När Oskarsleden byggdes om till motortrafikled försvann övergångstället. Förut delades trafiken vid Amerikahuset och trafiken var enkelriktad på respektive sida om huset. Då var det lättare och säkrare att ha ett övergångsställe där.Micki skrev:Kanske jag missförstod tidigare inlägg...
Jag minns att det fanns ett signalreglerat övergångsställe över Oskarsleden vid Barlastgatan.
Se streck på karta: http://kartor.eniro.se/m/9c1wq
När jag skulle ta mig över Oskarsleden där för ett par år sedan, blev jag rätt paff då jag såg att den var borttagen.
Jag fick fortsätta vidare till bron över leden några hundra meter längre västerut.
Det övergångsstället försvann nog i samband med Götatunneln.
Örgrytevägen under Västlänksbygget
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Man byggde om Oscarsleden i samband med Götatunneln och tog bort alla övergångställen som gick över leden. Just vid det stället så finns det inte så mycket på andra sidan leden.
I framtiden kommer en ny stadsdel växa fram där och ifall Stena flyttar sig lite nedströms (Majnabbe tex) så kan man nog kunna passera där igen.
I framtiden kommer en ny stadsdel växa fram där och ifall Stena flyttar sig lite nedströms (Majnabbe tex) så kan man nog kunna passera där igen.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Ja, den togs bort när man byggde om Oskarsleden så att Andrégatan blev dubbelriktad och Masthamnsgatan blev en lokalgata. Cykelöverfartens funktion var att man kunde ta sig mellan cykelbanan längs hamnen och Masthugget. När överfarten togs bort byggdes i stället cykelbanor på södra sidan av leden från Skeppsgossegatan till Barlastgatan och vidare längs Masthamnsgatan.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Andra har redan påpekat att du inte har koll på hur Oscarsleden ser ut. Men ärligt talat så har faktiskt Götatunneln MINSKAT barriäreffekterna eftersom det är mycket lättare att komma åt älven på sträckan där just Götatunneln går. Staden känns mycket renare och det är som många säger ett enormt lyft. Synd bara att man inte fortsatt längre bortåt i båda riktningar. Jag undrar dessutom om inte trafiken i Allén minskat sedan den tiden - och det är ju bra det med.Erik Sandblom skrev:Hur svårt det är att gå över gatan beror inte bara på mängden bilister utan också på hur fort de kör och hur benägna de är att stanna. För kollektivresenärerna är det aldrig mer än två filer med biltrafik att korsa, och bilisterna kommer dessutom bara från ett håll. Mängden fotgängare gör att bilisterna är uppmärksamma och stannar efter behov.
När det gäller korsvägen har du kapitalt fel som litar så till människan. Jag har varit där och sett alldeles för många dråpliga situationer för att kunna förespråka något annat än planskildhet mellan fotgängare och allmän trafik. Planskildheten behöver inte vara en kompromiss med att begränsa bilarnas framfart heller - det beror ju på hur man bygger den, eller hur?
/T
Med reservation för tyckfel.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Jämför man trafiksituationen vid Korsvägen nu mot 1990 måste man även beakta att även om biltrafiken minskat har Korsvägen kommit att bli en viktigare knutpunkt i kollektivtrafiken. Detta medför att antalet bussar och spårvagnar ökat betydligt sedan 1990. Byggs Korsvägen om i samband med Västlänken är det fel att bara utgå från dagens trafiksituation (bilar/bussar/spårvagnar/cyklister/fotgängare), utan hur situationen kan tänkas se ut i en framtid. Även om biltrafiken minskar kommer Korsvägens roll som knutpunkt för kollektivtrafiken öka ytterligare, och därigenom kräva att byten och tillgänglighet inte hindras.
Därför anser jag (precis som flera tidigare skribenter) att man bör få bort biltrafiken från gatuplanet.
Därför anser jag (precis som flera tidigare skribenter) att man bör få bort biltrafiken från gatuplanet.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
De planer som Trafikverket och Göteborg Stad har för Korsvägen är planskiljda, där biltrafiken skall ner på ett mezzaninplan under gatunivån. Från tågplattformen kommer det att finnas flera uppgångar på och runt Korsvägen, liksom flera hållplatser för buss och spårvagn. Från tågplattformen kommer det dessutom att finnas uppgångar mot Götaplatsen och Avenyn. Det kan tänkas att det blir uppgång mot Humanisten och Univeristetsbiblioteket också.Martin skrev:Jämför man trafiksituationen vid Korsvägen nu mot 1990 måste man även beakta att även om biltrafiken minskat har Korsvägen kommit att bli en viktigare knutpunkt i kollektivtrafiken. Detta medför att antalet bussar och spårvagnar ökat betydligt sedan 1990. Byggs Korsvägen om i samband med Västlänken är det fel att bara utgå från dagens trafiksituation (bilar/bussar/spårvagnar/cyklister/fotgängare), utan hur situationen kan tänkas se ut i en framtid. Även om biltrafiken minskar kommer Korsvägens roll som knutpunkt för kollektivtrafiken öka ytterligare, och därigenom kräva att byten och tillgänglighet inte hindras.
Därför anser jag (precis som flera tidigare skribenter) att man bör få bort biltrafiken från gatuplanet.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Kommunen planerar att bygga nya hus vid Masthugget men det försvåras av Oscarsleden som tar plats och utgör en barriär. Oavsett om leden grävs ner eller omvandlas till boulevard är det svårare nu, eftersom Götatunneln ökade trafiken med 20% här.Harald skrev:Ja du Erik, du vet tydligen inte hur stan ser ut. Barriäreffekten av Oskarsleden har inte ökat, för den kan inte bli mer än fullständig och det var den redan innan Götatunneln byggdes. Den kan bara korsas planskilt och hur lätt eller svårt det är påverkas inte av hur många bilar det går på leden.
Yttrande över Norra Masthugget - YimbyGBG
Nej. Trafiken i Nya Allén/Parkgatan minskade även innan Götatunneln öppnades 2006, se nedan. Det är en del av en generell trend. I stan minskar biltrafiken medan i förorterna ökar den. Det finns ingen anledning att motverka den trenden genom att bygga ut eller konservera innerstadstrafiken på dagens nivå.Harald skrev:Det är lite närsynt att bara se på trafiken på Göta-/Oskarsleden. Hur har trafiken i resten av stan påverkats. Runt Korsvägen har den tydligen minskat. Det har den i Nya Allén också. Tror du inte att det finns ett samband mellan det och trafikökningen på Göta-/Oskarsleden, d.v.s. att trafik har flyttats.
Anpassa bilismen till staden, inte tvärtom!
Nya Allén, delen Viktoriagatan - Sprängkullsgatan. -20%
1987: 16 200 fordon
2002: 12 900 fordon
Nya Allén, delen Ullevigatan - Sten Sturegatan. -2%
1990: 21 500
2005: 21 000
Parkgatan, delen Viktoriagatan - Sprängkullsgatan. -22%
1987: 16 700
2002: 13 000
Parkgatan, delen Ullevigatan - Sten Sturegatan. -3%
1990: 18 500
2005: 17 900
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
2763 skrev:Men ärligt talat så har faktiskt Götatunneln MINSKAT barriäreffekterna eftersom det är mycket lättare att komma åt älven på sträckan där just Götatunneln går.
Jo men genom att Götatunneln ökade biltrafiken totalt sett så har man egentligen bara flyttat runt problemen. Om man skulle vilja göra något åt Oscarsleden i framtiden är det svårare nu eftersom trafiken har ökat.
Att rationalisera bort alla människorna är lite för radikalt för min smak. Med den inställningen kan man inte ha några bussar eller spårvagnar ovan mark heller.2763 skrev:När det gäller korsvägen har du kapitalt fel som litar så till människan. Jag har varit där och sett alldeles för många dråpliga situationer för att kunna förespråka något annat än planskildhet mellan fotgängare och allmän trafik.
Att det kan uppstå missförstånd i trafiken är en del av livet i stan, så det får man stå ut med. Vad jag vet är Korsvägen inte mer olycksdrabbad än andra platser i Göteborg. Hastigheterna är inte så höga.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Det verkar bli en längre diskussion om Oskarsleden så vi tar en ny tråd om det..
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=34697
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=34697
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Så om du då får välja att ge människorna plats ovan jord och bilarna under jord eller bilarna plats över jord och människorna undanträngda väljer du?Erik Sandblom skrev: Att rationalisera bort alla människorna är lite för radikalt för min smak. Med den inställningen kan man inte ha några bussar eller spårvagnar ovan mark heller.
Men att problem finns är definitivt ingen anledning att ignorera dem. Nej, gör något åt dem i stället - staden åt människorna.Erik Sandblom skrev: Att det kan uppstå missförstånd i trafiken är en del av livet i stan, så det får man stå ut med. Vad jag vet är Korsvägen inte mer olycksdrabbad än andra platser i Göteborg. Hastigheterna är inte så höga.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Det beror också på hur vägen ser ut och mängden trafik och hastighet i förhållande till vägens kapacitet.Erik Sandblom skrev:Hur svårt det är att gå över gatan beror inte bara på mängden bilister utan också på hur fort de kör och hur benägna de är att stanna. För kollektivresenärerna är det aldrig mer än två filer med biltrafik att korsa, och bilisterna kommer dessutom bara från ett håll. Mängden fotgängare gör att bilisterna är uppmärksamma och stannar efter behov.
Det är lättare att korsa en fyrfilig väg med mittrefug + extra refug mellan filerna vid övergångsställen där bilarna kör 50km/h än att korsa en tvåfilig väg utan mittrefug där bilarna kör 15km/h om totala mängden fordon per tidsenhet är densamma.
Då det är relativt lugn biltrafik och det går att synka sitt gående väl med biltrafiken så brukar jag lyckas korsa övergångsställena i trakten av Bellevuerondellen utan att passerande bilar behöver stanna, genom att jag helt enkelt ser till att ibland korsa vägen vid ett något annat ställe än just där övergångsstället är målat och ibland gå en snutt på den spärrlinjemålade "refugförlängningen" invid övergångsstället. Varken jag som fotgängare eller bilisterna behöver anpassa hastigheten efter varandra, jag anpassar den exakta vägen en smula.
Om det istället varit en "gårdsgata" eller liknande så hade bilarna kört klart tätare för att klara samma antal per tidsenhet, och vägen hade dessutom inte innehållit samma utrymmen för bilister att väja för fotgängare som gör oväntade saker, varpå bilarna alltid blivit tvugna att stanna vid övergångsställen och fotgängare i princip inte alls kunnat korsa vägen på andra ställen än vid övergångsställen.
===============
Vad gäller Korsvägen så vore det intressant att veta hur mycket av icke-lokalkollektivtrafiken som är lokal, regional och fjärrtrafik, där inräknat både personbilar och t.ex. turistbussar. Det här torde vara ett av de områden i Göteborg som har flest besökare.
Å andra sidan kan man skylta biltrafik TILL Liseberg via den motorvägsavfart som ligger strax söder om Liseberg, och biltrafiken från Skånegatan så att den leds norrut, och låta södergående filer i princip bara utgöra lokalgator. Då skulle det räcka med en enklare planskiljd konstruktion än vad som behövs för att klara dagens södergående trafikmängd i Skånegatan och Mölndalsvägen.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Om du skyltar "Liseberg" vid Kallebäcksmotet, hur tar du dig då enklast till P-husen i Gårda?M_M skrev:Å andra sidan kan man skylta biltrafik TILL Liseberg via den motorvägsavfart som ligger strax söder om Liseberg, och biltrafiken från Skånegatan så att den leds norrut, och låta södergående filer i princip bara utgöra lokalgator. Då skulle det räcka med en enklare planskiljd konstruktion än vad som behövs för att klara dagens södergående trafikmängd i Skånegatan och Mölndalsvägen.
//T
Med reservation för tyckfel.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Eftersom biltrafiken minskar är det svårt att bygga en tunnel som inte konserverar trafiken på dagens nivå. Jag tycker det vore bättre att satsa på lite fler övergångsställen och ta bort trafikljusen. Tids nog kan man nog ta bort några bilfiler här och var också. Arbetet på Övre Husargatan skulle kunna stå som förebild.2763 skrev:Så om du då får välja att ge människorna plats ovan jord och bilarna under jord eller bilarna plats över jord och människorna undanträngda väljer du?Erik Sandblom skrev:Att rationalisera bort alla människorna är lite för radikalt för min smak. Med den inställningen kan man inte ha några bussar eller spårvagnar ovan mark heller.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Lämpligtvis skyltar man Liseberg dynamiskt efter var det är önskvärt att besökare söker parkeringsplatser, på samma sätt som det sen ett bra tag finns sifferräknare som visar antalet lediga p-platser.2763 skrev:Om du skyltar "Liseberg" vid Kallebäcksmotet, hur tar du dig då enklast till P-husen i Gårda?M_M skrev:Å andra sidan kan man skylta biltrafik TILL Liseberg via den motorvägsavfart som ligger strax söder om Liseberg, och biltrafiken från Skånegatan så att den leds norrut, och låta södergående filer i princip bara utgöra lokalgator. Då skulle det räcka med en enklare planskiljd konstruktion än vad som behövs för att klara dagens södergående trafikmängd i Skånegatan och Mölndalsvägen.
Om man obstinat vill åka Mölndalsvägen från Kallebäcksmotet för att nå P-husen i Gårda så kan det kanske vara en idé att leda trafiken via parkeringsplatsen söder om Liseberg (Getebergsled), Nellickevägen, och Sofierogatan... Givetvis är det ingen höjdare att åka hela den sträckan för att nå det målet, men vad sägs om att leda trafiken från Mölndalsvägen mot Örgrytemotet den vägen istället för via Korsvägen? (Då lämpligtvis söder/öster om "Stora Lisebergsparkeringsplatsen" för att slippa få bilar korsande gångvägen mellan Liseberg och parkeringsplatsen).
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Hur skall du ha det: Minskar biltrafiken eller konserverar du den på dagens nivå? Du talar mot dig själv.Erik Sandblom skrev: Eftersom biltrafiken minskar är det svårt att bygga en tunnel som inte konserverar trafiken på dagens nivå.
En planskiljdhet för biltrafiken behöver inte ha med hur mycket biltrafik som faktiskt passerar att göra, däremot kan det öka tillgängligheten för fotgängare och kollektivresenärer - det är väl bra?
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
En bonusfråga är hur stor yta som en planskiljdhet för privatmotorfordontrafik bör utgöra?
Eftersom E6 går på en bro ovanför Örgrytevägen så går det tyvärr antagligen inte att låta privatmotorfordonstrafiken mestadels ligga i ett källarplan i ett större område och låta kollektivtrafik (förutom järnvägen, givetvis), cyklister, fotgängare & co finnas i gatuplanet.
Eller det kanske går?
Det vore rätt trevligt om man kunde gräva ner biltrafken hela vägen från strax väster om Örgrytemotet via Korsvägen och dels en kort bit norrut längs Skånegatan och dels söderut på Södra Vägen (som i mitt tycke borde heta "Mölndalsvägen" ända fram till Korsvägen, fast det är kanske större nackdelar att göra en namnändring än att behålla dagens läge - speciellt som adressnumrena för Mölndalsvägen börjar med 1 vid Getebergsäng).
Hur hanterar man den lokala trafiken för att t.ex. lämna av / hämta upp folk längs dessa sträckor? Den borde gå att klara av med sökarringar.
En bonusfråga är om en planskiljdhet ska tillåta körning i alla relationer eller om den av förenklingsskäl (eller andra skäl) ska vara begränsad för vissa körriktningar?
Eftersom E6 går på en bro ovanför Örgrytevägen så går det tyvärr antagligen inte att låta privatmotorfordonstrafiken mestadels ligga i ett källarplan i ett större område och låta kollektivtrafik (förutom järnvägen, givetvis), cyklister, fotgängare & co finnas i gatuplanet.
Eller det kanske går?
Det vore rätt trevligt om man kunde gräva ner biltrafken hela vägen från strax väster om Örgrytemotet via Korsvägen och dels en kort bit norrut längs Skånegatan och dels söderut på Södra Vägen (som i mitt tycke borde heta "Mölndalsvägen" ända fram till Korsvägen, fast det är kanske större nackdelar att göra en namnändring än att behålla dagens läge - speciellt som adressnumrena för Mölndalsvägen börjar med 1 vid Getebergsäng).
Hur hanterar man den lokala trafiken för att t.ex. lämna av / hämta upp folk längs dessa sträckor? Den borde gå att klara av med sökarringar.
En bonusfråga är om en planskiljdhet ska tillåta körning i alla relationer eller om den av förenklingsskäl (eller andra skäl) ska vara begränsad för vissa körriktningar?
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
E6 och underåsbroområdet är inte begränsande för vad du kan göra borta vid korsvägen eftersom du måste passera mölndalsån på vägen dit.M_M skrev:En bonusfråga är hur stor yta som en planskiljdhet för privatmotorfordontrafik bör utgöra?
Eftersom E6 går på en bro ovanför Örgrytevägen så går det tyvärr antagligen inte att låta privatmotorfordonstrafiken mestadels ligga i ett källarplan i ett större område och låta kollektivtrafik (förutom järnvägen, givetvis), cyklister, fotgängare & co finnas i gatuplanet.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Behöver Mölndalsån ha "förbindelse i plan" av något skäl (t.ex. för att vattendjur inte ska störas, föroreningar inte ska samlas på fel ställe eller vad det nu kan vara) eller kan man helt enkelt klippa av ån och koppla ihop den med en underjordisk U-böj, om man så vill?
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Trådlyftning.
I sommar stängs Örgrytevägen och L5 österifrån skall vända vid Sankt Sigfrids Plan mellan 13 juni och 12 juli.
https://www.vasttrafik.se/info/trafikfo ... korsvagen/
Det blir alltså backvändning? Det bästa hade väl varit att undvika det när man måste göra samma process för varje tur och dessutom ge sig ut och backa i rondellen.
Att bygga om slingan känns komplicerat. Just nu har man kört ut staket och ställt upp vid infarten. Är det någon annan modifiering på gång?
I sommar stängs Örgrytevägen och L5 österifrån skall vända vid Sankt Sigfrids Plan mellan 13 juni och 12 juli.
https://www.vasttrafik.se/info/trafikfo ... korsvagen/
Det blir alltså backvändning? Det bästa hade väl varit att undvika det när man måste göra samma process för varje tur och dessutom ge sig ut och backa i rondellen.
Att bygga om slingan känns komplicerat. Just nu har man kört ut staket och ställt upp vid infarten. Är det någon annan modifiering på gång?
Re: Örgrytevägen under Västlänksbygget
Det skall upp en ny kollektivtrafiksignal för att underlätta backvändningen.Johan skrev:Trådlyftning.
I sommar stängs Örgrytevägen och L5 österifrån skall vända vid Sankt Sigfrids Plan mellan 13 juni och 12 juli.
https://www.vasttrafik.se/info/trafikfo ... korsvagen/
Det blir alltså backvändning? Det bästa hade väl varit att undvika det när man måste göra samma process för varje tur och dessutom ge sig ut och backa i rondellen.
Att bygga om slingan känns komplicerat. Just nu har man kört ut staket och ställt upp vid infarten. Är det någon annan modifiering på gång?