"Man får inte ta bilder hursomhelst på tåg"...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Re: "Man får inte ta bilder hursomhelst på tåg"...

Inlägg av Eos95 »

jag har bara blivit frågad en gång när det gäller fotandet det var vid vikningterminalen och på brytande svenska frågade vad jag gjorde och varför. bara vara snäll och svara.

[quote="Leif Steen"]
Citerat ur SL.se, "Intresset för att filma och fotografera i SL:s miljöer är mycket stort, särskilt tunnelbanan med sina unika miljöer är populär.

SL har rättighet men inte skyldighet att upplåta utrymme för filmning och fotografering i SL-trafiken. För att inte resenärerna ska bli störda och för att inte trafiken ska påverkas behöver du i vissa fall söka tillstånd för fotograferingar och filminspelningar.

Fotografering och inspelning för privat bruk
ja det är lite konstig fomulering för vi (några st från min klass) var ute och filmande i tunnelbanann mitt på dan i liljeholmen (för det skulle vara så lite folk som möligt) men efter en ca 1 timme kom någon från mtr och sa att vi inte vi fick filma (det stog typ arbetsledning på varningsvästen) då tog vi genast fram dena via våra telefoner och han sa fortfarande för vi stör verksamheten (vi hadde stativ vi hade vid en bänk och filmade en kille på andra sidan) efter en stund kommer en trafikvärd (i vitt väst tror jag) och hon var mer tillmötesegångde och förstog det men hon tillät oss inte för det krävdes tillstånd. så det blev att vi fick lämna och åkte till slussen och filmade(utanför spärrana) (ps det var för ett skolarbete)
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Enligt vad jag förstått så får man filma med handhållen kamera men används stativ måste man ha tillstånd.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Ah jag har lärt mig ett nytt uttryck, PUT är nog inget som används i denna del av landet.

Som sagt fotografera vidare.

Anders
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Aha, så det är alltså MTR Stockholms personal som behöver en liten genomgång av vad som gäller. Ska ta upp det med den på SL Trafikförsörjning ansvarige för Säkerhet på Tunnelbanesektionen. Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Anders, vad kallar ni det på västsidan då? PUT är ett här i SL land sedan länge använt uttryck. Det låter ju lite bättre än olycksoffer för överkörning, men skillnaden i resultat är väl inte så stor :mrgreen: Mvh Leif
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Anders Forsberg

Jag tror inte vi här nere har dom tankarna alls eftersom vår trafik sker på gator bland människor och bilar. Vi är nog rätt "luttrade" på det som rör sig i spåren vad det än må vara och många gånger har man räddat någon utan att vederbörande vet om det. Man lär sig läsa övrig trafik och om något märkligt finns i närheten av spåren.

Sen tillhör jag ju generationen över 50 år som kanske inte har samma sätt att tro eller betrakta omgivningen som kanske de yngre generationerna gör, jag vet inte.

Men som sagt några av oss som jobbar inom lokaltrafiken har kanske en liten uppgift att informera våra kollegor om vad som gäller vid fotografering. För mig är det frågan om dokumentation och bilder som kanske hamnar i något vanligt album hos en helt normal "diggare". Många andra får ju ägna sig åt sin hobby utan några som hotar dem med allsköns hot och tillrop.

Så nu lämnar jag den här diskussionen för jag tror den ska fortsätta bland mina kollegor så Ni andra kan åka hit till Göteborg utan att bli antastade av en ilsken sårvagnsförare .... :D

Anders F
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Leif Steen skrev:Anders, vad kallar ni det på västsidan då? PUT är ett här i SL land sedan länge använt uttryck. Det låter ju lite bättre än olycksoffer för överkörning, men skillnaden i resultat är väl inte så stor :mrgreen: Mvh Leif
PUT är helt klart ett SL-internt begrepp. Här nere använder man begreppet "personolycka".

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

Per Lind skrev:Enligt vad jag förstått så får man filma med handhållen kamera men används stativ måste man ha tillstånd.
-Per
har för mig att det var nått sådant hon sa och att någon förrare hadde regerat och "larmade" :roll:
jag har dyslexi
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Per Lind skrev:Enligt vad jag förstått så får man filma med handhållen kamera men används stativ måste man ha tillstånd.
-Per
Vad är resonemanget bakom det? Att stativet är ivägen för folk?

Med ett stativ behöver du oftast inte blixt, vilket du behöver vid handhållet. Och just blixt i tunnelbanan, eller utomhus mot en bussförare, är mycket dumt. Därför borde ju stativ va att föredra.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
-Per
Det är av utrymningsskäl. Om det börjar brinna och en station skall utrymmas kommer stativet att vara i vägen, även om det är ett litet stativ. Och om folk trillar och trampar ihjäl varandra blir det dumt.

För att klara av hur detta hanteras måste man samråda med SL eller av SL utsedd part.

/T
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Som jag misstänkte.

Men jag har för mig att det är skillnader i regler mot trebenta och enbenta stativ. Ett enbent tar ju i bredd ingen plats alls nästan, mer än på höjden.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Som jag misstänkte.

Men jag har för mig att det är skillnader i regler mot trebenta och enbenta stativ. Ett enbent tar ju i bredd ingen plats alls nästan, mer än på höjden.
Vad händer när du springer med ett enbent stativ?

;)

/T
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

2763 skrev:
bruse skrev:Som jag misstänkte.

;)

/T
Ungefär samma sak som när folk springer med sina gåstavar, långfärdsskridskostavar eller sitt skidpaket påväg till tåget till Åre.
Borde inte sånt också förbjudas?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:
2763 skrev:

;)

/T
Ungefär samma sak som när folk springer med sina gåstavar, långfärdsskridskostavar eller sitt skidpaket påväg till tåget till Åre.
Borde inte sånt också förbjudas?
Precis! För att nu inte tala om stort bagage och barnvagnar! :wink:
(Även stora ryggsäckar kan vara problematiskt för medresenärer om bäraren beter sig dumt, vilket inte är ovanligt!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Forsberg

Sluta nu och ut och fota.l Tjöta inte mer nu har vi fått reda på vad som gäller ... eller hur.

Anders F
CS

Inlägg av CS »

TKO skrev:
M_M skrev:Apropå förare som uppskattar att komma med på bilder så minns jag att när jag tog den här bilden så skojade föraren genom att röra handen som om han kammade håret inför fotografering :wink: :D

Bild
IMG_0923 by muppfoto, on Flickr
Alldeles utanför ämnesområdet:

Betongelementen i bakgrunden ser ut som om dom kom från Olsson & Skarne...

Frågan är vem som inspirerades av vem?

/TKO
Enligt vad jag förstått gjorde den svenska byggbranschen rätt mycket affärer med bonde- och arbetarstaten. Så det finns en möjlighet att viss ömsesidig kompetensöverföring förekom.

Den svenska byggindustrin domineras av ett fåtal stora konglomerat och det är väl en näringlivsstruktur som passar planekonomin väl

ganska långt från ämnet men ditt inlägg inspirerade mig
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

2763 skrev:
bruse skrev:
-Per
Det är av utrymningsskäl. Om det börjar brinna och en station skall utrymmas kommer stativet att vara i vägen, även om det är ett litet stativ. Och om folk trillar och trampar ihjäl varandra blir det dumt.

För att klara av hur detta hanteras måste man samråda med SL eller av SL utsedd part.

/T
detta köper jag fullt ut :!:
det dumma är att vi hade en så kallad stadycam (axel) men vi använde istället stativet :roll: vilket var ett dumt val efterhand :|
jag har dyslexi
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

the0fiskis skrev:detta köper jag fullt ut :!:
det dumma är att vi hade en så kallad stadycam (axel) men vi använde istället stativet :roll: vilket var ett dumt val efterhand :|
Det finns oftast bra förklaringar till de flesta förbud. Och om man frågar rätt instans på rätt sätt finns det ofta möjlighet att komma runt problemet.

Det finns många faktorer här i världen som man inte behöver tänka på som vanlig dödlig - och tur är väl det. Tänk om man hade behövt ha en samhällsborgarutbildning där alla skulle kunna allt om allt. Skolgång på 130 år kanske? Väldigt produktivt!

/T
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
-Per

Med ett stativ behöver du oftast inte blixt, vilket du behöver vid handhållet. Och just blixt i tunnelbanan, eller utomhus mot en bussförare, är mycket dumt. Därför borde ju stativ va att föredra.
Välkommen till den moderna tidsepoken, då digitalkamerorna sen ett par år blivit så bra att man kan ta "tunnelbanebilder" på frihand.

Alla dessa bilder är tagna på frihand, den första dessutom genom fönstret på en buss som stod på tomgång vid ett rödljus. Där den andra bilden togs var det såpass mörkt att vi fick titta lite extra på marken för att se att gå. Canon EOS 450D med medföljande kit-objektiv 18-55mm med rätt effektiv antiskakfunktion (som sägs motsvara uppåt tre gångers exponeringstid i hur stadigt man kan hålla). Nyare kameror än denna sägs ha ännu mycket bättre ljuskänslighet. Den analoga filmen har tydligen körts om för ett antal år sen med avseende på t.ex. signal/brusförhållande. Jag antar att tidpunkten då analog film började bli ovanlig inföll sannolikt strax efter digitalkameror med överkomligt pris (för avancerad entusiast) började på att ha bättre ljuskänslighet än analog film.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Finns gott om slödder och gnällpack. Brukar för det mesta bara fråga om de inte har ett jobb att sköta och vill de inte vara i offentligheten kan de byta jobb..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar