Re: Trafikomläggning vid Djurgårdsbron
Postat: tisdag 03 april 2012 11:25
Hen som tittar vid Djurgårdsbron och dess vidriga lösning förstår att detta i så fall är ett av de fall som inte ingår i de 99%:en.
//T
//T
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Se till att skapa en totalitär stat först, det brukar underlätta om man vill göra stora massomflyttningar mot folks vilja. Då kan du även flytta Gröna Lund utan att behöva ta hänsyn till någon annan.roggek skrev:Bra idé, jag går ut och river grannhuset med slägga nu på en gång...Och tvångsförflyttar packet i trapphuset till Kiruna...BSB101 skrev:Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
Vart ska vi flytta Skövde då?BSB101 skrev:Varför i sann totälitär ära inte flytta hela Djurgården till Botkyrka? Sedan kan vi ta och riva innerstan och flytta folk till Skövde och nyuppförda miljonprogram så får vi autamtiskt minskad trängsel i Stockholm. Med lite "smarta" påtvingade folkomflyttningar kan vi nog få en bra fördelning på befolkningen över landet så nya dyra infrastrukturprojekt inte behövs på ett bra.roggek skrev:Flytta Gröna Lun d till Botkyrka så är problemet löst:
http://www.botkyrka.se/Foretagare/botky ... iljeparken
Väl skrivet.bruse skrev:Spela? Inför intelligenstest för bilförare, så försvinner hälften.M_M skrev:En gissning är att folk inte greppar att förbudet gäller en zon omfattande hela djurgården, eller chansar på att de lyckas spela dumma?
Och vi skulle få en trist stad!bruse skrev:Förbjöds privatbilar helt i innerstaden så är problemet löst utan massa ombyggnationer och skyltar.
De gånger jag har åkt där med min far har de noga kollat hans handikapptillstånd.Hechtwagen skrev:Nja! Herr 1. Det finns ett flertal bilar/ bilister med rätt att framföra sina bilar trots förbudet och dom får även parkera på sagda avgiftsbelagda P-plats. Men varför kontrollerar inte bompojkarna tillstånden?
Jo vad trist med en tystare stad utan buller, utan micropartiklar som dödar tusentals.LÅ1 skrev:Och vi skulle få en trist stad!bruse skrev:Förbjöds privatbilar helt i innerstaden så är problemet löst utan massa ombyggnationer och skyltar.
Just det som är problemet, alla "Jag måste". Alla måste inte alls.Odd skrev:Jag måste ju kunna ta mig från jobbet och måste då passera tullar två gånger.
Förbudet gäller bara vissa veckodagar och vissa tider på året. Det gäller inte buss, taxi, varutransporter, boende på Djurgården, personer med handikapptillstånd, m m. Fram tills för två år sedan var avspärrningen vid Hazeliusporten, vilket gjorde att Nordiska museet, Wasamuseet, Junibacken, Hazeliusporten, Biologiska museet, Ulla Winblad, Godthem m m låg utanför det avspärrade området. Att folk inte vet vad som gäller är inte så konstigt.M_M skrev:En gissning är att folk inte greppar att förbudet gäller en zon omfattande hela djurgården, eller chansar på att de lyckas spela dumma?
Min hustru premiäråkte den nya sträckningen i lördags. De extra meterna gjorde att buss-pc:n hamnade fel i tabellen, så när hon gick av hamnade hon en hållplats fel. Heja SL...daniel_s skrev:Det tycker jag är ganska uppenbart. Om man behåller något slags busskörbana som går den kortaste vägen genom korsningen så kommer även en stor mängd biltrafik att ta den vägen. Nu vet jag inte hur man har tänkt sig detaljerna här, men jag utgår från att det blir något slags fysiska hinder och det är ju svårt att passera dem med bussen.Traesk skrev:Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44?
Detta inspirerade mig till en ny tråd: Här!NerdBoy skrev:Min hustru premiäråkte den nya sträckningen i lördags. De extra meterna gjorde att buss-pc:n hamnade fel i tabellen, så när hon gick av hamnade hon en hållplats fel. Heja SL...daniel_s skrev:Det tycker jag är ganska uppenbart. Om man behåller något slags busskörbana som går den kortaste vägen genom korsningen så kommer även en stor mängd biltrafik att ta den vägen. Nu vet jag inte hur man har tänkt sig detaljerna här, men jag utgår från att det blir något slags fysiska hinder och det är ju svårt att passera dem med bussen.Traesk skrev:Men varför i hela friden ska ändringen även gälla buss 44?
Ser väl bra ut. Men varför skall spåren in i allén så tidigt? Och var skall bussarna stanna? 69:an lär ju i alla fall bli kvar.Stefan Widén skrev:För den som inte studerat SL sida med planerna så är länken här http://sl.se/PageFiles/10278/1._Strandvagen_del_1.pdf
I stort sett ser det bra ut . Det är bara övergångsstället vid brofästet som man kan tolka inte blir signalreglerat men för svårvägen har inte detta någon betydelse. För bilburna Djurgårdsbesökare blir det en fil "ledig" så att de kan svänga höger. Ska man mot Oxenstjärnsgatan ligger man i rätt fil, ska man mot city får man byta fil och där kan det så klart bli lite trångt.
De som skall in på djurgården få en egen svängfil där även bommen förhoppningsvis hamnar. Hamnar bommen här så blir det förre bilar på Djurgården och då blir så klart utfarten mindre känslig.
Som tidigare sagts så blir del i allén endast till för spårtrafik. För hoppningsvis får den en snygg inramning med olika beläggningar rabatter konstutsmyckning osv.
Stefan
Rundkörningen finns där redan idag men är i det nya förlsaget flyttat mot djurgårdsbron för att kunna få en bätter möjlighet till signalreglering när man korsar spåren. I nyvarnade läger blir det för trångt. När det gäller träden så blir det ett nollsummespel De som fälls för de nya överfarterna planteras vid nuvarande korsning. Och visst borde man ha gjort saker i rätt ordning. Det är ju helheten i den nya trafiklösningen som är det finurliga.Inge skrev:Men det är ju bra märkligt att man ska fälla träd i allén och härja bara för att man helt onödigt skall kunna ha cykelbanor både i och utanför denna. För fyra-fem år sedan fanns det dubbla körfält och man kunde enkelt svänga runt, med träden kvar.
Dessutom är det inte bara märkligt, utan fullständigt idiotiskt, att man gör saker i omvänd ordning. Givetvis skulle detta åtgärdats innan avstängning kom på fråga.
Jag utgår från att 69 gå i samma område som spårvägen. Det som endast blir för spårvägen är spåren/filerna upp på bron. Ja kontentan blir denna 180 gradare för att komma ut på Djurgården. Denna lösning är den bästa både för bilar och kollektivtrafik. Korsningen som den är gjord idag funkar inte och är roten till de långa köerna. Vidare måste man ha med att målet är att kraftigt minska biltrafiken till Djurgården. Det är både Djurgårdsförvaltningen och Stadens ambition. Besökare kommer att hänvisas till P-garage i anslutning till Norra länken och därefter ta spårvagen ut på Djurgården. Drömmen vore att även ha en bytesplats för turistbussar i samma område. Nu börjar skolresesäsongen och mängden bussar på djurgården blir till ett problem då det inte finns Pplatser för alla.LÅ1 skrev:Ser väl bra ut. Men varför skall spåren in i allén så tidigt? Och var skall bussarna stanna? 69:an lär ju i alla fall bli kvar.Stefan Widén skrev:För den som inte studerat SL sida med planerna så är länken här http://sl.se/PageFiles/10278/1._Strandvagen_del_1.pdf
I stort sett ser det bra ut . Det är bara övergångsstället vid brofästet som man kan tolka inte blir signalreglerat men för svårvägen har inte detta någon betydelse. För bilburna Djurgårdsbesökare blir det en fil "ledig" så att de kan svänga höger. Ska man mot Oxenstjärnsgatan ligger man i rätt fil, ska man mot city får man byta fil och där kan det så klart bli lite trångt.
De som skall in på djurgården få en egen svängfil där även bommen förhoppningsvis hamnar. Hamnar bommen här så blir det förre bilar på Djurgården och då blir så klart utfarten mindre känslig.
Som tidigare sagts så blir del i allén endast till för spårtrafik. För hoppningsvis får den en snygg inramning med olika beläggningar rabatter konstutsmyckning osv.
Stefan
Förstår jag det rätt att trafik från öster och från Narvavägen måste köra en bit väster ut på Strandvägen och vända 180 grader för att komma till Djurgåden. Dvs. det blir ingen förbindelse över Strandvägen vid Djurgårdsbron för andra asfaltgående fordon än cyklar?