Sida 2 av 2

Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.

Postat: torsdag 19 juli 2012 19:53
av M_M
BSB101 skrev:Hur vanligt är det med rena affärsgator i centrala delar av städer? Oftast brukar affärer ligga i bottenvåningen och sedan bostäder, kontor etc i våningarna ovan. Dessa gator ska även ligga så till att de kan stängas av nattetid utan att påverka övrig trafik.
Det är väl rätt vanligt att butiker har entréer mot gatan medan övriga verksamheter har entréer mot en innergård eller liknande?

Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.

Postat: torsdag 19 juli 2012 20:27
av LÅ1
M_M skrev:
BSB101 skrev:Hur vanligt är det med rena affärsgator i centrala delar av städer? Oftast brukar affärer ligga i bottenvåningen och sedan bostäder, kontor etc i våningarna ovan. Dessa gator ska även ligga så till att de kan stängas av nattetid utan att påverka övrig trafik.
Det är väl rätt vanligt att butiker har entréer mot gatan medan övriga verksamheter har entréer mot en innergård eller liknande?
Är det? Och i så fall, vilken väg kommer man till denna innergård?

Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.

Postat: torsdag 19 juli 2012 21:21
av M_M
LÅ1 skrev:
M_M skrev:
BSB101 skrev:Hur vanligt är det med rena affärsgator i centrala delar av städer? Oftast brukar affärer ligga i bottenvåningen och sedan bostäder, kontor etc i våningarna ovan. Dessa gator ska även ligga så till att de kan stängas av nattetid utan att påverka övrig trafik.
Det är väl rätt vanligt att butiker har entréer mot gatan medan övriga verksamheter har entréer mot en innergård eller liknande?
Är det? Och i så fall, vilken väg kommer man till denna innergård?
Ofta en tillfartväg från i första hand en bakgata?

Visst förekommer det också ett antal hus som har "icke-butikentréer" mot "storgatan" men långt från alla är byggda så. Ta en tur på gatuvyn på någon karttjänst och samla statistik, börja gärna med några hus som uppenbart har en bakgård :wink:

Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.

Postat: fredag 20 juli 2012 6:26
av BSB101
M_M skrev:
BSB101 skrev:Hur vanligt är det med rena affärsgator i centrala delar av städer? Oftast brukar affärer ligga i bottenvåningen och sedan bostäder, kontor etc i våningarna ovan. Dessa gator ska även ligga så till att de kan stängas av nattetid utan att påverka övrig trafik.
Det är väl rätt vanligt att butiker har entréer mot gatan medan övriga verksamheter har entréer mot en innergård eller liknande?
Denna innergård har oftast ingång från gatan, sedan är det inte helt ovanligt att man har port från gatan.

Re: lidingös bussar flyttas till stockholm.

Postat: lördag 21 juli 2012 4:21
av M_M
BSB101 skrev:
M_M skrev:
BSB101 skrev:Hur vanligt är det med rena affärsgator i centrala delar av städer? Oftast brukar affärer ligga i bottenvåningen och sedan bostäder, kontor etc i våningarna ovan. Dessa gator ska även ligga så till att de kan stängas av nattetid utan att påverka övrig trafik.
Det är väl rätt vanligt att butiker har entréer mot gatan medan övriga verksamheter har entréer mot en innergård eller liknande?
Denna innergård har oftast ingång från gatan, sedan är det inte helt ovanligt att man har port från gatan.
OBS gatan i singular, medan ett kvarter normalt omges av fyra gator. Jag vet att portar mot gatan är vanligt, men poängen är att det förekommer inte överallt på varje ställe, troligtvis speciellt inte där varje millimeter skyltfönsteryta är dyrbar.