M21/M31

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: M21/M31

Inlägg av alex87 »

Såhär kan man också förenkla det...
M21 fanns i 80 exemplar. Under leveransen krockskadades två vagnar så svårt att man valde att skrota hälften av varje vagn och bygga ihop en hel vagn av de kvarvarande oskadade halvorna. Som ersättning för den krockskadade vagnen beställde man ytterligare en vagn därför har det levererats 81 M21-vagnar.
M21 hade vagnsnummer 200-279. De vagnar som krockskadades var 203 och 206. Främre halvan av 203 går då med 206 bakre halvdel och den vagnen fick då nummer 203. Leveransordningen blev sedan att nya vagn 206 levererades mellan vagn 259 och 261 och vagn 260 levererades efter vagn 279.

Och om vi ska vara ännu mer "nördiga" och få onödigt vetande är att 303 består av flera vagnar, nämligen att a-delen är 203, c-delen är 303 och b-delen är från 206, den vagnen
som krockades och 350 är såhär, 250A + 257B + 350C samt 357 är 257A + 250B + 357C

Har gjort er mer förvirrade än innan nu? :P
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
daniel_s
Inlägg: 14412
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: M21/M31

Inlägg av daniel_s »

En grej som fortfarande är lite otydlig är vad som egentligen menas med att vagnarna (203 och 206) krockskadades under leveransen. Det kan uppfattas som att det hände i fabriken eller på vägen därifrån. Men det som egentligen menas är väl att vagnarna krockade med varandra en vanlig dag i Göteborg medan leveranserna av nyare vagnar fortfarande pågick.
Skriv svar