TheVirtual1 skrev:LÅ1 skrev:M_M skrev:Vem har filmat från början? Gränstruppernas/Stasis interna dokumentation, eller?
Här är en film som verkar vara tagen sommaren 1989, alltså ungefär ett halvår före murens fall. (Träden är gröna och filmen sägs vara från 1989.) Läs kommentarerna om att filmaren fick tillsägelse. ("there was quite a reaction from the public, some warned me to be careful; others suggested I stop filming; some just interested.")
Filmen innehåller bl.a. en sekvens där man åker parallellt med en spårvagn på Schönhauser Allee.
Den vagntyp han åker i först var en av de underligaste t-banevagnar jag nånsin sett! Jag har åkt gamla ryssvagnar i Budapest, skrällen med ursprung från 30-talet i London, plåtmonster i New York - hightechvagnar i Hong Kong bl.a. - men aldrig skådat nåt liknande som denna, uppenbarligen med möjlighet att ha vidöppna dörrar under färd (livsfarligt!) trä?stängerna från topp till golv, samt att designen utanpå ser ut som fasaden på en tysk ölhall, man blir ju lätt nyfiken på hur designern fick sin inspiration? Han/hon kan ju aldrig sett nån annan t-banevagn från utlandet tidigare IAF. Vad heter vagntypen, och hur vanlig var den, fanns den i nåt annat land? Kan inte minnas den från mitt besök i Östberlin '84
Jag lyfter tråden lite med några kommentarer och tackar för videoklippen, mycket trevliga.
"Ölhallståget" är en A1-III eller A1 serie III. Ursprungligen, när U-Bahn invigdes 1902 introducerades de första A1-tågen, då med träkorg och rundade fönster. Vill man se ett sådant fordon kan man ta sig till Klosterstrasse där en A1-I från privatlinjen Wittenbergplatz-Stadtpark (Rathaus Schöneberg) finns bevarad.
Mot slutet av 20-talet, början av 30-talet introducerades en uppdaterad A1-III med stålkorg och med raka fönster, det är sådana tåg som ses i filmen. De gick i trafik fram tills november 1989 och ersattes till slut av G (Gisela). Enligt vad jag vet byggdes dörrsystemet om med förregling för att förhindra att folk sprang efter tågen och öppnade dörrarna i farten i samband med avgång då det skett ett antal dödsolyckor p.g.a den proceduren.
Originalfärgen hos A1 var naturligtvis gul, det har även funnits röda vagnar (rött innebar 2 klass). Mot slutet testade BVB vita tåg med gula dörrar, dock slog det väl inte riktigt väl ut och helgula tåg förekom parallellt - nu är förövrigt ordningen återställd och allting är gult/orangt igen.
Efter A1 kom även A2, Amanullah Wagen (namnet fick de av att kung Armadullah kört en A2 i samband med sitt Berlinbesök). De ser ut ungefär som A1-III men har färre fönster på var sida och påminner på det viset mer om G-vagnarna. Filmen visar ingen A2 förövrigt.
Personligen tycker jag att både A1 och A2 är mycket snygga och eleganta vagnar. Deras utseende påminner en del om BU-vagnarna från New York (Elevated-vagnar).
De första breda tågen (grossprofil) kallade B1 var också lite speciella med sina rundade förarfönster (därav kallade Tunel Eulen eller tunnelugglor i folkmun). A1 och A2 är naturligtvis smala vagnar, kleinprofil då de ju är byggda för de äldsta linjerna (mot Pankow-Vinetastrasse och Warschauer Strasse).
Sedan finns ju en modernare sak, A3L som fortfarande går i trafik. Detta är dock en kleinprofil-version av D-klassen.
I filmen kan man förövrigt se några D-klasståg som då köpts in begagnat för linjen till Hönow. BVB fick köpa in dessa från BVG och de lackerades då om från gult till vitt med gula dörrar. De gick inte så länge för det bolaget innan återföreningen, dock.
Ett annat mycket intressant tåg som kan ses är E3, detta är tåget som syns längre in där man hör avgångssignalen och även ljudet som låter som en ET165. Den intressanta historien bakom dessa är som följer:
BVB köpte in två prototyper kallade E1 (eller E3-I) mot slutet av 50-talet, nummer 1401 och 1402. Detta var en rent Östtysk konstruktion med nya motorer och elutrustning - tyvärr inte driftsäkra vilket resulterade i att folket döpte om fordonen till Kaputtnick. Detta prov skedde ungefär samtidigt som man även provade ET170 till S-Bahn, en annan renodlad DDR-produkt som tyvärr inte heller fungerade riktigt bra.
Problemen med E1 resulterade i att BVB inte lade in en beställning utöver de två prototyperna utan beslöt sig för att söka en lösning på annat håll. Ironiskt nog kom den lösningen i samband med muren då ett antal ET165 blivit överflödiga. Omgående kom man på den utmärkta idén att ta fram E3 genom att tillverka nya korgar baserade på E1 (dock med tvådelad frontruta istället för tredelad) och sedan slakta ET165orna på motorer, kompressorer, kontrollrar och allt annat elektriskt och på så vis skapa ett nytt, fungerande U-Bahntåg. Därefter byggde man ett antal olika serier av E3or från 60-talet fram tills 80-talet då de sista levererades. Att de låter exakt som en ET165 har alltså sin naturliga förklaring: det ÄR ju en ET165 i grunden. Bara korgen skiljer.
Efter att BVB och BVG slagits ihop blev E3s dagar snabbt räknade. De ursprungliga planerna var att de nyaste sätten skulle fortsätta att gå i trafik under ett antal år men det var ganska tunga och ineffektiva tåg som dessutom inte var helt enkla att underhålla vilket ledde till att de togs ur trafik i förtid, jag vill minnas år 1994.
Jag lägger in lite bilder jag tagit från Klosterstrasse på dessa fordon:
A1 serie I:
A1 serie I från Stadtpark-linjen:
A1 med 2 och 3 klass (serie II):
A2 Armadullah Wagen:
E3 med ET165-komponenter:
