Dubbeldäckare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Dubbeldäckare
Enligt informationen på BBH:s nätplats rymmer depån 42 bussar. Om detta stämmer tror jag inte det blir plats för innerstadsbussar...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...
Planerna på en bussdepå i Stockby skrinlades väl ca 2012, och vad jag vet finns det inga planer på att aktualisera frågan igen.
Lidingös bussar samordnas/kommer att samordnas med innerstadens bussar. Tomteboda, Fredriksdal och eventuellt Frihamnen ska ta hand om detta behov i framtiden.
Planerna på en bussdepå i Stockby skrinlades väl ca 2012, och vad jag vet finns det inga planer på att aktualisera frågan igen.
Lidingös bussar samordnas/kommer att samordnas med innerstadens bussar. Tomteboda, Fredriksdal och eventuellt Frihamnen ska ta hand om detta behov i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Thomas Lange
Nog har du hängt med alltid.twr skrev:Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...
Frågan är vad som fick vännen Enceladus att plocka fram denna nedlagda nyhet från 2012?
Om en bussdepå i Stockby, Lidingö, skulle aktualiseras idag igen skulle det bli ett h-s liv på ön ...
Ju förr dess bättre.
Ska vi gissa på en nätsökning ("googling") med argument som "dubbeldäckare", "Stockholm", "SL"?Thomas Lange skrev:Nog har du hängt med alltid.twr skrev:Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...
Frågan är vad som fick vännen Enceladus att plocka fram denna nedlagda nyhet från 2012?
Om en bussdepå i Stockby, Lidingö, skulle aktualiseras idag igen skulle det bli ett h-s liv på ön ...
På BBH:s nätplats finns ingen datering av projektet, men eftersom SL anges som beställare anar vi att det har några år på nacken. Och det verkar avbrutet/uppskjutet eftersom endast systemhandlingar tagits fram...
Några relevanta frågor dyker ändå upp:
- Varför projekterades Stockbygaraget för tvåvåningsbussar, fanns/finns planer på sådana på ön eller var/är det standard inom SL/TF att göra så "utifallatt"?
- När det gäller garage och hallar verka strategin vara att Stockholms spårvagnar ställs upp på Lidingön, medan Lidingös bussar garageras på fastlandet! Optimalt? Nja. Pragmatiskt? Kanske.
/TKO
Jag stötte nyligen på en diskussion om dubbeldäckare på Lidingö, och då tänkte jag ta upp Stockby som ett exempel på att dubbeldäckare faktiskt kan vara aktuella för stadstrafik - även i Stockholm.Thomas Lange skrev:Nog har du hängt med alltid.twr skrev:Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...
Forumets skeptiker tycks nästan vara rädda för att dubbeldäckare blir för populära - så populära att spårvagnar inte längre kommer att efterfrågas. Men den "risken" finns inte. Dubbeldäckare höjer standarden, inte kapaciteten. Dubbeldäckare kan alltså inte ersätta Spårväg City, men väl linjer som trafikeras av ledbussar med stående resenärer. Dubbeldäckare kan inte heller binda ihop befintliga spårvägar. Ju mer spårvägsnätet byggs ut, desto större fördel har spårvagnar jämfört med bussar. Tvärbanan ökar nyttan med spårväg i Östlig förbindelse. Spårväg Syd ökar nyttan med spårväg linje M. Och Lidingöbanan - inte för att nämna AGA-depån - ökar nyttan med Spårväg City. Dubbeldäckare är således inget hot! Däremot ligger ett riktigt spårvägsnät i innerstan långt in i framtiden, så det kan finnas poänger med att göra busstrafiken så attraktiv som möjligt.
Fast eftersom exemplet handlade om ett garage avsett för lidingöbussar är ovanstående endast sant om vi räknar busslinjerna på Lidingö som stadstrafik. Och det gör vi inte - alltså faller hela argumentationen platt till marken!Enceladus skrev:Jag stötte nyligen på en diskussion om dubbeldäckare på Lidingö, och då tänkte jag ta upp Stockby som ett exempel på att dubbeldäckare faktiskt kan vara aktuella för stadstrafik - även i Stockholm.Thomas Lange skrev:Nog har du hängt med alltid.twr skrev:Nu vet jag inte om det är ni andra eller jag som inte har hängt med...
Forumets skeptiker tycks nästan vara rädda för att dubbeldäckare blir för populära - så populära att spårvagnar inte längre kommer att efterfrågas. Men den "risken" finns inte. Dubbeldäckare höjer standarden, inte kapaciteten. Dubbeldäckare kan alltså inte ersätta Spårväg City, men väl linjer som trafikeras av ledbussar med stående resenärer. Dubbeldäckare kan inte heller binda ihop befintliga spårvägar. Ju mer spårvägsnätet byggs ut, desto större fördel har spårvagnar jämfört med bussar. Tvärbanan ökar nyttan med spårväg i Östlig förbindelse. Spårväg Syd ökar nyttan med spårväg linje M. Och Lidingöbanan - inte för att nämna AGA-depån - ökar nyttan med Spårväg City. Dubbeldäckare är således inget hot! Däremot ligger ett riktigt spårvägsnät i innerstan långt in i framtiden, så det kan finnas poänger med att göra busstrafiken så attraktiv som möjligt.
/TKO
Enceladus yrar igen. Vem har sagt något om dubbeldäckare som ett hot?
Vi försöker hålla diskussionen till fakta och seriösa argument. Det finns ingen här som är motståndare till dubbeldäckare, vad jag kan se. Däremot är det väl bra att vi tillför korrekta fakta till diskussionen?
Till exempel, som TKO påpekar, är ju Lidingö inte innerstadsmiljö, som var det diskussionen handlade om från början.
Vi försöker hålla diskussionen till fakta och seriösa argument. Det finns ingen här som är motståndare till dubbeldäckare, vad jag kan se. Däremot är det väl bra att vi tillför korrekta fakta till diskussionen?
Till exempel, som TKO påpekar, är ju Lidingö inte innerstadsmiljö, som var det diskussionen handlade om från början.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Även om 'twr' i stort sett alltid har vettiga inlägg vill jag ändå påpeka att jag är en närmast rabiat motståndare till tvåvåningsbussar i stads- och förortstrafik. På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen ha ett visst berättigande, men i övrigt kan vi nog låta britterna hållas med detta missfoster till kollektivtrafiksfordon...
suckar
Thomas K Ohlsson
suckar
Thomas K Ohlsson
Östgötatrafiken kör i princip all sin expressbusstrafik med dubbeldäckare, och har gjort så i knappt 10 år. Jag åker med dem några gånger i månaden Linköping - Norrköping och tycker att det fungerar bra.TKO skrev:[...]På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen[...]
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Vi kanske kan räkna det som en fjärrlinje?bark skrev:Östgötatrafiken kör i princip all sin expressbusstrafik med dubbeldäckare, och har gjort så i knappt 10 år. Jag åker med dem några gånger i månaden Linköping - Norrköping och tycker att det fungerar bra.TKO skrev:[...]På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen[...]
När jag var en relativt flitig resenär mellan östgötametropolerna (var cirka 4-5 år sedan) fattade jag aldrig när det gick fortare att åka buss så jag tog alltid tåget. Eftersom jag hade resplusårskort kunde jag välja fritt oavsett vem som körde tåget. Men jag anade att det lite beroende på start- och målpunkt i visa fall var fördelaktigt att ta bussen.
/TKO
-
Var på den graderingen placeras Norrtäljes och Uppsala/Enköpings dubbeldäckare?TKO skrev:Även om 'twr' i stort sett alltid har vettiga inlägg vill jag ändå påpeka att jag är en närmast rabiat motståndare till tvåvåningsbussar i stads- och förortstrafik. På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen ha ett visst berättigande, men i övrigt kan vi nog låta britterna hållas med detta missfoster till kollektivtrafiksfordon...
suckar
Thomas K Ohlsson
Eller har man återigen glömt bort att det i landskapet Uppland (mellan Stockholms innerstad och Sundsvall) körts dubbeldäckare, i 6 år nu, sedan sommaren 2012? Ända från Tekniska högskolan minsann. Vit fläck på Stockholmskartan?
Har någon pendlare i dessa fordon på t.ex 676 tillfrågats om vad de anser om sina "missfoster", eller har folk i Roslagen ingen egen talan i frågan? Stockholmsk högfärdighet?
Jag uttryckte min personliga åsikt - gör inte anspråk på att företräda någon generell "stockholmsk högfärdighet".Verspieder skrev:Var på den graderingen placeras Norrtäljes och Uppsala/Enköpings dubbeldäckare?TKO skrev:Även om 'twr' i stort sett alltid har vettiga inlägg vill jag ändå påpeka att jag är en närmast rabiat motståndare till tvåvåningsbussar i stads- och förortstrafik. På fjärrlinjer (Sundsvall-Luleå t ex) kan busstypen ha ett visst berättigande, men i övrigt kan vi nog låta britterna hållas med detta missfoster till kollektivtrafiksfordon...
suckar
Thomas K Ohlsson
Eller har man återigen glömt bort att det i landskapet Uppland (mellan Stockholms innerstad och Sundsvall) körts dubbeldäckare, i 6 år nu, sedan sommaren 2012? Ända från Tekniska högskolan minsann. Vit fläck på Stockholmskartan?
Har någon pendlare i dessa fordon på t.ex 676 tillfrågats om vad de anser om sina "missfoster", eller har folk i Roslagen ingen egen talan i frågan? Stockholmsk högfärdighet?
Och jag tycker inte att något av de exempel som tas upp ovan är "stads- och förortstrafik"...
vänligen
Thomas K Ohlsson