Arbetet på Skarpnäcksgrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen

Inlägg av spårlasse »

Fast att vända vid Skärmarbrink är ju ingen bra idé om man inte har tätare trafik på linje 17. Eftrsom ju 17 bara går var 20-minut skulle det, särskilt i morgonrusningen bli fruktansvärt trångt på anslutande 18 vid Skärmarbrink och förstås i motsatt riktning också (om än dock inte lika problematiskt). Detta skulle i sin tur skapa förseningar på banan.

Problemet som jag ser det är nog att man ville vara lite smart att köra renoveringen av Skärmarbrink samtidigt som Kärrtorp (vilket ju inte heller var tänkt från början).

Om än det stora problemet tycks ju vara att det inte finns några marginaler att återställa trafiken på för linje 18. Egntligen skulle man väl behöva 2 omlopp till på linjen under ombyggnationen. Orsaken är förstås att om 18 blir försenad så blir det svårt att återställa trafiken - särskilt då om annat tåg kommer före in på banan. Om Skärmarbrink hade varit öppen, skulle man ju också kunnat köra 17 i 15-minuterstrafik dagtid. Och då skulle man ju också kunna köra 18 i åtminstone 5-minuterstrafik i högtrafik, eller till och med ha utgående vagn från Skärmarbrink. 17 kunde ju då som sagt vända vid det norrgående spåret (tar bara tid och köra in på bryggan om det är enkelspårsdrift) och givetvis skulle man bli tvungen att ha hoppelag.

Skärmarbrink skulle man ju kunna ta vid annat tillfälle - problemet när det gäller brist på växlar gör väl dock även att man skulle behöva vissa begränsningar av trafiken vid det tillfället också. Men när man nu valt att ta Skärmarbrink samtidigt och med den dåliga turtäthet som ges, tror jag nog ändå att det bästa är att låta 17 vända vid Gullmarsplan.
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:Gissar att jag inte är ensam om att tycka att 17 borde vända vid Skärmarbrink i stället... (Om jag minns rätt har man dock slopat funktionen för vändning åt det hållet i ATP-systemet, rätta mig om jag har fel!)
Njet det är du inte! Men oavsett om de har slopat funktionen att vända med hjälp av atp i brinken så manövreras ändå Gullmarsplan och Skärmarbrink manuellt av MMI-operatören.
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:
daniel_s skrev:Gissar att jag inte är ensam om att tycka att 17 borde vända vid Skärmarbrink i stället... (Om jag minns rätt har man dock slopat funktionen för vändning åt det hållet i ATP-systemet, rätta mig om jag har fel!)
Njet det är du inte! Men oavsett om de har slopat funktionen att vända med hjälp av atp i brinken så manövreras ändå Gullmarsplan och Skärmarbrink manuellt av MMI-operatören.
Nja, jag menar funktionen som ger tåget rätt ATP-information vid aktivering i nya köränden. Om den fattas måste alla tåg trycka på P-knappen före start.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen

Inlägg av micke b »

Nu kom jag inte undan längre, idag skulle jag ut till Skarpnäck. Det har ju ändå gått en månad, så sakerna borde ha skakat på plats.

Tänkte (vid Skanstull) att 17s tidtabell kunde vara ersatt med en tidtabell för vilka tåg som ansluter någorlunda vid Gullmarsplan. Eller information om när 17 avgår därifrån iallafall så kunde jag gått och käkat istället om det passat dåligt. Men inget sådant finns. Noterar dock att någon klippt ut en liten pappersbit och täckt över att tåget går från hagsätraspåret i störningsinformationen. 19 till Gullmarsplan kommer så jag tar det.

Väl på plats står det inga tider för skarpnäck på ljusskyltarna, och undre raden är som vanligt oanvändbar hela sommaren eftersom den ska tjata informationsmeddelandet. Måste hitta en informationstavla och papperstabellen. Japp, missade tåget med en minut; 19 kvar till nästa.

Tar en runda ute, kommer tillbaks när tio gått. Skarpnäckståget står inne enligt skylten över rulltrapporna? Springer ner och ser det gå. Ser en informationsväst och frågar vad som pågår? Lugnas med att "de" bara luras, tåget ska gå 25 som sagt.

Strax därefter kommer det in ett tåg "ingen påstigning" och öppnar dörrarna. Skyltarna visar Farsta fyra minuter. Ingen rör en fena. Då börjar informationsvästen springa runt och schasa om bord folk efter att ha frågat Skarpnäck? När perrongen i princip tömts så ropar faktiskt föraren ut destinationen. Farsta 1 minut står det på skylten.

Ett tåg kommer in på andra spåret, jag ser inte vad de står på den sidan, det velas runt lite innan de som gått av också tränger sig på tåget där jag sitter. Återigen ganska tomt, i sista sekunden tänker några till som stod kvar och väntade på vår sida perrongen, de hinner precis kasta sig in på det andra tåget innan dörrarna stängs, så jag gissar att det är det förlorade farstatåget.

Farsta nio minuter står det när föraren ropar ut tid för avgång, tåget går till Farsta.

Skulle jag inte säga, fortsätter han, tåget går till skarpnäck, och det börjar rulla. Vi guppar på i beskedliga 40-50km/h längs motspåret, jag noterar att man rivit vänstra uppställningshallen i Blåsut (kan inte minnas att jag hört att det ska göras). I Kärrtorp stannar vi vid vanliga plattformen,förutom ett byggstaket längs mitten ser det ut som vanligt.

I skarpnäck står ett tåg inne på andra sidan, någon diskuterar med föraren, vill väl komma med, men han stänger sin dörr och åker. En rulltrappa går nedåt, de två andra står (nedsläckta, så inte nödstoppade).

Det är ju tur ändå att SL/MTR inte sysslar med persontransport professionellt, så kan man se genom fingrarna med några små missar.

--

Om det vore jag så skulle det vara kortpendlar var 10e minut Skärmarbrink-Kärrtorp (norrspår) och Kärrtorp-Skarpnäck (söderspår vid Kärrtorp), förarna och passagerarna byter alla rakt över plattformen. Tidtabellen lagd för att komma till Skärmarbrink innan norrgående 18 fram till lunch, och efter sydgående senare. Extraförare och avlösning ute längs banan; dubbelbemanning ibland eftersom det inte skulle bli några raster annars. Skulle väl säkert inte funka enligt någon som vet men nu är det skrivet iallafall.

Renoveringen Kärrtorp skulle jag inte göra samtidigt utan med helstängd station och buss till Sockenplan någon annan gång. Men om tvunget envagnståg på spetsen av plattformen + träförlängning med ingång över söderspåret medans huvuddelen av plattformen gjordes.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Arbetet på Skarpnäcksgrenen

Inlägg av C12C3C3C12 »

Eftersom det funkar i Berlins U-bahn så är det otänkbart att SL (alt. trafikutövaren) köper idén.
Skriv svar