Angeredsbanans avstängning

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Angeredsbanans avstängning

Inlägg av 2763 »

josa8904 skrev:
Fredrik E skrev:Tråkig attityd du har,här får du svar med förklaringar och kan inte kan godta dom?
Bara att gå vidare med andra nyfikna frågor i istället. Kunskapen är stor i forumet men att påverka de med pengasäcken gör man inte i ett forum för spårvägsintresserade, inte på denna nivå i allafall.
Är det så att oliktänkande inte passar in på detta forum, eller varför betraktar du min attityd som tråkig?
Oliktänkande är bra, mycket bra till och med. Samtidigt så bör man fundera på vilken information man får till sig. Exempelvis så skrev jag en av anledningarna till att man använder träslipers och den informationen tog du inte till dig.

Jag skulle fortfarande vilja veta vad du stöder ditt tyckande på, jag lutar mig tillbaka på yrkeskunskap.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Mitt i allt annat tror jag bestämt vi glömt bort att tacka Harald för allt engagemang att dokumentera och visa vad som händer med Göteborgs spårvagnstrafik. Tack Harald, du är en av få orsaker till att jag inte loggar ut och slänger länken till forumet.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

josa8904 skrev:Att systemet är eftersatt är väl enligt mig och många andra bara förnamnet. Som resenär föredrar nog de flesta smidigheten i exempelvis stockholms tunnelbana framför att sitta fast i överfulla, skramlande samt stundtals helt stillatsående plåtvagnar i gatan!
Skulle de verkligen vilja det om de var tvugna att gå mycket längre? Tunnelbana skulle innebära en station för både centralen och Brunnsparken-Nordstan, vi skulle garanterat inte ha både Domkyrkan och Grönsakstorget, och Hagakyrkan skulle nog också skippas och ersättas av enbart en station vid Järntorget. Prinsgatan och Olivedalsgatan skulle kanske bli en gemensam station, eller utgå helt.

Vinsten på att vagnarna går snabbare skulle förloras för alla som får längre gångväg till/från vagnen.

Längre tåg betyder också att varje tåg rymmer fler resenärer, och då behöver man inte köra tåg så ofta, och då får folk vänta längre på nästa tåg, så deras restid blir längre även av den anledningen. (När jag besöker Stockholm så kan jag bli alldeles häpen över att behöva vänta 6-7 minuter på nästa tåg mitt på dagen en sommarvardag inne i centrum, iaf på röda linjen som väl är worst case. I Göteborg är 6-7 minuters väntetid för kort resa i centrum nåt som bara händer halvsena kvällar...).
josa8904 skrev:Skall en vägskatt vara legitim måste givetvis ett kollektivt alternativ värt namnet existera. Vad som då behövs är framförallt planskildhet. Några chalmerister föreslog i sitt ex-arbete en sk. allélänk, ett tänk som verkligen skulle kunna lösa så många problem i staden.

josa8904 skrev:...men inte i göteborg, nej här skall allt minsann vara som det alltid har varit! - Tänket som också ger oss trä- istället för betongslipers, enkel- istället för dubbelriktningsvagnar, sikt- istället för signalreglering. Behöver jag fortsätta?
Allt är inte alls som det varit. Det har funnits en hållplats utanför Storan, en hållplats där vagnarna svägner av från Avenyn (alltså mellan Valand och Berzeligatan), det har funnits en hållplats mellan Vasaplatsen och Kapellplatsen, o.s.v....

Spårvägen har visst signalreglering på ett antal ställen, t.ex. i princip alla växlar, genom de flesta tunnlar o.s.v.

Du har ju redan fått svaret att träslipers passar bättre dels där man behöver specialmått (t.ex. på en växel), dels om de ska ligga under asfalt (för betingen går sönder fortare) o.s.v., men du verkar inte vilja ta till dig vad folk skriver. Är du ett troll?
josa8904 skrev:Att förklara detta för somliga här inne bör jag väl ha förstått skulle kunnat liknas vid att prata med en vägg. Men trots det vill jag be er att försöka vidga vyerna (gärna utomlands), och se er om kring med ledmotivet "göteborgs bästa" i minnet!
Ja, vad sägs om en tur till Oslo?

Där är det så fantastiskt att de har två sorters vagnar och de går inte att blanda... Ena sortens vagnar är för tunga för att köra på vissa linjer, och andra sortens vagnar kan inte köra på vissa linjer som saknar vändslingor...
Skogshuggarn

Inlägg av Skogshuggarn »

Gällande "nya" Angeredsbanan:

1. Varför passar man inte på att byta ut den enkelspåriga bron efter hållplatsen Gamlestadstorget mot Angered? Man borde kunna passa på att göra detta när man ändå kräver upp hela området. Kostnadsfråga? tja, när man ändå gör allt annat borde det väl ge ett mervärde att även byta den.

2. Vad tror ni om en hållplats vid Alelyckan i framtiden? Området lär expandera mer och redan idag finns det mycket folk som behöver komma till området. Jmfr med t.ex. Storås som ligger på en betydligt mer öde plats längs Angeredsbanan.
Harald
Kontakt:

Angeredsbanans avstängning, uppdatering 16 augusti

Inlägg av Harald »

På söndag ska trafiken starta. De blir nog en del provisorier till att börja med.

I Angereds centrum är det full aktivitet. Här jobbas det med växeln till förbigångsspåret:
Bild

Reservhållplatsen:
Bild

Arbete med kontaktledningen:
Bild

Känsliga läsare varnas. Plattformskanten är av trä! Det är antagligen en tillfällig plattform:
Bild

Efter att ha grunnat ett tag på orsaken till den tillfälliga plattformen har jag kommit fram till ett antagande, och jag understryker att det är ett antagande. Som man ser på bilderna nedan återstår mycket arbete, och att bussarna skulle kunna använda terminalen om tre dagar verkar inte troligt. Mitt antagande är alltså att bussarna ska fortsätta att använda den tillfälliga terminalen och att spårvagnarna ska avgå från den tillfälliga plattformen närmast den tillfälliga bussterminalen.

Bild

Bild

Kontaktledningen ska tydligen förnyas men det hinner väl knappast bli klart till på söndag det heller:
Bild

Här är det fundament bara på den ena sidan. Förmodligen är det för lite plats mot järnvägen så att man får hänga ledningen för båda spåren i en stolpe:
Bild

Den gamla bussvändslingan vid Alelyckan används som upplag. Apparaten i förgrunden är en makadamsop:
Bild

En makadamsop i aktion vid Gamlestadstorget:
Bild

Och här baxas det. Den skarpsynte ser att vidundret är hemmahörande i Dortmund:
Bild

Till Angeredsbanans nya hållplatser leder en trappa som skymtar och en sicksackramp:
Bild

Arkitektens vision:
Bild

Här ska den tillfälliga spårvägsbron som nämns i en annan tråd ligga. Här låg tidigare en vägbro som sedan byttes mot en gång- och cykelbro. Nu ska det tydligen bara vara gångbro, i alla fall från det här hållet. Från andra hållet finns ingen skylt så när man kommer därifrån får man cykla. Om det är meningen eller om det bara är ett resultat av kvalitetsstyrningen i Göteborgs kommun vet jag inte:
Bild

Det verkar som man använde vägbrons balkar och bara placerade dem lite tätare ihop är man byggde gång-och cykelbron:
Bild
Senast redigerad av Harald den torsdag 16 augusti 2012 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Skogshuggarn skrev:Gällande "nya" Angeredsbanan:

1. Varför passar man inte på att byta ut den enkelspåriga bron efter hållplatsen Gamlestadstorget mot Angered? Man borde kunna passa på att göra detta när man ändå kräver upp hela området. Kostnadsfråga? tja, när man ändå gör allt annat borde det väl ge ett mervärde att även byta den.
Mervärdet är inte tillräckligt stort för att motivera kostnaden som det ser ut just nu.
Skogshuggarn skrev: 2. Vad tror ni om en hållplats vid Alelyckan i framtiden? Området lär expandera mer och redan idag finns det mycket folk som behöver komma till området. Jmfr med t.ex. Storås som ligger på en betydligt mer öde plats längs Angeredsbanan.
Antagligen inte. Det är för få bostäder på platsen för att motivera restidsförlängningen för de som bor i Angered.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Fina bilder (igen) Harald!

Och ja, vad jag hört skall bussterminalen i Angered ligga där den ligger nu i alla fall till nästa sommar, men när allt är klart skall det ju vara en modern "köra in backa ut" -terminal med gater, om jag tolkade ritningen jag såg rätt.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Tack för reportaget!

Det var ingen vidare gångväg till reservhållplatsen i Angered - hoppas hållplatsen "aldrig" behöver användas. Kanske läge att skriva in i föreskrifterna att föraren inte får lämna hållplatsen (med eller utan vagn) förrän resenärer som är påväg att lämna hållplatsen faktiskt har gått iväg till en inte fullt så "ruffig" plats. Det verkar ju annars vara en plats som gjord för att bli överfallen på, om det över huvud taget händer nån stans vid Angered C...

Undrar om gångväg-skylten beror på nån slags tanke om att enkelrikta broarna för cykeltrafik? Otur bara att det blir en farligare och längre väg för den som ska korsa ån påväg från vårdcentralen & co.

Vad gäller Alelyckan så är det väl en fråga om shopping snarare än bostäder.

Den nya lösningen med buss 521 och 78 (eller om det var 71 som går där nu?) där den ena skippar gamlestadstorget (trots att den passerar nära) tycker jag är värd en överkorsad ratt i betyg. Det finns ju till och med en oanvänd yta (avfart för stadsmotorväg eller nåt...) som skulle kunna vara busshållplats för norrgående 521, och södergående borde också kunna få en hållplats genom att "äta lite gräsmatta". Ja, eller fixa en spårvagnshållplats där. Den lär garanterat få fler resenärer än Frihamnen...

... alternativet är väl att kommunen exproprierar fastigheterna (om de inte redan är kommunala) och vägrar hyra ut dem till den typ av butiksverksamheter som existerar där nu. Den nuvarande situationen inbjuder till biltrafik! :(
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Kan ju vara så att den kommunen linjen kommer i från har specat linjen var den ska stanna i intresse för sina kommuninvånare?

Bussterminalen Angered lär nog bli kvar till om ungefär ett år, ett nytt arbetet nästa sommar med avstängning i Gamlestadstorget, det kan ju läsas i den andra tråden om stadsdelen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Harald
Kontakt:

Angeredsbanans fiasko

Inlägg av Harald »

Glädjen blev kortvarig för Angeredsborna. Det har varit stopp sedan åttatiden i morse.

Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Fredrik E skrev:Kan ju vara så att den kommunen linjen kommer i från har specat linjen var den ska stanna i intresse för sina kommuninvånare?

Bussterminalen Angered lär nog bli kvar till om ungefär ett år, ett nytt arbetet nästa sommar med avstängning i Gamlestadstorget, det kan ju läsas i den andra tråden om stadsdelen.
Trots numret 521 så går den inom Göteborgs kommun och alla linjer som trafikerar Alelyckan får väl anses bland annat ha i uppgift just att trafikera Alelyckan (annars hade de väl kört ut på 45:an vid Hjällbo, som 520 och Orange Express gör).
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Nja, Den går över Redbergsplatsen. E45 hade inte blivit någon vinst, inte i tid i allafall.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Skriv svar