", eller har folk i Roslagen ingen egen talan i frågan? Stockholmsk högfärdighet?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Dubbeldäckare

Inlägg av TKO »

Verspieder skrev:
TKO skrev:Även om 'twr' i stort sett alltid har vettiga inlägg vill jag ändå påpeka att jag är en närmast rabiat motståndare till tvåvåningsbussar i stads- och förortstrafik. På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen ha ett visst berättigande, men i övrigt kan vi nog låta britterna hållas med detta missfoster till kollektivtrafiksfordon...

suckar
Thomas K Ohlsson
Var på den graderingen placeras Norrtäljes och Uppsala/Enköpings dubbeldäckare?
Eller har man återigen glömt bort att det i landskapet Uppland (mellan Stockholms innerstad och Sundsvall) körts dubbeldäckare, i 6 år nu, sedan sommaren 2012? Ända från Tekniska högskolan minsann. Vit fläck på Stockholmskartan?
Har någon pendlare i dessa fordon på t.ex 676 tillfrågats om vad de anser om sina "missfoster", eller har folk i Roslagen ingen egen talan i frågan? Stockholmsk högfärdighet?
Jag uttryckte min personliga åsikt - gör inte anspråk på att företräda någon generell "stockholmsk högfärdighet".
Och jag tycker inte att något av de exempel som tas upp ovan är "stads- och förortstrafik"...

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar