Poängen, om jag tillåts tolka vad Adrian menar, är väl att fler tåg kan köras till Mörby och färre till Ropsten. Dock kommer många Lidingöbor med buss och inte Lidingöbana, och de skulle väl ändå byta i Ropsten.AdrianLangemar skrev:Nej, jag menar bara att mitt förslag skulle göra större nytta än att förlänga tunnelbanan till Täby Cheasm skrev:Jag förstår inte?AdrianLangemar skrev:Vilka skulle tjäna på en förlängning av Röda linjen?
De som bor precis vid Täby C skulle slippa bytet vid Östra.
De som bor någon annanstans i Täby skulle inte tjäna någonting alls.
Därför har jag följande förslag:
Bygg en tunnel från Ropsten till Centralen parallellt med tunnelbanan, och låt Lidingöbanans vagnar gå i den. Då slipper Lidingöbanans resenärer bytet vid Ropsten. Antalet resenärer som byter vid Ropsten är betydligt fler än antalet resenärer vid Täby C, och sträckan Ropsten-Centralen är betydligt kortare än Mörby C-Täby C.Vad har Ropsten med resenärer från Täby att göra? Lidingöbanan ska ju kopplas ihop med Spårväg city. Byter man ut Ropsten mot Östra och Lidingöbanan mot Roslagsbanan så hänger det ihop. Är det så du menar?
Vilken spårtrafik skall byggas ut i norrort?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vilken spårtrafik skall byggas ut i norrort?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Du har ändå inget byte till T13, Ropsten - Norsborg. Men idén är inte så dum.Anders Hanquist skrev:På lite sikt skulle man sedan kunna tänka sig att dra "RB-Tuben" vidare under Sabbatsberg över till Kungsholmen med slutstation vid Rådhuset. Då skulle vi få med även Blå tub. Med det här upplägget får RB bytesmöjligheter direkt till alla tunnelbanor och till pendeltågen utan att ytterligare belasta området kring centralen. vad tycks? Är det helt galet, eller skulle det kunna funka?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Kan man inte lägga RB-Centralen m e m parallellt med pendel-Centralen?
Professionell tyckare
Är det bara för mig som tidningslänkens flashgrej helt enkelt inte fungerar? Jag har provat i Chrome, Opera och Firefox, i alla tre hänger sig flashgrejen varpå hela webbläsaren (Opera, Firefox) eller fliken (Chrome) hänger sig.
=========================
Eller så bygger man som jag föreslagit
En gren någonstans norr om Solna C så att gröna banan går dels mot Akalla och dels mot Roslagen.
Skulle detta + ev. Tvärbanan inte räcka så kan man dessutom koppla blåa banan till en av röda banans norra grenar varpå Mörbygrenen får dubblad kapacitet och den också kan försörja Roslagen. Med en sådan lösning skulle Roslagen få tre (!!!) tunnelbanelinjer (varav en till Arlanda) och dels Tvärbanan.
Banan till Arlanda skulle kunna byggas på något sätt så att man kan köra vagnar med tunnelbanelastprofil till Arlanda och samtidigt också i framtiden bygga Bålsta-Sigtuna-Märsta-Arlanda med Trafikverkstandard och banan åtminstone Arlanda-Täby (gärna ända till Mörby) så att båda sortens fordon kan köras där. Längre in i framtiden kanske det vore läge att pendeltågkonverktera någon av banorna
Vad gäller lastprofilen så är det ju nästan bara att kolla på vagntyperna i Vagnhallen uppe till höger här på siten.
Norr om Stocksund har gods på normalspåriga vagnar körts på överföringsvagnar och vad jag förstått så har man behållt möjlighet att i framtiden köra "trafikverkspårbreda" fordon utan att behöva göra riktigt dyrbara ändringar.
"Favorit i repris"-beskrivning:
Tunnelbanevagnarna (och därmed Saltsjöbanans vagnar exkl kjolarna), Roslagsbanans vagnar, i stort sett Tvärbanevagnarna (och kommande A35) är ungefär lika breda. Skillnaden är så liten att man behöver mäta på enstaka centimetrar för att avgöra vilka vagnar som kan köras var.
Roslagsbanans vagnar är dessutom i stort sett lika mycket smalare än Trafikverkets vagnar som skillnaden i spårvidd är. Det gör att om man bygger treskenspår så verkar man kunna använda samma plattformar både för Roslagsbanevagnar och till exempel en "Roslagspil".
Vad gäller fordonstyper o.s.v. så borde det väl rimligtvis i framtiden gå att göra vagnar som har dagens tunnelbanevagnprestanda när de körs på en tunnelbanemässig bana (täta stopp), men kan få mer pendeltågsmässig prestanda vid en pendeltågsmässig bana (längre mellan stoppen)?
Eller så bygger man som jag föreslagit

En gren någonstans norr om Solna C så att gröna banan går dels mot Akalla och dels mot Roslagen.
Skulle detta + ev. Tvärbanan inte räcka så kan man dessutom koppla blåa banan till en av röda banans norra grenar varpå Mörbygrenen får dubblad kapacitet och den också kan försörja Roslagen. Med en sådan lösning skulle Roslagen få tre (!!!) tunnelbanelinjer (varav en till Arlanda) och dels Tvärbanan.
Banan till Arlanda skulle kunna byggas på något sätt så att man kan köra vagnar med tunnelbanelastprofil till Arlanda och samtidigt också i framtiden bygga Bålsta-Sigtuna-Märsta-Arlanda med Trafikverkstandard och banan åtminstone Arlanda-Täby (gärna ända till Mörby) så att båda sortens fordon kan köras där. Längre in i framtiden kanske det vore läge att pendeltågkonverktera någon av banorna
Vad gäller lastprofilen så är det ju nästan bara att kolla på vagntyperna i Vagnhallen uppe till höger här på siten.
Norr om Stocksund har gods på normalspåriga vagnar körts på överföringsvagnar och vad jag förstått så har man behållt möjlighet att i framtiden köra "trafikverkspårbreda" fordon utan att behöva göra riktigt dyrbara ändringar.
"Favorit i repris"-beskrivning:
Tunnelbanevagnarna (och därmed Saltsjöbanans vagnar exkl kjolarna), Roslagsbanans vagnar, i stort sett Tvärbanevagnarna (och kommande A35) är ungefär lika breda. Skillnaden är så liten att man behöver mäta på enstaka centimetrar för att avgöra vilka vagnar som kan köras var.
Roslagsbanans vagnar är dessutom i stort sett lika mycket smalare än Trafikverkets vagnar som skillnaden i spårvidd är. Det gör att om man bygger treskenspår så verkar man kunna använda samma plattformar både för Roslagsbanevagnar och till exempel en "Roslagspil".
Vad gäller fordonstyper o.s.v. så borde det väl rimligtvis i framtiden gå att göra vagnar som har dagens tunnelbanevagnprestanda när de körs på en tunnelbanemässig bana (täta stopp), men kan få mer pendeltågsmässig prestanda vid en pendeltågsmässig bana (längre mellan stoppen)?
Nej, det är något fel på den. Den tar oerhört lång tid på sig så jag misstänker att den gör nog några onödiga loopar för mycket och allokerar väldans mycket minne , men den har i allafall inte krashat datorn.M_M skrev:Är det bara för mig som tidningslänkens flashgrej helt enkelt inte fungerar? Jag har provat i Chrome, Opera och Firefox, i alla tre hänger sig flashgrejen varpå hela webbläsaren (Opera, Firefox) eller fliken (Chrome) hänger sig.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Dessutom är det opinionsmässigt svårt att motivera att man skall bygga en ny järnväg på ytan genom en tät stadsbebyggelse, oavsett om man bygger den mitt i gatan eller på egen banvall. Hade banan byggts på egen banvall ända in till centrum redan för hundra år sedan så skulle det inte vara ett dugg konstigt, men då hade väl Roslagsbanan förmodligen varit betydligt större än vad den är idag då den troligen hade haft större betydelse.Anders Hanquist skrev:Ja. Men ingen har väl ändå föreslagit en dragning i gatan. Diskussionen handlar väl om en förlängd Roslagsbanan i tunnel till centralare delar av innerstan.haddock11 skrev:Andra ställen i stan för Roslagsbanan känns lite bökigt, de är ju lite större än spårvagnar och behöver egna spår (om 891)
Ja, eller så hade den varit nedlagd. Jag tror att just det faktum att den ligger där i dag kan ha räddat Roslagsbanan. Jag menar - en centralstation med två spårvidder hade varit som gjort för nedläggning, då utspikning hade kostat för mycket.Odd skrev:Dessutom är det opinionsmässigt svårt att motivera att man skall bygga en ny järnväg på ytan genom en tät stadsbebyggelse, oavsett om man bygger den mitt i gatan eller på egen banvall. Hade banan byggts på egen banvall ända in till centrum redan för hundra år sedan så skulle det inte vara ett dugg konstigt, men då hade väl Roslagsbanan förmodligen varit betydligt större än vad den är idag då den troligen hade haft större betydelse.Anders Hanquist skrev:Ja. Men ingen har väl ändå föreslagit en dragning i gatan. Diskussionen handlar väl om en förlängd Roslagsbanan i tunnel till centralare delar av innerstan.haddock11 skrev:Andra ställen i stan för Roslagsbanan känns lite bökigt, de är ju lite större än spårvagnar och behöver egna spår (om 891)
Professionell tyckare
Tunnelbana till Täby eller Roslagsbana till Centralen var alternativen, enligt artikeln.
Här står det mer: http://www.moderaterna.net/christer/bat ... l-nordost/
Råkade posta detta i fel tråd...
Här står det mer: http://www.moderaterna.net/christer/bat ... l-nordost/
Råkade posta detta i fel tråd...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Från Helenelund är det rätt trångt att komma vidare. Vi får inte heller glömma att Tegelhagens naturområde är på väg att bli naturreservat.
Naturreservat är inte en kommunal planeringsåtgärd. Det är ett statligt belsut genom länsstyrelsen. Vad man får eller inte får göra i ett visst naturreservat bestäms genom föreskrifterna för just det reservatet. Det är möjligt men knappast troligt att man skulle få bygga spårväg genom ett naturreservat. Man brukar inte få göra nyanläggningar i naturreservat om det inte är anläggningar som på något vis tjänar reservatets syfte. Möjligen skulle man kunna försöka få till en korridor som inte blir naturreservat. Så har man åtminstone gjort förr t.ex. på Vättlefjäll där reservatet är tvådelat med en vägkorridor emellan.
Ett naturreservat som inte är sammanhängande tappar lite av sitt syfte. Sedan ser jag det enda vara tillkrånglat att ta sig från H-lund till Danderyd.
Gällande vem som kan besluta om ett naturreservat ligger den makten både hos den enskilda kommunen och länsstyrelsen.
Gällande vem som kan besluta om ett naturreservat ligger den makten både hos den enskilda kommunen och länsstyrelsen.
Fast det finns ju inget egenvärde i en spårväg till Danderyd. Om det ska gå en spårväg till Danderyds sjukhus/Mörby station (där man når både tunnelbana, Roslagsbana och bussar)Inge skrev:Varför ska en spårväg till Danderyd gå via Solna?
Det är närmre att bygga en bro från Kista/Helenelund.
är väl frågan snarare vart Nordostkommunernas invånare helst vill åka?
Mot Solna station, Solna centrum, Sundbyberg (Solnagrenen)?
Mot Helenelund, Kista, Rissne, Solvalla, Bromma flygplats (Kistagrenen)? (Jag gissar att detta är Inges förslag)
Eller mot Helenelund, Kista, Akalla, Barkarby (som buss 178)? Denna sistnämna kan gå via Bergshamra, eller bro/tunnel över Edsviken.
En förbindelse mot Kista är väl alltid kul, men frågan är hur många som skulle ha nytta av fortsättningen söderut, då sträckan blir ganska lång.
Jag skulle rösta för: Solnagrenen till Danderyd + högklassig busstrafik (BRT?) på 178-stråket Barkarby – Kista – Helenelund – Danderyd.
Senast redigerad av twr den måndag 11 juni 2012 13:49, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Generellt är jag lite tveksam till stora nya vägsatsningar, men jag skulle kunna tänka mig en väg Kista – Danderyds kyrka om man samtidigt ersätter Förbifarten med någon variant av ”Diagonal Ulvsunda” som ju förespråkades av länsstyrelsen en gång i tiden (cirka 2006?).Inge skrev:Nu är det ju så att det inte finns någon bilbro heller, så det blir nog inte så enkelt att köra buss där. Annars är det ju en fin vision att tex förlänga Kymningelänken över Edsviken, under Nora, får nog bli tunnel där och fram till E18. Skulle man nog kunna få EU-bidrag för, till och med eftersom man i så fall forkortar vägen och samtidigt bygger bort den sista plankorsningen mellan Norrtälje och Värmlandsgränsen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
I utredningen skall man, såg jag på Wennerholms blogg, även titta på tunnelbanan mellan Odenplan och Mörby, som ett av alternativen. Börjar Wennerholm bli tvungen att vika sig för sina moderata kommunalråd ute i länet, eller skall tunnelbanan gå en annan väg? Det är ju hursom helst lätt att inse att några av kommunerna - framförallt Danderyd-Täby vill ha tunnelbana via NKS.
Jag tror allvarlig talat att det största problemet kommer vara för norrortskommunerna att komma överens om en gemensam lösning.
Jag tror allvarlig talat att det största problemet kommer vara för norrortskommunerna att komma överens om en gemensam lösning.
Exakt hur långt går tunnelbanan norr om Mörby centrum? Någon som har en karta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
spårlasse skrev:I utredningen skall man, såg jag på Wennerholms blogg, även titta på tunnelbanan mellan Odenplan och Mörby, som ett av alternativen. Börjar Wennerholm bli tvungen att vika sig för sina moderata kommunalråd ute i länet, eller skall tunnelbanan gå en annan väg? Det är ju hursom helst lätt att inse att några av kommunerna - framförallt Danderyd-Täby vill ha tunnelbana via NKS.
Nu känner jag varken till Wennerholm som person särskilt väl eller är helt med på hans politiska åsikter, men du tror inte att det skulle kunna finnas en liten, liten chans att han, till skillnad från vissa andra politiker vars partibeteckning börjar på tex bokstaven S, ändå kan omvärdera sina åsikter efter ändrade förhållanden?
Om man tar ett slumpmässigt utvalt parti, Sossarna råkade det bli denna gång, har ju en tradition av att företrädarna måste tycka på samma sätt som kansliet på Sveavägen bestämmer. Är det ett bättre sätt att föra politik?
Visst kan han ha ändrat sig. Men man brukar inte ändra sig spontant själv på några veckor. Nu ser jag det här mer som problemet när alla skall vara med och bekosta utredningen, då vill förstås alla att just den egna kommunens förslag skall vara med. Jag ser det därför snarare som att Wennerholm här har låtit alla kommuner få som de vill. Det har varit viktigare för Wennerholm att få med sig alla kommunerna, än exakt vad som skall utredas.Odd skrev:spårlasse skrev:I utredningen skall man, såg jag på Wennerholms blogg, även titta på tunnelbanan mellan Odenplan och Mörby, som ett av alternativen. Börjar Wennerholm bli tvungen att vika sig för sina moderata kommunalråd ute i länet, eller skall tunnelbanan gå en annan väg? Det är ju hursom helst lätt att inse att några av kommunerna - framförallt Danderyd-Täby vill ha tunnelbana via NKS.
Nu känner jag varken till Wennerholm som person särskilt väl eller är helt med på hans politiska åsikter, men du tror inte att det skulle kunna finnas en liten, liten chans att han, till skillnad från vissa andra politiker vars partibeteckning börjar på tex bokstaven S, ändå kan omvärdera sina åsikter efter ändrade förhållanden?
Om man tar ett slumpmässigt utvalt parti, Sossarna råkade det bli denna gång, har ju en tradition av att företrädarna måste tycka på samma sätt som kansliet på Sveavägen bestämmer. Är det ett bättre sätt att föra politik?
Men svårigheten blir nog som sagt för Norrortskommunerna att enas kring ett gemensamt förslag i slutändan.
Ganska precis 16 vagnslängdertwr skrev:Exakt hur långt går tunnelbanan norr om Mörby centrum? Någon som har en karta?

280 meter? Jag trodde det var mer. Är det fyra tåg uppställda på två spår?daniel_s skrev:Ganska precis 16 vagnslängdertwr skrev:Exakt hur långt går tunnelbanan norr om Mörby centrum? Någon som har en karta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Den är nog faktiskt något längre. Men 16 vagnar är det mesta som får plats i rad. Mittenspåren skall dock vara något längre in i berget- men växlarnas placering gör att man ändå bara får plats med 10 vagnar på dem.twr skrev:280 meter? Jag trodde det var mer. Är det fyra tåg uppställda på två spår?daniel_s skrev:Ganska precis 16 vagnslängdertwr skrev:Exakt hur långt går tunnelbanan norr om Mörby centrum? Någon som har en karta?
Alltså ser det ut så här: det nordligaste spåret 12 vagnar, andra och tredje spåret 10 vagnar och det sydligaste spåret 16 vagnar - totalt alltså plats för 48 vagnar.