josa8904 skrev:Att systemet är eftersatt är väl enligt mig och många andra bara förnamnet. Som resenär föredrar nog de flesta smidigheten i exempelvis stockholms tunnelbana framför att sitta fast i överfulla, skramlande samt stundtals helt stillatsående plåtvagnar i gatan!
Skulle de verkligen vilja det om de var tvugna att gå mycket längre? Tunnelbana skulle innebära en station för både centralen och Brunnsparken-Nordstan, vi skulle garanterat inte ha både Domkyrkan och Grönsakstorget, och Hagakyrkan skulle nog också skippas och ersättas av enbart en station vid Järntorget. Prinsgatan och Olivedalsgatan skulle kanske bli en gemensam station, eller utgå helt.
Vinsten på att vagnarna går snabbare skulle förloras för alla som får längre gångväg till/från vagnen.
Längre tåg betyder också att varje tåg rymmer fler resenärer, och då behöver man inte köra tåg så ofta, och då får folk vänta längre på nästa tåg, så deras restid blir längre även av den anledningen. (När jag besöker Stockholm så kan jag bli alldeles häpen över att behöva vänta 6-7 minuter på nästa tåg mitt på dagen en sommarvardag inne i centrum, iaf på röda linjen som väl är worst case. I Göteborg är 6-7 minuters väntetid för kort resa i centrum nåt som bara händer halvsena kvällar...).
josa8904 skrev:Skall en vägskatt vara legitim måste givetvis ett kollektivt alternativ värt namnet existera. Vad som då behövs är framförallt planskildhet. Några chalmerister föreslog i sitt ex-arbete en sk. allélänk, ett tänk som verkligen skulle kunna lösa så många problem i staden.
josa8904 skrev:...men inte i göteborg, nej här skall allt minsann vara som det alltid har varit! - Tänket som också ger oss trä- istället för betongslipers, enkel- istället för dubbelriktningsvagnar, sikt- istället för signalreglering. Behöver jag fortsätta?
Allt är inte alls som det varit. Det har funnits en hållplats utanför Storan, en hållplats där vagnarna svägner av från Avenyn (alltså mellan Valand och Berzeligatan), det har funnits en hållplats mellan Vasaplatsen och Kapellplatsen, o.s.v....
Spårvägen har visst signalreglering på ett antal ställen, t.ex. i princip alla växlar, genom de flesta tunnlar o.s.v.
Du har ju redan fått svaret att träslipers passar bättre dels där man behöver specialmått (t.ex. på en växel), dels om de ska ligga under asfalt (för betingen går sönder fortare) o.s.v., men du verkar inte vilja ta till dig vad folk skriver. Är du ett troll?
josa8904 skrev:Att förklara detta för somliga här inne bör jag väl ha förstått skulle kunnat liknas vid att prata med en vägg. Men trots det vill jag be er att försöka vidga vyerna (gärna utomlands), och se er om kring med ledmotivet "göteborgs bästa" i minnet!
Ja, vad sägs om en tur till Oslo?
Där är det så fantastiskt att de har två sorters vagnar och de går inte att blanda... Ena sortens vagnar är för tunga för att köra på vissa linjer, och andra sortens vagnar kan inte köra på vissa linjer som saknar vändslingor...