Vagnarna är konstruerade för att kunna framföras på två sätt:
1. Mitt i ett tunneltåg.
2. Tillsammans med ett lok.
När man kör enligt alternativ 2, så kommer vagnen att gå framför loket åt ena hållet och efter loket åt andra hållet. Därmed är det ganska naturligt att den behöver såväl strålkastare som röda baklyktor i A-änden.
Att vagnen har röda baklyktor i B-änden är inte konstigare än att tunnelvagnarna (t ex C6) har det. Man kan behöva dem någon gång, antingen när man drar vagnen med den änden sist eller när den står uppställd på trafikspår. Då skall den föra bakljus, svårare än så är det inte!
(Dock kommer jag inte ihåg på rak arm hur man tänder baklyktorna så jag ska inte svära på att de är inkopplade!)
Snöblåsningståget i Skarpnäck
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Snöblåsningståget i Skarpnäck
Det hade man förstås kunnat lösa med en intressant kontaktorkoppling som matat snöblåsen från den tunnelvagn som för ögonblicket inte tappat kontakt med strömskenan.Harald skrev:Inte alls märkligt. Vagnen ska avhjälpa problem med strömavtagningen. Man kan lätt föreställa sig vilka sarkastiska inlägg du skulle skriva här, om den inte fungerade p.g.a. att den var beroende av fullgod strömavtagning. Framdrivningen fungerar eftersom det är många vagnar och alltid tre efter snöblåsaren.

-
Det kan innebära vissa svårigheter. En vinter när jag körde L17 uppför backen från Skärmarbrink mot Hammarbyhöjden hade jag 7 vagnar strömlösa av 8 innan jag fick ström i V8:an igen. Det är inte för intet man valt den lösning man fortfarande har på snöblåsningstågen.M_M skrev:Det hade man förstås kunnat lösa med en intressant kontaktorkoppling som matat snöblåsen från den tunnelvagn som för ögonblicket inte tappat kontakt med strömskenan.Harald skrev:Inte alls märkligt. Vagnen ska avhjälpa problem med strömavtagningen. Man kan lätt föreställa sig vilka sarkastiska inlägg du skulle skriva här, om den inte fungerade p.g.a. att den var beroende av fullgod strömavtagning. Framdrivningen fungerar eftersom det är många vagnar och alltid tre efter snöblåsaren.
Dessutom måste man då montera 700-voltsuttag på vagnarna och koppla kablar mellan dem.
Gissningsvis så måste man också dra helt nytt 700-volts kablage i vagnarna, är det värt kostnaden. med tanke på attHarald skrev:Dessutom måste man då montera 700-voltsuttag på vagnarna och koppla kablar mellan dem.
Robban Ftm skrev:Hej
SL har köpt i 2st kombinationslok liknande 9280 som är tänkt att överta "snöblåsningen" men än så kör vi på med dessa gamla kämpar vilket går väldigt bra och jag som gillar när det låter lite och man får skita ner sig trivs ju perfekt.![]()
Vagnar och tåg är i drift hela säsongen till i April/Maj och körs oftas nattetid då man gör minst skada på tidtabellen men detta tillfälle var akut.
/Robban
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."